Högtalare med öppen rygg.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Captain_sweden

Högtalare med öppen rygg.

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 16:40

Som rubriken lyder, så har jag planerat att slakta mitt nuvarande surround och bygga nytt.
Eller ja, bygga nya högtalare iaf.
Hittade dessa, https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/ba/33/15/ba331538f208aee94ad331884260ac58.jpg
på intranätet och blev mycket sugen.
Är dessa något som kan bli okej ljud i? Tankar och tips är mycket välkomna!
Då jag är akut-noob inom detta ämne!

Tack!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Högtalare med öppen rygg.

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 16:52

De där högtalarna kallas "dipolhögtalare" eller bara "dipol" av folk som vet aningen mer än du. :)

Jag tror inte att du skulle bli helt nöjd med dem. De verkar inte vara konstruerade med tanke på Hifi.

vad är det för fel på dina nuvarande högtalare?

Välkommen till faktiskt!
... tycker jag!

Per

Doofus

Inläggav Doofus » 2015-04-15 16:57

Högtalare av den typen kallas Öpen Baffel eller Dipol, väldigt lättbyggda just på den bilden med endast ett bredbandselement. Dock måste den kombineras med en subwoofer eftersom den inte kommer ha någon utsträckning neråt i frekvens.

Vill du bygga själv som nybörjare så rekommenderar jag att titta på högtalarna EPS-2 samt 9LAEH, dessa är väl dokumenterade och kostar inte mycket.

Men detta är kanske inte alls vad du vill ha, berätta gärna lite mer om dina krav och vilken budget du har !

Välkommen till faktiskt.se
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Captain_sweden

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 17:01

PerStromgren skrev:De där högtalarna kallas "dipolhögtalare" eller bara "dipol" av folk som vet aningen mer än då. :)

Jag tror inte att du skulle bli helt nöjd med dem. De verkar inte vara konstruerade med tanke på Hifi.

vad är det för fel på dina nuvarande högtalare?

Välkommen till faktiskt!

Tack för välkomnadet!
Inga egentliga fel på mitt nuvarande, surrljud. Lite mjäkigt kanske. Är på gång att köpa en "riktig" förstärkare också. Sen var jag mest sugen på att göra något eget, och snyggt!
Såg dessa och tänkte mest, "dom hade passat perfekt hemma med lite teakfaner!"

Captain_sweden

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 17:14

Doofus skrev:Högtalare av den typen kallas Öpen Baffel eller Dipol, väldigt lättbyggda just på den bilden med endast ett bredbandselement. Dock måste den kombineras med en subwoofer eftersom den inte kommer ha någon utsträckning neråt i frekvens.

Vill du bygga själv som nybörjare så rekommenderar jag att titta på högtalarna EPS-2 samt 9LAEH, dessa är väl dokumenterade och kostar inte mycket.

Men detta är kanske inte alls vad du vill ha, berätta gärna lite mer om dina krav och vilken budget du har !

Tack!
Mina egentliga krav? Inga. Jo, de skall funka till ett lagom filmsurr. (Då jag inte är i behov av något gigantiskt, pga ytterst litet vardagsrum.) Har kommit i kontakt med Öppna baffels på nätet och blev sugen på något sådant hemma. Och dessa som var på bilden kändes, passande. Ser inte ut att vara något jätte avancerat. Är dock, som jag skrev tidigare, helt grön inom detta område, så även där kändes dom passande! :) Och sen budget, lagom, Max 2k, men då ska det vara med 5 högtalare.
Tack på förhand!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 17:17

De där högtalarna har en nackdel som är enkelt åtgärdad. De har elementen monterade bakifrån vilket skapar en "tunnel" framför elementet som normalt inte är så bra för välljudet. Men det är enkelt åtgärdat, som sagt.
... tycker jag!

Per

Captain_sweden

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 17:29

PerStromgren skrev:De där högtalarna har en nackdel som är enkelt åtgärdad. De har elementen monterade bakifrån vilket skapar en "tunnel" framför elementet som normalt inte är så bra för välljudet. Men det är enkelt åtgärdat, som sagt.

Vad skulle du rekommendera att göra åt det? Fästa den på framsidan? Samt, hur fungerar det med diskanter? Är det något man bör ha till ett surrljud?

Tack på förhand! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 17:38

Captain_sweden skrev:
PerStromgren skrev:De där högtalarna har en nackdel som är enkelt åtgärdad. De har elementen monterade bakifrån vilket skapar en "tunnel" framför elementet som normalt inte är så bra för välljudet. Men det är enkelt åtgärdat, som sagt.

Vad skulle du rekommendera att göra åt det? Fästa den på framsidan? Samt, hur fungerar det med diskanter? Är det något man bör ha till ett surrljud?

Javisst, att fästa dem framifrån är vad man brukar göra.

Det beror på vilka krav man har om man behöver separat diskantelement eller inte. Ino Audio, som många här använder, har olika modeller, med och utan diskantelement.

Bild
Ino Audio a1, a2 resp a3
... tycker jag!

Per

Captain_sweden

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 17:45

PerStromgren skrev:
Captain_sweden skrev:

Javisst, att fästa dem framifrån är vad man brukar göra.

Det beror på vilka krav man har om man behöver separat diskantelement eller inte. Ino Audio, som många här använder, har olika modeller, med och utan diskantelement.

[ Bild ]

Ino Audio a1, a2 resp a3

Okej tack! Men hur kopplar man till diskanter? Eller går dom som "samma" högtalare när man kopplar in dom till förstärkaren? Eller finns det högtalare med inbyggda diskanter? (Ledsen för kanske lite dumma frågor!)

Tack!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-15 17:49

Närå, det är inte dumma frågor. Du kopplar ihop diskanten och det andra elementet med ett så kallat delningsfilter och drar bara en sladd till förstärkaren. Delningsfiltret är i dessa fall mycket enkla och består ofta bara av en enda komponent (en "kondensator"). Ofta klarar man sig dock fint utan diskantelement, speciellt när det "stora" högtalarelementet har en sån där extra papptratt i sig, som ditt exempel visar.
... tycker jag!

Per

Captain_sweden

Inläggav Captain_sweden » 2015-04-15 17:54

PerStromgren skrev:Närå, det är inte dumma frågor. Du kopplar ihop diskanten och det andra elementet med ett så kallat delningsfilter och drar bara en sladd till förstärkaren. Delningsfiltret är i dessa fall mycket enkla och består ofta bara av en enda komponent (en "kondensator"). Ofta klarar man sig dock fint utan diskantelement, speciellt när det "stora" högtalarelementet har en sån där extra papptratt i sig, som ditt exempel visar.

Mycket bra info! Tack så mycket!! :)

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-04-15 18:06

Captain_sweden skrev:
Doofus skrev:Högtalare av den typen kallas Öpen Baffel eller Dipol, väldigt lättbyggda just på den bilden med endast ett bredbandselement. Dock måste den kombineras med en subwoofer eftersom den inte kommer ha någon utsträckning neråt i frekvens.

Tack!
Mina egentliga krav? Inga. Jo, de skall funka till ett lagom filmsurr. (Då jag inte är i behov av något gigantiskt, pga ytterst litet vardagsrum.) Har kommit i kontakt med Öppna baffels på nätet och blev sugen på något sådant hemma. Och dessa som var på bilden kändes, passande. Ser inte ut att vara något jätte avancerat. Är dock, som jag skrev tidigare, helt grön inom detta område, så även där kändes dom passande! :) Och sen budget, lagom, Max 2k, men då ska det vara med 5 högtalare.
Tack på förhand!

Kan tipsa om mupps. Du kan dessutom med fördel koppla på 2 eller 4 st på varje kanal för ett mer "omslutande" surround. Diskant fattiga men jag har gillat dom när jag har fått lyssna på dom.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=29093

Återgå till DIY-forum