Moderator: Redaktörer
Perfector skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,
Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis.
Med vänlig hälsning
Pekka
I sak har du rätt
Perfector skrev:Håller med i princip, men min Inertia har en 110 volts klockmotor som via 2 motstånd går absolut rätt.
Den läser av 50 perioder per sekund och går alltid i rätt fart.
PekkaJohansson skrev:... och som gör att vi lyssnare slipper förstöra skivorna genom att fila upp centrumhålet.
Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
murgatroyd skrev:Perfector skrev:Håller med i princip, men min Inertia har en 110 volts klockmotor som via 2 motstånd går absolut rätt.
Den läser av 50 perioder per sekund och går alltid i rätt fart.
Wow, detta är ju fantastiskt! Måste vara nån ny innovation?!![]()
![]()
Perfector skrev:Antingen så den går absolut och bara i en riktning, eller med 2 motstånd och kan gå i 2 riktningar.
Den har 2 lindningar, dessa kan kopplas serie eller parallell beroende på vad man vill att tallriken skall göra. en väg eller kunna gå åt båda håll
PekkaJohansson skrev:Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
music4ever skrev:PekkaJohansson skrev:Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp.
Detta är något jag inte tänkt på. Vart bör tonarmslagringen vara? Och talar vi då om själva lagret i armen?
PekkaJohansson skrev:Ja, vi talar om den vertikala lagringen, det vill säga den som låter dig lyfta pick-upen från skivan. Ju högre upp den placeras desto större blir nålens rörelse i skivspårets längsled när den passerar en buckla. Det är mest kritiskt när man använder korta armar som tangentialarmar men det skadar inte att fundera i samma banor när man diskuterar radialarmar.
Bill50x skrev:PekkaJohansson skrev:Till tidigare nämnda anledningar vill jag lägga svaj och det faktum att ingen skivspelartillverkare tycks vilja anstränga sig för att minimera det. Om det var möjligt att köpa en spelare med tallrik som inte rör sig i höjdled, vakuumfasthållning av skivan, möjlighet att rimligt enkelt kompensera för felcentrerade skivor och tonarmslagring i höjd med skivan skulle jag vara spekulant.
Sorry Pekka, nu är du ute och cyklar. Vad får dig att tro att ingen skivspelartillverkare anstränger sig för att minska svaj? För bara ett par år sedan introducerade Linn sin nya motor med tillhörande styrning. Skitdyrt men bra. Jag har den äldre versionen av styrning/utrustning och jag har inga som helst problem med svaj.
/ B
PekkaJohansson skrev:Perfector skrev:PekkaJohansson skrev:Bill50x och Perfector,
Jag talar om det svaj som uppstår när man spelar mer eller mindre skeva och/eller felcentrerade skivor på traditionellt vis.
Med vänlig hälsning
Pekka
I sak har du rätt
Jo, jag vet.
Ska skivspelartillverkarna lösa presseriernas kvalitetsproblem? Tja, om man gör anspråk på att erbjuda högklassig avspelning av ett problematiskt medium borde man åtminstone ta sig an problemet. Nakamichi gjorde det redan på 80-talet och det borde gå att ta fram en lösning som är mindre komplicerad och som gör att vi lyssnare slipper förstöra skivorna genom att fila upp centrumhålet.
Jag är förvånad över att svajningsproblemen med vinyl tycks störa så få och än mer förvånad över att det finns både billiga och dyra spelare som faktiskt förvärrar problemet genom icke-plan tallrik och tonarmslagring högt upp. Jag glömde faktiskt en femte egenskap för korrekt avspelning, nämligen möjlighet att ställa in rätt hastighet. Långt ifrån alla skivspelare ger möjlighet till det.
Det räcker i princip med en felcentrerad men musikaliskt intressant skiva för att jag ska vilja ha en skivspelare som kan spela felaktiga skivor som inte finns på en bra cd-överföring. Att musiken är det viktigaste är inget argument för att inte sträva mot bästa möjliga avspelning. Upplevelse av musiken måste inte utesluta uppmärksamhet på olika felkällor.
adagios kompis lösning verkar intressant men kräver en del handpåläggning. Dessutom tror jag att felcentrering är ett större problem än oplanhet.
Med vänlig hälsning
Pekka
Vinylcalle skrev:Problemet är väl att den inte verkar ha blivit ett dugg varken bättre eller sämre (av mätningarna jag sett). Inte för att jag tror det är något jätteproblem dock med svaj i LP-12. Har någon test ifrån 79 där LP-12:an svajar en hel del, har o andra sidan mätt upp en sen 80-talare själv som hade mycket fina värden för en så pass enkel konstruktion.
Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
Min egen tonarm är en kopia på Stax UA7.
http://es-hifi.com/?tonearms
Bill50x skrev:Vi har säkert olika känslighet för tex svaj och andra artefakter och det är säkert även beroende på musiksmak osv.
Svante skrev:Jag tycker att det är lite roligt när det diskuteras olika sätt att komma runt de tekniska problemen med vinylspelare. Det är god ingenjörskonst och ganska roligt, men samtidigt väldigt On-T i den här tråden. Alltihop är skäl att inte hålla på med vinyl.
adagio skrev:Det är lite samma anledning till att man föredrar en träbåt framför en plastbalja.
Trots mer arbete mm. Samma med vinyl, det kräver mer av användaren. Inget konstigt med det. Det beror helt enkelt på vilken läggning man har.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 23 gäster