Sansui

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gigas

Sansui

Inläggav Gigas » 2015-04-18 16:55

Är Sansui 800 ett bättre val än Sansui six?
Många frågor just nu i våryran!

Cicaro

Re: Sansui

Inläggav Cicaro » 2015-04-19 09:13

Jag skulle säga att sansui six är bättre även om sansui 800 inte är dålig :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-19 09:30

Är det själva uppbyggnaden som är bättre i Sansui six eller är det ljudbilden?

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-19 09:50

Gigas skrev:Är det själva uppbyggnaden som är bättre i Sansui six eller är det ljudbilden?

Ärligt talat så går jag mest i det här fallet på specen och vad andra säger eftersom jag inte hört dem bredvid varandra någon gång. Sansui six har enligt specen 34W per kanal gentemot 800n som har 22W per kanal. Den skillnaden är med många högtalare ganska markant när det gäller att orka fylla ett rum med ljud. :)

Edit: Jag skulle gissa dock att i renoverat skick har de båda tämligen lika bra ljudbild om man kör med mindre högtalare så effekten räcker till.
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-19 15:31

Cicaro skrev:Edit: Jag skulle gissa dock att i renoverat skick har de båda tämligen lika bra ljudbild om man kör med mindre högtalare så effekten räcker till.

Det är inte storleken på högtalarna som spelar roll utan verkningsgraden. Och mindre högtalare har oftast såväl lägre verkningsgrad som lägre ljudtryckskapacitet. Vill man få ut max från en given förstärkare, köp en stor och lättdriven högtalare!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-19 16:27

Eftersom Sansui 800 är konstruerad några år tidigare än Sansui six så trodde jag att det var bättre komponenter och en enklare uppbyggnad med ett mera rörligt ljud. Men som vanligt kan jag ha fel i detta. Om jag ska upp en klass så kanske en Sansui tube receiver eller en Fisher 500C bli grädde på moset. Högtalarna är lätta driva med en max effekt på 25W. Rummet är bara på 10 kvadrat. är definitivt drabbad av en vintage virus just nu.

Användarvisningsbild
Gigas

Inläggav Gigas » 2015-04-28 22:19

Nu står den på hyllan och spelar för mig. En Sansui Six som ska få driva mina Gylling högtalare som är klara att hämtas från lackeraren i morgon. Jag har fått hjälp med byte av komponenter i delningsfiltren så nu ska Peerless elementen få underhålla.

Återgå till Vintage-hifi