Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav Perfector » 2015-04-24 15:22

Laila skrev:
Perfector skrev:Kort svar.
Jelco'n satt original på Inertia BDT2 så jag har inte valt någonting.
Att den är bra och att Inertiafolket själva vid förfrågan säger att det är en maskinkopia på en handsatt tonarm av fabrikat Stax är inte heller mitt ansvar.
Allt över det är era egna intryck om vad som kan kallas vad, och jag avsäger mig allt ansvar de intryck ni skapa åt er själva.

Menar du att din tonarm från tidigt 70-tal(gissningsvis en variant av Acos Lustre) i sin helhet tillverkades å monterades ihop av en eller flera maskiner . . . eller menar du att Stax inte använde sig av några maskiner då de tillverkade sin arm . . . typ ?

Nix, men stax hade manuell slutkontroll och drog bort allt glapp som min inte fick gjort, det har jag gjort själv efteråt.
Varför skulle Stax kosta över 5000 och min bara 195:- om det inte var fundamentala skillnader.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-24 15:24

murgatroyd skrev:Läs min text igen.

Jag skriver att det är infantilt att lägga ut teser som sanna fast det bara är hörsägen och avsikten att rida vidare på dessa, men vid misstro (inte bara från mig) så vänder du på klacken och säger att du inte är ansvarig?
Gör du ingen bedömning själv om sanningshalten i saker du får höra innan du för dem vidare?

Alltså utgår du ifrån att man ljuger?
Du är en sorglig ursäkt för en människa du
Läs inte böcker dom innehåller bara texter efter andra och då måste det åxå vara ljug alltihop, eller?
De e skit att man ska behöva lämna sin egen tråd bara för att du sitter och mår dålig på hela forumet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-24 15:27

Jag känner inte alls igen mig själv i din beskrivning, jag rekommenderare att du tar ett stresspiller eller en promenad. :D
Allt bli arg för kritik tillhör tonåren.
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-24 15:56

Perfector skrev:
murgatroyd skrev:Läs min text igen.

Jag skriver att det är infantilt att lägga ut teser som sanna fast det bara är hörsägen och avsikten att rida vidare på dessa, men vid misstro (inte bara från mig) så vänder du på klacken och säger att du inte är ansvarig?
Gör du ingen bedömning själv om sanningshalten i saker du får höra innan du för dem vidare?

Alltså utgår du ifrån att man ljuger?
Du är en sorglig ursäkt för en människa du
Läs inte böcker dom innehåller bara texter efter andra och då måste det åxå vara ljug alltihop, eller?
De e skit att man ska behöva lämna sin egen tråd bara för att du sitter och mår dålig på hela forumet.

Att du tycks tro att en person påstår att du ljuger har jag lite svårt att se när jag läser texten från Murgatroyd; det står ju ingenting om att du påstås ljuga. Jag ser det som det är dina egna hjärnspöken som skökar. Sedan tycker jag att du begick ett otrevligt övertramp mot Murgatroyd i meningen efteråt. Vad jag minns, så är du tidigare varnad för ditt beteende i detta avseende.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-24 17:47

Men jösses så ni grottar ned er i detaljer, lägg på en skiva å chilla vettja, e ju freda föfan :lol:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-25 12:39

En anledning att lyssna på vinyl är ju bättre masterade skivor. Jag väntar just nu med förväntan på ett par Skrillex 12:or jag beställt. Scary Monsters And Nice Sprites EPn har ett DR värde på 3(!!) på CD. 8O
Samma på 12" vinyl har ett DR värde på 11!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-25 13:40

music4ever skrev:En anledning att lyssna på vinyl är ju bättre masterade skivor. Jag väntar just nu med förväntan på ett par Skrillex 12:or jag beställt. Scary Monsters And Nice Sprites EPn har ett DR värde på 3(!!) på CD. 8O
Samma på 12" vinyl har ett DR värde på 11!

Det är farligt att jämföra toppfaktorvärden (som väl det DR du menar är) eftersom mediet vinyl i sig själv höjer det om insignalen är tokmaximerad. Bara av att ta en redan sabbad CD-inspelning och lägga den på vinyl kommer att göra toppfaktorn högre.

Toppfaktorjämförelser gör man därför klokast i att göra endast väldigt grovt, alternativt bara inom samma medium. Om man är ute efter att få en tokmaximeringsmarkör, alltså.

Fö är detta OT, tråden handlar ju om anledningar att INTE lyssna på vinyl.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-25 15:31

Svante skrev:Det är farligt att jämföra toppfaktorvärden (som väl det DR du menar är) eftersom mediet vinyl i sig själv höjer det om insignalen är tokmaximerad. Bara av att ta en redan sabbad CD-inspelning och lägga den på vinyl kommer att göra toppfaktorn högre.

Det vet jag men jag betvivlar att det skulle öka toppfaktorn tre gånger originalet! Det brukar snarare ge ett par-tre-fyra DB mer och över det kan man oftast vara säker på en annan källa. Vi får se när jag får hem skivorna.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-25 18:07

music4ever skrev:
Svante skrev:Det är farligt att jämföra toppfaktorvärden (som väl det DR du menar är) eftersom mediet vinyl i sig själv höjer det om insignalen är tokmaximerad. Bara av att ta en redan sabbad CD-inspelning och lägga den på vinyl kommer att göra toppfaktorn högre.

Det vet jag men jag betvivlar att det skulle öka toppfaktorn tre gånger originalet! Det brukar snarare ge ett par-tre-fyra DB mer och över det kan man oftast vara säker på en annan källa. Vi får se när jag får hem skivorna.

Ok, den hade alltså en toppfaktor på 3 dB? Jag trodde du hade skrivit fel. 3 dB är verkligen extremt lite, så lite att jag tror att det är felmätt. Är det inte det så låter det garanterat väääldigt illa.

Så, ja, stämmer det så är det olika masteringar, jag håller med.

PS1 Det cirkulerar olika sätt att mäta toppfaktorn, och jag tror att sidan du har läst använder metoden där en sinus får 0 dB och en fyrkantvåg får -3 dB, MasVis ger 3 dB för en sinus och 0 dB för en fyrkantvåg. I MasVis skulle alltså utgåvorna få 6 dB resp 14 dB.

PS2 fö är det inte meningsfullt att jämföra nivåer med en faktor ("3 ggr så många dB"), det är bara skillnaden mellan talen som är intressant.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-25 18:39

Svante skrev:Ok, den hade alltså en toppfaktor på 3 dB? Jag trodde du hade skrivit fel. 3 dB är verkligen extremt lite, så lite att jag tror att det är felmätt. Är det inte det så låter det garanterat väääldigt illa.

Det är inte felmätt utan relativt vanligt inom dans-elektronisk musik idag att ligga kring DR3-DR4. http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=skrillex&album=scary+monster

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-25 19:49

Skalan 1 till 20 på sajten Dynamic Range Database tycks inte motsvara toppfaktorn i dB. Jag har inte fördjupat mig i ämnet men Paul Simons "Still crazy after all these years" från 1987 som jag postade häromdagen har värden mellan 12 och 14 när de flesta låtarna ligger på omkring 20 dB toppfaktor. DR-skalans högsta värde är för övrigt 20.

Mvh

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-25 20:29

PekkaJohansson skrev:DR-skalans högsta värde är för övrigt 20.

Det stämmer inte. Man kan få högre mätvärden än så med mjukvaran, t.ex.
http://dr.loudness-war.info/album/view/70371
Däremot så stämmer det att skalan som visas på hemsidan, alltså som påpekar var gränsen mellan bra och dåligt ligger, går upp till 20. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-25 20:56

music4ever skrev:
Svante skrev:Ok, den hade alltså en toppfaktor på 3 dB? Jag trodde du hade skrivit fel. 3 dB är verkligen extremt lite, så lite att jag tror att det är felmätt. Är det inte det så låter det garanterat väääldigt illa.

Det är inte felmätt utan relativt vanligt inom dans-elektronisk musik idag att ligga kring DR3-DR4. http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=skrillex&album=scary+monster

Ok, ja det lät ju inte vackert, jag drog precis ner den från Spotify och toppfaktorn är där c:a 9 dB. Vad Foobar mäter är svårt att förstå, den säger att toppvärdet är -0,2 dB, och att RMS är -4,5 dB. Jag är hyfsat säker på att RMS-värdet är relativt en fullt utstyrd sinus, medan toppvärdet är momentant. Det ger en skillnad på 3 dB mot definitionen på toppfaktor som man använder inom signalbehandling. Kanske är det också så att den väljer ut en del av låten där toppfaktorn är ovanligt liten. Väljer jag ett avsnitt mellan 50 och 60 sekunder så får jag en toppfaktor på c:a 7 dB, och om jag drar av 3 dB extra där så blir det ungefär 4 dB.

Kan det vara så den gör?
sidan... skrev:
Kod: Markera allt
foobar2000 1.1.11 / Dynamic Range Meter 1.1.1
log date: 2012-03-09 18:22:36

--------------------------------------------------------------------------------
Analyzed: SKRILLEX / Scary Monsters And Nice Sprites
--------------------------------------------------------------------------------

DR         Peak         RMS     Duration Track
DR3       -0.20 dB    -4.48 dB      4:46 01-Rock N' Roll (Will Take You To The Mountain) - SKRILLEX
DR3       -0.20 dB    -4.64 dB      4:05 02-Scary Monsters And Nice Sprites - SKRILLEX
DR5       -0.20 dB    -6.34 dB      5:00 03-Kill EVERYBODY - SKRILLEX
DR5       -0.20 dB    -7.43 dB      5:42 04-All I Ask Of You (feat. Penny) - SKRILLEX
DR3       -0.20 dB    -6.74 dB      3:56 05-Scatta (feat. Foreign Beggars and Bare Noize) - SKRILLEX
DR4        0.00 dB    -6.79 dB      6:30 06-With You, Friends (Long Drive) - SKRILLEX
DR2       -0.70 dB    -4.44 dB      3:25 07-Scary Monsters And Nice Sprites (Noisia Remix) - SKRILLEX
DR3       -0.70 dB    -5.67 dB      5:59 08-Scary Monsters And Nice Sprites (Zedd Remix) - SKRILLEX
DR3        0.00 dB    -5.22 dB      4:41 09-Kill EVERBODY (Bare Noize Remix) - SKRILLEX

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-25 21:40

Det finns helt enkelt ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl, så tolkar jag tråden så långt.

Faktum kvarstår, lp-skivorna är dyra och spotify är billigt, men kan man spendera 10-tusentals på utrustning, varför kan man inte göra det det på vad som egentligen är det viktigaste?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-25 21:43

Eargasm skrev:Det finns helt enkelt ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl, så tolkar jag tråden så långt.

Faktum kvarstår, lp-skivorna är dyra och spotify är billigt, men kan man spendera 10-tusentals på utrustning, varför kan man inte göra det det på vad som egentligen är det viktigaste?

Kanske för att det viktigaste är olika för olika människor och prioritering skiftar med tid?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-25 21:43

Eargasm skrev:Det finns helt enkelt ingen rimlig anledning att inte lyssna på vinyl, så tolkar jag tråden så långt.

Fast då läser du som f*n läser bibeln. Jag har listat flera rimliga anledningar.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-25 22:24

Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-04-25 23:05

Eargasm,

Jag vet inte vilka dina bevekelsegrunder är men vi befinner oss trots allt på ett musik- och ljudteknikforum. I tråden nämns en rad anledningar ur ett musikåtergivningsperspektiv att inte lyssna på vinyl. Dessutom omtalas de enda rimliga anledningarna att lyssna på vinyl: att musiken finns uteslutande på vinyl eller att den är anmärkningsvärt dåligt överförd till andra format. Ytterligare en anledning att avstå från framför allt nyproducerad vinyl är att den som är musikvän inte bör uppmuntra skivbolagen att distribuera musik på ett format som är sämre än möjliga alternativ.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-25 23:16

Eargasm skrev:Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.

Det behöver inte vara ur din synvinkel för att det ska ha kommit fram.

Jag kan repetera (och lägga till lite):

Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt :roll: ).

Det är nog det viktigare.

Sedan finns de två saker som talar för vinylskivor som Pekka nämner, men tråden handlar inte om fördelar utan om anledningar att INTE lyssna på vinyl.

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2015-04-25 23:40

Svante skrev:
Eargasm skrev:Svante, nej jag tycker inte du listat någon rimlig anledning till att inte lyssna på vinyl, inte ur min synvinkel.

Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt :roll: ).

Det är nog det viktigare.

Sedan finns de två saker som talar för vinylskivor som Pekka nämner, men tråden handlar inte om fördelar utan om anledningar att INTE lyssna på vinyl.

-1
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-26 00:08

Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 00:10

Bagaget skrev:
Svante skrev:Knaster, brus, distorsion, svaj, dålig tonkurva, slits med tiden, känslig hantering, större lagerutrymme, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår, dyr avspelningsutrustning, går inte att spela i bilen (CD-facket är för trångt :roll: ).

-1
[ Bild ]

Ok, dra bort bilspelandet och lägg till lite på knaster. Överens?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 00:10

petersteindl skrev:Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.

Hrrm.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-26 00:39

Svante skrev:
petersteindl skrev:Det är väl ingen tvekan om att LP som medium är fullständigt överlägset CD som medium.

Hrrm.

Bra att du anser det vara likaså. Klart som korvspad. Vi båda anser således att total konsensus i frågan råder. Nu gäller det för Pekka att manifestera att dagens CD-utgåvor inte är i paritet med de fina klassiska LP.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 00:40

Fniss.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-26 00:40

:D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-26 00:53

Svante skrev:

Hrrm.

:lol: :lol: :lol:

Däremot så gissar jag att många av de som "dissar" vinyl aldrig själva har ägt en hyggligt prima å juste injusterad
spelare . . . att t.ex. som Pekka börja dilla om att vinylen kan "slira" på tallriken om den inte klampas fast med en
skivpuck eller liknande(speciellt om tallriksmattan består av filt) får åtminstone mig att undra . . . typ ? 8O :roll: :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-26 01:01

Att CD är dåligt hörs ju på namnet, Completely Damaged. 8)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-26 01:10

petersteindl skrev:Att CD är dåligt hörs ju på namnet, Completely Damaged. 8)

Jo, i motsats till LP, Lets Play . . . typ. :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-26 03:38

Svante skrev:

Utan att upprepa dina argument så kan jag utan tvekan kasta dem i sopkorgen, iofs så är uppspelning i bilen riktigt besvärligt men oftast funkar radion..

Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..
Sedan skiter jag fullständigt om detta uppmuntrara skivbolagen att ta ut premium osv, pengar är inte det viktigaste i det här läget för mig. I en perfekt värld skulle jag önska samma master på CD då vi alla vet att den är tekniskt överlägsen, men det kommer aldrig att hända, för den är alldeles för enkel att kopiera..
LP idag ger ett mervärde, som många är villiga att betala för, det har skivbolagens snappat upp, vilket ändå i slutändan kommer oss till godo, om än till ett pris, och motion, då vi måste tesa oss och byta sida :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi