av lennartj » 2015-04-17 09:41
En modern anläggning som betonar skavankerna i gamla inspelningar är ingen bra anläggning.
En bra anläggning tar fram det bästa ur de gamla inspelningar och hög upplösning gör det lättare för hörseln/hjärnan att sortera bort störningar och brister i inspelningarna och koncentrera sig på musiken.
Sett i backspegeln är det kanske därför min anläggning efter drygt 30 års långsam evolution består av ett härligt misch-masch av vintege, retro och nya prylar
Annars delar jag inte jowis åsikter om att det ska låta som det lät, inte beträffande live-inspelningar från 60-talet i alla fall.
Exempel Harry Belafonte i Carnegie Hall (1959 och 1961), som jag fick höra i digitalt remastrat skick hos en kompis.
Wow-vilket lyft jämfört med mina gamla vinylutgåvor! Jag klagar ofta på remastringar, men att exempelvis höra att kontrabasen hade grundtoner och inte bara var något slags rytminstrument tycker jag inte är fel.
Jag letade upp vinyl i bättre skick och jämförde med remastern och noterade bland annat att vinylen var beskuren med än 10 dB under 100 Hz.
Sådana inspelningar hör jag mycket hellre "som de borde låtit" än som de lät hemma i de flestas anläggningar på den tiden skivorna kom ut.
När det gäller studioinspelningar från sent 60-tal och framåt har jag ett kluvet förhållande och förstår jowis inställning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]