Byte potentimeter volym NAD Model 200

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jepson75

Byte potentimeter volym NAD Model 200

Inläggav Jepson75 » 2015-04-23 08:49

Hmm - insåg att när man behöver motionera volymkontrollen i en kvart för att få vänster kanal att fungera någorlunda så är det kanske dags att byta "pot" efter 40 år. Dum fråga kanske (har inte plockat ned förstärkaren än), men går det att få tag på en potentiometer som passar rakt av. Byta fixar jag, men däremot är jag inget vidare på hur man identifierar elektronikomponenter. (Den här tråden skulle kanske vara under DIY-forumet istället??)
www.jesperhammarstrand.se för 70 o 80-talsprylar

Användarvisningsbild
Jepson75

Re: Byte potentimeter volym NAD Model 200

Inläggav Jepson75 » 2015-04-23 14:10

Hmm - kanske ska beskriva problemet, så jag inte förutsätter att det är potentiometern i volymkontrollen.
Ena kanalen hörs väldigt svagt, men om man vrider upp volymen rejält så hoppar den igång efter ett tag - men vrider man ned volymen till en nivå som grannarna uppskattar, försvinner den snart igen!

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-23 19:57

Det är extremt ovanligt att en potentiometer behöver bytas, om den inte är fysiskt trasig (avbrutet skaft t ex).

Ditt problem låter som ett vanligt symtom vid smutsigt/dåligt relä. Har denna modell ett sådant? Klickar det till en stund efter uppstart? Då sitter det ett relä där inne, som behöver bytas, eller åtminstone putsas internt. Sen ska nog allt funka bra igen.

Glöm inte heller att rengöra volympotentiometern noga med t ex alkohol (t-röd eller IPA).

Användarvisningsbild
Jepson75

Inläggav Jepson75 » 2015-04-23 20:14

Japp, sitter ett relä som slår till. Då provar jag att rengöra det. Tack så mycket :-)

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-23 20:51

Ta ett vanligt vitt A4-ark och vik några gånger så att det blir lite tajt mellan kontakterna, sen gnid det där mellan några hundra gånger. Dränk gärna pappret lite med t ex t-röd eller fönsterputs eller annat starkt.

Sen kör rent torrt papper i slutet.

Återgå till Vintage-hifi