nissling skrev:CODY skrev:Efter några år brukar man få byta och eller rengöra lasern på CD-spelare. Det kan man inte göra själv, vanligen. Måste lämnas in.
Jag förstår att det är svårt att kalibrera en laserenhet om man inte har rätt verktyg eller kunskap men när blev det standard att pickupen inte gick att byta själv? Kanske är jag som är gammaldags men alla mina CD-spelare, LD-spelare och spelkonsoler (där CD går att spela) har lasern gått att byta eller rengöra utan problem så länge man har rätt reservdel. Rengöring kan man göra med tops och elektronikspray f.ö.CODY skrev:Dessutom är det inte alls ovanligt att skivor blivit repiga och helt omöjliga att spela på CD.
Om man inte sköter dem ja.
F.ö. håller jag med Svante att det är synd att vinyl har fått en kvalitetsstämpel medan CD har fått en skräpstämpel.
Alla som har utrustning för att kalibrera laser på CD-skivor räcker upp en hand. Pickuppen går att byta själv. Tra tre minuter om man väljer en anpassad pickup. Om man vill han någon annan pickup tar det en halvtimme, max.
Att LP har fått en kvalietststämpel kan man tycka vad man vill om, men anledningen är att LP låter mycket bättre i de flesta fall.