Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nissling

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav nissling » 2015-04-26 04:35

Eargasm skrev:Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..

Haha, vadan denna uppfattning? 9 av 10 fall är väldigt ofta, och även om många CD-skivor låter dåligt av alla möjliga skäl så är det väldigt vanligt att vinyl har samma master. Sedan finns det, givetvis, gånger då de skiljer sig åt och då det kan det mycket väl vara till vinylens fördel. Men det är definitivt inte så ofta som 9 av 10 fall.

Dessutom "dödas" inte de tekniska bristerna bara för att mastern kan vara bättre på vinyl än CD eftersom nackdelarna som Svante tog upp i det citerade inlägget är hörbara i mycket stor utsträckning på vinyl i sin helhet. Om mastern är bättre på ett format än det andra spelar det inte så stor roll om det är vinyl, minidisc, kassett eller så en vaxrulle...

Men det är helt ok att gilla det egenljud som vinyl har, även om jag själv aldrig har gjort det. Peace! :)

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-04-26 04:54

För mig är mastern allt, eventuell knaster, brus eller tystnad kommer långt ned på listan.
Jag har en ruskigt kompetent digital front-end men JRiver i kombination med en DAC av den högre skolan, så nog har det funnits utrymme att utvärdera olika lösningar och medium, tro mig.

Om du vill inbilla dig att det är vinylens egen-ljud som attraherar so fine, men jag har alltid mina glasögon på, och hos mig slinker inget halv'-dant igenom. Idag levereras musik bara på LP, resten är radio-goja.

adagio

Inläggav adagio » 2015-04-26 07:44

Eftersom tråden handlar om "rimliga anledningar till varför man inte lyssna på vinyl" kan jag bara konstatera att:
Det mesta är en tolkningsfråga och fråga om subjektiva preferenser.
Det som en person finner ont kan i den Andres ögon vara gott.
1 Vinyl tar plats:
Dåligt, om man bor litet, om man gillar att ha tomt i rummet sk minimalistinredning, har väldigt mycket böcker...osv
Bra, om man gillar att bläddra, få bättre akustik (riktigt bra akustikförbättrare som dessutom går att spela på)
2 Vinyl är pilligt:
Dåligt för den som inte gillar att meka.
Bra för den som älskar att ställa in, förbättra, pilla o pula.
3 Vinyl är dyrt.
Själva mediet är ofta löjligt billigt om man gillar att fynda beg. Annars får man ju en mycket mer påkostad produkt när man köper nytt. Själva vinylen, konvolutet är ju mer värt än en fil bestående av ettor o nollor. Men spelarna är dyra om man vill komma upp i en nivå som är hög.
Dåligt, om man har lite pengar, naturligtvis.
Bra.....det är ändå en djäkla go känsla att äntligen kunna köpa den där spelaren/puppan eller vad det nu är man läst om, suktat efter och sparat i kanske åratal för att äntligen lägga vantarna på. Det blir helt enkelt ett mer kärt föremål än något billigt som man kunde köpt vilken dag som helst.
4 Knaster och oljud.
Dåligt, men inte lika med vinyl. På en bra och rätt inställd rigg är även de flesta begagnade skivor väldigt fria från oljud.
Sen bör man använda skivtvätt då o då, sköta om sin PU regelbundet, mellan varje sida.
Om om detta är bra eller dåligt har ju med punkt 2 att göra.
5 Att CD är bättre. Nej, det är faktiskt sämre men som redan påpekats måste man lyssna på en kompetent rigg inställd av någon som kan sin sak innan man kan uttala sig.
Att man inte väljer vinyl kan jag ha förståelse för om man saknar vissa grundläggande egenskaper i sin personlighet. Man bör som sagt ha en viss läggning för att tycka om själva handhavandet. Själv hatar jag att pilla med musik i datorer, telefoner mm. Men jag tycker det är jättebra att denna möjlighet finns för andra. Jag dömmer på intet sätt ut detta, även om jag själv har svårt att värdesätta det. Påfallande många motståndare till vinyl har ju aldrig hört en bra rigg uppställd på rätt sätt.
6 det är för många variabler.
Dåligt om man är ointresserad och/eller okunnig.
Bra om man är intresserad och kunnig. Det är ju det som är tjusningen. Rätt kombinationer av armar, spelare, puppor, RIAA, underlag mm, instälning av VTA,VTF Azimut, bias. Fördelar/nackdelar med fasta/flytande upphängningar. AC eller DC, MM eller MC, SUT olika mattor, puckar.......
6 svaj, rumble mm.
Dåligt om det hörs, på en tillräckligt bra rigg är detta försumbart.
7 vinkelfel.
Har aldrig kunnat höra det på en kompetent inställd rigg. Kan inte märka någon verklig skillnad på innerspår mellan en 9 tumsarm och en 12. Jag vet att skillnaden finns och för sinnesfriden kan man ju välja en tangent eller 12a.
Då uppstår andra kompromisser....härligt! :mrgreen:
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 09:56

Eargasm skrev:Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..
Sedan skiter jag fullständigt om detta uppmuntrara skivbolagen att ta ut premium osv, pengar är inte det viktigaste i det här läget för mig. I en perfekt värld skulle jag önska samma master på CD då vi alla vet att den är tekniskt överlägsen, men det kommer aldrig att hända, för den är alldeles för enkel att kopiera..
LP idag ger ett mervärde, som många är villiga att betala för, det har skivbolagens snappat upp, vilket ändå i slutändan kommer oss till godo, om än till ett pris, och motion, då vi måste tesa oss och byta sida :)

Fast nu har du inte fattat vad tråden handlar om, den handlar om skäl att INTE lyssna på vinyl. Sådana finns och det är de vi räknar upp. Sedan är vi fullständigt överens om att det finns fall där en vinylutgåva sammantaget låter bättre än motsvarande CD-utgåva, men det finns också exempel på motsatsen. Om det är 9 av 10, 5 av 10 eller 1 av 10 beror nog väldigt mycket på vilken genre och tidsepok man lyssnar mest på. Det kanske är en bättre master 9 av 10 bland dina skivor, men jämför man med tidiga CD-utgåvor så är det inte så. Sammantaget om man räknar med vinylmediets brister så skulle jag snarare gissa att 3 av 10 låter bättre på vinyl.

...och det där kan man bråka hur mycket som helst om, när man sitter där med en CD och en vinylskiva så spelar man väl den som låter bäst (om man kan välja).

Jag tycker dock att det är VÄLDIGT synd att det har börjat ges ut bättre mastrat material på det föråldrade vinylmediet, när CD-mediet är så mycket bättre. Sjukt är vad det är. Det borde ges ut på CD i stället. Det är galet att vinylmediet har fått en kvalitetsstämpel, för det är ju precis tvärtom.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

adagio

Inläggav adagio » 2015-04-26 10:08

Visst borde varje typ av media behandlas med samma respekt. Men vad jag förstår krävs det olika mastringar för att optimera vinyl kontra CD.
Många nya skivor levereras med CD på köpet när man köper en vinyl. Då kan man jämföra. Jag tycker det är väldigt liten skilnad men jag upplever att CDn låter mer mekaniskt och statiskt medan vinylen är mer utsträckt, obegränsad och organisk. Sen gillar jag formatet vilket inte är någon hemlighet.
Det går ju aldrig att mecka ihop en mald oxfilé till oxfilé igenom när den väl är hackad och malen blir det bara lyxig köttfärslimpa hur man än bär sig åt. :lol:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 10:25

adagio skrev:Eftersom tråden handlar om "rimliga anledningar till varför man inte lyssna på vinyl" kan jag bara konstatera att:
Det mesta är en tolkningsfråga och fråga om subjektiva preferenser.
Det som en person finner ont kan i den Andres ögon vara gott.
1 Vinyl tar plats:
Dåligt, om man bor litet, om man gillar att ha tomt i rummet sk minimalistinredning, har väldigt mycket böcker...osv
Bra, om man gillar att bläddra, få bättre akustik (riktigt bra akustikförbättrare som dessutom går att spela på)

Instämmer i att storleken kan ses som bra eller dålig. Jag tycker att det är dåligt med skrymmande saker.

adagio skrev:2 Vinyl är pilligt:
Dåligt för den som inte gillar att meka.
Bra för den som älskar att ställa in, förbättra, pilla o pula.

Instämmer i att pilligheten kan ses som bra eller dålig. Jag tycker att tekniska prylar ska funka utan pill.

adagio skrev:3 Vinyl är dyrt.
Själva mediet är ofta löjligt billigt om man gillar att fynda beg. Annars får man ju en mycket mer påkostad produkt när man köper nytt. Själva vinylen, konvolutet är ju mer värt än en fil bestående av ettor o nollor. Men spelarna är dyra om man vill komma upp i en nivå som är hög.
Dåligt, om man har lite pengar, naturligtvis.
Bra.....det är ändå en djäkla go känsla att äntligen kunna köpa den där spelaren/puppan eller vad det nu är man läst om, suktat efter och sparat i kanske åratal för att äntligen lägga vantarna på. Det blir helt enkelt ett mer kärt föremål än något billigt som man kunde köpt vilken dag som helst.

Mm, det är intressant det där med att dyra saker "känns" bättre bara för att de är svåra att få.

adagio skrev:4 Knaster och oljud.
Dåligt, men inte lika med vinyl. På en bra och rätt inställd rigg är även de flesta begagnade skivor väldigt fria från oljud.
Sen bör man använda skivtvätt då o då, sköta om sin PU regelbundet, mellan varje sida.
Om om detta är bra eller dåligt har ju med punkt 2 att göra.

Jo, absolut lika med vinyl. En riktigt ren vinylskiva har ett SNR på kanske 50 dB. Eller säg 60 dB. För CD är det 94 dB. 34 dB lägre. Om man tar ett stycke med 20 dB toppfaktor betyder det att bruset ligger 40 dB under signalen när den är som starkast. Gillar man musik med terrassdynamik så är det ofrånkomligt att det hörs vinylbrus i de tysta partierna.

Till detta kommer knaster. Man kan kanske undvika det med noggrann hantering, men då faller hela idén med att kunna köpa begagnat.

60 dB motsvarar c:a 10 bitars upplösning. Vem skulle idag köpa filer på nätet i 10/44?

adagio skrev:5 Att CD är bättre. Nej, det är faktiskt sämre men som redan påpekats måste man lyssna på en kompetent rigg inställd av någon som kan sin sak innan man kan uttala sig.
Att man inte väljer vinyl kan jag ha förståelse för om man saknar vissa grundläggande egenskaper i sin personlighet. Man bör som sagt ha en viss läggning för att tycka om själva handhavandet. Själv hatar jag att pilla med musik i datorer, telefoner mm. Men jag tycker det är jättebra att denna möjlighet finns för andra. Jag dömmer på intet sätt ut detta, även om jag själv har svårt att värdesätta det. Påfallande många motståndare till vinyl har ju aldrig hört en bra rigg uppställd på rätt sätt.

Ok, varför är CD sämre? Du framför inga argument för det alls, du bara säger att det är så. Och OM det nu är så att alla som förespråkar CD-mediet framför vinylmediet bara inte har lyssnat på en tillräckligt bra vinylrigg, vad säger det om hur ovanliga bra vinylspelare är, och hur svårt det är att få dem att låta bra? Om bara 1 av 100 vinylspelare låter bra, är då vinyl något att syssla med, alls?

Har du gjort en undersökning om hur många "vinylmotståndare" som aldrig har hört en bra vinylrigg? Själv tror jag att "vinylälskare" har en tendens att bortse från vinylmediets brister bara för att det tycker att det är så kul att pyssla om sin vinylspelare. <-- Argumentation med samma kvalitet som "aldrig hört en bra rigg".

adagio skrev:6 det är för många variabler.
Dåligt om man är ointresserad och/eller okunnig.
Bra om man är intresserad och kunnig. Det är ju det som är tjusningen. Rätt kombinationer av armar, spelare, puppor, RIAA, underlag mm, instälning av VTA,VTF Azimut, bias. Fördelar/nackdelar med fasta/flytande upphängningar. AC eller DC, MM eller MC, SUT olika mattor, puckar.......

Mm. Det är dåligt att köra T-ford om man är ointresserad eller okunnig, men det är fantastiskt fint om man gillar avgasknallar, hög bensinförbrukning, studsig fjädring och bensindoft. Men om man vill ha bilen som transportmedel så är nog en modern bil bättre. Precis som CD är ett bättre transportmedel för musik.

adagio skrev:6 svaj, rumble mm.
Dåligt om det hörs, på en tillräckligt bra rigg är detta försumbart.

...och ändå är det tiopotenser starkare än på CD. Varför välja något som har en brist när man kan slippa den.

adagio skrev:7 vinkelfel.
Har aldrig kunnat höra det på en kompetent inställd rigg. Kan inte märka någon verklig skillnad på innerspår mellan en 9 tumsarm och en 12. Jag vet att skillnaden finns och för sinnesfriden kan man ju välja en tangent eller 12a.
Då uppstår andra kompromisser....härligt! :mrgreen:

Det som hörs är distorsion. Du kan väl inte mena att du inte hört vinyldist, speciellt på innerspår?

Du har inte tagit upp:
Distorsion, dålig tonkurva, slitage, kortare speltid, måste byta sida halvvägs in i verket, ännu sämre ljud på innerspår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 10:30

Vinyldist?
Det låter som dassigt monterad pickup i fel tonarm.
Antingen är jag tondöv eller så har jag en bra spelare med arm som gör det den ska, så jag hör ingen dist i innerspår.
Däremot har jag svårt för knaster så dom plattorna spelas inte särskilt ofta.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 10:33

adagio skrev:Visst borde varje typ av media behandlas med samma respekt. Men vad jag förstår krävs det olika mastringar för att optimera vinyl kontra CD.
Många nya skivor levereras med CD på köpet när man köper en vinyl. Då kan man jämföra. Jag tycker det är väldigt liten skilnad men jag upplever att CDn låter mer mekaniskt och statiskt medan vinylen är mer utsträckt, obegränsad och organisk. Sen gillar jag formatet vilket inte är någon hemlighet.
Det går ju aldrig att mecka ihop en mald oxfilé till oxfilé igenom när den väl är hackad och malen blir det bara lyxig köttfärslimpa hur man än bär sig åt. :lol:

Nej, det krävs inte olika masteringar, det är möjligen svårare att få det att låta acceptabelt på en vinylskiva eftersom det är viktigare att styra ut mediet fullt pga den högre störnivån. Kanske är det motiverat med en mild kompression av vinylmastern. På CD är det bara att överföra 2-kanalsmixen rakt av, man behöver inte göra något alls annat än att konvertera till 16/44.

Däremot finns det en utbredd missuppfattning att man måste förstöra 2-kanalsmixen så att den blir så stark som möjligt för att kunna lägga den på CD. Det är fullständigt fel och sjukt att det har fått ett sådant fäste bland musikproducenter. Loudness war kallas det och är absolut inte fråga om att optimera ljudkvaliteten.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 10:36

Svante skrev:
adagio skrev:Visst borde varje typ av media behandlas med samma respekt. Men vad jag förstår krävs det olika mastringar för att optimera vinyl kontra CD.

Nej, det krävs inte olika masteringar, det är möjligen svårare att få det att låta acceptabelt på en vinylskiva eftersom det är viktigare att styra ut mediet fullt pga den högre störnivån. Kanske är det motiverat med en mild kompression av vinylmastern. På CD är det bara att överföra 2-kanalsmixen rakt av, man behöver inte göra något alls annat än att konvertera till 16/44.

Däremot finns det en utbredd missuppfattning att man måste förstöra 2-kanalsmixen så att den blir så stark som möjligt för att kunna lägga den på CD. Det är fullständigt fel och sjukt att det har fått ett sådant fäste bland musikproducenter. Loudness war kallas det och är absolut inte fråga om att optimera ljudkvaliteten.

Instämmer helt med Svante här.
Teldec (telefunken och decca) överför till cd utan redigering och det som finns på mastertejpen finns då på cd'n.
Led Zeppelin II är en sådan CD och jag har svårt att höra skillnad på vinylen och cd'n.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-26 10:36

Svante skrev:Det som hörs är distorsion. Du kan väl inte mena att du inte hört vinyldist, speciellt på innerspår?

För några år sedan provade jag (igen) att justera pickupen så att vinkeln stämde med innerspåret, när jag skulle överföra några vinylskivor till datorn. Jag tänkte att det kunde vara en poäng att spela av skivorna i två tagningar, en för ytterhalvan och en för innerhalvan. Det hjälpte inte. Skillnaden var marginell. Jag tror att det största problemet med pop/rock plattor är att man ofta(st) försöker hålla nivån uppe för att brus och knasterandelarna inte ska öka (när den borde minskats rejält ur distsynpunkt) och att man därför pressar skiten ur systemet och det därför ofta låter rent gräsligt. Kanske man tom låter signalen dista innan gravyrnålen för att pressa ihop den (signalen)?
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-04-26 10:38, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 10:38

Perfector skrev:Vinyldist?
Antingen är jag tondöv eller så har jag en bra spelare med arm som gör det den ska, så jag hör ingen dist i innerspår.

Tondöv är nog fel ord eftersom det brukar betyda att man inte hör tonhöjden, men distdöv skulle jag tro då ja om du aldrig har hört att det låter illa på innerspår. Det beror inte (bara) på vinkelfel utan också på att spårhastigheten är lägre på innerspår, vilket gör att det inte går att styra ut starkt i diskanten där. Leta reda på en skiva med stark diskant på ett innerspår så kan du nog hitta det. Eller, hmm, de kanske inte är så vanliga. Mediet tvingade länge producenterna att inte lägga diskanrika spår innerst. Mediet verkar alltså konstnärligt hämmande. Intressant?

På CD finns ingen sådan skillnad, skivorna roterar snabbare när man spelar längst in. Därför kan man utnyttja skivans yta bättre, mittpluppen på en CD är relativt sett mindre av just den anledningen.

adagio

Inläggav adagio » 2015-04-26 10:42

Som sagt vi är olika helt enkelt. Jag nobbar inte alls CD, när CD är som bäst är det underbart njutbart. Likaså vinyl.
Nu har jag inte längre bil, men jag ser inget fel i att ha en gammal sportbil av brittiskt eller italienskt ursprung samt en modern Alfa Romeo Brera. Trots att den moderna bilen är bättre på samtliga punkter kan de gamla bilarna vara underbara.
Har inte båt, men många vänner och släktingar är båtfolk, jag njuter lika mycket av en åktur i en modern segelbåt som en slimmad träsegelbåt eller en modern komfortabel motorbåt, eller en snabb sportbåt. Alla har sin tjusning. Att ro en gammal tjärad eka på en stilla spegelblank svart sjö är också underbart.
Varför träta om vilket som ger mest njutning, bara acceptera att det är olika. Det är ju ingen tävling om vem som har rätt.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 10:48

Svante skrev:
Perfector skrev:Vinyldist?

Tondöv är nog fel ord eftersom det brukar betyda att man inte hör tonhöjden, men distdöv skulle jag tro då ja om du aldrig har hört att det låter illa på innerspår. Det beror inte (bara) på vinkelfel utan också på att spårhastigheten är lägre på innerspår, vilket gör att det inte går att styra ut starkt i diskanten där. Leta reda på en skiva med stark diskant på ett innerspår så kan du nog hitta det. Eller, hmm, de kanske inte är så vanliga. Mediet tvingade länge producenterna att inte lägga diskanrika spår innerst. Mediet verkar alltså konstnärligt hämmande. Intressant?

På CD finns ingen sådan skillnad, skivorna roterar snabbare när man spelar längst in. Därför kan man utnyttja skivans yta bättre, mittpluppen på en CD är relativt sett mindre av just den anledningen.

Tack ska du ha. :-)
Tondöv? Ja kanske det, men jag lider inte av det i alla fall :mrgreen:

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 10:48

Man behöver inte ha en apdyr skivspelare för att LP ska låta rejält bättre än CD. Det beror inte på att CD är "ett bättre medium" utan på att LP-skivorna är bättre gjorda än CD-skivorna/filer. Jag gör något åt min spelare var tredje år. Inget pill. Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in. Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD. Det händer mig mer ofta än vad det händer med LP-skivor. Lägg till detta ostabila nätverk, olika standards på överföring, att en del digitala utgåvor lider av mycket dålig efterproduktion etc, så är svaret på frågan som ställs helt uppenbar. Det finns inga bärande skäl att inte spela LP. De som inte gör det går helt enkelt miste om skönhetsupplevelser. Om man gör det av dogmatiska skäl, som att CD är "ett bättre medium", så tycker jag att man bör söka förklaringen hos sig själv och inte hänga upp sig på knaster och att man intellektuellt bedömer att man kan komma att höra brus vid barockmusik. Man ska unna sig det bästa om man är intresserad av musik, tycker jag. Även om det är CD, eller LP.
Oh, by jingo!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-26 11:23

Det ska rätt ovarsam behandling av cd-skivor och spelare om man ska få problem med att skivorna hackar och har sig och att spelaren måste få ny laser vart tredje år. 8O Hur låter då vinylskivorna hanterade av samma person?...

Mina cd-spelare klarat sig åtminstone 10 år innan de fått läsproblem. Det är först nyligen min cd-spelare i verkstaden börjat få läsproblem och den är från 1987. Den har spelat väldigt många timmar... (undantaget de "nyare" skivorna med längre speltid än spelaren var konstruerad för)

Var och varannan pop/rock-LP (33rpm) distar ju rent vidrigt på innerspåren. Så bara av den anledningen är ju vinyl rent värdelöst i mina öron.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-26 11:25

Svante skrev:

Utbredd var? Folk i gemen har tyvärr ingen aning om att det ens är något problem med dagens cd-återgivning.
Inte ens hos branschfolk är väl det en utbredd (miss)uppfattning att man förstör något med dagens normala mastring och det är väl det som är problemet? Kommunikationsproblemet är väl att det vissa ser som förstörelse ser andra som ökad kvalité.

Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-26 11:32

Hur vinyl låter och dess problem är ju väldigt individuellt utifrån skicket på skivspelaren. Det räcker inte med att ha bara rätt grejor, de skall vara matchade rätt och injusterade rätt.
Utifrån detta har jag svårt att se att man kan diskutera hur vinyl "låter". Misstänker att väldigt många tror att de har en bra skivspelare som kan spela av en vinylskiva med högsta möjliga kvalité.
Har man inte hört en extremt bra och väljusterad modern skivspelare så vet man inte vad man går miste om.
Dessutom så kan man själv redan förstört sina skivor genom att spela dom på en undermålig skivspelare så när man tar med skivan till en bra spelare så "får man vatten på sin kvarn" och tror man har hört hur dåligt vinyl låter. Man har bara hört hur dåligt vinyl kan låta, inte hur bra det kan låta.
Att cd-spelare vid jämförelse låter "lika" är en helt annan sak.

/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 11:33

Harryup skrev:
Svante skrev:

Utbredd var? Folk i gemen har tyvärr ingen aning om att det ens är något problem med dagens cd-återgivning.
Inte ens hos branschfolk är väl det en utbredd (miss)uppfattning att man förstör något med dagens normala mastring och det är väl det som är problemet? Kommunikationsproblemet är väl att det vissa ser som förstörelse ser andra som ökad kvalité.

Harryup

Utbredd bland musikproducenter. Det sitter i ryggmärgen att man innan släpp skickar mixen till mastering. Och man tror inte att man förstör något, det menade jag inte, men man gör det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 11:39

Harryup skrev:Hur vinyl låter och dess problem är ju väldigt individuellt utifrån skicket på skivspelaren. Det räcker inte med att ha bara rätt grejor, de skall vara matchade rätt och injusterade rätt.
Utifrån detta har jag svårt att se att man kan diskutera hur vinyl "låter". Misstänker att väldigt många tror att de har en bra skivspelare som kan spela av en vinylskiva med högsta möjliga kvalité.
Har man inte hört en extremt bra och väljusterad modern skivspelare så vet man inte vad man går miste om.
Dessutom så kan man själv redan förstört sina skivor genom att spela dom på en undermålig skivspelare så när man tar med skivan till en bra spelare så "får man vatten på sin kvarn" och tror man har hört hur dåligt vinyl låter. Man har bara hört hur dåligt vinyl kan låta, inte hur bra det kan låta.
Att cd-spelare vid jämförelse låter "lika" är en helt annan sak.

/Harryup

När jag läser detta ser jag:

-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.
-Skivor slits, speciellt om de spelas i en normal skivspelare som inte är fintrimmad.

...och jag tror att det är ännu värre, att vissa produktioner (inte bara enskilda exemplar) helt enkelt inte kan låta bra hur bra spelare man än har.

Jag är helt med på att det kan låta nästan lika bra om LP som CD, men att det också ganska ofta (oftast?) låter mycket sämre. Som Roger säger, rockproduktioner och innerspår, har det någonsin låtit bra?

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 11:43

RogerJoensson skrev:Det ska rätt ovarsam behandling av cd-skivor och spelare om man ska få problem med att skivorna hackar och har sig och att spelaren måste få ny laser vart tredje år. 8O Hur låter då vinylskivorna hanterade av samma person?...

Mina cd-spelare klarat sig åtminstone 10 år innan de fått läsproblem. Det är först nyligen min cd-spelare i verkstaden börjat få läsproblem och den är från 1987. Den har spelat väldigt många timmar... (undantaget de "nyare" skivorna med längre speltid än spelaren var konstruerad för)

Var och varannan pop/rock-LP (33rpm) distar ju rent vidrigt på innerspåren. Så bara av den anledningen är ju vinyl rent värdelöst i mina öron.

Jag har bara nyligen timade erfarenheter av marantz och regas CD-spelare och jag har bytt laser på båda. Problemen är som du säger större med längre CD-skivor (jfr innerspårsdistorsion) och även brända skivor. När det gäller behandling av CD-skivor så kan det även förekomma att "silvret" lossnar. På Marantzen har släden gett upp. Naturligtvis har dessa ospelbara CD-skivor behandlats illa på fest eller i bilen. Det gäller att sköta sina CD-skivor, lägga in den i asken etc, så att de inte blir ospelbara eller börjar lagga.

Jag har inte - sedan jag för fem år sedan tog tag i skivspelareriet igen på riktigt - upp levt vidrig innerspårsdistorsion (dock har jag hört sån dist). Jag har många av de vanligaste pop/rock-LP (33rpm) i rimliga pressningar. Vilka är det så ska jag kolla.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 11:52

Svante skrev:-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.
-Skivor slits, speciellt om de spelas i en normal skivspelare som inte är fintrimmad.

Nej, det är inte alls svårt. Om du använder en pickup som passar armen, t ex från samma tillverkare är det bara att skruva fast pickuppen i armen. Vissa fabrikat är anpassade till vissa armar, så är t ex många danska pickupper anpassade till geometrin på rega-armar. Man behöver inte ens använda en protractor.

Nej, skivor slits inte särskilt mycket även om skivspelaren inte är "fintrimmad". Är nålen trasig kan det vara så men det hör man långt innan det börjar slita särskilt mycket
Oh, by jingo!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-26 11:55

Harryup skrev:Dessutom så kan man själv redan förstört sina skivor genom att spela dom på en undermålig skivspelare så när man tar med skivan till en bra spelare så "får man vatten på sin kvarn" och tror man har hört hur dåligt vinyl låter.

Den där förfärliga innerspårsdisten har jag hört både i butik och hemma hos folk med dyra, fina grejjer som tycker att det låter fantastiskt. En del människor verkar helt immuna och hör inte när ljudet mot innerspåren låter pressat och det typ fräser i diskanten.
RIAA, pop/rock, fullproppad 33rpm LP och innerspår går sällan så bra ihop, tycker jag.

Jag tar gärna lite småknaster och brus mot en söndermastrad cd, men innerspårsdisten låter ofta lite väl illa för min smak. Går man upp på maxisinglar eller 45rpm LP så är problemet ofta väldigt mycket mindre, men allt finns inte utgivet så och ännu mindre tillgängligt så.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 11:56

CODY skrev:
Svante skrev:-Det är extremt svårt att ställa in en skivspelare så att det låter bra.

Nej, det är inte alls svårt. Om du använder en pickup som passar armen, t ex från samma tillverkare är det bara att skruva fast pickuppen i armen. Vissa fabrikat är anpassade till vissa armar, så är t ex många danska pickupper anpassade till geometrin på rega-armar. Man behöver inte ens använda en protractor.

Nej, skivor slits inte särskilt mycket även om skivspelaren inte är "fintrimmad". Är nålen trasig kan det vara så men det hör man långt innan det börjar slita särskilt mycket

Men hur kommer det sig då att "ni" tror att det är så många av oss vinylskeptiker som aldrig har hört en bra vinylrigg? Om det inte är så svårt, betyder det att ni tror att vi är extremt klantiga?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 11:58

RogerJoensson skrev:Jag tar gärna lite småknaster och brus mot en söndermastrad cd, men innerspårsdisten låter ofta lite väl illa för min smak. Går man upp på maxisinglar eller 45rpm LP så är problemet ofta väldigt mycket mindre, men allt finns inte utgivet så och ännu mindre tillgängligt så.

Ja, det hörs nästan på namnet (LP=long play) att man har ansträngt sig för att få lång speltid snarare än hög ljudkvalitet när LP-standarden sattes. Jag håller med om att 45 rpm gör problemet mycket mindre, men då får man ju också (ännu) kortare speltid.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 11:59

Jaga vet inte faktiskt. Kan det vara så att "ni" (vem är det?) har fördomar och inte tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten? Att "er" dogmatiska inställning hindrar er från att nå verklig kunskap om hur man får njuta av musik med bästa möjliga ljudkvalitet?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 12:01

CODY skrev:Jag har inte - sedan jag för fem år sedan tog tag i skivspelareriet igen på riktigt - upp levt vidrig innerspårsdistorsion (dock har jag hört sån dist). Jag har många av de vanligaste pop/rock-LP (33rpm) i rimliga pressningar. Vilka är det så ska jag kolla.

Ja, detta vore väldigt kul om du kunde spela av någon skiva som Roger tycker låter illa, och sedan lägga upp någon minut här så att vi alla får höra.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 12:05

CODY skrev:Jaga vet inte faktiskt. Kan det vara så att "ni" (vem är det?) har fördomar och inte tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten? Att "er" dogmatiska inställning hindrar er från att nå verklig kunskap om hur man får njuta av musik med bästa möjliga ljudkvalitet?

Dogmatiskt vet jag inte, men den egna erfarenheten säger att det aldrig blir så bra som när man har en bra producerad CD. Det finns inte en chans att det skulle bli bättre med en vinylutgåva. Och jo, jag har hört exakt samma master på CD och vinyl, det är inte så vanligt att man vet det dock.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 12:07

Svante skrev:
CODY skrev:

Men hur kommer det sig då att "ni" tror att det är så många av oss vinylskeptiker som aldrig har hört en bra vinylrigg? Om det inte är så svårt, betyder det att ni tror att vi är extremt klantiga?

Eller kan det vara så att "ni" inte förmår att rätt värdera betydelsen av vissa förhållanden som iofs är sanna, såsom värre SNR, ibland förekommande innerspårsdistsion på snålpressade skivor, känslig mekanik etc, i förhållande till slutresultatet, som ju alltid måste vara att det ska låta bra.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-04-26 12:09

Svante skrev:
CODY skrev:Jaga vet inte faktiskt. Kan det vara så att "ni" (vem är det?) har fördomar och inte tar reda på hur det förhåller sig i verkligheten? Att "er" dogmatiska inställning hindrar er från att nå verklig kunskap om hur man får njuta av musik med bästa möjliga ljudkvalitet?

Dogmatiskt vet jag inte, men den egna erfarenheten säger att det aldrig blir så bra som när man har en bra producerad CD. Det finns inte en chans att det skulle bli bättre med en vinylutgåva. Och jo, jag har hört exakt samma master på CD och vinyl, det är inte så vanligt att man vet det dock.

Jojo, men de bra producerade CD-skivorna lyser med sin frånvaro många gånger. Jag har båda formaten. Unnar mig det bästa när det gäller musik jag tycker om.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-26 12:10

CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.

Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.
CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.

Om man inte sköter dem ja. ;)

F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel. :(

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi