Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Jag har också funderat på varför man inte snålkodar 24-bits PCM på "16 bitars bitdjup" (1,4 Mbit/s). Det borde vara kanon och bättre än 16 bitars PCM, i varje fall om det inte finns risk för kaskadkodning. För en given bithastighet är det ju alltid så att det snålkodade är bättre. Kvantiseringsfelet är ju minimalt hörbart i den snålkodade varianten.
JB skrev:Är det bara jag som nästan tycker lite synd om Mp3 formatet för all oförtjänt skit det får? =P
Hade Mp3 formatet varit en person så hade jag bjudit det på en kebab!
Mangenot skrev:Ja, den musikindustrin! Jävla slödder hela bunten![]()
Eller så kanske vi som musikkonsumenter vill spela upp musik i annat än telefonen. Och kanske tom betalar en slant för det, så att det lönar sig spela in en skiva och kanske får bättre kvalité på inspelningen?
JB skrev:Är det bara jag som nästan tycker lite synd om Mp3 formatet för all oförtjänt skit det får? =P
Hade Mp3 formatet varit en person så hade jag bjudit det på en kebab!
hcl skrev:Riktigt bra program!
Skrämmande hur okunniga de yngre tycks vara.
Man hoppas att repr. för WIMP får rätt i att komprimerad musik bara blir en parentes i historien! Reflektionen över vilka referenser kommande musiker av idag får är skrämmande.
Ogjort skrev:Kompression är ju en nivåbearbetning av ljud medan snålkodning är en minskning av datamängd.
I audiovärlden har ju begreppen ingenting gemensamt.
Ogjort skrev:hcl skrev:Riktigt bra program!
Skrämmande hur okunniga de yngre tycks vara.
Man hoppas att repr. för WIMP får rätt i att komprimerad musik bara blir en parentes i historien! Reflektionen över vilka referenser kommande musiker av idag får är skrämmande.
Tackar!
Skrämmande förvisso... men, var skulle de ha fått informationen ifrån?
Och de unga kan generellt liiite mer än de äldre. Men ett huvudskäl till att jag gjorde programmet är att kunskapen om snålkodning är närmast
obefintlig hos gemene man över lag. Ett hifi-forum som detta är förstås ett undantag.
Men nog kan man tycka att skolan i allmänhet och en musikerlinje i synnerhet bör ge grundläggande information om företeelsen.
Musikskapande och ljudteknik är så sammanvävda idag.
Sen är det olyckligt att termerna kompression och snålkodning används om samma sak. Både i allmänhet och i programmet.
Jag försöker påpeka det på hemsidan - men borde kanske gjort det redan i programmet.
Orsaken är nog en kortslutning mellan datavärlden och ljudvärlden som en följd av digitaliseringen.
Kompression är ju en nivåbearbetning av ljud medan snålkodning är en minskning av datamängd.
Där BORDE jag varit tydligare.
ChristianAndersson skrev:JB skrev:Är det bara jag som nästan tycker lite synd om Mp3 formatet för all oförtjänt skit det får?
IngOehman skrev:Men idag är det tveksamt om det är rimligt att argumentera att man behöver tillgripa destruktiv snålkodning för LAGRING av musik, överhuvudtaget. Det är att permanenta de artefakter som snålkodningen inbegriper, och riskera än värre artefakter i det fall samma musiksignal kommer att snålkodas igen i ett senare skede.
hifikg skrev:Jag har fler gånger påpekat att det finns mer att hämta i musiken än de mp3 filer ungdomarna lyssnar på, men de ser bara konstigt på mig, det är ju ändå inte samma låt som är poppis nästa vecka, så varför grotta ner sig liksom *s*. Och vaddå KÖPA och vaddå CD??
Conan skrev:Mangenot skrev:Ja, den musikindustrin! Jävla slödder hela bunten![]()
Eller så kanske vi som musikkonsumenter vill spela upp musik i annat än telefonen. Och kanske tom betalar en slant för det, så att det lönar sig spela in en skiva och kanske får bättre kvalité på inspelningen?
Säger du att mastringshysterin kommer sig av att folk lyssnar med lurar från telefonen och att man vill spara pengar genom att tokmastra? Trodde de flesta i branschen försvarade mastringen genom att både man själva och folk i gemen vill att det ska låta hot & högt.
Ogjort skrev:Sen är det olyckligt att termerna kompression och snålkodning används om samma sak. Både i allmänhet och i programmet.
Jag försöker påpeka det på hemsidan - men borde kanske gjort det redan i programmet.
Orsaken är nog en kortslutning mellan datavärlden och ljudvärlden som en följd av digitaliseringen.
Kompression är ju en nivåbearbetning av ljud medan snålkodning är en minskning av datamängd.
Där BORDE jag varit tydligare.
IngOehman skrev:......
Ämnen som är svåra är svårare än de som inte är det, helt enkelt.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ogjort skrev:
Vh, iö
Ogjort skrev:Men samtidigt kan det ibland vara motiverat att förenkla - för att det liksom blir enklare
Om man nu ska försöka förklara för någon som inte är ens det minsta insatt.
Och talar vi som i detta fallet (underförstått) om datafiler som beskriver ljud, så tycker jag inte att uttrycket
"mindre datamängd" är så tossigt. Även om en zip-fil av t.ex. en programvara är totalt lossless.
För en snålkodad ljudfil innehåller ju mindre information jämfört med motsvarande wave (eller motsvarande)
Vi kan i alla fall vara eniga om att kompression / komprimering är olyckligt ordval.
Ogjort skrev:IngOehman skrev:Ogjort skrev:
Vh, iö
Jo så är det. Men samtidigt kan det ibland vara motiverat att förenkla - för att det liksom blir enklare
Om man nu ska försöka förklara för någon som inte är ens det minsta insatt.
Ogjort skrev:Och talar vi som i detta fallet (underförstått) om datafiler som beskriver ljud, så tycker jag inte att uttrycket
"mindre datamängd" är så tossigt. Även om en zip-fil av t.ex. en programvara är totalt lossless.
För en snålkodad ljudfil innehåller ju mindre information jämfört med motsvarande wave (eller motsvarande)
Ogjort skrev:Vi kan i alla fall vara eniga om att kompression / komprimering är olyckligt ordval.
Ogjort skrev:Dvs: komprimering i ljudsammanhang är att nivåprocessa ljudet. Komprimering i datasammanhang är att minska filstorleken.
Eller?
IngOehman skrev:Ogjort skrev:IngOehman skrev:
Jag gillar att du i så hög grad undvek att förenkla saker i programmet. Att du satsade i så hög grad på att skildra och även att visa saker, istället för att förklara på felaktiga sätt. Mycket bra.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster