Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Har du aldrig varit sugen på att prova Kuzmas Ebony Clamp? Det har jag men den är rätt dyr så det är ju inte prio nr1.
lennartj skrev:Verkan av skivklämma (eller puck) skiljer sig ju för oss som har konkav skivtallrik jämfört med dem som har en plan tallrik.
Finns det inga nya skivspelare med konkav tallrik längre?
Laila skrev:lennartj skrev:Verkan av skivklämma (eller puck) skiljer sig ju för oss som har konkav skivtallrik jämfört med dem som har en plan tallrik.
Konkav, då får du ju azimut-fel när tonarmen rör sig över skivan* ?![]()
Däremot så finns det flera spelare som har en ursparning i centrum
av tallriken för att etikettdelen skall "få plats" . . . typ.
*Om du nu inte kompenserar genom att vinkla armen/skalet motsvarande.
(Hur det nu skall gå till?).
Thomas_A skrev:Teoretiskt skulle den kunna minska distorsionen i och med att nålen får operera mer inom linjära område (oavsett traditionella skivbuckligheter, alla skivor är mer eller mindre buckliga...). x-max på pickuper brukar anges som 90 um eller så eller ca 0,1 mm. Tester som jag läst någon gång har visat att en outer ring minskar pickupens lågfr med 6-8 dB.
Thomas
lennartj skrev:Verkan av skivklämma (eller puck) skiljer sig ju för oss som har konkav skivtallrik jämfört med dem som har en plan tallrik.
Laila skrev:lennartj skrev:Verkan av skivklämma (eller puck) skiljer sig ju för oss som har konkav skivtallrik jämfört med dem som har en plan tallrik.
Konkav, då får du ju azimut-fel när tonarmen rör sig över skivan* ?![]()
Däremot så finns det flera spelare som har en ursparning i centrum
av tallriken för att etikettdelen skall "få plats" . . . typ.
*Om du nu inte kompenserar genom att vinkla armen/skalet motsvarande.
(Hur det nu skall gå till?).
adagio skrev:Typ jahar faktiskt ägnat stordel av övrig tid senaste året till att göra en riktigt bra phonokabel avsedd för både MM och MC. Detta är första gången jag använder skärm och att kombinera rätt skärm och få till lagom kapacitans är lite pyssel. MM vill ju ha ca 200 pF men MC är inte så kinkig. Det är dock en annan diskurs.
Laila skrev:adagio skrev:Typ jahar faktiskt ägnat stordel av övrig tid senaste året till att göra en riktigt bra phonokabel avsedd för både MM och MC. Detta är första gången jag använder skärm och att kombinera rätt skärm och få till lagom kapacitans är lite pyssel. MM vill ju ha ca 200 pF men MC är inte så kinkig. Det är dock en annan diskurs.
Intressant att du tycks tro att MM generellt vill "ha ca 200 pF" . . . typ.
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Teoretiskt skulle den kunna minska distorsionen i och med att nålen får operera mer inom linjära område (oavsett traditionella skivbuckligheter, alla skivor är mer eller mindre buckliga...). x-max på pickuper brukar anges som 90 um eller så eller ca 0,1 mm. Tester som jag läst någon gång har visat att en outer ring minskar pickupens lågfr med 6-8 dB.
Thomas
Thomas, vad menar du minskar med 6-8 dB?
Thomas_A skrev:Lågfrekvensrumblet vilken musiksignalen vilar på minskat med så mycket.
Thomas_A skrev:Att skivan halkar efter sker nog mest på bältdrivna verk vilket är känt, har inte studerat record slip dock. Tror dock pucken inte har någon större effekt på belt slip.
En puck + outer ring är nödvändig om skivan ska bli planare åtminstone enligt mina erfarenheter. Pickupens nål rör sig med skivojämnheter, det kan man läsa ut av lågfrekvensrörelse hos baskoner när man spelar vinyl. Då ska man komma ihåg att rörelsen hos nålen är större än vad baskonen visar eftersom musiksignalen är filtrerad med avseende på lågbasområdet i förstärkarsteget. Då förstår man att en plan skiva kan minska dessa utslag och möjliggöra att pickupen arbetar i sitt linjära arbetsområde.
adagio skrev:http://www.oyaide.com/ENGLISH/AUDIO/products_category/analog/pg632.html
Denna "matta" är konkav 1 grad, så skivorna blir plana. Man kan ju ställa azimut 1grad för att kompensera. Sedan kan man ju ändra underlaget 1grad om man vill gå så långt. Men jag tror inte en grad påverkar fel i azimut, det skulle förvåna mig om man ens lyckas ställa in såpass exakt att man är innom engradsmarginalen![]()
Men en sådan matta vill jag ha, har bara inte prioriterat inköp av sådan än.
Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Att skivan halkar efter sker nog mest på bältdrivna verk vilket är känt, har inte studerat record slip dock. Tror dock pucken inte har någon större effekt på belt slip.
En puck + outer ring är nödvändig om skivan ska bli planare åtminstone enligt mina erfarenheter. Pickupens nål rör sig med skivojämnheter, det kan man läsa ut av lågfrekvensrörelse hos baskoner när man spelar vinyl. Då ska man komma ihåg att rörelsen hos nålen är större än vad baskonen visar eftersom musiksignalen är filtrerad med avseende på lågbasområdet i förstärkarsteget. Då förstår man att en plan skiva kan minska dessa utslag och möjliggöra att pickupen arbetar i sitt linjära arbetsområde.
Har du någon länk där man kan få information om ökat svaj på grund av skivans modulering?
Har själv tänkt undersöka det vid passande tillfälle när jag kan köra dubbla armar/pickuper. Jag har svårt att tro att det skulle vara möjligt på någon spelare med hifi-ambitioner.
MvH Carl
music4ever skrev:Thomas_A skrev:Lågfrekvensrumblet vilken musiksignalen vilar på minskat med så mycket.
Det låter ju mycket intressant. Vore intressant och se dessa mätningar, speciellt om detta även sker vid väldigt låg "skevhet" i skivan.
Thomas_A skrev:Vinylcalle skrev:Thomas_A skrev:Att skivan halkar efter sker nog mest på bältdrivna verk vilket är känt, har inte studerat record slip dock. Tror dock pucken inte har någon större effekt på belt slip.
Har du någon länk där man kan få information om ökat svaj på grund av skivans modulering?
Har själv tänkt undersöka det vid passande tillfälle när jag kan köra dubbla armar/pickuper. Jag har svårt att tro att det skulle vara möjligt på någon spelare med hifi-ambitioner.
MvH Carl
Finns lite om stylus drag i denna tråd, men ingen tvåarmsanalys vad jag minns:
http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... &start=228
Sedan pinkfish tråd om turntable speed kanske, men det mest är om statisk förändring. Finns en uppföljande tråd också.
http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... d+analysis
RogerGustavsson skrev:Här nämns små vinklar. Hur mäter ni dem med ögonmått?
RogerGustavsson skrev:Vilken precision har pickuphusen i förhållande till nålarm eller nålspetsens placering på nålarmen?
RogerGustavsson skrev:Vilken precision kan dessa montage göras hos tillverkaren? Kan man överhuvudtaget syfta in via pickupens hölje och samtidigt få nålspetsen rätt? Kan man via mätningar se om man gjort rätt?
DQ-20 skrev:RogerGustavsson skrev:Här nämns små vinklar. Hur mäter ni dem med ögonmått?
Det gör man inte. Med ögonmått alltså.RogerGustavsson skrev:Vilken precision har pickuphusen i förhållande till nålarm eller nålspetsens placering på nålarmen?
Det varierar, men jag gissar att de viktiga skillnaderna ligger mellan olika modeller och tillverkare, inte i exemplarsvariationer. Men visst, en del dyra pickuper är ju helt handgjorda. Men det är bara var jag tror.RogerGustavsson skrev:Vilken precision kan dessa montage göras hos tillverkaren? Kan man överhuvudtaget syfta in via pickupens hölje och samtidigt få nålspetsen rätt? Kan man via mätningar se om man gjort rätt?
Igen, det varierar tror jag. Men om det är nålspetsens lutning man är ute efter så är det den man måste justera. Utan mikroskop och någon form av "jigg" är man ganska rökt. I alla fall jag. IÖ skrev två väldigt ingående artiklar om pickupens och tonarmens geometri i MoLt för en herrans massa år sedan. Dessa är mycket läsvärda och uttömmande men ganska komplicerade eftersom de utgår från "first principles", dvs. hur pickup och tonarm är "tänkta" att fungera och vilka systemvinklar som skall justeras och hur. Många instruktioner om hur man justerar pickuper och tonarmar innehåller bara själva proceduren och inte bakgrunden till varför man skall göra som instruktionen föreslår, även om tonarmsgeometrier generellt sett är mer noggrant behandlade på internet ( baserade på t.ex. Baerwald, Bauer, Seagrave eller Stevenson). Att justera en vinylspelare "korrekt" är ett jävla skit på grund av den iterativa process som är nödvändig, men man behöver ju egentligen bara göra det en gång per kombination av tonarm, pickuphus och nål. Fast man skall nog inte överdriva problemen - hur man än gör är det en vinylskiva med alla de problem som dessa har på systemnivå.
Bara mina 0,00008823 Bitcoins,
/DQ-20
RogerGustavsson skrev:Här nämns små vinklar. Hur mäter ni dem med ögonmått? Vilken precision har pickuphusen i förhållande till nålarm eller nålspetsens placering på nålarmen? Vilken precision kan dessa montage göras hos tillverkaren? Kan man överhuvudtaget syfta in via pickupens hölje och samtidigt få nålspetsen rätt? Kan man via mätningar se om man gjort rätt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster