Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:14

AlNiCo skrev:Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Med tanke på att Peerless betyder makalös så är det en typisk Konstruktion av dom.
gummikanten är åxå tidstypisk, det var på 80-talet dom bytte mot skumkanter som tyvär vittrar sönder med tid.
Jag har Isophonelement från 64 som har samma typ av gummikant, även dom helt oförstörda.
Renovera filtren med nya komponenter av samma värde så får du tillbaks orginalljudet.
Kan dock rekommendera polyesterkondingar då dessa inte förändras så mycket med tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:15

Fjonkalicious skrev:
AlNiCo skrev:Det måste bara vara alnico-magneterna som ligger bakom hela välljudet. ;) ;)

Hur vet du att det är en alnicomagnet? Det ser ju ut som en hästskomagnet, men det är ju inget som säger att den skall vara av sammansättningen alnico för det? Det är väl vanliga ferritemagneter i hästskoform?

Mina papper om peerless säger alnico på en del element, så jag skulle förmoda att dessa också är det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-21 20:30

En fil PDF med många gamla element från Peerless, visar vika som fanns tidigt 80-tal med alnico och keramisk magnet
https://www.dropbox.com/s/5gky5hv2zfmas ... s.pdf?dl=0

Cicaro

Inläggav Cicaro » 2015-04-22 07:51

Åldermässigt finns Jamo 60 med i Stereo och Hifi 1977. Däremot varken i 1976 eller 1978, dock betyder det ju inte att den bara tillverkades under 1977 men det året fanns modellen garanterat :)
Det är skönt att ha blockerat forumanvändare som aldrig har någonting positivt att tillföra diskussionen

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 16:53

Har googlat en del på Jamo 60 men inte hittat något om liknande högtalare. Trevligt med det skannade från stereo och hifihandboken (Cicaro) då vet man att de åtminstone existerat :)

Ifall jag blir nöjd med ytbehandlingen av lådorna så kommer jag som nästa steg att fixa till filtren också.

Verkar inte vara helt lätt att få ordning på faneret då det har många djupa repor som går nästan igenom tjockleken på faneret svårt då att slipa till det där...

Märkte också att faneret är solblekt på några ytor detta fick mig att blanda i lite bets i första strykningen för att få tillbaka djupet o lystern i träet.

Här under syns en repa som jag missat att slipa ner... trist men bara att göra om tills det blir bra :)
Bilagor
jamo3.jpg
jamo3.jpg (135.22 KiB) Visad 5396 gånger
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 18:58

ändrade åsikt om baffeln så den är nu också betsad och lackad :) faneret på baffeln är av ett annat träslag (inte jakaranda som på sidorna) tyckte nyansskillnanden blev för stor. Blev bättre så här... nöjd nu. Det kommer att sitta en aluminiumlist runt om i kanterna... den är bara bortplockad för tillfället.
Bilagor
jamo4.jpg
jamo4.jpg (101 KiB) Visad 5387 gånger

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-22 19:06

Härlig att det går framåt.

Ser fram emot att se slutresultatet!

Hur gick det med delningsfiltren?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-22 19:23

rampitsch skrev:Härlig att det går framåt.

Ser fram emot att se slutresultatet!

Hur gick det med delningsfiltren?

//Rampitsch

tack :)

filtren står på tur efter att lådorna är klara. Förhoppningsvis blir jag nöjd med ytbehandlingen o då får jag också motivation att gå på filtren :)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-23 20:00

Du tänker väl inte sätta tillbaka aluminiumlisten? Den var huvudanledningen till att jag inte var intresserad av högtalarna själv. Ser så sjukt budget-philips-bygge ut med dem på. Åtminstone måla dem svarta? :)

EDIT: Varför är basen monterad så där förresten? Ser inte original ut.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-23 20:59

AlNiCo skrev:Du tänker väl inte sätta tillbaka aluminiumlisten? Den var huvudanledningen till att jag inte var intresserad av högtalarna själv. Ser så sjukt budget-philips-bygge ut med dem på. Åtminstone måla dem svarta? :)

EDIT: Varför är basen monterad så där förresten? Ser inte original ut.

har funderat lite på listen faktiskt... en (mörk) guldfärg på den kanske :?: :P skulle matcha det mörka faneret bra men blir kanske för kitschigt med guld

Det där med basen har jag inte tänkt på! får skruva loss den o kolla finns där skruvhål bakom ja då vet man att basen blivit utbytt. Är inte hemma nu annars hade jag gjort det på en gång... svar kommer imorgon :D

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-23 21:12

kollade bilden på jamo 60 från Stereo Hifi handboken 1977 o där finns inga såna skruvar men basen är ju datumstämplad 77 så lite lustigt ifall man bytt element och hittat en bas från just 1977...
Bilagor
cc.jpg
cc.jpg (29.1 KiB) Visad 5350 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-24 12:31

okej nu har jag loss basen och undersökt lådan noga. Det finns inga andra skruvhål i försänkningen än de fyra hål som kommer från de nuvarande skruvarna. Basens korg har heller inga som helst hål för skruvar, inte ett enda hål runt om! däremot syns limrester både i lådans försänkning och på baskorgen.

Så nu undrar jag kan man tro att denna bas från fabrik endast varit limmad fast i lådan och inte alls skruvad? verkar det rimligt? isåfall kan man ju tänka sig att en tidigare ägare haft loss basen för att komma åt filtren i lådan t.ex. när diskantelement byttes sen har denna person efter att ha brutit limförseglingen valt att skruva fast basen igen med de fyra skruvar som ny syns utanpå. Detta är min teori även om jag tycker att det verkar konstigt att man bara skulle limma fast en så stor och tung bas utan skruvar. Basen är ju stämplad 770316 viket jag tyder som en datumangivelse för 16 mars 1977 och det är väl troligt att det just är en datumkod och inget annat.

Vad tror ni om allt detta ? :)

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-24 12:38

Bra fråga. Att limma låter väldigt konstigt.

Dock vet jag ju att det ibalnd gjordes olika utföranden på högtalarna.
Bla hade svenska Mirsch minst tre olika varinater av sin populära OM 3-28, trots att det var samma modell. Skilde både i impedans och elementval. Kanske tullade man även här lite på hur man byggde ihop lådorna?

//Rampitsch

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 12:39

GrosvenorAudio skrev:okej nu har jag loss basen och undersökt lådan noga. Det finns inga andra skruvhål i försänkningen än de fyra hål som kommer från de nuvarande skruvarna. Basens korg har heller inga som helst hål för skruvar, inte ett enda hål runt om! däremot syns limrester både i lådans försänkning och på baskorgen.

Så nu undrar jag kan man tro att denna bas från fabrik endast varit limmad fast i lådan och inte alls skruvad? verkar det rimligt? isåfall kan man ju tänka sig att en tidigare ägare haft loss basen för att komma åt filtren i lådan t.ex. när diskantelement byttes sen har denna person efter att ha brutit limförseglingen valt att skruva fast basen igen med de fyra skruvar som ny syns utanpå. Detta är min teori även om jag tycker att det verkar konstigt att man bara skulle limma fast en så stor och tung bas utan skruvar. Basen är ju stämplad 770316 viket jag tyder som en datumangivelse för 16 mars 1977 och det är väl troligt att det just är en datumkod och inget annat.

Vad tror ni om allt detta ? :)

Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-24 20:19

Danskarna kanske gillar att limma sina högtalare. Jag har haft ett par Scan Dyna-högtalare - också danska, och också Peerless-element MED ALNICO-MAGNETER ;) som var limmade - och skruvade. Kanske skruvade på samma sätt som dina, det minns jag ej.

Fina högtalare var de. Råkade sabba gummikantupphängningen när jag skulle ta ur basen, slant med skruvmejseln när jag skulle bända loss limningen. :(

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 00:46

AlNiCo skrev:Danskarna kanske gillar att limma sina högtalare. Jag har haft ett par Scan Dyna-högtalare - också danska, och också Peerless-element MED ALNICO-MAGNETER ;) som var limmade - och skruvade. Kanske skruvade på samma sätt som dina, det minns jag ej.

Fina högtalare var de. Råkade sabba gummikantupphängningen när jag skulle ta ur basen, slant med skruvmejseln när jag skulle bända loss limningen. :(

Var inte limmet en tätning mot läckage?
Det kom ju tätlister senare och då slutade dom väl med limmet?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 09:28

Perfector skrev:Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Intressant! tack för upplysningen. Då går vi på det :) du menar alltså att fabriken valde att lämna bort bygeln/kransen runt korgen eftersom man visste om att den kunde skada gummiupphängningen. När jag fixat filtren kan jag ju limma igen + skruvar så blir det tätt.
Bilagor
jamo5.jpg
jamo5.jpg (47.45 KiB) Visad 5280 gånger

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 09:39

rampitsch skrev:Bra fråga. Att limma låter väldigt konstigt.

Dock vet jag ju att det ibalnd gjordes olika utföranden på högtalarna.
Bla hade svenska Mirsch minst tre olika varinater av sin populära OM 3-28, trots att det var samma modell. Skilde både i impedans och elementval. Kanske tullade man även här lite på hur man byggde ihop lådorna?

//Rampitsch

ja kanske även så här då att Jamo 60 fanns med olika basar för på bilden från Hifihandboken syns ju inga skruvar vad jag kan se på den suddiga bilden. Elementet på bilden ser också lite annorlunda ut med mindre dammkåpa och djupare skum/gummi kant än på mitt element. Kanske är det en Philips bas som syns på den svartvita bilden (?)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 10:09

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Peerless hade en bygel som klämde fast korgen, men den hade egenheten att röra på sig och fresta kantens inlimning i korgen, så ofta tog man en skruv med en kant som en liten bricka och klämde fast elementet på det sättet som dina bilder visar. Eller en lös bricka. Dina är nog orginalskruvade som dom sitter nu.

Intressant! tack för upplysningen. Då går vi på det :) du menar alltså att fabriken valde att lämna bort bygeln/kransen runt korgen eftersom man visste om att den kunde skada gummiupphängningen. När jag fixat filtren kan jag ju limma igen + skruvar så blir det tätt.

köp tätlist istället, det blir lika tätt och du kan få bort elementet enkelt i framtiden
Kuriosa i sammanhanget.
SR 274 som står på gummit är Seas Radio.
siffrorna bör vara diametern på elementet.
Dom enda som under väldigt lång tid kunde göra åldersbeständiga gummikanter.
Visaton, Monacor och många fler har det fortfarande på sina element :-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-25 11:32

tack igen Perfector, du sitter inne med mycke intressant information.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-04-25 14:00

Kan man få be herrarna att ta sig tillbaka in till stranden,annars drunknar ni i gissningarnas oändliga hav.......
Nej,tyvärr stämmer inte de siffrorna med verkliga dimensioner.Jag har kontrollmätt en av mina basar som ser ut just som de vi diskuterar och märkt SR274..
Måtten stämmer inte alls.Varken på hela konen med kant eller bara konen.

Samma sak gäller 10" klassikern som sitter bl.a i Dynaco A25.Den kan ha flera olika beteckningar.Inte heller här stämmer siffrorna.Se mitt svar här:
viewtopic.php?t=25524

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 14:35

rolfzetterberg skrev:Kan man få be herrarna att ta sig tillbaka in till stranden,annars drunknar ni i gissningarnas oändliga hav.......
Nej,tyvärr stämmer inte de siffrorna med verkliga dimensioner.Jag har kontrollmätt en av mina basar som ser ut just som de vi diskuterar och märkt SR274..
Måtten stämmer inte alls.Varken på hela konen med kant eller bara konen.

Samma sak gäller 10" klassikern som sitter bl.a i Dynaco A25.Den kan ha flera olika beteckningar.Inte heller här stämmer siffrorna.Se mitt svar här:
viewtopic.php?t=25524

Har du mätt TS element över korgen?
Annars kan TS göra det och berätta måttet

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-26 18:05

Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:
Bilagor
jamo6.jpg
jamo6.jpg (78.51 KiB) Visad 5216 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 18:24

GrosvenorAudio skrev:Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:

Skitsnyggt ju.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:03

Perfector skrev:
GrosvenorAudio skrev:Testar och utvärderar guldfolie på aluminiumlisterna. Blev lite "pianogångjärnskänsla" a´la mässingslist på det hela :mrgreen:

Skitsnyggt ju.

Tack för det. Kommer behålla guldfolien men tyckte det blänkte för mycket på insidan av listen så där kommer jag limma en extra svart list ovanpå så då blir det svart på insidan och guld på ytterkanten av listen :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:06

Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:15

Perfector skrev:Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

visst... får det till 30,3 cm

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:18

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Kan du mäta elementkorgens ytterkanter och berätta hur stor diameter det är tro?

visst... får det till 30,3 cm

trodde det skulle vara 274 :-) som SR-märkningen visade.
Men var rädd om elementen för den där lådan är genesis vad beträffar Jamo's öden och äventyr.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:20

Nu skall jag börja titta på filtren. Visst är det bara de tre inringade gråa på bilden som jag behöver byta?

På en sida jag tänkt beställa från har jag hittat kondensatorer med följande värden:

BI-33UF
Bipolar-elektrolytkondensator 33uF 35Vac/100Vdc

BI-4.7UF
Bipolar-elektrolytkondensator 4,7uF 35Vac/100Vdc

BI-15UF
Bipolar-elektrolytkondensator 15uF 35Vac/100Vdc

Kan någon säga om det kommer funka med dom? jag är ju inte så bra på sånt här :) de där 35Vac/100Vdc är ju annorlunda än vad som står på de gamla kondningarna men funkar det ändå?
Bilagor
jamo8.jpg
jamo8.jpg (145.18 KiB) Visad 5188 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-27 17:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:23

Är värdet rätt så är det dom som ska bytas.
Om du väljer bättre kvalitet så minskar oftast toleransen och du hamnar mer rätt i förhållande till avsedd delning.
Polyesterkondingar kan vara lösningen.
Några kronor dyrare men bättre

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi