Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på vinyl.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
CODY

Re: Finns det någon rimlig anledning att INTE lyssna på viny

Inläggav CODY » 2015-04-26 12:14

nissling skrev:
CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.

Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.
CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.

Om man inte sköter dem ja. ;)

F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel. :(

Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand. Pickuppen går att byta själv. Tra tre minuter om man väljer en anpassad pickup. Om man vill han någon annan pickup tar det en halvtimme, max.

Att LP har fått en kvalietststämpel kan man tycka vad man vill om, men anledningen är att LP låter mycket bättre i de flesta fall.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-26 12:21

CODY skrev:Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand.

Inte jag, men det krävs ett par mejslar och ett oscilloskop. Samt någon form av testskiva. Om lasern inte är korrekt kalibrerad kan det verkligen låta apa och så illa är väldigt sällsynt.

CODY skrev:LP låter mycket bättre i de flesta fall.

Inte i de flesta men i en del fall, skulle jag vilja påstå. Springsteens album har fått en del taskiga remasters men originalen på vinyl är inte något vidare de heller, för att ta ett exempel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 12:25

CODY skrev:
nissling skrev:
CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.

Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.
CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.

Om man inte sköter dem ja. ;)

F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel. :(

Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand. Pickuppen går att byta själv. Tra tre minuter om man väljer en anpassad pickup. Om man vill han någon annan pickup tar det en halvtimme, max.

Att LP har fått en kvalietststämpel kan man tycka vad man vill om, men anledningen är att LP låter mycket bättre i de flesta fall.

Fast... Man kan köpa en CD-spelare som är mycket bättre än en vinylspelare till ett pris långt under priset av en ny pickup. Plus att jag håller med övriga om att lasern i en CD typiskt inte behöver bytas på väldigt länge.

Vi testade alldeles nyligen den första CD-spelaren i MoLt som släpptes (från Sony 1982) och den hade fortfarande en fungerande laser. Jag skulle inte tro att den har bytts en enda gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 12:29

Vinkelfel slipper jag iaf på min Goldmund Studio med T3B arm... :lol: dock en hel del justeringar att göra i mellanåt, bytte just drivremmen till armen, tog väl en dag..... 8)

Bild
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-26 12:36

Eargasm skrev:Mastern är i 9 av 10 fall bättre på LP vilket effektivt dödar allt vad LP-motståndarna och dem tekniska bristerna än säger..

Nja, vad baserar du på alla mastern är "bättre" i 9 fall av 10 på LP? Finns det mätningar eller lyssningstester som stödjer det?
Jag tror det är väsentligt mindre om vi talar om dagens populärmusik.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-26 12:53

RogerJoensson skrev:För några år sedan provade jag (igen) att justera pickupen så att vinkeln stämde med innerspåret, när jag skulle överföra några vinylskivor till datorn. Jag tänkte att det kunde vara en poäng att spela av skivorna i två tagningar, en för ytterhalvan och en för innerhalvan. Det hjälpte inte. Skillnaden var marginell. Jag tror att det största problemet med pop/rock plattor är att man ofta(st) försöker hålla nivån uppe för att brus och knasterandelarna inte ska öka (när den borde minskats rejält ur distsynpunkt) och att man därför pressar skiten ur systemet och det därför ofta låter rent gräsligt. Kanske man tom låter signalen dista innan gravyrnålen för att pressa ihop den (signalen)?

Kan inte även en kombination av slitna skivor och inte optimala pick-up vara en bov i dramat?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 12:57

murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf på min Goldmund Studio med T3B arm... :lol: dock en hel del justeringar att göra i mellanåt, bytte just drivremmen till armen, tog väl en dag..... 8)

[ Bild ]
[ Bild ]

Så typiskt att visa vinkelfel med en arm lika kort som tangientalrmen.
En normal svängande arm är längre och har inte alls så vilda vinkelfel som anges.
Jag vet att tangientalt är the shit eftersom gravyrverket är det, men att poängtera fördelen genom att ljuga om verkligheten med en svängande arm förlöjligar skiftställaren.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-26 13:17

music4ever skrev:
RogerJoensson skrev:För några år sedan provade jag (igen) att justera pickupen så att vinkeln stämde med innerspåret, när jag skulle överföra några vinylskivor till datorn. Jag tänkte att det kunde vara en poäng att spela av skivorna i två tagningar, en för ytterhalvan och en för innerhalvan. Det hjälpte inte. Skillnaden var marginell. Jag tror att det största problemet med pop/rock plattor är att man ofta(st) försöker hålla nivån uppe för att brus och knasterandelarna inte ska öka (när den borde minskats rejält ur distsynpunkt) och att man därför pressar skiten ur systemet och det därför ofta låter rent gräsligt. Kanske man tom låter signalen dista innan gravyrnålen för att pressa ihop den (signalen)?

Kan inte även en kombination av slitna skivor och inte optimala pick-up vara en bov i dramat?

Inte med alla för med en utgåva försökte jag ta de bästa bitarna från fyra olika exemplar, varav ett var tidigare ospelat och ett var spelat kanske 2 gånger. Innerspårsdisten lät väldigt lika på alla, men knaster och i viss mån vertikalbruset på ytterspåren varierade något. En annan intressant grej upptäckte jag också, allt vissa svaga knasterskurar vad identiska på alla fyra utgåvorna. Det knastret fanns alltså redan i pressverktyget.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-26 13:21

Perfector skrev:...
Jag vet att tangientalt är the shit eftersom gravyrverket är det, men att poängtera fördelen genom att ljuga om verkligheten med en svängande arm förlöjligar skiftställaren.

:lol: :lol: :lol: Surt sa räven . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 13:37

Dags för en kringelkrok i ämnet så.
Vem kommer ihåg Vattenspelning av vinyler?
Destillerat vatten
Inte mycket, bara så pass att nålröret inte vibrerade i otakt.
Jag har inte provat själv, men tycker mig minnas att det fanns "förståsigpåare" som envist höll fast vid att det funkade, band dammet i spåren och var bättre än "torrspelning"
Själv tycker jag det låter som torrostning av jordnötter :-)
Intryck önskas, och om nån provat gärna en lägesrapport.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 13:57

murgatroyd skrev:Vinkelfel slipper jag iaf ...

Mja, om armen har ett perfekt reglersystem så gör man det, och om pickupen är monterad helt rakt. Hur är det, har någon undersökt hur noga reglersystemet är, hur stort blir vinkelfelet i praktiken?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 13:59

Perfector skrev:Så typiskt att visa vinkelfel med en arm lika kort som tangientalrmen.
En normal svängande arm är längre och har inte alls så vilda vinkelfel som anges.

Hoho! :roll: 8O 8) "Principen Helge, PRINCIPEN!" :D

Om jag vill avnjuta vinkelfel hemma i min Man cave så kan jag göra det också, Kenwood KD-650, SME III och Dynavector 23r.
Dvs min backupsvarv då Goldmunden är lite krasslig... 8)
Bild
Senast redigerad av murgatroyd 2015-04-26 14:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-04-26 14:05

Svante skrev:Vi testade alldeles nyligen den första CD-spelaren i MoLt som släpptes (från Sony 1982) och den hade fortfarande en fungerande laser. Jag skulle inte tro att den har bytts en enda gång.

Det var värst. Min Philips CD210 fungerar utan problem än, och om jag minns rätt är den från 1985 eller 1986 och inga delar är bytta. Displayen är dock lite kontrastfattig idag men den funkar iaf.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 14:08

CDP-101, har själv en sådan i garaget, fungerar! Har justerat laserservot 2ggr dock, inköpt 1982, för 8.000:- (!) 8O
Bild

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 14:18

Svante skrev:

Mja, om armen har ett perfekt reglersystem så gör man det, och om pickupen är monterad helt rakt. Hur är det, har någon undersökt hur noga reglersystemet är, hur stort blir vinkelfelet i praktiken?

Mäta behövs inte med en rätt injusterad Goldmund Studio/T3 med passande pickup, det räcker med att lyssna!
Det låter fortfarande fantastiskt och oftast bättre än CD, bättre djup och svärta. Tallriken och stora delar av hela spelaren är i princip tillverkad i ett "vinylliknande" material, metakrylat.
Knaster hörs sällan om man som jag har bra vinyl som aldrig varit ute och rest bland kompisar.... 8) Just avsaknaden av "knaster" är det som icke "audiofiler"/bekanta/släktingar etc frågar efter då dom lyssnat på underverket. :D
Goldmund hade/har ju många teorier, men här fungerar det.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 14:23

murgatroyd skrev:
Svante skrev:

Mäta behövs inte med en rätt injusterad Goldmund Studio/T3 med passande pickup, det räcker med att lyssna!

Får man veta hur stort vinkelfelet blir då?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 14:29

Nej, verkligen inte - och det bryr man sig inte om, man lyssnar bara på musiken. :D

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-26 15:00

murgatroyd skrev:...
Om jag vill avnjuta vinkelfel hemma i min Man cave så kan jag göra det också, Kenwood KD-650, SME III och Dynavector 23r.
[ Bild ]

Aktaränoga, för nu är risken inte helt obefintlig att Harryup ska dyka upp å berätta att SME lll inte funkar nåt vidare mä MC-puppar . . . men ja håller naturligtvis inte mä han . . . typ. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 17:12

murgatroyd skrev:Nej, verkligen inte - och det bryr man sig inte om, man lyssnar bara på musiken. :D

Ok, men jag brydde mig om det, det var det jag frågade om.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-26 17:43

Ok, du menar så...ja, då kan jag inte hjälpa dig annat än att du tar med mätriggen och kommer över.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-04-26 18:52

Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare

Vad är en extremt bra och modern skivspelare? Och vad gör den som inte en extremt bra äldre skivspelare gör?

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-26 19:20

Svante skrev:

Ofta blir det ett antal "om" i en frågeställning och "om korrekt monterad (typ)" i ett påstående. En korrekt konstruerad förförstärkare varken tillför eller drar ifrån något från den inmatade signalen. Frågan är dock om det finns någon korrekt konstruerad förförstärkare...

Samma här med pickup i en linjär tonarm. OM man har ett perfekt reglersystem, OM man har en perfekt/rakt monterad pickup, "vad blir då...".

Jag vill påstå, så länge avkänningen i ett reglersystem ligger i tonarmen med tillhörande monterad pickup så kommer man aldrig ha 0 grader vinkelfel. Det måste ju rimligtvis finnas något som triggar reglersystemet och i detta fall blir det väl då att det uppträder ett vinkelfel som behöver korrigeras. Att man sedan har ett vinkelfel som hela tiden kanske är mindre än vad som kan detekteras via lyssning är en annan sak. Frågan är om ett vinkelfel som hela tiden korrigeras är bättre än ett som, via två nollgenomgångar, förändras sakta under en 20-minutersperiod?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-26 20:12

Bill50x skrev:
Svante skrev:

Ofta blir det ett antal "om" i en frågeställning och "om korrekt monterad (typ)" i ett påstående. En korrekt konstruerad förförstärkare varken tillför eller drar ifrån något från den inmatade signalen. Frågan är dock om det finns någon korrekt konstruerad förförstärkare...

Samma här med pickup i en linjär tonarm. OM man har ett perfekt reglersystem, OM man har en perfekt/rakt monterad pickup, "vad blir då...".

Jag vill påstå, så länge avkänningen i ett reglersystem ligger i tonarmen med tillhörande monterad pickup så kommer man aldrig ha 0 grader vinkelfel. Det måste ju rimligtvis finnas något som triggar reglersystemet och i detta fall blir det väl då att det uppträder ett vinkelfel som behöver korrigeras. Att man sedan har ett vinkelfel som hela tiden kanske är mindre än vad som kan detekteras via lyssning är en annan sak. Frågan är om ett vinkelfel som hela tiden korrigeras är bättre än ett som, via två nollgenomgångar, förändras sakta under en 20-minutersperiod?

/ B

Man kan ju tillägga att en gravyr nästan aldrig är samma avstånd mellan spåren över hela ytan.
Tex. 1812 är spåren mellan Saluterna längre isär än den allmänna musiken.
Hur påverkar det en tangientalarm som spelar av signalen?
Ger det upphov till små vinkelfel?
Eller måste man ha en arm som är exakt lika som den som graverade.
Vill minnas en test för många år sedan där man kollade "truity" av vinkeln mot spåren i olika vinyler för att utröna om man kunde få vinkelfel.
Om jag minns rätt var det inte så lyckat att köpa en billig tangientalspelare då den flyttade in armen likformigt utan någon avkänning för hur brett isär spåren låg.
Vet någon om det stämmer eller minns jag som jag vill här?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-26 20:16

Bill50x skrev:Jag vill påstå, så länge avkänningen i ett reglersystem ligger i tonarmen med tillhörande monterad pickup så kommer man aldrig ha 0 grader vinkelfel. Det måste ju rimligtvis finnas något som triggar reglersystemet och i detta fall blir det väl då att det uppträder ett vinkelfel som behöver korrigeras. Att man sedan har ett vinkelfel som hela tiden kanske är mindre än vad som kan detekteras via lyssning är en annan sak. Frågan är om ett vinkelfel som hela tiden korrigeras är bättre än ett som, via två nollgenomgångar, förändras sakta under en 20-minutersperiod?

Fast det där är en svårutrotad fördom om återkopplade system. Det bygger på att man tänker sig att det antingen finns ett fel eller att det inte finns ett fel, i stället för att fråga sig hur stort felet är. Ett reglersystem triggar inte, det arbetar kontinuerligt. I verkligheten är ingenting exakt (till skillnad från vad populärvetenskapen ofta påstår) utan allt har ett fel. I alla vettiga system strävar man efter att göra felet litet i stället för att ta bort det helt. Och det är inget konstigt med det, det är bara sådan världen är. Att ett fel kan gå mot noll i stället för att vara exakt noll. Återkopplingen är alltså inte en beslutskedja där en händelse triggar en annan utan ett kontinuum av signaler som samverkar så att felet på utgången blir så litet som det krävs.

Sen finns det illa konstruerade reglersystem som börjar självsvänga etc, men det är en annan sak.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-26 21:06

RogerJoensson skrev:Inte med alla för med en utgåva försökte jag ta de bästa bitarna från fyra olika exemplar, varav ett var tidigare ospelat och ett var spelat kanske 2 gånger. Innerspårsdisten lät väldigt lika på alla, men knaster och i viss mån vertikalbruset på ytterspåren varierade något. En annan intressant grej upptäckte jag också, allt vissa svaga knasterskurar vad identiska på alla fyra utgåvorna. Det knastret fanns alltså redan i pressverktyget.

Ja, knaster kan vara från presseriet och kan minska med en vettig tvättning.
Vart, ungefär, börjar innerspårsdisten bli påtaglig?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-26 21:36

Vinylcalle skrev:
Harryup skrev:en extremt bra och väljusterad modern skivspelare

Vad är en extremt bra och modern skivspelare? Och vad gör den som inte en extremt bra äldre skivspelare gör?

MvH Carl

På motorstyrningssidan har det hänt en hel del över tiden. Likaså hantering av resonanser.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-04-26 21:37

music4ever skrev:
nissling skrev:Jag håller med om att mycket musik är exklusiv på vinyl och av den anledningen ser jag absolut en poäng i att lyssna på vinyl. Däremot är det svårt för mig att rättfärdiga felkällorna som finns i formatet och som inte går att undvika på samma sätt som med t.ex. CD. Visst går det att minska och förbättra en del på vinyl, och i slutändan är det rätt förvånande att det låter så bra som det gör, men problemen som fick mig att sluta med vinyl och gå över till CD finns ändå där tråkigt nog.

En felkälla som är totalt vansinnig är att folk kör vinyl utan lock! Så den drar till sig en massa damm och skit. 8O
Min nya spelare har inte lock men det ska köpas nu. :mrgreen:

Jorda locket

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-26 21:39

Laila skrev:
murgatroyd skrev:...
[ Bild ]

Aktaränoga, för nu är risken inte helt obefintlig att Harryup ska dyka upp å berätta att SME lll inte funkar nåt vidare mä MC-puppar . . . men ja håller naturligtvis inte mä han . . . typ. :D

Mmmmm, så är det.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-26 21:40

Harryup skrev:På motorstyrningssidan har det hänt en hel del över tiden. Likaså hantering av resonanser.

Inget av det påverkar det som stör mig mest: Innerspårsdist, det vanligt förekommande vertikalbruset på ytterspåren, knaster etc. Hyggligt bra äldre spelare har tillräckligt bra motorstyrning och resonansfrihet för att inte störa mig, åtminstone inte så länge som de andra problemen är så uppenbara med de skivor jag vill spela.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-26 21:47

Att du inte stör dig på det betyder ju inte att inte andra gör det.
Men det är ju redan känt sedan tidigare att det är individuellt.

/Harryup

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi