Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:I radioblocken är det oftast speakerrösten som är mest störande i och med att den oftast ligger på samma toppvärden som musiken. Ett musikprogram i P2 kan vara en utmaning. EBU R138 kanske löser detta? När jag har med mig musik för att utvärdera uppspelnibgsutrustning brukar jag lägga alla på samma RMS-värde. Jag har sett nivåskillnader på 20 dB mellan olika musikstycken. Mycket av dagens populärmusik kräver väldigt lite effekt jämfört med äldre produktioner i och med sin ibland extremt blygsamma dynamik.
hcl skrev:F.ö. vill jag tillägga att jag inte håller med om trådtilteln att nästan all musik låter skit. Det mersta låter ändå rätt ok, men det mesta kunde antagligen låta betydligt bättre ändå och det är ju synd att man inte ser till att göra det mesta av de låtar som skrivs. I detta håller jag med sportbilsentusiasten om att många anläggningar inte håller måttet utan fråntar lyssnaren möjligheten att höra musiken genom produktionen och istället får lyssnaren att fokusera på ljudet. Typiskt för dåliga anläggningar (finns i alla prisklasser).
hcl skrev:F.ö. vill jag tillägga att jag inte håller med om trådtilteln att nästan all musik låter skit. Det mersta låter ändå rätt ok, men det mesta kunde antagligen låta betydligt bättre ändå och det är ju synd att man inte ser till att göra det mesta av de låtar som skrivs. I detta håller jag med sportbilsentusiasten om att många anläggningar inte håller måttet utan fråntar lyssnaren möjligheten att höra musiken genom produktionen och istället får lyssnaren att fokusera på ljudet. Typiskt för dåliga anläggningar (finns i alla prisklasser).
music4ever skrev:...
Inom populärmusiken idag, så har extremt mycket uselt ljud. Detta är oavsett vilket anläggning man spelar det på.
music4ever skrev:hcl skrev:F.ö. vill jag tillägga att jag inte håller med om trådtilteln att nästan all musik låter skit. Det mersta låter ändå rätt ok, men det mesta kunde antagligen låta betydligt bättre ändå och det är ju synd att man inte ser till att göra det mesta av de låtar som skrivs. I detta håller jag med sportbilsentusiasten om att många anläggningar inte håller måttet utan fråntar lyssnaren möjligheten att höra musiken genom produktionen och istället får lyssnaren att fokusera på ljudet. Typiskt för dåliga anläggningar (finns i alla prisklasser).
Inom populärmusiken idag, så har extremt mycket uselt ljud. Detta är oavsett vilket anläggning man spelar det på.
_Fredrik_ skrev:Men ge dig, du vet faktiskt inte vad du pratar om och underskattar andras kunnande enormt.
music4ever skrev:_Fredrik_ skrev:Men ge dig, du vet faktiskt inte vad du pratar om och underskattar andras kunnande enormt.
Kunnande att producera sådan urusel ljudkvalité?![]()
Faktum kvarstår, det låter uselt från det mesta. Taffligt hantverk helt enkelt.
hcl skrev:Jag tror det mesta som behöver skrivas om detta redan har skrivits i tråden så jag tänkte försöka mig på en sammanfattning
...
Det är dessutom enklare än någonsin att spela, spela in och distribuera musik (både bra och mindre bra). Detta har gjort att utbudet, rent genrellt, är enormt och för att få något som helst tillbaka på sina små, men ändå instaa slantar så måste man bli spelad, i streamingtjänsten eller på radion. Detta har drivit fram loudness-mastringen och de i vissa fall katastrofalt dåliga produktioner som figurerat de senaste 10-15 åren. Den första skiva jag stötte på i den vägen är nog Red Hot Chilli Peppers, Californication. Bra låtar, men med många produktionsbrister. Det kan ju tänkas att den låter precis som man hade för avsikt. Jag tror den kunde gjorts bättre, men alla kan inte gilla allt.
music4ever skrev:_Fredrik_ skrev:Men ge dig, du vet faktiskt inte vad du pratar om och underskattar andras kunnande enormt.
Kunnande att producera sådan urusel ljudkvalité?![]()
Faktum kvarstår, det låter uselt från det mesta. Taffligt hantverk helt enkelt.
sportbilsentusiasten skrev:
a/ du har inte testat alla inspelningar, och heller inte tillräckligt många för att kunna skriva som du gör
sportbilsentusiasten skrev: b/ inte hört dessa inspelningar på alla anläggningar, för att kunna dra slutsatsen att det INTE är anläggningen som är problemet
sportbilsentusiasten skrev: Det räcker dessutom att lyssna på några av de inspelningar som "anses vara skräp" på EN anläggning som VISST levererar en bra musikupplevelse - för att falsifiera ditt påstående.
sportbilsentusiasten skrev: Välkommer hem till mig![]()
Finnas bättre anläggningar, men den räcker till för att kunna njuta av musiken från de allra flesta inspelningarna. Death Magnetic kan vi börja med
music4ever skrev:Det är fortfarande inte anläggningens problem att ljudkvalitén är usel.
Bill50x skrev:Självklart inte. Men i motsats till vad många tror, det är inte så att en sämre anläggning är mer förlåtande. Det är så att en bättre anläggning klarar av dessa "tokmastrade" skivor på ett bättre sätt. Ibland tom njutbart.
Hur ska dom göra då? Ljudkriget är igång, ska dom då föregå med gott exempel och upplevelsemässigt låta lägre än låten innan? Jag antar att du har en plan eftersom du skriver som du gör.AndreasArvidsson skrev:Om industrin envisas med att tokmastra i något försök att låta starkast på radio så är detta enligt mig ett stort problem och jag personligen förstår inte hur någon som kallar sig själv för varken musikälskare eller audiofil kan försvara detta.
_Fredrik_ skrev:Hur ska dom göra då? Ljudkriget är igång, ska dom då föregå med gott exempel och upplevelsemässigt låta lägre än låten innan? Jag antar att du har en plan eftersom du skriver som du gör.AndreasArvidsson skrev:Om industrin envisas med att tokmastra i något försök att låta starkast på radio så är detta enligt mig ett stort problem och jag personligen förstår inte hur någon som kallar sig själv för varken musikälskare eller audiofil kan försvara detta.
_Fredrik_ skrev:Hur ska dom göra då? Ljudkriget är igång, ska dom då föregå med gott exempel och upplevelsemässigt låta lägre än låten innan? Jag antar att du har en plan eftersom du skriver som du gör.AndreasArvidsson skrev:Om industrin envisas med att tokmastra i något försök att låta starkast på radio så är detta enligt mig ett stort problem och jag personligen förstår inte hur någon som kallar sig själv för varken musikälskare eller audiofil kan försvara detta.
sebatlh skrev:lobba för DAB-radio och nedläggning av FM-radion
LTS skrev:Med förslaget till DAB+ ska så många kanaler trängas på begränsat frekvensutrymme att
ljudkvaliteten inte når upp till dagens FM-radio. Det vore ett oacceptabelt paradigmskifte om
morgondagens radiolyssnare skulle tvingas hålla tillgodo med den förvrängda variant av tal och
musik som blir resultatet om ljudkvaliteten försämras jämfört med dagens nivå.
AndreasArvidsson skrev:_Fredrik_ skrev:Hur ska dom göra då? Ljudkriget är igång, ska dom då föregå med gott exempel och upplevelsemässigt låta lägre än låten innan? Jag antar att du har en plan eftersom du skriver som du gör.AndreasArvidsson skrev:Om industrin envisas med att tokmastra i något försök att låta starkast på radio så är detta enligt mig ett stort problem och jag personligen förstår inte hur någon som kallar sig själv för varken musikälskare eller audiofil kan försvara detta.
Sluta nivåkomprimera och införa tex R128 vid uppspelning via radio/tv/spotify mm.
Att spela upp låtar med samma medelnivå har vi kunnat göra väldigt länge så detta är inget tekniskt problem. Det är en beteendefråga.
_Fredrik_ skrev:Jag tror tyvärr inte att den stora massa upplever problemet så stort som oss och därför kanske inte R128 (vilket innebär att allt som spelas upp måste mätas och justeras) är så attraktivt.
Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror tyvärr inte att den stora massa upplever problemet så stort som oss och därför kanske inte R128 (vilket innebär att allt som spelas upp måste mätas och justeras) är så attraktivt.
De kanske undermedvetet skulle tycka radion lät bättre, men ingen skulle förstå eller ens fundera över varför.
Almen skrev:sebatlh skrev:lobba för DAB-radio och nedläggning av FM-radion
DAB innebär sämre ljudkvalitet än FM, det är du medveten om, va?
_Fredrik_ skrev:Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror tyvärr inte att den stora massa upplever problemet så stort som oss och därför kanske inte R128 (vilket innebär att allt som spelas upp måste mätas och justeras) är så attraktivt.
De kanske undermedvetet skulle tycka radion lät bättre, men ingen skulle förstå eller ens fundera över varför.
Det tror jag också. Men R128 kan inte realtidsmätas, så vitt jag vet. Hur ska det implementeras?
Johan_Lindroos skrev:_Fredrik_ skrev:Nattlorden skrev:
Det tror jag också. Men R128 kan inte realtidsmätas, så vitt jag vet. Hur ska det implementeras?
Jo det går och görs också av olika processortillverkare. Det brukar lösas med en långsam AGC. Det hjälper också om processorenheten kan få metadata när ett nytt program börjar.
sebatlh skrev:Almen skrev:sebatlh skrev:lobba för DAB-radio och nedläggning av FM-radion
DAB innebär sämre ljudkvalitet än FM, det är du medveten om, va?
Jag tänkte bara att folk slutar lyssna på radio för de har ingen radioapparat som fungerar längre. "Problemlösning"
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster