Moderator: Redaktörer
paa skrev:om lådan är sluten och har F3 vid 75 Hz får du ett 4:e ordningens akustiskt Linkwitz-Riley-filter när du kopplar in ditt andra ordnings filter. Det funkar perfa om du ordnar ett 4:e ordningens filter till subben.
De ska ha samma centerfrekvens och q-värde (0.707). Alltså en låda avstämd till 75 Hz butterworth och ett filter med samma funktion blir ett 24dB/okt linkwitz-riley tillsammans.The_Man skrev:om jag då har ett aktivt filter 12db/oct...och sen ytterligare ett filter i suben på 12db/oct så blir det bra...eller missade jag nåt
The_Man skrev:om jag då har ett aktivt filter 12db/oct...och sen ytterligare ett filter i suben på 12db/oct så blir det bra...eller missade jag nåt
Ok, men du kan ju försöka få lådan avstämd så nära 75Hz som möjligt. Sen är det inte säkert att det blir det bästa i praktiken men iaf.The_Man skrev:ok...börjar förstå....men att få exakt samma delning på 2 filter kanske inte är det lättaste....det aktiva filtret jag har kan man välja mellan 75 och 150...till subben brukar det ju vara steglöst(har inte skaffat subben än....)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 87 gäster