Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-23 00:56

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:Problemet är väl att den inte verkar ha blivit ett dugg varken bättre eller sämre (av mätningarna jag sett). Inte för att jag tror det är något jätteproblem dock med svaj i LP-12. Har någon test ifrån 79 där LP-12:an svajar en hel del, har o andra sidan mätt upp en sen 80-talare själv som hade mycket fina värden för en så pass enkel konstruktion.

Vet du hur många år det passerat sedan 80-talet och hur många förändringar LP12:an genomgått sedan dess?

Det går lixom inte att hänvisa till mätningar från -79 längre :-)

Vi har säkert olika känslighet för tex svaj och andra artefakter och det är säkert även beroende på musiksmak osv. Min LP12:a uppgraderades 2003 med ny extern nätdel, uppgradering av tonarm och ny pu/riaa. Och jag är nöjd. Med en bra CD och motsvarande vinyl (med samma master som grund) hör jag faktiskt ingen skillnad eller möjligen aningen lite bättre från LP12:an. Men det är ju knappast rättvist att jämföra en 80ksek skivspelare med en 1,5sek Squeezebox. I ingendera fallet hör jag dock något hörbart svaj.

/ B

Absolut. Nu fastnade du dock på en detalj. Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".

Därmed inte sagt att en LP-12:a skulle vara dålig på något sätt, inte ens ur denna aspekt. Utan tvärtom som jag skriver så verkar den göra bra ifrån sig med tanke på vilken enkel konstruktion det trots allt är.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-23 01:00

Perfector skrev:Vågar man be om intryck av dessa?
Min egen tonarm är en kopia på Stax UA7.
http://es-hifi.com/?tonearms

En kopia på Stax UA-7, vem skulle ha tillverkat en sådan?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 01:44

Vinylcalle skrev:

En kopia på Stax UA-7, vem skulle ha tillverkat en sådan?

MvH Carl

Jelco, Japan.
Maskinsatt istället för handsatt som Stax är/var.
Enda skillnaden är att min inte har balansvikten för att motverka kröken närmast lagret.
Uppgiften kommer från dåvarande Progressus industriaktiebolag.
Både skivspelare, reciever och allt annat borta sedan tidigt 90-tal.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-23 07:47

Perfector skrev:
Svante skrev:Jag tycker att det är lite roligt när det diskuteras olika sätt att komma runt de tekniska problemen med vinylspelare. Det är god ingenjörskonst och ganska roligt, men samtidigt väldigt On-T i den här tråden. Alltihop är skäl att inte hålla på med vinyl. :)

Tvärtom, det är det som gör vinylandet så speciellt och rogivande.

...fast även om det är ett skäl att hålla på så är det också ett skäl att inte hålla på, dvs svar på trådfrågan ;) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-23 08:22

Vinylcalle skrev:Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".

Jag har vid demo lyssnat på skillnaden mellan den tidigare drivningen (och den som jag själv har) med den senaste Radikal och med allt annat lika så låter Radikal lik förbaskat bättre. Det är en annan "stadighet" i ljudet. Om man har lyckats med detta utan att få till ett lägre svaj sä känns det lite märkligt. Men finns det mätningar som bekräftar vad du säger så måste skillnaden ligga någon annanstans, någon skillnad måste det vara. Annars skulle det inte låta olika.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-23 08:24

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".

Jag har vid demo lyssnat på skillnaden mellan den tidigare drivningen (och den som jag själv har) med den senaste Radikal och med allt annat lika så låter Radikal lik förbaskat bättre. Det är en annan "stadighet" i ljudet. Om man har lyckats med detta utan att få till ett lägre svaj sä känns det lite märkligt. Men finns det mätningar som bekräftar vad du säger så måste skillnaden ligga någon annanstans, någon skillnad måste det vara. Annars skulle det inte låta olika.

/ B

Ja inte kan man uppleva en skillnad om ingen skillnad finns :roll: :wink:

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-23 08:56

Svante skrev:...fast även om det är ett skäl att hålla på så är det också ett skäl att inte hålla på, dvs svar på trådfrågan ;) .

+1
Samma sak gäller laserdisc, fast där känner jag åtminstone ett sentimentalt värde (vilket jag aldrig har gjort med vinyl) och ironiskt nog har jag fortsatt med det.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-23 08:58

Om du med "Min egen tonarm" menar den tonarm som sitter på din Inertia-spelare så
är nog den största likheten med Stax UA7 att det finns ett metallrör med motvikt i ena
ändan och plats för en pickup i den andra, vilket betyder att nästan alla pivottonarmar
kanske kan ses som "kopior" på varandra inkl. Stax UA7 om man så vill . . . typ. :roll: :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 09:02

Laila skrev:

Om du med "Min egen tonarm" menar den tonarm som sitter på din Inertia-spelare så
är nog den största likheten med Stax UA7 att det finns ett metallrör med motvikt i ena
ändan och plats för en pickup i den andra, vilket betyder att nästan alla pivottonarmar
kanske kan ses som "kopior" på varandra inkl. Stax UA7 om man så vill . . . typ. :roll: :wink: :D

Nu silar du mygg och sväljer kameler.
Det är samma vinkel på röret. samma effektiva tonarmslängd. Samma vinkelfel över hela skivytan.
Det som skiljer är en motvikt extra för att balansera bort kröken som annars skull "falla" då den ligger utanför armen rätlinje.
Men jag börjar bli van vid att bla. du missförstår och gör dig rolig på andras bekostnad.
Det verkar vara en faktiskt egenskap i vissa kretsar.
Kolla här om du vill ha bekräftelse på deras sortiment.
http://audiosensibility.com/blog/access ... arm-store/
Bilagor
Stax UA 7.jpg
Stax UA 7.jpg (11.83 KiB) Visad 2299 gånger
Jelco.jpg
Jelco.jpg (5.11 KiB) Visad 2299 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-23 09:20

Nu får du väl snart ta å ge dig då du uppenbarligen inte har en susning om vad du pratar om, inte ens i det här fallet . . .
du får ursäkta men man (jag) bör väl få rätta till uppenbara felaktigheter utan att du skall behöva "gå i taket" . . .typ.
Seså drick nu gärna en kopp gott kaffe eller te å missa för guds skull inte att ta en pepparkaka till. :idea:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 09:33

Ok, en sista då.
Det är inte jag som säger att det är en staxkopia, det kommer från Inertia själva.
Bilderna visar att dom inte har helt fel, om man säger.
Dessutom börjar det bli en smula off topic då det skulle handla om vinyler.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-23 09:36

Eftersom detta är faktiskt.se (fakta) så går det inte med hörsägen, det är sen gammalt! :roll: 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 09:38

bildsägen då?
Titta på dom så ser du vari likheten ligger.
Besök gärna sidan som är länkad till och se där vad dom gör i övrigt.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-23 09:41

Jag har tittat och likhet är väl inte samma som kopia?

Länken går till en firma som säljer beg. det är inte en tillverkare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 10:09

murgatroyd skrev:Jag har tittat och likhet är väl inte samma som kopia?

länken i länken.
sluta korka till dig
http://www.jelco-ichikawa.co.jp/index.html

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-23 11:15

Perfector skrev:sluta korka till dig

Nu ska ni vara snälla grabbar ;-)

För övrigt, vilken känsla det är i mekaniska saker som tex tonarmar. Det är något annat än en CD-spelare som ju oftast bara är en anonym låda, även om det finns undantag som denna soldrivna:

Bild

Eller varför inte en maskin som kan spela både vinyl och CD?

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-23 13:08

Perfector skrev:

länken i länken.
sluta korka till dig

Vad är det du försöker säga . . . de Jelco-tillverkade armar som visas på sidan(tillika Jelcos officiella hemsida) har ju inga andra likheter med din Inertia-arm än de som jag beskrev ovan . . . bara att du länkar till Jelcos hemsida betyder väl inte att du har rätt i ditt påstående att Inertia-armen är en kopia Stax UA-7 . . . typ* ? 8O :?

*Å det måste du väl förstå apropå; "sluta korka till dig".

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-23 13:19

som du vill.
Jag skiter i dig och dina intryck, när inte 2 bilder kan visa dig att dom 2 är väldigt lika.
tillräckligt för att kalla det en kopia.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-23 13:54

Perfector skrev:som du vill.
Jag skiter i dig och dina intryck, när inte 2 bilder kan visa dig att dom 2 är väldigt lika.
tillräckligt för att kalla det en kopia.

Skärp dig . . . typ ! :D

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-04-23 17:51

Perfector skrev:
Laila skrev:

Det är samma vinkel på röret. samma effektiva tonarmslängd. Samma vinkelfel över hela skivytan.
Det som skiljer är en motvikt extra för att balansera bort kröken som annars skull "falla" då den ligger utanför armen rätlinje.
Men jag börjar bli van vid att bla. du missförstår och gör dig rolig på andras bekostnad.

Men det ENDA som är lika är ju att de har en J-type/S-type tonarmsrör med SME-fäste?

Som att skoda är en kopia av en porsche för att de har fyra hjul och motorn bak...

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-23 20:14

Perfector skrev:

länken i länken.
sluta korka till dig

Hehe, skall fråga i Akihabara (Tokyo) om din arm nästa gång jag är där.... 8) :lol:
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-23 20:16

Prefector, detta är en ÄKTA Stax arm.... :D 8)
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Simp_the_pimP

Inläggav Simp_the_pimP » 2015-04-24 07:05

Mexikansk skivspelare, MYCKET imponerande!!

https://www.youtube.com/watch?v=sjOerycMxM4

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 08:49

murgatroyd skrev:Prefector, detta är en ÄKTA Stax arm.... :D 8)
[ Bild ]
[ Bild ]

Det började faktiskt så här för stax.
Annars är det rätt :-)
Bilagor
Stax UA 7.jpg
Stax UA 7.jpg (11.83 KiB) Visad 2075 gånger

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-24 13:40

Perfector skrev:
Laila skrev:

Jag finner det något märkligt att du påstår att din arm ska vara en kopia av Stax-armen. Dina bilder visar på ett klart och tydligt vis att det endast vore blinda hönor som inte kan se skillnad på dessa. Alla andra normalbegåvade människor ser att dessa armar är olika. Det är möjligt att andra blinda varelser inte heller kan se skillnad på armarna. Att du då påstår att det är Inertia som har sagt att din arm är en kopia av Stax betyder i sammanhanget ingenting, vem som helst kan ju häva ur sig vad som helst. Men du har ju klart och tydligt själv framfört bildbevis på att din arm inte är en kopia av Stax-armen, så varför har du problem med den kritik du får?

För att om möjligt förklara för dig vad ordet kopia betyder, slog jag upp sajten synonymer.se som förklarar så här: (det kan vara möjligt att andra tryckta böcker kan förklara detta på bättre eller annat vis, ta det för vad som står helt enkelt)

Vad betyder kopia?
(i sammansättningar: kopie-, till exempel kopiepapper) avtryck, avskrift: ta kopia av ett brev; avbildning, efterbildning; avbild: hon är en kopia av sin mor; positiv fotografisk bild || -n; kopior

----------------------------------------------------
Synonymer till kopia
avskrift, avtryck, genomslag, dubbelexemplar, duplikat, dubblett, fotostat, reproduktion, replik; imitation, plagiat, efterapning, efterhärmning; positiv bild, foto, bild; avbildning, avbild, efterbildning; dubbelgångare
motsatsord
original

Vad betyder kopia?
(i sammansättningar: kopie-, till exempel kopiepapper) avtryck, avskrift: ta kopia av ett brev; avbildning, efterbildning; avbild: hon är en kopia av sin mor; positiv fotografisk bild || -n; kopior

----------------------------------------------------------
De flesta av dessa synonymer antyder att en så kallad kopia behöver vara betydligt mer lika än dina ovanstående tonarmsexempel för att kunna kallas för kopia.

Förresten, vad är det som lockar att köpa sig en "riktig" kopia av något vad det än må vara? Är det enbart priset månne, eller något mer?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 14:16

Kort svar.
Jelco'n satt original på Inertia BDT2 så jag har inte valt någonting.
Att den är bra och att Inertiafolket själva vid förfrågan säger att det är en maskinkopia på en handsatt tonarm av fabrikat Stax är inte heller mitt ansvar.
Allt över det är era egna intryck om vad som kan kallas vad, och jag avsäger mig allt ansvar de intryck ni skapa åt er själva.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-24 15:03

Ett problem som dyker upp hela tiden är att det refereras till tex (finns säkert flera exempel) SAAB trimning ("de sa att..."), Harman Kardon Citation XX ("Clabbe" debaklet berättat av generalagenten och vb: av TS),
och nu Intertia ("de sa att det var så....")

Det påstås att saker är sanna enligt gammal hörsägen, men sen frånskrivs allt ansvar då det blir debatt. Hade TS och vi som läser detta varit 15 bast så hade det kanske gått hem.....

Funderat på en politikerkarriär på gamla dar? 8) :lol: De kör EXAKT samma stil! :roll:

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 15:08

murgatroyd skrev:Ett problem som dyker upp hela tiden är att det refereras till tex (finns säkert flera exempel) SAAB trimning ("de sa att..."), Harman Kardon Citation XX ("Clabbe" debaklet berättat av generalagenten och vb: av TS),
och nu Intertia ("de sa att det var så....")

Det påstås att saker är sanna enligt gammal hörsägen, men sen frånskrivs allt ansvar då det blir debatt. Hade TS och jag varit 15 så hade jag kanske köpt det.

Funderat på en politikerkarriär på gamla dar? 8) :lol: De kör EXAKT samma stil! :roll:

Du utgår ifrån att alla ljuger.
Genom sig själv känner man andra, är det så jag ska tolka din misstro mot allting?
Eller har jag bara tur som fått dig som förkläde överallt.
Varför skulle jag sitta och ljuga?
Varför innehåller ditt eget liv så lite substans att du känner behov att förringa och misstro andra?
Är det för att rättfärdiga dig själv?
Jag har igen anledning att ljuga eller något behov att dra i långbänk nånting du betvivlar.
Låt den här tråden vara om du bara hakar upp dig på allting.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-24 15:17

Perfector skrev:Kort svar.
Jelco'n satt original på Inertia BDT2 så jag har inte valt någonting.
Att den är bra och att Inertiafolket själva vid förfrågan säger att det är en maskinkopia på en handsatt tonarm av fabrikat Stax är inte heller mitt ansvar.
Allt över det är era egna intryck om vad som kan kallas vad, och jag avsäger mig allt ansvar de intryck ni skapa åt er själva.

Menar du att din tonarm från tidigt 70-tal(gissningsvis en variant av Acos Lustre) i sin helhet tillverkades å monterades ihop av en eller flera maskiner . . . eller menar du att Stax inte använde sig av några maskiner då de tillverkade sin arm . . . typ ?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-24 15:18

Läs min text igen.

Jag skriver att det är infantilt att lägga ut teser som sanna fast det bara är hörsägen och avsikten att rida vidare på dessa, men vid misstro (inte bara från mig) så vänder du på klacken och säger att du inte är ansvarig?
Gör du ingen bedömning själv om sanningshalten i saker du får höra innan du för dem vidare?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi