Mikrofonproblem

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nijo

Mikrofonproblem

Inläggav nijo » 2005-12-15 09:40

Jag har köpt en ljudmätare på Kjell & Co som inte tycks vilja fungera som tänkt. Samtidigt som jag köpte den så köpte jag en mikrofonkapsel, för att komma över 500 kr och få det fraktfritt :-)

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=24218&path=

Jag trodde att man kunde använda mikrofoningången på ljudkortet för detta. Jag mätte och på en av signalpinnarna fanns det c:a 3,5 V.

Jag kopplade ihop vänster och höger kanal - men det gav bara att jag fick en konstant insignal. Då kopplade jag in enligt exemplet på hemsidan (med kondensator i serie, mostånd i serie med förspänningen). Men det fungerade inte heller.

Missar jag något uppenbart? Finns det något enkelt sätt att verifiera att miken är hel?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-15 11:09

Du har verkligen kopplat som i exemplet? Batteriet för spänningsmatning av den interna FETen har du väl heller inte glömt? Kapseln i övrigt har ungfär samma data som den som sitter i RS-mätaren (vilken verkar vara närmast identisk med Kjells mätare). Jag har själv skippat det mikrofonelementet i min RS-mätare och på dess plats satt en F-kontakt. På F-kontakten ansluter jag sedan en extern Panasonic VM-60-kapsel. Den kapseln har jag monterat på en vanlig koaxialkabel (antennkabel). På så vis får man mindre störningar från själva mätaren. Kabellängden kan anpassas efter behovet (upp till åtminstone 3 m). Själva elektroniken i mätaren kan också ges en mera linjär frekvensgång (20-20000 Hz med -0.5 dB vid extremerna) genom byte av några kondensatorer. Den är i standardskick begränsad till 32-8000 Hz och den inbyggda mikrofonen ger dålig frekvensgång i övre delen av sin frekvenskurva. På den av mig monterade F-kontakten kan även "elektriska" signaler tas emot (det gäller att välja ett lämpligt mätområde) för t.ex. koll av frekvensgång hos bandspelare.

nijo

Inläggav nijo » 2005-12-15 11:36

Roger, enligt snabbkoll på internet så verkade det som att ljudkortet la ut likspänning på en av kanalerna. Jag mätte och det verkade stämma. Så jag har inte använt batteri utan ljudkortet bias spänning.

Jag är lite fundersam på om min db mätare verkligen är hel så jag vet inte om jag ska modifiera eller försöka skicka tillbaka.

Vet du var man kan köpa WM60 kapseln? Har du kalibrerat db mätaren efter modifieringen? Du säger att du kan mäta elektriskt, använder du på en kondensator i serie för all blockera DC? Många frågor :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-15 13:00

Just den Panasonic-kapseln är utgången men det går förmodligen att använda VM-61 fast den har lägre max ljudnivå. Det finns även direkta ersättare till VM-60 från t.ex. Transound, http://jlielectronics.com/transsound/electrets/ts-60a.htm . Oavsett vilken av dessa billiga kapslar man använder, finns där en spridning mellan exemplaren. Spridningen kan man kanske godta om man bara tänker ha lite koll på akustik eller sina egna högtalare. I andra fall är det kalibrerade mikrofoner som gäller t.ex. denna http://www.ibf-acoustic.com/2005/index05.html , som för övrigt har just en Panasonic VM-60 kapsel!

Gjorde en mätning före och efter mikrofonbytet på min RS-mätare i samma position, justerade till samma utslag på mätaren. Från fabrik är en tolerans angiven om +- 2dB för själva visningen. Mikrofonkapslarna från Panasonic verkar hålla +- 0.5dB från 20-10000 Hz enligt de mätningar jag har sett på Internet. Deras känslighet är uppgiven med en tolerans om +- 4dB. Man ska vara medveten om att monteringen av mikrofonkapseln har stor betydelse för frekvensgången. Ett par länkar: http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html och denna http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7390&highlight=m%E4tmikrofon .

Har inte lagt någon kondensator i serie vid mätning "elektriskt" då apparaterna jag mätte på hade AC-kopplade utgångar.

Har kollat på schemat. Det finns en mängd kondensatorer i serie med signalen genom RS-mätaren. Behövs inga extra kondensatorer för att mäta "elektriskt".
Senast redigerad av RogerGustavsson 2005-12-16 11:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-15 14:09

Jag har kört med kapsel kopplad direkt in i ljudkortets mikingång och det har fungerat. H+V ihopkopplat och en kabel rakt in i ett Audigy. Vanliga datormiken som står på bordet är kopplad likadant, en skärmad kabel rakt in. Det kanske är nån regel i mixpanelen som skall justeras eller nån ticbox som öppnar för mik in?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Återgå till DIY-forum