Moderator: Redaktörer
Fjonkalicious skrev:Har inte hört ett ljud från dig på åratal, allt väl?
Ang radio. så är det inte mycket mer att göra än att använda som dekoration.
Katt-natt skrev:Oj voj! Jag är hyperstimulerad. Hittade en Luxor 3082 på loppis för en hundring! Vad säger expertisen om denna apparat? Jag vill ju såklart ha bekräftelse på min uppfattning att det är ett fynd!den är ju rätt biffig och snygg så det räcker med det såklart, men lite info om modellen skulle vara kul. Jag har ännu inte hunnit testa den då jag måste leta rätt på DIN- kontakter till högtalarna. Återkommer när detta kommit till stånd...
Andersss skrev:Bärgade en SONY TC-366 rullbandare i utvändigt fint skick idag.
Anslöt den till elnätet, konstaterade att den lyser iaf. Dock så snurrar den ej. Får se hur jag gör med den, om jag spar den alternativt låter den gå vidare till ngn annan.
MiaM skrev:DIN-RCA-adaptrar har diskuterats förr. Min tumregel är att köp en med fyra RCA-kontakter även om du bara behöver två. Det är en slags försäkring för att den inte kan vara felkopplad. De med två rca-kontakter har ibland höger kanal ansluten både till stift 5 (höger uppspelning) och stift 1 (vänster inspelning) i syfte att vara kompatibla med stereokopplade gamla 3-poliga kontakter.
Fast en sån felkoppling borde bara visa sig på tape-uttaget men inte på aux-uttaget.
Om du köpte en med fyra rca-kontakter: använde du rätt rca-kontakter? Ologiskt nog så brukar röd och vit vara inspelning medan gul och svart (eller blå eller grå) vara uppspelning. Vit från CD'n ska alltså till svart/blå/grå och röd från CD'n till gul på adaptern. Röd och vit på adaptern lämnar du oanslutna (om du inte är sugen på att använda Luxorn som tuner / riaa-steg till nån annan anläggning eller är sugen på att ansluta den till t.ex. en bandspelare eller liknande, förstås).
I princip kan du kanske få ljud om du matar in ljud på inspelningsutgångarna på tape om du ställt förstärkaren på aux och inte har tape-läget valt, men det är inte rätt att köra så.
P.S. det finns en tråd om denna reciever - där finns ett tips att man ska vara försiktig med den eftersom sluttransistorerna inte längre tillverkas och det saknas moderna ersättare. Var alltså extra noga med högtalarna och högtalarkablarna och spela inte tokhögt på festen typ.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=43013
Dartman skrev:Jag har inte betalat recievern ännu, jag fick ta hem den för att kolla funktion. Den har ingen prislapp, så det är lite upp till mig...
/Jonas
dalkarl skrev:Loppisen i byn hade en utförsäljning av krimskrams, juldekorationer, ledbelysning mm.
Strövade runt tills jag såg något som verkade bekant, en AGA tuner 7359, ch när jag sen kikade under bänken så stod där även en förstärkare 9335.
Skicket, både ut-/invändigt är mint, rena och fina, inga märken, repor. För 25:-/st!
Andersss skrev:Vet inte om jag kan kalla det Vintage, det är väl kanske på gränsen.
MEN denna var vad skrotbingen hostade ur sig idag.
Denon DCD-1560
[ Bild ]
Fungerande 10,7kgs pjäs. Någon som vet något om den?
darkg skrev:Det kanske går att låna ut till folk?
Andersss skrev:Ja gott folk.
Jag börjar undra om det finns ett 12-stegsprogram för att bli av med sitt beroende på Vintagestereo..
Till saken hör att jag snubblade över detta idag. Gratis.
[img]http://i.imgur.com/HyZT79cl.jpgimg]
Inga värsting grejjor alls ( Marantz orginalrack, Kassett deck SD1000, Tuner ST400 och förstärkare PM200). Men ack så vackert. (ngn som kan ge ett tips på vad som fattas längst ner? EQ?)
Inte provkört än dock. Fattas en Nätkabel till förstärkaren. Men det andra lyser ju iaf.
Jag börjar nu växa ur lägenheten, och inser att jag är tvungen att göra mig av med saker snart. Suck.
Och om det är någon som vet (alternativt har en nätsladd över) vart jag kan få tag i den två-poliga hanen passandes in i förstärkaren så skulle jag bli glad.
Andersss skrev:
Jag börjar nu växa ur lägenheten, och inser att jag är tvungen att göra mig av med saker snart. Suck.
Och om det är någon som vet (alternativt har en nätsladd över) vart jag kan få tag i den två-poliga hanen passandes in i förstärkaren så skulle jag bli glad.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 47 gäster