Eftersom tråden handlar om "rimliga anledningar till varför man inte lyssna på vinyl" kan jag bara konstatera att:
Det mesta är en tolkningsfråga och fråga om subjektiva preferenser.
Det som en person finner ont kan i den Andres ögon vara gott.
1 Vinyl tar plats:
Dåligt, om man bor litet, om man gillar att ha tomt i rummet sk minimalistinredning, har väldigt mycket böcker...osv
Bra, om man gillar att bläddra, få bättre akustik (riktigt bra akustikförbättrare som dessutom går att spela på)
2 Vinyl är pilligt:
Dåligt för den som inte gillar att meka.
Bra för den som älskar att ställa in, förbättra, pilla o pula.
3 Vinyl är dyrt.
Själva mediet är ofta löjligt billigt om man gillar att fynda beg. Annars får man ju en mycket mer påkostad produkt när man köper nytt. Själva vinylen, konvolutet är ju mer värt än en fil bestående av ettor o nollor. Men spelarna är dyra om man vill komma upp i en nivå som är hög.
Dåligt, om man har lite pengar, naturligtvis.
Bra.....det är ändå en djäkla go känsla att äntligen kunna köpa den där spelaren/puppan eller vad det nu är man läst om, suktat efter och sparat i kanske åratal för att äntligen lägga vantarna på. Det blir helt enkelt ett mer kärt föremål än något billigt som man kunde köpt vilken dag som helst.
4 Knaster och oljud.
Dåligt, men inte lika med vinyl. På en bra och rätt inställd rigg är även de flesta begagnade skivor väldigt fria från oljud.
Sen bör man använda skivtvätt då o då, sköta om sin PU regelbundet, mellan varje sida.
Om om detta är bra eller dåligt har ju med punkt 2 att göra.
5 Att CD är bättre. Nej, det är faktiskt sämre men som redan påpekats måste man lyssna på en kompetent rigg inställd av någon som kan sin sak innan man kan uttala sig.
Att man inte väljer vinyl kan jag ha förståelse för om man saknar vissa grundläggande egenskaper i sin personlighet. Man bör som sagt ha en viss läggning för att tycka om själva handhavandet. Själv hatar jag att pilla med musik i datorer, telefoner mm. Men jag tycker det är jättebra att denna möjlighet finns för andra. Jag dömmer på intet sätt ut detta, även om jag själv har svårt att värdesätta det. Påfallande många motståndare till vinyl har ju aldrig hört en bra rigg uppställd på rätt sätt.
6 det är för många variabler.
Dåligt om man är ointresserad och/eller okunnig.
Bra om man är intresserad och kunnig. Det är ju det som är tjusningen. Rätt kombinationer av armar, spelare, puppor, RIAA, underlag mm, instälning av VTA,VTF Azimut, bias. Fördelar/nackdelar med fasta/flytande upphängningar. AC eller DC, MM eller MC, SUT olika mattor, puckar.......
6 svaj, rumble mm.
Dåligt om det hörs, på en tillräckligt bra rigg är detta försumbart.
7 vinkelfel.
Har aldrig kunnat höra det på en kompetent inställd rigg. Kan inte märka någon verklig skillnad på innerspår mellan en 9 tumsarm och en 12. Jag vet att skillnaden finns och för sinnesfriden kan man ju välja en tangent eller 12a.
Då uppstår andra kompromisser....härligt!