Moderator: Redaktörer
murgatroyd skrev:A.O. : Tufft av dig att plocka in F.Z. solot där vid 09:49
Ogjort skrev:murgatroyd skrev:A.O. : Tufft av dig att plocka in F.Z. solot där vid 09:49
Det var tillräckligt skramligt för att dölja det bakomliggande.
Sen borde det förstås vara en lag på att alltid använda Zappa, där det överhuvudtaget är möjligt
snerik skrev:
Jag funderar ofta på varför ljudåtergivning i allmänhet verkar vara en ickefråga. Några banala exempel: det går knappt höra skillnad på F och S i telefon, en inforöst i en hiss eller på en buss kan vara knappt begriplig, butiker kan ibland spela FM radio som inte är rätt inställd i åratal utan att någon reagerar.
Drar man paralleller till våra krav på bildkvalité så blir detta absurt.
Ogjort skrev:"folk" reagerar och bryr sig väldigt mycket om ljudkvalitet. Det är bara det att de inte vet att det är just ljudkvalitet det handlar om. Man reagerar på konstigheter - men saknar kunskaper om vad de beror på och tolkar orsaken som något annat. Dåligt program, ful musik, dålig röst, etc...
---
Dvs - det är just ett ljudkvalitetsproblem de reagerar på - men HUR ska de veta det?
---
Så min slutsats är att "folk" bryr sig väldigt mycket om ljudkvalitet - men man vet inte att det är DET som gör att man bryr sig.
Almen skrev:Kanonprogram, skall bli kul att se hur du hanterar snåldynamiken.Ogjort skrev:"folk" reagerar och bryr sig väldigt mycket om ljudkvalitet. Det är bara det att de inte vet att det är just ljudkvalitet det handlar om. Man reagerar på konstigheter - men saknar kunskaper om vad de beror på och tolkar orsaken som något annat. Dåligt program, ful musik, dålig röst, etc...
---
Dvs - det är just ett ljudkvalitetsproblem de reagerar på - men HUR ska de veta det?
---
Så min slutsats är att "folk" bryr sig väldigt mycket om ljudkvalitet - men man vet inte att det är DET som gör att man bryr sig.
Precis så tror jag också att det är.
IngOehman skrev:Att mastring är ett DIGNITETER större problem än (försiktig) snålkodning tror jag ingen förnuftig människa ifrågasätter om man bara talar om lyssningsupplevelsen.
Men de är ju problem på lite olika sätt.
Vh, iö
Svante skrev:Jag vill nog mena att perceptuell kodning alltid är bättre, givet en viss bithastighet (om materialet inte ska redigeras). Det blir lite vanskligt att kalla det snålkodning då dock.
petersteindl skrev:1,1 miljard ungdomar har enligt WHO redan hörseln nedsatt om jag förstått saken korrekt. Den stora boven är hörlurslyssning och speciellt InEar. Det är förfärligt.
Mvh
Peter
mx skrev:Svante skrev:Jag vill nog mena att perceptuell kodning alltid är bättre, givet en viss bithastighet (om materialet inte ska redigeras). Det blir lite vanskligt att kalla det snålkodning då dock.
Vad är perceptuell kodning?
petersteindl skrev:Jag förstår att ungdomen kör sönder sin hörsel då sådant oljud genomlides och volymen ökas för ökad hörbarhet. 1,1 miljard ungdomar har enligt WHO redan hörseln nedsatt om jag förstått saken korrekt. Den stora boven är hörlurslyssning och speciellt InEar. Det är förfärligt.
mx skrev:Vad säger du om DTS? Är det lika illa som AAC?
Svante skrev:Jag vill nog mena att perceptuell kodning alltid är bättre, givet en viss bithastighet (om materialet inte ska redigeras). Det blir lite vanskligt att kalla det snålkodning då dock.
JM skrev:petersteindl skrev:Jag förstår att ungdomen kör sönder sin hörsel då sådant oljud genomlides och volymen ökas för ökad hörbarhet. 1,1 miljard ungdomar har enligt WHO redan hörseln nedsatt om jag förstått saken korrekt. Den stora boven är hörlurslyssning och speciellt InEar. Det är förfärligt.
Nu minns du lite fel Peter.
Jag skrev i..
viewtopic.php?f=9&t=60657&hilit=h%C3%B6rselskador
WHO bedömer att 50 % av personer mellan 12 - 35 år, 1.1 miljarder människor, exponeras för ljudnivåer av musikapparater med STOR RISK för att få bestående hörselskador.
Tyvärr kan mycket korta exponeringar av högt ljud leda till irreversibla hörselskador. Även längre exponering av måttliga ljudnivåer kan ge bestående hörselpåverkan. Bra exempel i följande länkar.
http://www.who.int/pbd/deafness/activit%20...%20b.pdf?ua=1
Ett bra riktmärke för optimal lyssning är ett medelvärde just under 85 dB för att undvika ljudförstörande funktioner i örats mekanik och att hjärnans filter.
Är musiken undermålig map fulkodning kan volymer över 85 dB ge skenbart bättre ljud pga alla medicinska o psykologiska filter som hjärnan kopplar in. Ofullkomligheter försvinner tillsammans med stora delar av musikens fina nyanser.
Dvs det är hög sannolikhet att fulkodningen kan vara och är indirekt orsak till hörselskador.
JM
Neurodoktor/perceptionspsykolog
Ogjort skrev:mx skrev:Vad säger du om DTS? Är det lika illa som AAC?
DTS, är ju inte ett och samma utan olika...
Det kan ju rassla upp till 96/24 om man vill.
IngOehman skrev:Alla eller nästan alla snålkodare kan ju arbeta med olika bithastigheter.
DTS har så vitt jag vet inga riktigt låga bithastigheter att erbjuda, så det är inte avsett att förstöra ljudet mycket, men dessutom fanns det i varje fall i vissa tidiga DTS-versioner några finurligheter som gjorde systemet mycket mera välljudande än t ex DD från samma tid.Svante skrev:Jag vill nog mena att perceptuell kodning alltid är bättre, givet en viss bithastighet (om materialet inte ska redigeras). Det blir lite vanskligt att kalla det snålkodning då dock.
Jag vill nog mena att du har väldigt fel när du påstår det.
Förlustfria kodare har det gemensamt att de inte är perceptuella kodare.
Det finns en gräns för hur mycket sådana kan bitreducera, och många ligger väl runt 3 gånger, men med dynamisk bithastighet så går det att nå ned till 1/5 eller till och med 1/6. Det är ungefär samma snålkodningsdignitet som MP3 256 - 312 kb/s.
Så... Nej. Det är inte alltid bättre att använda perceptuella kodare.
Men någon kan förstås säga att hade man kunna koda hur som helst så skulle man ju ha kunnat välja att utgå ifrån 30 bitar och snålkodat från det - och det hade blivit bättre med perceptuella kodare. Men nu var frågan om det ALLTID blir bättre, och det blir det inte.
IngOehman skrev:Utgår man ifrån oändligt många bitar och oändlig samplingsfrekvens och skall förpacka det i något finurligt och biteffektivt format, så menar jag alltså fortfarande att en enkel reduktion till X bitar och Y Hz plus lossless kodning, kan vara bättre än något existerande perceptivt snålkodningsformat.
Sen var ju dessutom påståendet från dig inkluderande ett "alltid bättre". Då blir det väldigt, väldigt fel. En perceptiv kodare är ju per definition bara en som har konstruerats med den avsikten, men den kan vara väldigt dålig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster