Bill50x skrev:Vinylcalle skrev:Problemet är väl att den inte verkar ha blivit ett dugg varken bättre eller sämre (av mätningarna jag sett). Inte för att jag tror det är något jätteproblem dock med svaj i LP-12. Har någon test ifrån 79 där LP-12:an svajar en hel del, har o andra sidan mätt upp en sen 80-talare själv som hade mycket fina värden för en så pass enkel konstruktion.
Vet du hur många år det passerat sedan 80-talet och hur många förändringar LP12:an genomgått sedan dess?
Det går lixom inte att hänvisa till mätningar från -79 längre
Vi har säkert olika känslighet för tex svaj och andra artefakter och det är säkert även beroende på musiksmak osv. Min LP12:a uppgraderades 2003 med ny extern nätdel, uppgradering av tonarm och ny pu/riaa. Och jag är nöjd. Med en bra CD och motsvarande vinyl (med samma master som grund) hör jag faktiskt ingen skillnad eller möjligen aningen lite bättre från LP12:an. Men det är ju knappast rättvist att jämföra en 80ksek skivspelare med en 1,5sek Squeezebox. I ingendera fallet hör jag dock något hörbart svaj.
/ B
Absolut. Nu fastnade du dock på en detalj. Jag beskriver även att det inte verkar blivit någon mätbar skillnad avseende svaj med den senaste radikal-uppgraderingen. Det verkar inte ha hänt något på den punkten senaste 20-25 åren åtminstone trots alla "uppgraderingarna".
Därmed inte sagt att en LP-12:a skulle vara dålig på något sätt, inte ens ur denna aspekt. Utan tvärtom som jag skriver så verkar den göra bra ifrån sig med tanke på vilken enkel konstruktion det trots allt är.
MvH Carl