Satori ersätter SC165

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
berma

Re: Satori ersätter SC165

Inläggav berma » 2015-04-16 15:32

iö:

Om vi då är överens om att distorsion inte är något mystiskt. Distorsion från en sinuston ger fler diskreta sinus toner, övertoner, av varierande låg amplitud. Distorsion från musik blir då ett slags förvrängd musik, som låter mer eller mindre illa, men med en förhoppningsvis låg nivå.

På samma sätt som i det radioprogram där du var med, och du inte lyckades förklara snålkodning, men det illustrerades med ett exempel. Distorsion är ju något som läggs till, i en mp3 är det något som saknas, men det maskeras av musiken om nivån är tillräckligt låg.

Man kan ju naturligtvis dissekera distorsionen för att se vad den består av, men det viktiga är den är tillräckligt låg. Mystik blir det om man påstår något annat, tycker jag.

//
Can you see Texas up there from your high horses

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-04-16 16:12

IngOehman skrev:Jag vet inte vad det är för mystik du och Grafpro talar om.

Nu breder förvirringen ut sig. Som så ofta.

"Mystisk distorsion" är Karl-Erik Ståhls fyndiga namn på den företeelse som "guldöron" (guldöra är en särskild slags prettogubbe) säger sig kunna höra men som traditionella mätningar (THD, tonkurva) inte kan förklara. Den förkrossande erfarenheten av att sätta guldöron i blind lyssning är att de inte ens hör de skillnader som enkla mätningar kan påvisa. Slutsaten blir att det som guldöron säger sig ha övernaturlig förmåga att höra i själva verket inte existerar. Klart? Trillar polletten ner?

Men åtskilliga begrepp används huller om buller som om alla visste vad de definierar, när i själva verket bara vissa är väldefinierade och andra är alldeles fritt hopfantiserade.

"Harmonisk distorsion", "THD", "andratonsdistorsion", etc. Väl definierade begrepp sedan länge. Bara att googla eller (bättre) läsa en bok. Andratonsdistorsion är exempelvis ett tillskott av toner med dubbla frekvensen.

"Kvadratisk distorsion", "kubisk distorsion". Det finns två definitioner av dessa begrepp. De kan dels vara synonymer till andratonsdistorsion respektive tredjetonsdistorsion (dåliga synonymer), dels vara definitionen på ett sätt att ange distorsionsnivå, baserad på kvadratisk eller kubisk medelvärdesbildning i ett tidsintervall. Då är det en måttenhet, inte en särskild slags distorsion. Så varför använda begreppen här alls?

"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande. Jämfört med frekvensgång och harmonisk distorsion är IM ganska ointressant.

"Blandtonsdistorsion". Intressant begrepp. Om man googlar visar det sig förekomma enbart här på faktiskt.se. Någon här har alltså hittat på ordet hemma vid köksbordet och därefter används det också av andra som om det vore självklart vad det betyder! Så vad tänker sig uppfinnaren av detta ord att det betyder? Har det någon engelsk motsvarighet?
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-16 19:44

grafpro skrev:.....
"Blandtonsdistorsion". Intressant begrepp. Om man googlar visar det sig förekomma enbart här på faktiskt.se. Någon här har alltså hittat på ordet hemma vid köksbordet och därefter används det också av andra som om det vore självklart vad det betyder! Så vad tänker sig uppfinnaren av detta ord att det betyder? Har det någon engelsk motsvarighet?

"Mixed tones distortion" som kanske kan ses som en delmängd av IMD, eller va dä tvärser öm . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-16 19:59

Laila skrev:"Mixed tones distortion" som kanske kan ses som en delmängd av IMD, eller va dä tvärser öm . . . typ ?

IMD är (som jag lärt mig det) generellt distorsion som uppstår när toner blandas, oavsett hur långt ifrån varann de ligger, alltså inte enbart höga och låga frekvenser (hur nu det skulle definieras).

Egentligen skulle jag nog se blandtonsdistorsion (BTD) som samma som IMD, men jag brukar ju säga IMD om det mesta i den genren, så det får väl de som använder BTD som begrepp svara på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-16 20:05

Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-16 20:09

Precis vad jag konstaterade, men orkade bara inte posta detta... 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-16 20:19

PerStromgren skrev:Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.

Blandtoner i någon sammansatt användning används också av petersteindl, Piotr, Morello, Svante, Martin, Allram och säkert fler, om man vill söka ännu noggrannare. Alltså "blandtoner", "blandtonsprodukter" eller "blandtonsdistorsion".
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-04-16 20:22

Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-16 20:35

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.

Blandtoner i någon sammansatt användning används också av petersteindl, Piotr, Morello, Svante, Martin, Allram och säkert fler, om man vill söka ännu noggrannare. Alltså "blandtoner", "blandtonsprodukter" eller "blandtonsdistorsion".

Men vad är det, då? Har du något namn på fenomenet på engelska, så jag kan slå upp det? Jag är inte ute efter att skapa någon IÖ-bashing.

Är det Heterodynprincipen som avses?

PS. Dina övriga förslag ger heller inte så många träffar.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-16 20:52

Du kan ju söka/Googla på "mixed tones distortion" som jag nämnde som en möjlig översättning, ovan . . . typ.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-16 22:26

Jag fascineras av människor som är så tvärsäkra på sin egen kunskap att de vet vad som är rätt och fel i denna värld. Själv har jag aldrig vågat säga det, fast jag VET att jorden faktiskt ÄR platt.

Tonkurvan ska vara betydelsefull för våra lyssningintryck. Att mäta den medelvärdesbildad i lyssningytan över tid med LTAS mätning ska vara bra. Och rak ska den vara. Nu blir jag nyfiken. Kanske kan jag lära mig något nytt. :) Jag mäter mina egna högtalare - och det ser lite svajigt ut. Det kan jag förstå, när jag tänker igenom hur mätmetoden fungerar och hur mina högtalare mäter i olika riktningar. :(

Men jag har ju en minidsp med tonkurvekorrigering, så jag kan ju enkelt testa hur en uträtad kurva låter. Sagt och gjort. Det är bara det att jag tycker resultatet blir mycket sämre än innan. :? Det hela finns dokumenterat i annan tråd. Min egen slutsats blir att det tydligen inte är så enkelt att en mätning berättar hela sanningen om hur något låter. Jag får fortsätta söka kunskap på nya ställen - med erfarenheten att en LTAS kanske visar en rimlig bild av totalljudets energi i ett rum, men att det finns fler tonkurvor som också verkar vara betydelsefulla för våra lyssningsintryck.

Nu pratar vi distortion och hur det ska vara. Det är bara tredjetonsdistortion som är viktig att jaga. Nä, blandtonsdistortion kan skapa misär även med andra olinjäriteter. Nä, intermodulation gäller bara för höga frekvenser. Var nånstanns står förresten det? Vad jag tror jag kan dra mig till minnes från signalbehandling på teknis är att det funkar bra att blanda alla olika frekvenser med olinjäriteter. Jag får läsa på lite. En första sökning på "intermodulation distortion" gav denna träff http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intermodulation. Något att starta med i alla fall.

Jag uppskattar verkligen att följa diskussioner och erfarenheter här på forumet. Det stimulerar till egna funderingar och att söka ny kunskap. Tänk bara om vi kunde rikta ännu mer energi till att hjälpa varandra tillsammans finna nya insikter, en del av den energi vi nu istället fokuserar på att misskreditera vad någon annan skriver för att istället framhävda vår egen övertygelse.

mvh, mats

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-04-16 23:06

Att mäta är att veta heter det. Och jag kan i viss mån hålla med om det. Själv hamnade jag på ”andra sidan” på gymnasiet så kompetens vad gäller att mäta högtalare och elektronik är inget som jag kan stoltsera med. Dessutom har min yrkeskarriär till stora delar utspelat sig på en institution där humanistisk forskning varit den allmänna ledstjärnan. Själv har jag verkat mittemellan, dvs jag har anammat forskningsrön (i den mån dom varit relevanta) och försökt implicera desamma i min yrkesundervisning. Min ”karriär” har tyvärr fått mig att i många avseenden misstro forskningen, speciellt då den humanistiska. Men jag har i alla fall en större tilltro till den naturvetenskapliga forskningen eftersom den i mångt och mycket baserar sig på mätbara artefakter och inte på tycke och smak . Men ibland har jag förstås stått där och kliat mig i huvudet när jag läst texter; en högtalare eller förstärkare mäter hejvilt konstigt och borde låta vedervärdigt, men den beledsagande texten höjer prylarna till skyarna. För många år sedan kopplade jag ett par QUAD II till min anläggning och chockades av hur bra det lät. Dessutom har jag aldrig glömt hur det lät med två OA 12 kopplade till en Dynamo SCA 35. I bägge fallen var det tämligen lätt att detektera anomalier i ljudet, speciellt då en fallande diskant och en lite blöt bas. Men musiken som kom ut den ”pratade” med mig. Efter den typen av upplevelser har jag tagit mätningsresultat med en nypa salt eftersom dom i många avseenden inte stämmer med mina lyssningsintryck . När jag tillsammans med några andra mer elektronikkunniga vänner mätte tonkurvor på högtalare så fick jag det i viss mån bevisat att mätningar ändå korrelerar med lyssningsintryck. Ett par gamla AR 3 hade en klar förhöjd mellanbas (LTAS) och lät feta och stunsiga. Ett par OA 52 mätte spikrakt men lät anemiska. Rummet, hör jag någon säga, och det stämmer. Det var inget vanligt vardagsrum vi satt i. Men det brydde sig inte mätmiken om. En rak kurva lät lite tråkigt, men loudness i en gammal amerikanare lät fett och trevligt. Men det förklarar inte varför ett par gamla QUAD II med knappt tolv watt och mängder med påvisbar andratonsdistorsion körde åttor runt mätmässigt perfekta transistorslutsteg. Och så där har mitt liv varit. Lyssningsintryck stämmer ibland med mätningar, ibland inte.

Jag har möjligen haft tur eftersom varje uppgradering av min anläggning har blivit till det bättre. Jag har aldrig behövt övertyga mig själv om att ”jo det är nog bättre det här eftersom det var så dyrt”. Det har helt enkelt låtit bättre. Placebo? Jag tror inte det, men man kan ju inte veta. Min måttstock har alltid varit att har ett fonogram låtit bättre och avslöjat mer av musiken efter uppgraderingen, så har det varit värt det. Ibland har det låtit sämre, men det gäller nästan bara dåligt inspelade fonogram.

Jag håller med IÖ att det är tveksamt att jämföra två olika typer av högtalare i två olika rum även om dom är delvis identiskt bestyckade. Däremot vill jag nog påstå att min erfarenhet av elementet (SCA 165) är så stor att jag kan drista mig till att göra vissa jämförelser. Jag har levt i fyrtio år med olika konstellationer av Carlssonhögtalare (OD11, OA 12, OA 14, OA 50 och OA 52).

Jag är alltså tveksam till en del forskning, inte minst den humanistiska. Men jag noterar att många inlägg skrivna av mer elektronikkunniga personer än jag själv mycket självsäkert blandar hejvilt med tyckanden, neurologiska spekulationer, metaforer m m. Alltså sånt som jag har lärt mig mig misstro vad gäller viss humanistisk forskning. Några skribenter på Faktiskt redovisar tydligt sina källor och gör det möjligt för mig som okunnig att i viss mån förstå relativt komplicerade resonemang.

Till syvende och sist: jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda, men jag har problem med ogrundade påståenden där jag blir mästrad utifrån fakta som mer liknar tyckanden lite hit och dit. Så än så länge tänker jag behålla mina Satorielement i mina OA 50.
Jag är övertygad om att Stig Carlsson skulle hållit med mig om han fått leva.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-04-17 10:31

grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande. Jämfört med frekvensgång och harmonisk distorsion är IM ganska ointressant.

Den där definitionen blev nog för kort - bara för att förekomma arga inlägg: intermodulation beror också av olinjäritet i magnetfält/talspole då talspolen befinner sig i olika lägen av magnetfältet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-17 10:48

grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande.

Den där texten verkar inte alls handla om intermodulationsdistorsion, utan om dopplerdistorsion, ibland även kallad modulationsdistorsion.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-04-17 12:21

paa skrev:
grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande.

Den där texten verkar inte alls handla om intermodulationsdistorsion, utan om dopplerdistorsion, ibland även kallad modulationsdistorsion.

Precis. Jag halkade på begreppen där. Det började med Satori, gled över i missförstånd om "mystisk distorsion", därifrån till påhittad "blandtonsdistorsion" och mitt slarviga försök att strama upp begreppsförvirringen fick motsatt effekt. Man ska inte ens försöka. Låt oss återvända till Satori.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-17 12:31

PerStromgren skrev:
Almen skrev:

Men vad är det, då? Har du något namn på fenomenet på engelska, så jag kan slå upp det?

Laila skrev:Du kan ju söka/Googla på "mixed tones distortion" som jag nämnde som en möjlig översättning, ovan . . . typ.

Har du provat blandprodukter? Men hur som helst är det ju bara ett sätt att beteckna de toner som på grund av olinjariteter i en komponent uppstår när två toner skickas in denna. Blandprodukter kallas de, och utnyttjas som nyttosignaler i RF-elektronik när man till exempel vill AM- eller FM-modulera en signal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-17 12:46

Intermodulation brukar man kalla det. Men det är ju inte ett ord som de som inte behärskar ämnet har så mycket nytta av, det hjälper liksom ingen att förstå vad det är. Blandtonsdistorsion är mera rak svenska. Därför skriver jag hellre det om jag inte vet om den som läser det vet vad intermodulation är för något.

Och vad blandtonsdistorsion är, är de nya spektrala komponenter som kommer fram när man blandar flera olika toner! Alltså när man inte bara spelar en ton, som man gör när man mäter harmonisk distorsion. Det som gör att blandtonsdistorsionen ofta är hörbarare är att HD är att de inte maskerar på samma sätt av vår hörsel. Men om det är ett större problem än HD beror som sagt på hur musiksignalen ser ut. Spelas bara en ton i taget så blir det ju ingen blandtonsdistorsion alls.

Om när det gäller det Kalle Ståhl skrivit om så har jag ingenting överhuvudtaget att invända. Det är kloka ord från början till slut. Därför blir det väldigt tokigt när någon tror att något av det står i motsatsförhållande till det jag skrivit. Det gör det inte.

Han undersökte bland annat hörbarhet av disktorsion och små tonkurveavvikelser, och kom fram till att vi är väldigt bra på att höra båda, jämfört med vad litteratur i ämnet i allmänhet har påstått. Tränade öron kan detektera tonkurvefel på nedåt 0,1 dB och mindre än +/- 0,05 dB behöver man nå för att kunna vara rimligt säker på att ingen detekterar det. Även distorsion kan höras från kretsar, trots hög linjäritet, och därför behöver man nå ned till väldigt små olinjäriteter (som kan mätas i form av HD) för att ingen skall kunna höra det.

Men ingenting av detta säger något om VAD det är som ställer till med hörbara problem vid musiklyssning.

Även om man mäter upp X% andraton och påstår att det är väldigt svårt att höra andraton (baserat på att någon lyssnat på en sinuston och lagt till andratonen tills det kännts störande) och därför påstår att sådana nivåer är helt okej, så har ju ett sådant resonamang (som har förts hör i tråden av TS) ingen bäring om det visar sig att just den olinjäriteten exponerad för någonting mera musiklikt, t ex flera toner samtidigt, ger klart hörbara blandprodukter.

Jag vet inte varför detta verkar vara svårt att förstå för vissa, men det är varken särskilt avancerat eller någonting mystiskt med detta. Men det gör att enkla tumregler inte förslår. Någonting verkar göra att någon eller flera VILL att man skall kunna peka på en överton och säga att "den där är dålig" och sen på en annan som säga att "den där spelar ingen större roll", men så enkelt är det helt enkelt inte, och det är inte mitt fel att det är mera komplicerat än så. Det är så det fungerar bara. Skjut inte budbäraren.

matssvensson skrev:Jag fascineras av människor som är så tvärsäkra på sin egen kunskap att de vet vad som är rätt och fel i denna värld. Själv har jag aldrig vågat säga det, fast jag VET att jorden faktiskt ÄR platt.

Tonkurvan ska vara betydelsefull för våra lyssningintryck. Att mäta den medelvärdesbildad i lyssningytan över tid med LTAS mätning ska vara bra. Och rak ska den vara. Nu blir jag nyfiken. Kanske kan jag lära mig något nytt. :) Jag mäter mina egna högtalare - och det ser lite svajigt ut. Det kan jag förstå, när jag tänker igenom hur mätmetoden fungerar och hur mina högtalare mäter i olika riktningar. :(

Men jag har ju en minidsp med tonkurvekorrigering, så jag kan ju enkelt testa hur en uträtad kurva låter. Sagt och gjort. Det är bara det att jag tycker resultatet blir mycket sämre än innan. :? Det hela finns dokumenterat i annan tråd. Min egen slutsats blir att det tydligen inte är så enkelt att en mätning berättar hela sanningen om hur något låter. Jag får fortsätta söka kunskap på nya ställen - med erfarenheten att en LTAS kanske visar en rimlig bild av totalljudets energi i ett rum, men att det finns fler tonkurvor som också verkar vara betydelsefulla för våra lyssningsintryck.

Nu pratar vi distortion och hur det ska vara. Det är bara tredjetonsdistortion som är viktig att jaga. Nä, blandtonsdistortion kan skapa misär även med andra olinjäriteter. Nä, intermodulation gäller bara för höga frekvenser. Var nånstanns står förresten det? Vad jag tror jag kan dra mig till minnes från signalbehandling på teknis är att det funkar bra att blanda alla olika frekvenser med olinjäriteter. Jag får läsa på lite. En första sökning på "intermodulation distortion" gav denna träff http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intermodulation. Något att starta med i alla fall.

Jag uppskattar verkligen att följa diskussioner och erfarenheter här på forumet. Det stimulerar till egna funderingar och att söka ny kunskap. Tänk bara om vi kunde rikta ännu mer energi till att hjälpa varandra tillsammans finna nya insikter, en del av den energi vi nu istället fokuserar på att misskreditera vad någon annan skriver för att istället framhävda vår egen övertygelse.

mvh, mats

Väldigt bra inlägg!

Jag uppskattar också diskussioner som är konstruktiva, men har svårt att uppskatta den ofta väldigt trista tonen som trådskaparen och några andra tagit till så många gånger i tråden, och i tidigare trådar. Inte bara jag blir ständigt påhoppad, även Stig Carlsson som inte lever och kan försvara sig, har angripits. Det var väl rent av så som TS gjorde sin debut här på faktiskt.

Nog måste sådana här saker kunna diskuteras utan personangrepp?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2015-04-17 14:15

IngOehman skrev:Det roliga är att du nog om du byter tillbaka till SC 165 IV kommer att upptäcka en massa nytt på inspelningarna, igen.
Jag gissar till och med mera.

Stig visste vad han gjorde.

IngOehman skrev:Det är ju på riktigt inte så att det man hör ÄR andraton, eller tredjeton. Det man hör är helt andra distorsionsmekanismer som beror på olinjäriteterna, men inte bara de enkla kvadratiska och kubiska...

Så igen - du borde prova att byta tillbaka.

IngOehman skrev:Det är just blandtonsdistorsion som dominerar i normalfallet, ja.

IngOehman skrev:Intermodulation brukar man kalla det.

Så var det. "Blandtonsdistorsion" var ett försök att översätta "intermodulation". Då kan vi återvända till ämnet. Ska vi alltså tolka detta som ett påstående att gamla SC165 och B65oaII är bättre än Satori i detta avseende samt att låg intermodulation i realiteten är en viktigare egenskap än låg harmonisk distorsion?

Det är inte helt omöjligt att mäta och jämföra intermodulation, jag ska försöka med dessa element. Se exempelvis http://www.neumann-kh-line.com/neumann- ... n&term=TIM . Man bör också notera att världens större auktoriteter på högtalare överlag inte fäster mycket vikt vid denna egenskap. En artikel i AES redovisar mätningar kontra lyssnartester, sammanfattningen lyder:

It is fairly simple to measure the amount of intermodulation distortion produced by loudspeakers, but it is more difficult to find out how much of this kind of distortion is found objectionable (or just detectable) when masked by music. It is made more difficult by the fact that this has to be done in the absence of other kinds of distortion such as harmonic and transient intermodulation distortion. In order to measure the effects of intermodulation distortion, a 'black box' was built which was capable of generating a known and controllable percentage of pure intermodulation distortion, and then listening tests were held at different sound pressure levels with different kinds of music with several speakers and listeners. The results show that intermodulation distortion is masked to a large extent by music but it can be easily detected when pure tones are used.

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-04-17 14:22

Då får jag väl sluta med att skylla "renheten" i Satori på tredjetonsdistorsion, intemodulation eller udda distorsion. Någonting i Satori gör i alla fall att musiken upplevs som "renare". Jag gör det i alla fall. Det är väl nåt annat då, men bra låter det i alla fall.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-17 15:58

momus skrev:Att mäta är att veta heter det. Och jag kan i viss mån hålla med om det. Själv hamnade jag på ”andra sidan” på gymnasiet så kompetens vad gäller att mäta högtalare och elektronik är inget som jag kan stoltsera med. Dessutom har min yrkeskarriär till stora delar utspelat sig på en institution där humanistisk forskning varit den allmänna ledstjärnan. Själv har jag verkat mittemellan, dvs jag har anammat forskningsrön (i den mån dom varit relevanta) och försökt implicera desamma i min yrkesundervisning. Min ”karriär” har tyvärr fått mig att i många avseenden misstro forskningen, speciellt då den humanistiska. Men jag har i alla fall en större tilltro till den naturvetenskapliga forskningen eftersom den i mångt och mycket baserar sig på mätbara artefakter och inte på tycke och smak . Men ibland har jag förstås stått där och kliat mig i huvudet när jag läst texter; en högtalare eller förstärkare mäter hejvilt konstigt och borde låta vedervärdigt, men den beledsagande texten höjer prylarna till skyarna. För många år sedan kopplade jag ett par QUAD II till min anläggning och chockades av hur bra det lät. Dessutom har jag aldrig glömt hur det lät med två OA 12 kopplade till en Dynamo SCA 35. I bägge fallen var det tämligen lätt att detektera anomalier i ljudet, speciellt då en fallande diskant och en lite blöt bas. Men musiken som kom ut den ”pratade” med mig. Efter den typen av upplevelser har jag tagit mätningsresultat med en nypa salt eftersom dom i många avseenden inte stämmer med mina lyssningsintryck . När jag tillsammans med några andra mer elektronikkunniga vänner mätte tonkurvor på högtalare så fick jag det i viss mån bevisat att mätningar ändå korrelerar med lyssningsintryck. Ett par gamla AR 3 hade en klar förhöjd mellanbas (LTAS) och lät feta och stunsiga. Ett par OA 52 mätte spikrakt men lät anemiska. Rummet, hör jag någon säga, och det stämmer. Det var inget vanligt vardagsrum vi satt i. Men det brydde sig inte mätmiken om. En rak kurva lät lite tråkigt, men loudness i en gammal amerikanare lät fett och trevligt. Men det förklarar inte varför ett par gamla QUAD II med knappt tolv watt och mängder med påvisbar andratonsdistorsion körde åttor runt mätmässigt perfekta transistorslutsteg. Och så där har mitt liv varit. Lyssningsintryck stämmer ibland med mätningar, ibland inte.

Jag har möjligen haft tur eftersom varje uppgradering av min anläggning har blivit till det bättre. Jag har aldrig behövt övertyga mig själv om att ”jo det är nog bättre det här eftersom det var så dyrt”. Det har helt enkelt låtit bättre. Placebo? Jag tror inte det, men man kan ju inte veta. Min måttstock har alltid varit att har ett fonogram låtit bättre och avslöjat mer av musiken efter uppgraderingen, så har det varit värt det. Ibland har det låtit sämre, men det gäller nästan bara dåligt inspelade fonogram.

Jag håller med IÖ att det är tveksamt att jämföra två olika typer av högtalare i två olika rum även om dom är delvis identiskt bestyckade. Däremot vill jag nog påstå att min erfarenhet av elementet (SCA 165) är så stor att jag kan drista mig till att göra vissa jämförelser. Jag har levt i fyrtio år med olika konstellationer av Carlssonhögtalare (OD11, OA 12, OA 14, OA 50 och OA 52).

Jag är alltså tveksam till en del forskning, inte minst den humanistiska. Men jag noterar att många inlägg skrivna av mer elektronikkunniga personer än jag själv mycket självsäkert blandar hejvilt med tyckanden, neurologiska spekulationer, metaforer m m. Alltså sånt som jag har lärt mig mig misstro vad gäller viss humanistisk forskning. Några skribenter på Faktiskt redovisar tydligt sina källor och gör det möjligt för mig som okunnig att i viss mån förstå relativt komplicerade resonemang.

Till syvende och sist: jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda, men jag har problem med ogrundade påståenden där jag blir mästrad utifrån fakta som mer liknar tyckanden lite hit och dit. Så än så länge tänker jag behålla mina Satorielement i mina OA 50.
Jag är övertygad om att Stig Carlsson skulle hållit med mig om han fått leva.

Jag har ingen aning. Men JAG håller i varje fall med dig - det är klart att du inte skall ändra något om du är nöjd.

Det är en bra grundprincip. Mitt förslag att testa att byta åt båda hållen (inte bara från SC165 till Satori utan även tillbaka) och inte bara byta åt ena hållet har bara med en sak att göra - att det är ett bättre sätt att undersöka saken, om målet är att få kunskap om de faktiska skillnaderna. Att man som regel hör förbättringar när man byter är ju välkänd kunskap.

Om målet bara är att du skall vara nöjd och du är det nu, så ändra ingenting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-17 17:22

momus skrev:jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda

Alla förstår vad du menar, ville vara påpeka att "vederlagd" betyder "bevisat osann". :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-17 17:43

Almen skrev:
momus skrev:jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda

Alla förstår vad du menar, ville vara påpeka att "vederlagd" betyder "bevisat osann". :)

Vilket härmed var belagt(?) . . . typ. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-17 18:35

berma skrev:iö:

Om vi då är överens om att distorsion inte är något mystiskt.

Bra att du håller med mig. Men jag hoppas samtidigt att du inte missförstår mig - det finns fall där distorsionsmekanismerna (olinjäriteterna) har en komplex natur och det är svårt att kartlägga dem helt med några enkla mätningar. Olika sorters apparater har heller inte samma distorsionsmekanismer. Det bör man veta när man väljer vilka mätningar man skall göra för att bäst kartlägga respektive apparats egenskaper.

Mäter man mycket så finner man fall där enkla mätningarna antyder att allt är väl, men ändå låter det inte alls bra. Som regel hittar man problemet när man letar ett tag, och någon mystik behöver inte blandas in, men vad det handlar om är helt enkelt att inte alla feltyper provoceras av statiska sinusvågor.

Det har hänt fler gånger än en att apparater som vi lyckats detektera rätt så lätt under LTS' F/E-lyssningar verkat bete sig invändningsfritt när man bara gjort enkla mätningar på dem. Det har hänt rätt så många gånger faktiskt. Men fortsätter man att leta med olika mätmetoder/olika insignaler, så hittar man som regel orsaken. Som sagt - någon mystik behöver inte blandas in som förklaringsmodell.

Det finns även motsatta fall - fall där man när man gör mätningar finner att distorsionen inte är alls jättelåg (t ex på många oåterkopplade rörförstärkare) snarare rätt så hög - men när man lyssnar så kan man ibland förvånas över hur förhållandevis liten hörbarhet olinjäriteterna ifråga har.

Jag förstår att man kanske vill att alla sanningar skall vara enkla och att man kan avgöra ljudkvaliteten bara genom att titta på några enkla mätningar av t ex tonkurva och distorsion, men så är det inte. Hur gärna man än vill att det skall vara så. Det beror inte på att något är mystiskt, utan bara på att det är mera komplicerat än man kanske kände till.

Däremot kan man ofta från enkla mätningar sluta sig till att en apparat inte är tillräckligt bra. Det är motsatsen som är den svåra - att med mätningar bevisa att den är tillräckligt bra.

berma skrev:Distorsion från en sinuston ger fler diskreta sinus toner, övertoner, av varierande låg amplitud.

Ja, då talar du om harmonisk distorsion. Det brukar inte i sig vara så betydelsefull eftersom praktiskt taget alla musikinstruments ljud ju redan har gott om övertoner. Mycket mera än någon normal hifi-apparat distorderar.

berma skrev:Distorsion från musik blir då ett slags förvrängd musik, som låter mer eller mindre illa, men med en förhoppningsvis låg nivå.

Njae.. Det är som sagt inte den harmoniska distorsionen som som regel dominerar när man lyssnar på musik genom hifi-apparater med olinjäriteter. Den hörbart dominerande distorsionen är som regel blandtonseffekter. Alltså att man får inharmoniska spektrala komponenter. Sådana maskeras ofta mycket mindre av själva musiken.

berma skrev:På samma sätt som i det radioprogram där du var med, och du inte lyckades förklara snålkodning, men det illustrerades med ett exempel.

Jag vet inte varför du väljer den där trista beskrivningen. :?

Om du inte förstod så behöver det ju inte nödvändigtvis betyda att jag inte lyckades förklara. Eller hur? Du kanske saknade någon grundkunskap, eller du kanske inte lyssnade?

Men framför allt så är det här rätt så komplicerade, och där för så tycker jag det är viktigt att förklara noga och inte lämna en massa viktiga saker onämnda, så förklarade jag ganska omfattande. Dock förenklade jag en del eftersom jag var ombedd att inte vara för detaljerad och "teknisk".

Trots det så klipptes nästan allting bort och kvar blev bara en liten del, där även meningar i redigeringar har klipps i så att bisatser tagits bort och fördunklat sammanhanget (för den som vill ha den rika och mera fullständiga förklaringen, tvärtom för andra, kanske). Så det du hör i radioprogrammet är om man skall vara noga min röst, men det är inte vad jag berättade. Det är en hårt skuren och redigerad version, som alltså är nedklippt tills framförallt två kvinnor utan teknisk bakgrund som fick lyssna på det, sade att nu det gick att förstå.

Jag reagerade förstås på det när sändningen gick (jag kände inte till att det hade redigerats så hårt då) och tänkte att det var så mycket som jag inte fick med som var viktigt. Så kan det ju gå när någon är så skicklig på att klippa att det inte går att höra att en massa delar är borta. ;) Det är lite som med bildredigering. Det går idag inte att veta om det man ser på en bild stämmer med hur det faktiskt var.

Men eftersom detta inte handlade om mig alls, utan om snålkodning, så tycker jag det är okej att Anders Olsén redigerar tills han tycker att det blir bra. Det är ju liksom han som vill berätta historien. Men jag hade nog gärna velat veta om det i förväg. Nåja.

berma skrev:Distorsion är ju något som läggs till, i en mp3 är det något som saknas, men det maskeras av musiken om nivån är tillräckligt låg.

Ja, om man lyssnar på enkla förklaringar av vad det är som kännetecknar en mp3:ad fil som är det nog lätt att tro att det är så, men det stämmer inte alls. Det finns nya spektrala komponenter i en mp3:ad fil. Så visst distorderar det, i den helt vanliga betydelsen - nya saker har tillförts (men med avsikten* att det inte skall höras). Populärförklaringarna som säger att det bara är spektrala komponenter borttagna, är falska.

berma skrev:Man kan ju naturligtvis dissekera distorsionen för att se vad den består av, men det viktiga är den är tillräckligt låg.

Självklart är det så, men det finns inget enkelt svar på vad "tillräckligt låg" betyder. Det vill säga, om alla distorsionskomponenter ligger på -100 dB så är det rimligt att kalla det "tillräckligt lågt", men det är svårare att säga något exakt om hur stor marginalen är.

Ett annat problem är att det är svårt att säga någon noggrant om hur stor distorsionen är när man spelar EN signal, baserat på hur stor man vet att den är när man spelar en annan signal. Problemet ligger i att, även om båda signalernas distorsion beror av samma olinjäriteter, så ger inte någon av signalernas distorsion en komplett bild av olinjäriteten, och därför ger den inte heller den andra signalens distorsion.

Sambanden är helt givna om man har kunskap om olinjäriteten som sådan, men när man mäter EN sak så får man inte det, det man får veta när man mäter distorsion är distorsionen för just mätsituationen. Inte exakt hur olinjäriteterna ser ut.

berma skrev:Mystik blir det om man påstår något annat, tycker jag.

Jag tror ingen invänder mot att det viktiga är att distorsionen är tillräckligt låg. :)

Problemet är bara att en sådan utgångspunkt inte ger några svar på hur lågt "tillräckligt låg" är.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-04-17 20:01

Laila skrev:
Almen skrev:

Vilket härmed var belagt(?) . . . typ. :wink:

"Belagt" var ordet, sade Bull. :D

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2015-04-17 20:11

iö:
ok, jag skulle inte ha gett mig in i den här debatten från en telefon ... men jag försöker

Det jag reagerade på var att du uttryckte ungefär att musik är väldigt svåra signaler, det är de inte; och att det däför uppstår någon mystisk distorsion - Nu visade det sig tillslut att det var IM - så nu vet vi vad du menade, inget mystisk således.

Att jag tog upp radioprogrammet var för att där illustrerades bra ungefär hur distorsion fungerar (fast tvärt om liksom)

Men nu är väl alla på banan, och det har Satori elementet har låg distorsion - och det är väl bra?

//

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-18 10:53

berma skrev:iö:
ok, jag skulle inte ha gett mig in i den här debatten från en telefon ... men jag försöker

Det jag reagerade på var att du uttryckte ungefär att musik är väldigt svåra signaler, det är de inte; och att det däför uppstår någon mystisk distorsion - Nu visade det sig tillslut att det var IM - så nu vet vi vad du menade, inget mystisk således.

Först och främst så måste du välja, antingen kan du säga att det inte existerar några svåra signaler, eller också får du acceptera att musik kan vara en extremt svår signal. Musiksignaler kan nämligen se ut precis hur som helst.

Du envisas sen (fortfarande) med att skriva saker som antyder att jag talat om att någon mystisk distorsion uppstår - när sanningen är den att jag inte sett några andra än du och TS ta upp och prata om mystisk distorsion.

Och dessutom så är distorsion bara en yttring. Apparatens egenskap är inte distorsion, utan olinjäriteter. När man talar om distorsion för att beskriva en sak så visar man att man missförstått hur det fungerar. Apparater "har inte distorsion", de har olinjäriteter. Distorsion kan dock uppstå när man mäter på en apparat, men beroende på hur man mäter så kan man få fram nästan vilka distorsionsnivåer som helst. Det finns heller inget som säger att en högre siffra behöver betyda större hörbarhet, det beror på, och det beror på mycket. Att peka ut en överton och säga att den DÄR är extra dålig, blir också väldigt fel när den man pekar på är av lågt ordningstal.

berma skrev:Att jag tog upp radioprogrammet var för att där illustrerades bra ungefär hur distorsion fungerar (fast tvärt om liksom)

Det får du gärna berätta mera om. Vad är det som det illustrerades funktionen hos, och vad är tvärtom?

Menar du kanske att man i radioprogrammet fick lyssna på distorderad musik? Det säger väl kanske inte så mycket om hur det fungerar men det visade hur det lät, om just DEN distorsionen, som har få likheter med den distorsion som högtalarelement kan provoceras att ge på grund av sina inneboende olinjäriteter.

berma skrev:Men nu är väl alla på banan, och det har Satori elementet har låg distorsion - och det är väl bra?

Alla element som diskuterats i tråden är rimligt lågdistorderande. Och de har även andra egenskaper än olinjäriteterna.

Vh, iö

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2015-04-18 12:47

iö, tänk så här (tänk hårt;)

Om man klipper upp en signal i små delar, ett tidsintervall mindre än en period. Det man får då är en del av en kurva, med en lutning. Det blir ingen skillnad om man klipper i en sinussignal eller en musiksignal. En apparat, t.ex en högtalare, den vet ju inget om framtiden den lever liksom i nuet, kan ju inte veta om det i nästa ögonblick svänger upp eller ner.

Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.

Men det vet du säkert, eller vill du att jag ska förklara det också? ;)

//

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-18 13:12

berma skrev:Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.

Trivialt motbevis: ingen signal, ingen distorsion.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
berma

Inläggav berma » 2015-04-18 13:32

Nattlorden skrev:
berma skrev:Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.

Trivialt motbevis: ingen signal, ingen distorsion.

Finns det inte någon slags tes som motbevisar ditt motbevis ? ;)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-18 13:36

berma skrev:iö, tänk så här (tänk hårt;)

Om man klipper upp en signal i små delar, ett tidsintervall mindre än en period. Det man får då är en del av en kurva, med en lutning. Det blir ingen skillnad om man klipper i en sinussignal eller en musiksignal. En apparat, t.ex en högtalare, den vet ju inget om framtiden den lever liksom i nuet, kan ju inte veta om det i nästa ögonblick svänger upp eller ner.

Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.

Men det vet du säkert, eller vill du att jag ska förklara det också? ;)

//

Om man klipper upp en likspänning i korta intervaller så får man en fyrkantvåg.
Likspänningen lär inte skapa någon distorsion, men fyrkantvågen kommer definitivt att göra det.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati