Har någon pratat med masteringfolket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Re: Har någon pratat med masteringfolket?

Inläggav sebatlh » 2015-04-20 15:47

anjora skrev:Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.

Jo förvisso men jag tänkte "done right". Formatet spelar ju ingen egentlig roll.
Det är nog inte heller så enkelet att bara lugna ner sig lite med användandet av kompressorer. Det är ju inte säkert att det finns så mycket där som är så spännande i den "oförstörda" mixen. Ett instrument har kanske bra dynamik men ett annat har inte det och det låter kanske skumt om man inte matchar dem.
Jag tror det krävs mer än vad man kanske först tror för att det verkligen ska låta bättre i slutändan.
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-20 15:58

Conan skrev:Det är nog inte helt enkelt att komma fram med budskapet om det dåliga i loudness war. Mastringsteknikerna själva är nog inte överdrivet intresserade av nåt som potentiellt sett skulle kunna göra det svårare för dem att få jobb. Men visst vore det verkligen intressant att få höra deras syn på saken och att kunna föra en diskussion.

Skulle man ha lättare att angripa frågan via musikrecensenter? Om man nu recenserar ett album borde det ju kunna ägnas ett par rader om den kassa crestfaktorn och en obefintlig dynamik? Det kanske svider en del för artisten/bolaget att förlora ett plus på Aftonbladet bara för att ljudet upplevs som kasst.

Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse? (som i alla yrken :roll: )

Bra idé, recensenterna.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-20 16:38

darkg skrev:Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse?

Jo så kan det ju vara, bl.a. därför skulle det vara intressant att diskutera saken med dem.

darkg skrev:(som i alla yrken :roll:)

Påminner när jag tänker efter lite om på mitt jobb där det finns folk som räknar tillförlitlighet på elektronik enligt modeller som alla egentligen vet är helt uppåt väggarna fel. Man försvarar beräkningarna med att "men det är ju kundkrav och alla andra gör så också.". Huruvida beräkningarna stämmer (dvs har nåt med verkliga felutfall att göra) eller inte verkar inte vara intressant. Man gör det som efterfrågas och tänker inte mer på saken.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-04-21 00:23

Conan skrev:
darkg skrev:Det kan väl tänkas att en hel del mastringstekniker arbetar mot sin övertygelse?

Det finns ju olika mastringstekniker. Och ovanstående citat stämmer på en hel del.
Inte minst i reklambranschen (som ju leder nivåligan).
T o m så man helst vill dölja sitt namn i produktionen.

Jag har även gjort radio med en mastringstekniker (lämnar namnet därhän) som sabbar musik på löpande band en vanlig dag på jobbet...
Men sedan spelar in körverk och kammarmusik med bravur och full dynamik vid sidan av.
Inspelningar som aldrig skulle lämnas över till sig själv för mastering :-)

Så som någon sagt i tråden: Skjut inte alltid på pianisten.

Jag har själv arbetat massor med talproduktioner där jag fått mycket skit för att envisas med att nivåreglera medvetet för hand.
Just för att det tar lite mer tid. "Släng en kompressor på skiten så är det ju färdigt", uppmanas man. "Ingen bryr sig ju ändå".
Av alla saker man vill lägga pengar på, står ofta kvalitet väldigt långt ner på listan.

"Välkommen till Kickfff!"
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-21 00:52

Oavsett illvilja från skivbolagsfolk, producenter eller mastringstekniker. Ny musik på vinyl är ofta mer dynamisk än samma skiva på CD eller HD-fil. Även äldre CD skivor har tydligen ofta betydligt större dynamik än nymastrade versioner. Jag köper förklaringen fullt ut att musik komprimeras för att höras så bra som möjligt i de bullriga lyssningsmiljöer musiklyssnande i stort sker idag. Och vi orkar normalt inte släpa runt vår skivspelare i joggingspåret så därför är det logiskt att omtänksamt skivbolagsfolk producerar en mindre komprimerad version för det mediet.

Men VARFÖR är det oftast den hårdkomprimerade CD versionen som nu också släpps på HD format? Inte kan väl tanken vara att vi köper HD-filer för att primärt lyssna på tunnelbanan?? HD-filer känns ju hyggligt ljudnördigt att konsumenten rimligen köper sånt för att njuta i kontrollerade hemmamiljöer.

En mer dynamisk version för vinyl verkar finnas, alternativt en äldre okomprimerad CD master. Vad är det som hindrar dem från att också användas till HD formatet? Visst görs en liten del vinyl fullt ut med analoga mastrar, men med tanke på att den mesta nya musiken släpps på vinyl idag måste AAA produktioner ändå vara i klar minoritet. Så hur får vi fler okomprimerade vinylversioner eller äldre CD mastrar att också spilla över till HD-format?

Om någon mot förmodan undrar vad jag svamlar om rekommenderar jag en stunds surfande på http://dr.loudness-war.info/ och försök hitta vilka HD-filer som har lika stor dynamik som vinylripp eller en gammal CD version.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-04-21 01:28

matssvensson skrev:
Men VARFÖR är det oftast den hårdkomprimerade CD versionen som nu också släpps på HD format? Inte kan väl tanken vara att vi köper HD-filer för att primärt lyssna på tunnelbanan?? HD-filer känns ju hyggligt ljudnördigt att konsumenten rimligen köper sånt för att njuta i kontrollerade hemmamiljöer.

HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-21 02:00

Piotr skrev:HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.

Hmmm. Visst. Men borde de inte kunna tjäna minst lika mycket pengar om de utgick från mindre komprimerad vinyl eller CD master till HD, för att till och med kunna marknadsföra ännu hårdare att HD formatet utnyttjas?

/M
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-04-21 02:47

matssvensson skrev: Ny musik på vinyl är ofta mer dynamisk än samma skiva på CD eller HD-fil.

mvh, mats

Vinyl är också det som ökar ojämförligt mest, just nu. Visserligen från en extremt låg nivå. Men ändå.
Orsaken är ju sannolikt mer dynamik och mindre "maximeringsdistorsion"..?
Så det borde ju få branschen att fundera en smula.
Problemet är möjligen att vinyltillskyndarna oftast tror det beror på något annat att vinyl av samma inspelning låter bättre än det digitala formatet.
Plasten? Den analoga lagringen? Att man ser att det snurrar..?

Så trots att det borde få upp öronen på branschen, så stängs nog ögonen likförbenat.

EBU R 128, är nog lösningen - men tutans så segt det går att nå genomslag.

/Anders O.
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-21 07:09

Ogjort skrev:Vinyl är också det som ökar ojämförligt mest, just nu. Visserligen från en extremt låg nivå. Men ändå.

Här går det ju bara att spekulera, det är väl ingen som riktigt vet. Bland vissa personer med höga krav kan det stämma med den (bla) högre dynamiken men bland gemene man är det nog andra faktorer som inverkar - tror jag. Rejäla omslag, en viss retro-känsla och coolhetsfaktor inte minst.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-21 08:46

matssvensson skrev:
Piotr skrev:HD-format handlar inte om ljudkvalitet utan om marknadsföring och dollartecken i ögonen på vinstdrivande företag.

Hmmm. Visst. Men borde de inte kunna tjäna minst lika mycket pengar om de utgick från mindre komprimerad vinyl eller CD master till HD, för att till och med kunna marknadsföra ännu hårdare att HD formatet utnyttjas?

/M

Visst är det märkligt stt man undviker att trycka på den verkliga poängen med HD-formaten. Man skulle ju kunna trycka på lika mycket där som man gjort med megapixelracet för (mobil-)kameror.

Jag är osäker på om det alltid funnits en anti-fidelitetstrend hos musiklyssnare och även i musikskaparleden, men det finns helt klart sådana ideer idag. En uppfattning om att det är "rätt" med anti-fidelitet och rått eller processat ljud. Inte bara att man kan använda det för att skapa ett konstnärligt uttryck utat att fidelitet är något som subtraherar eller distraherar från den "rätta" upplevelsen. Det påminner om att det sklle vara "politiskt inkorrekt" att tala om fidelitet och musik. Helt galet m.a.o.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-04-21 10:26

matssvensson skrev:

/M

Minst lika mycket pengar är inte samma sak som mer pengar och då lägger man inte energi på det. :)

Klart att ljudkvalitet så som vi ser på saken är en liten kostnad men problemet bygger väl mer på kunskapsbrist... som iofs. har en indirekt koppling till ekonomi.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-04-21 21:24

Jag har genom åren kommit i kontakt med kommersiella ljudtekniker och minst ett större skivbolag. Frågvis som jag är har frågan uppståt om hur de mastrar och varför. Alla har sagt att de komprimerar för att det är så man gör.. i syfte att låta som alla andra. Ungeför som varför man monitorlyssnar via Yamaha NS10/1000, för att det är så man gör för att fungera i alla högtalare/kökstransistorradios.. D.V.S. okunskap/feltänk. Jag har också försökt omvända dessa människor till den rätta läran :-) d.v.s. vår okomprimerade högkvalitativa lära. Men den hunden är väldigt gammal och att lära den ett nytt trick har visat sig mig övermäktigt. Det går! Men vägen går då genom deras plånbok. Kanske kan man visa skivbolagen en namnunderskrift med en massa namn som önskar hög dynamik och lovar att inte konsumera komprimerad media. Då lyssnar de. Vem skapar en namninsamling? Jag skriver gärna på som första person!

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-21 22:13

Eftersom vissa inte vill erkänna problemet med uselt ljud så finns det knappast något att diskutera med masteringfolket. Det finns ju inga problem ju, felet är era anläggningar (enligt vissa).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-21 22:18

Ogjort skrev:
Conan skrev:

Det finns ju olika mastringstekniker. Och ovanstående citat stämmer på en hel del.
Inte minst i reklambranschen (som ju leder nivåligan).
T o m så man helst vill dölja sitt namn i produktionen.

Jag har även gjort radio med en mastringstekniker (lämnar namnet därhän) som sabbar musik på löpande band en vanlig dag på jobbet...
Men sedan spelar in körverk och kammarmusik med bravur och full dynamik vid sidan av.
Inspelningar som aldrig skulle lämnas över till sig själv för mastering :-)

Så som någon sagt i tråden: Skjut inte alltid på pianisten.

Ja, precis. De kan alltså vara allierade.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-21 22:21

Rille skrev:Men den hunden är väldigt gammal och att lära den ett nytt trick har visat sig mig övermäktigt. Det går! Men vägen går då genom deras plånbok. Kanske kan man visa skivbolagen en namnunderskrift med en massa namn som önskar hög dynamik och lovar att inte konsumera komprimerad media. Då lyssnar de.

Självklart skulle jag också skriva på en sån namnlista, men ska det kännas ordentligt i plånboken tror jag mer på t.ex. recensionen av skivorna. Skulle det stå bara ett par rader i recensionen att "Crestfaktor (och en faktaruta som visar vad det är) 11dB, ljudkvaliteten trist, livlös klang och allmänt komprimerad. En "geting" för ljudkvalitet". Det tror jag skulle kunna påverka försäljningen och därmed öka kraven på kommande produktioner att mastra betydligt mildare.

Är förmodligen en lättare uppgift att "utbilda" och påverka musikrecensenter än mastringsfolk & skivbolag som tror/tycker att det ska låta så, och dessutom har sin försörjning i gebitet. En musikrecensent borde vara intresserad av även hur det låter på skivan. Har inte musikjournalister nåt forum där man kan nå dem?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-21 22:36

hcl skrev:Jag är osäker på om det alltid funnits en anti-fidelitetstrend hos musiklyssnare och även i musikskaparleden, men det finns helt klart sådana ideer idag. En uppfattning om att det är "rätt" med anti-fidelitet och rått eller processat ljud. Inte bara att man kan använda det för att skapa ett konstnärligt uttryck utat att fidelitet är något som subtraherar eller distraherar från den "rätta" upplevelsen. Det påminner om att det sklle vara "politiskt inkorrekt" att tala om fidelitet och musik. Helt galet m.a.o.

Piotr skrev:Minst lika mycket pengar är inte samma sak som mer pengar och då lägger man inte energi på det. :)

Visst kan det vara så. Men min fråga/poäng är ju att det redan ofta verkar finnas ett mer okomprimerat alternativ tillgängligt, utan extra energi eller att behöva böja sig för några knasiga ljudnissar. Bara att välja vinyl eller guitar hero versionen till HD släppet, som ju redan finns framtagen, och inte den hårdkomprimerade CD filen som bara behöver några enstaka bitars upplösning.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-21 23:47

Conan skrev:...
Är förmodligen en lättare uppgift att "utbilda" och påverka musikrecensenter än mastringsfolk & skivbolag som tror/tycker att det ska låta så, och dessutom har sin försörjning i gebitet. En musikrecensent borde vara intresserad av även hur det låter på skivan. Har inte musikjournalister nåt forum där man kan nå dem?

Ett problem kan kanske vara att musikrecensenter är beroende av att få något att recensera . . . i en god värld kanske
det inte funkar så, kanske inte ens här . . . typ ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2015-04-21 23:49

Bill50x skrev:
Ogjort skrev:Vinyl är också det som ökar ojämförligt mest, just nu. Visserligen från en extremt låg nivå. Men ändå.

Här går det ju bara att spekulera, det är väl ingen som riktigt vet. Bland vissa personer med höga krav kan det stämma med den (bla) högre dynamiken men bland gemene man är det nog andra faktorer som inverkar - tror jag. Rejäla omslag, en viss retro-känsla och coolhetsfaktor inte minst.

/ B

Jo det är säkert en massa faktorer som inverkar, inte minst hög "hipfaktor" - men jag talade med ett tiotal vinylister i samband med att jag gjorde mitt snålkodningsprogram, och det var utifrån dem som jag formulerade min utsaga. Så det är lite mer än en gissning.

/Anders O.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-22 00:29

Artister och musikförlag gillar inte att deras musik sprids gratis. Med LP blir det svårare.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-22 08:25

petersteindl skrev:Artister och musikförlag gillar inte att deras musik sprids gratis. Med LP blir det svårare.

Mvh
Peter

Om samma musik släpps på CD så läcker det ju ändå ut. För att få någon som helst effekt gällande piratkopiering så måste verken vara vinyl-exklusiva, men även då så rippas det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-22 08:40

Vinyl kanske har ett autentiskt symbolvärde, det ligger kanske nära till hands att hänga på kvalitetsförväntningar, och uppfylla dem, på formatet av psykologiska skäl?

När CD och det det digatala har svikit och blivit hårt, liksom, söks alternativet i det gamla genuina, även om det inte är rationellt att tänka så från början.

Något söker man ju när man upplever brist, eller vill avvika, och själva det fysiska formatet är så påtagligt, till skillnad från olika teknikaliteter i signalbehandlingen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-22 08:46

darkg skrev:Något söker man ju när man upplever brist, eller vill avvika, och själva det fysiska formatet är så påtagligt, till skillnad från olika teknikaliteter i signalbehandlingen.

Redan när CD'n kom saknade jag det mer fysiska omslaget som finns på vinyler. CD'ns omslag är ju (oftast) bara för fjuttigt. Nu, med musiken på en NAS, är det ju nästan så man längtar tillbaka till CD'n... Fast jag har gått en mellanväg. Spelar den mesta musiken från dator och lite då och då vinyl. Mina CD'n är sålda utom vissa speciella.

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-04-22 10:32

IMHO så ligger inte problemet vid teknikerna som arbetar med mastringar öht. Problemet ligger hos ledningen för bolagen och att ekonomerna får styra och ställa lite hur de vill.
Teknikerna gör bara som de blir tillsagda...
Och varför skulle man behöva bättre upplösning än cd när man inte ens använder dynamiken som finns tillgänglig?

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-22 10:54

markusA skrev:IMHO så ligger inte problemet vid teknikerna som arbetar med mastringar öht. Problemet ligger hos ledningen för bolagen och att ekonomerna får styra och ställa lite hur de vill.
Teknikerna gör bara som de blir tillsagda...
Och varför skulle man behöva bättre upplösning än cd när man inte ens använder dynamiken som finns tillgänglig?

Min frustration är bara när jag konstaterar att skivbolagen ändå lägger resuser på produktion av mindre komprimerade versioner till vinyl och spelkonsoler - varför i hela fridens namn kan inte de versionerna få leta sig fram till HD-släppen? Det vore i mina ögon en alldeles utmärkt gratis marknadsstrategi som kan uppvisa ett klart mervärde för HD vs. CD/mp3/lossy strömning.

Hål i huvudet enligt mig. Och det är inte första gången för mjukvarugiganterna.

mvh, mats

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-22 10:58

matssvensson skrev:Hål i huvudet enligt mig. Och det är inte första gången för mjukvarugiganterna.

De flesta (stora) musikbolag genererar riktigt bra vinster så nåt rätt gör dom nog. Att vi som kräver lite mer fortfarande är besvikna tror jag inte bekymrar dem speciellt.

/ B

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-04-22 11:28

Väldigt lite diskussion om detta

Läser man PDFerna går iTunes igenom ganska grundligt hur man vill att filerna ska mastras.
Men vad blir resultatat?

Mastring för iTunes
https://www.apple.com/se/itunes/mastered-for-itunes/

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-22 11:33

BORIS skrev:Väldigt lite diskussion om detta

Läser man PDFerna går iTunes igenom ganska grundligt hur man vill att filerna ska mastras.
Men vad blir resultatat?

Mastring för iTunes
https://www.apple.com/se/itunes/mastered-for-itunes/

Ja, och varför? Laddar man upp sin musik fixar man väl till det som det ska låta innan man laddar upp?

/ B

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2015-04-23 18:41

Jag är en glad lekman men dessa låtar plus 4 till på denna skiva har jag mastrat: https://www.youtube.com/watch?v=QhA7XtC8W-o https://www.youtube.com/watch?v=X4lIvirmmHA

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-27 07:23

"“While we're going through this process of trying to make music, times change - but so do electronics, hard drives [and] digital inputs,” he observes. “We [were] looking around and going, 'Oh my God! A lot of the things we started out with are all obsolete!' One of the biggest things I realized is that most people listen to music on earbuds. I was still laboring under the impression that people were going to be listening to this thing on speakers! It dawned on me that we would have to change all the mixes to an earbud mix. In the fall of 2014, I earbud-mixed every single track on Accountable Beasts; we went through everything again until we go it working in the earbud so it will hopefully sound good to the listener from an earbud point of view. I picked up some earbuds for about $25, and we did the entire album on $25 earbuds... That 'quick album' turned out to be an excursion for, what, six years?”"

http://www.joelgausten.com/2015/04/feature-beyond-beasts-bill-ward-moves-on.html

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-27 16:32

Bild
'Audiophile in hibernation'

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi