Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
IngOehman skrev:Jag vet inte vad det är för mystik du och Grafpro talar om.
grafpro skrev:.....
"Blandtonsdistorsion". Intressant begrepp. Om man googlar visar det sig förekomma enbart här på faktiskt.se. Någon här har alltså hittat på ordet hemma vid köksbordet och därefter används det också av andra som om det vore självklart vad det betyder! Så vad tänker sig uppfinnaren av detta ord att det betyder? Har det någon engelsk motsvarighet?
Laila skrev:"Mixed tones distortion" som kanske kan ses som en delmängd av IMD, eller va dä tvärser öm . . . typ ?
PerStromgren skrev:Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.
Almen skrev:PerStromgren skrev:Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.
Blandtoner i någon sammansatt användning används också av petersteindl, Piotr, Morello, Svante, Martin, Allram och säkert fler, om man vill söka ännu noggrannare. Alltså "blandtoner", "blandtonsprodukter" eller "blandtonsdistorsion".
grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande. Jämfört med frekvensgång och harmonisk distorsion är IM ganska ointressant.
grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande.
paa skrev:grafpro skrev:"Intermodulation" är ett väldefinierat begrepp som betyder att höga frekvenser som återges i samma element som låga blir frekvensmodulerade. Det finns en sajt som jag nu inte hittar där man kan lyssna på musik med olika grad av IM. Det framgår klart där att de allmänna påståendena om dess relativa ofarlighet är korrekta. Inte ens med en nivå betydligt högre än man kan få ens i ett system med ett enda bredbandselement är fenomenet störande.
Den där texten verkar inte alls handla om intermodulationsdistorsion, utan om dopplerdistorsion, ibland även kallad modulationsdistorsion.
PerStromgren skrev:Almen skrev:PerStromgren skrev:Begreppet "blandtonsdistorsion" används bara av IÖ, efter vad en googlesökning visar. Dessutom bara här på faktiskt. Så jag tror att fenomenet går under ett annat namn, normalt.
Blandtoner i någon sammansatt användning används också av petersteindl, Piotr, Morello, Svante, Martin, Allram och säkert fler, om man vill söka ännu noggrannare. Alltså "blandtoner", "blandtonsprodukter" eller "blandtonsdistorsion".
Men vad är det, då? Har du något namn på fenomenet på engelska, så jag kan slå upp det?
Laila skrev:Du kan ju söka/Googla på "mixed tones distortion" som jag nämnde som en möjlig översättning, ovan . . . typ.
matssvensson skrev:Jag fascineras av människor som är så tvärsäkra på sin egen kunskap att de vet vad som är rätt och fel i denna värld. Själv har jag aldrig vågat säga det, fast jag VET att jorden faktiskt ÄR platt.
Tonkurvan ska vara betydelsefull för våra lyssningintryck. Att mäta den medelvärdesbildad i lyssningytan över tid med LTAS mätning ska vara bra. Och rak ska den vara. Nu blir jag nyfiken. Kanske kan jag lära mig något nytt.Jag mäter mina egna högtalare - och det ser lite svajigt ut. Det kan jag förstå, när jag tänker igenom hur mätmetoden fungerar och hur mina högtalare mäter i olika riktningar.
![]()
Men jag har ju en minidsp med tonkurvekorrigering, så jag kan ju enkelt testa hur en uträtad kurva låter. Sagt och gjort. Det är bara det att jag tycker resultatet blir mycket sämre än innan.Det hela finns dokumenterat i annan tråd. Min egen slutsats blir att det tydligen inte är så enkelt att en mätning berättar hela sanningen om hur något låter. Jag får fortsätta söka kunskap på nya ställen - med erfarenheten att en LTAS kanske visar en rimlig bild av totalljudets energi i ett rum, men att det finns fler tonkurvor som också verkar vara betydelsefulla för våra lyssningsintryck.
Nu pratar vi distortion och hur det ska vara. Det är bara tredjetonsdistortion som är viktig att jaga. Nä, blandtonsdistortion kan skapa misär även med andra olinjäriteter. Nä, intermodulation gäller bara för höga frekvenser. Var nånstanns står förresten det? Vad jag tror jag kan dra mig till minnes från signalbehandling på teknis är att det funkar bra att blanda alla olika frekvenser med olinjäriteter. Jag får läsa på lite. En första sökning på "intermodulation distortion" gav denna träff http://en.m.wikipedia.org/wiki/Intermodulation. Något att starta med i alla fall.
Jag uppskattar verkligen att följa diskussioner och erfarenheter här på forumet. Det stimulerar till egna funderingar och att söka ny kunskap. Tänk bara om vi kunde rikta ännu mer energi till att hjälpa varandra tillsammans finna nya insikter, en del av den energi vi nu istället fokuserar på att misskreditera vad någon annan skriver för att istället framhävda vår egen övertygelse.
mvh, mats
IngOehman skrev:Det roliga är att du nog om du byter tillbaka till SC 165 IV kommer att upptäcka en massa nytt på inspelningarna, igen.
Jag gissar till och med mera.
Stig visste vad han gjorde.
IngOehman skrev:Det är ju på riktigt inte så att det man hör ÄR andraton, eller tredjeton. Det man hör är helt andra distorsionsmekanismer som beror på olinjäriteterna, men inte bara de enkla kvadratiska och kubiska...
Så igen - du borde prova att byta tillbaka.
IngOehman skrev:Det är just blandtonsdistorsion som dominerar i normalfallet, ja.
IngOehman skrev:Intermodulation brukar man kalla det.
momus skrev:Att mäta är att veta heter det. Och jag kan i viss mån hålla med om det. Själv hamnade jag på ”andra sidan” på gymnasiet så kompetens vad gäller att mäta högtalare och elektronik är inget som jag kan stoltsera med. Dessutom har min yrkeskarriär till stora delar utspelat sig på en institution där humanistisk forskning varit den allmänna ledstjärnan. Själv har jag verkat mittemellan, dvs jag har anammat forskningsrön (i den mån dom varit relevanta) och försökt implicera desamma i min yrkesundervisning. Min ”karriär” har tyvärr fått mig att i många avseenden misstro forskningen, speciellt då den humanistiska. Men jag har i alla fall en större tilltro till den naturvetenskapliga forskningen eftersom den i mångt och mycket baserar sig på mätbara artefakter och inte på tycke och smak . Men ibland har jag förstås stått där och kliat mig i huvudet när jag läst texter; en högtalare eller förstärkare mäter hejvilt konstigt och borde låta vedervärdigt, men den beledsagande texten höjer prylarna till skyarna. För många år sedan kopplade jag ett par QUAD II till min anläggning och chockades av hur bra det lät. Dessutom har jag aldrig glömt hur det lät med två OA 12 kopplade till en Dynamo SCA 35. I bägge fallen var det tämligen lätt att detektera anomalier i ljudet, speciellt då en fallande diskant och en lite blöt bas. Men musiken som kom ut den ”pratade” med mig. Efter den typen av upplevelser har jag tagit mätningsresultat med en nypa salt eftersom dom i många avseenden inte stämmer med mina lyssningsintryck . När jag tillsammans med några andra mer elektronikkunniga vänner mätte tonkurvor på högtalare så fick jag det i viss mån bevisat att mätningar ändå korrelerar med lyssningsintryck. Ett par gamla AR 3 hade en klar förhöjd mellanbas (LTAS) och lät feta och stunsiga. Ett par OA 52 mätte spikrakt men lät anemiska. Rummet, hör jag någon säga, och det stämmer. Det var inget vanligt vardagsrum vi satt i. Men det brydde sig inte mätmiken om. En rak kurva lät lite tråkigt, men loudness i en gammal amerikanare lät fett och trevligt. Men det förklarar inte varför ett par gamla QUAD II med knappt tolv watt och mängder med påvisbar andratonsdistorsion körde åttor runt mätmässigt perfekta transistorslutsteg. Och så där har mitt liv varit. Lyssningsintryck stämmer ibland med mätningar, ibland inte.
Jag har möjligen haft tur eftersom varje uppgradering av min anläggning har blivit till det bättre. Jag har aldrig behövt övertyga mig själv om att ”jo det är nog bättre det här eftersom det var så dyrt”. Det har helt enkelt låtit bättre. Placebo? Jag tror inte det, men man kan ju inte veta. Min måttstock har alltid varit att har ett fonogram låtit bättre och avslöjat mer av musiken efter uppgraderingen, så har det varit värt det. Ibland har det låtit sämre, men det gäller nästan bara dåligt inspelade fonogram.
Jag håller med IÖ att det är tveksamt att jämföra två olika typer av högtalare i två olika rum även om dom är delvis identiskt bestyckade. Däremot vill jag nog påstå att min erfarenhet av elementet (SCA 165) är så stor att jag kan drista mig till att göra vissa jämförelser. Jag har levt i fyrtio år med olika konstellationer av Carlssonhögtalare (OD11, OA 12, OA 14, OA 50 och OA 52).
Jag är alltså tveksam till en del forskning, inte minst den humanistiska. Men jag noterar att många inlägg skrivna av mer elektronikkunniga personer än jag själv mycket självsäkert blandar hejvilt med tyckanden, neurologiska spekulationer, metaforer m m. Alltså sånt som jag har lärt mig mig misstro vad gäller viss humanistisk forskning. Några skribenter på Faktiskt redovisar tydligt sina källor och gör det möjligt för mig som okunnig att i viss mån förstå relativt komplicerade resonemang.
Till syvende och sist: jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda, men jag har problem med ogrundade påståenden där jag blir mästrad utifrån fakta som mer liknar tyckanden lite hit och dit. Så än så länge tänker jag behålla mina Satorielement i mina OA 50.
Jag är övertygad om att Stig Carlsson skulle hållit med mig om han fått leva.
momus skrev:jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda
Almen skrev:momus skrev:jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda
Alla förstår vad du menar, ville vara påpeka att "vederlagd" betyder "bevisat osann".
berma skrev:iö:
Om vi då är överens om att distorsion inte är något mystiskt.
berma skrev:Distorsion från en sinuston ger fler diskreta sinus toner, övertoner, av varierande låg amplitud.
berma skrev:Distorsion från musik blir då ett slags förvrängd musik, som låter mer eller mindre illa, men med en förhoppningsvis låg nivå.
berma skrev:På samma sätt som i det radioprogram där du var med, och du inte lyckades förklara snålkodning, men det illustrerades med ett exempel.
berma skrev:Distorsion är ju något som läggs till, i en mp3 är det något som saknas, men det maskeras av musiken om nivån är tillräckligt låg.
berma skrev:Man kan ju naturligtvis dissekera distorsionen för att se vad den består av, men det viktiga är den är tillräckligt låg.
berma skrev:Mystik blir det om man påstår något annat, tycker jag.
Laila skrev:Almen skrev:momus skrev:jag är beredd att köpa vissa resonemang, där dom verkar vettigt vederlagda
Alla förstår vad du menar, ville vara påpeka att "vederlagd" betyder "bevisat osann".
Vilket härmed var belagt(?) . . . typ.
berma skrev:iö:
ok, jag skulle inte ha gett mig in i den här debatten från en telefon ... men jag försöker
Det jag reagerade på var att du uttryckte ungefär att musik är väldigt svåra signaler, det är de inte; och att det däför uppstår någon mystisk distorsion - Nu visade det sig tillslut att det var IM - så nu vet vi vad du menade, inget mystisk således.
berma skrev:Att jag tog upp radioprogrammet var för att där illustrerades bra ungefär hur distorsion fungerar (fast tvärt om liksom)
berma skrev:Men nu är väl alla på banan, och det har Satori elementet har låg distorsion - och det är väl bra?
berma skrev:Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.
Nattlorden skrev:berma skrev:Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.
Trivialt motbevis: ingen signal, ingen distorsion.
berma skrev:iö, tänk så här (tänk hårt;)
Om man klipper upp en signal i små delar, ett tidsintervall mindre än en period. Det man får då är en del av en kurva, med en lutning. Det blir ingen skillnad om man klipper i en sinussignal eller en musiksignal. En apparat, t.ex en högtalare, den vet ju inget om framtiden den lever liksom i nuet, kan ju inte veta om det i nästa ögonblick svänger upp eller ner.
Distorsion beror ju inte på hur signalen ser ut, det är ju en annan mekanism.
Men det vet du säkert, eller vill du att jag ska förklara det också?
//
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster