En hemmabio bas utöver det vanliga

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
wahlstrand81

En hemmabio bas utöver det vanliga

Inläggav wahlstrand81 » 2015-04-26 23:02

Hade tänkt att skapa en tråd här men då inte det här forumet kan skala ner bilder atomatiskt och jag just nu bara lägger in allt från mobilen så blev det en länk till min tråd på minhembio, tills jag fått ordning på datorn så jag lättare kan skala ner dom. Men svarar gärna på frågor här även om ni läser från länken. Mycket nöje och kom gärna med tips, råd och kritik http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=323738 Mvh Christoffer
Ät snö som blivit gul, det kan vara öl.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: En hemmabio bas utöver det vanliga

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-26 23:19

Om man inte är medlem på Minhembio så ser man inte bilderna, vilket gör din tråd där tämligen ointressant och därmed svår att ge kommentarer på. Skriv om bygget här istället vettja! :)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 23:19

Man behöver vara inloggad för att se dina bilder :evil: .

Edit: Lindroos hann före...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-26 23:21

Men fem skivor 22 mm spån. Ska du lägga om golvet i sommarstugan?

Användarvisningsbild
wahlstrand81

Inläggav wahlstrand81 » 2015-04-26 23:38

Ajaj... :( just det tänkte inte på inloggningen... Ska försöka fixa laptopen i veckan så kommer det lite bilder här med :D Haha nä ska inte lägga om något golv :lol: det blir ett frontladdat horn på 360cm bred 80cm djup och 54cm hög strax över 1,5 kubik brutto och själva hornet är på 832liter, basen är en JBL 2240h 18" :twisted: kommer att ligga utefter hela kortsidan av rummet med en diy ljudtransparent duk och nya diy frontar/toppar (blir tråd om dom med) uppe på lådan. Låter det intressant??

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-27 08:28

Hur stort är rummet? Funkar det med så stora horn i "vanliga" bostadsrum?

Användarvisningsbild
wahlstrand81

Inläggav wahlstrand81 » 2015-04-27 16:59

Rummet är på ca 18 kvadrat ungefär.. Ja hoppas verkligen att den inte blir för stor för rummet :? någon som vet om det finns en regel eller formel för hur stort ett horn kan vara för ett rum? Om inte annat så har jag kommit för långt för att inte bygga klart och testa, får bli en nyttig läxa oavsett hur det låter :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-04-27 18:33

Jag vet egentligen inte, men i min värld gör stora horn bäst nytta i konsertlokaler eller utomhus, när man behöver (mycket) högre ljudtryck och lång kastlängd. Hoppas PetterPersson hittar in i tråden, så får vi säkert veta hur det ligger till :) .

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2015-04-27 20:06

wahlstrand81 skrev:Rummet är på ca 18 kvadrat ungefär.. Ja hoppas verkligen att den inte blir för stor för rummet :? någon som vet om det finns en regel eller formel för hur stort ett horn kan vara för ett rum? Om inte annat så har jag kommit för långt för att inte bygga klart och testa, får bli en nyttig läxa oavsett hur det låter :D

annars har jag ett rum på sisådär 70kvm o jag skulle kunna befria dig från din börda :D

Användarvisningsbild
wahlstrand81

Inläggav wahlstrand81 » 2015-04-27 21:25

Kalejdokom skrev:Jag vet egentligen inte, men i min värld gör stora horn bäst nytta i konsertlokaler eller utomhus, när man behöver (mycket) högre ljudtryck och lång kastlängd. Hoppas PetterPersson hittar in i tråden, så får vi säkert veta hur det ligger till :) .

Ja...Jag hoppas verkligen att Petter hittar hit hans kunskaper sträcker sig långt utöver minna.

HK430 skrev:
wahlstrand81 skrev:Rummet är på ca 18 kvadrat ungefär.. Ja hoppas verkligen att den inte blir för stor för rummet :? någon som vet om det finns en regel eller formel för hur stort ett horn kan vara för ett rum? Om inte annat så har jag kommit för långt för att inte bygga klart och testa, får bli en nyttig läxa oavsett hur det låter :D

annars har jag ett rum på sisådär 70kvm o jag skulle kunna befria dig från din börda :D

Haha det tror jag säkert, skulle oxå önska mig ett större rum..

Skulle du däremot behöva sisådär 4 tappade horn konstruerade av nämnd ovan PetterPersson byggda utav mig så finns dom till salu :wink:
Ca250l stycket avstämda från ca19Hz, 75 nätta kilon sitter JBL GTO1014 10" basar i dom.

Länk om någon har loggin på minhembio http://www.minhembio.com/wahlstrand81/329048/

Återgå till DIY-forum