Sweetspot 2015 i Jönköping

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
verdad

Re: Sweetspot 2015 i Jönköping

Inläggav verdad » 2015-04-26 17:53

Var där och lyssnade idag. Mina intryck. Är nog ungefär som Rogers, med lite undantag.

Några. Tyckte också att det var spännande att lyssna till Butter Water Audio. Kul med nya högtalartillverkare i sverige.
Rummet ställde dock till det.
För brett isär och alldeles för nära. Skulle vilja höra dess i ett bättre rum.

Holographic Audio tyckte det lät för bumligt, stod nästan dikt an mot bakvägg. Har hört pi60 låta betydligt bättre.

Larsen välartikulerat med den musik dom spelade, men jag skulle vilja hört lite annan musik.

Qirra Sound: Var på en demo där Thomas Lagö presenterade sina alster. Han verkar ha forskat mycket i vibratiuoner och så kommit in på högtaleri. Dock tyckte jag det snackades alldeles för mycket om detaljer som kunde ha tagits bort, och istället pratat lite mer om själva konstruktionen. Det var väldigt mycket om hur bra vissa personer tyckte att högtalarna var.

Sedan visade dom en massa bilder(vilket jag inte förstod, då det var en demo för högtalare) och spelade på Qirra Soundhögtalarna. När han drog på så distade det så mycket att jag fick hålla för öronen. :(

Sedan kom det en del frågor från I Öhman och de höll på ett tag om detta.

Jag tyckte inte att det lät mer eller bättre än något annat PA system jag lyssnat på.
En slutsats jag kunde dra var att jag tyckte inte alls att högtalarna kom upp på en hög hifinivå, men högtalarna var ju inte gjorda för det ändamålet heller utan just för PA bruk.

TAD - Har hört dom låta betydligt bättre, men dock inte dåligt.

Lite intryck av dagen.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-26 21:07

sportbilsentusiasten skrev:
Holographic Audio
Att skylla på Växjö Lakers är HELT OK… :mrgreen:
Vad heter utställaren? Väldigt trevlig kille o bra musik som vanligt. Gäller även Larsen.

DJ var ju Komorock! Utställare var Lars Karlsson, Lakers-mannen.

Att vi hade olika uppfattningar om en del rum är normalt, inte minst beror det på vad som spelas! Enda ställena jag spelade medhavd musik var hos Ultimate och Holographic. Larsen och Holographic Audio hade båda mått väl av större rum men de större som finns på utställningsområdet är inte bra även om jag tyckte Ardstål hade fått till det bra.

Var tillbaks innan stängningen idag för att uppleva rymdfärjeuppskjutningen. Den var förstås inte värt besväret... Lät apa om musiken som spelades tokhögt.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-04-26 23:23

Är det någon som vet vilka Profel modeller som demades ? Intryck? Har hört ifrån Studio folk att Profels Studio modeller ska vara bra.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-04-26 23:53

RogerGustavsson skrev:
Holographic Audio
Vad heter utställaren? Väldigt trevlig kille o bra musik som vanligt. Gäller även Larsen.

Det var en kille i rummet...det var han jag menade. Du nämner två?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 00:21

Larsen lyckas alltid. Nästan. På Sweetspot i Stockholm häromsistens gick det inte så bra, men annars är det där det brukar låta mest som hemma, dvs bäst :-)
Hade de samma stuga som tidigare år? Längst ner i tredje raden, nästan mittemot Holographic (om de hade samma stuga alltså). Hur var det i finrummen i huvudbyggnaden då? Kanske står högre upp förresten, måste kolla bilderna, kikade på dem i 120 km/h tidigare så jag får erkänna att jag inte tittade så noga.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 05:56

FBK skrev:Är det någon som vet vilka Profel modeller som demades ? Intryck? Har hört ifrån Studio folk att Profels Studio modeller ska vara bra.

Dessa demades (satte fel bild i mitt bildreportage).

Bild

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 06:06

RogerGustavsson skrev:
Holographic Audio

Det var en kille i rummet...det var han jag menade. Du nämner två?

Jo, Lars Karlsson som driver företaget Holographic Audio var där också.

hifikg skrev:Larsen lyckas alltid. Nästan. På Sweetspot i Stockholm häromsistens gick det inte så bra, men annars är det där det brukar låta mest som hemma, dvs bäst :-)
Hade de samma stuga som tidigare år? Längst ner i tredje raden, nästan mittemot Holographic (om de hade samma stuga alltså). Hur var det i finrummen i huvudbyggnaden då? Kanske står högre upp förresten, måste kolla bilderna, kikade på dem i 120 km/h tidigare så jag får erkänna att jag inte tittade så noga.

Larsen hade ett likadant rum som tidigare år. Holographic hade ett likadant, de har bytt mellan åren. De större rummen är knepiga men jag tycker Tonkraft fick till det bra i det allra största. Kenneth Englund hade tagit över det rum som Tonkraft hade förra året men inte lyckats lika bra, svårt med basen där men man hade gjort vad man kunnat möbleringsmässigt. Riktigt dåligt var det på markplan innanför serveringen där Välljud höll till.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 10:44

RogerGustavsson skrev:
Holographic Audio

Att vi hade olika uppfattningar om en del rum är normalt, inte minst beror det på vad som spelas! Enda ställena jag spelade medhavd musik var hos Ultimate och Holographic. Larsen och Holographic Audio hade båda mått väl av större rum men de större som finns på utställningsområdet är inte bra även om jag tyckte Ardstål hade fått till det bra.

Var tillbaks innan stängningen idag för att uppleva rymdfärjeuppskjutningen. Den var förstås inte värt besväret... Lät apa om musiken som spelades tokhögt.

Det där med ljudtryck och ljudkvalitet är lustigt...

Jag plågades så illa att jag fick sätta proppar i öronen för att stå ut, men mätte ljudtrycket några gånger och den högsta noteringen jag fick var 102,9 dB. För det mesta höll det sig under 100 dB även när han drog på ordentligt (C-vägt "fast"). Det är ju en del, men ändå väldigt lite jämfört med "jättestarkt". ;)

Det spelades betydligt högre i i varje fall ett rum på mässan.

Langö menade heller inte att de spelade starkt. Han hade bra koll på vilka ljudtrycksnivåer de faktiskt spelade. Dock påstod han även att det var runt några tiotal mW akustisk effekt som levererades av högtalarna, vilket naturligtvis inte stämmer alls, han blandade ihop begreppen lite (effekttäthet är inte samma sak som utstrålad effekt). Det handlar snarare om någon watt eller så.

Jag vet inte om han till sist insåg varför det blev fel när han försökte snabböversätta mellan ljudtryck och utstrålad effekt (vilket man inte kan göra utan att ta hänsyn till avstånd, rummets reflekterande egenskaper och högtalarnas spridningsegenskaper). Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...

Om folk har prestigeproblem så får de väl låta bli att ha fel! ;)

Jag gav mig inte dock, och fick efter en stunds diskuterande klart för mig att han inte hade dB-begreppet riktigt klart för sig. Han menade att det kunde referera till ett ljudtrycks storlek i förhållande till ett referensljudtryck (han uttryckte sig inte riktigt så, men så är det) eller till en effekts storlek i förhållande till en referenseffekt. Men det stämmer ju inte, dB-måttet säger samma sak vare sig det refererar till ett ljudtryck eller till det där andra, som alltså är effekten per kvadratmeter. Det är inte konstigt alls eftersom den senare är en effekt av den första, då luften har en rimligt pålitlig karakteristisk akustisk impedans (i varje fall på stort avstånd ifrån högtalaren, i förhållande till våglängden, men det blir överkurs).

Det säger dock ingenting om hur mycket effekt som lämnat högtalarna, vilket ju var vad diskussionen handlat om...

Jag ställde hur som helst, för att få klarhet i var han tänkte snett, några raka frågor om högtalarnas verkningsgrad och fick som svar en siffra på deras känslighet! Frågade då ånyo om verkningsgraden och han repeterade känsligheten (vilket inte är ett verkningsgradsmått, och det går inte ens att extrahera verkningsgraden från det då varken impedans eller spridningsegenskaper innehålls). Då gav jag upp och frågade istället (ledande) om verkningsgraden kunde vara någon halv procent kanske? Det kunde den nog, svarade han då. Bra, sa jag. Hur mycket förstärkareffekt körde du ut tror du, per kanal? Svaret blev runt 100 W. Så en halv watt gånger antalet högtalare alltså. Jag avslutade med att fråga om han fortfarande vidhöll att det handlar om något tiotal mW. Fick inget svar på det.

- - -

Oavsett vilket så lät det extremt orent, inte minst om musiken på filmerna (raketljud låter till sin natur rätt så sprucket, så det skall man inte fästa så stor vikt vid). Om det sedan var högtalarna eller programmaterialet som stod för den extremt höga distorsionen är en annan fråga. Jag tror att programmaterialets roll i det hela inte skall glömmas bort.

Märkligheter var i övrigt påståenden om att faslinjäritet gjorde att man undvek rundgång. 8O

En annan lustighet var att högtalarna tydligen inte alls var faslinjära, inte heller minimumfassystem, utan att det han menade var bara att han ville ha grupplöptiden låg (det vill säga ha låg fasderivata). Det får man i de flesta normala väldimensionerade högtalare med helt konventionella fasvridande passiva delningsfilter.

Så det var lite oklart varför högtalarna flera gånger refererades till som faslinjära.

Nu är förvisso just termen faslinjär lite diffus, på samma sätt som tonkurvelinjär är ett diffust begrepp. Någon kan tycka att +/- 10 dB är en linjär frekvensgång. Någon annan kan tycka att +/- 3 dB är för olinjärt. Vem har mest rätt? Så visst kan någon säga att en högtalare som fasvrider kanske 720 +/-360 grader över audioområdet är (ganska) faslinjär "om den gör det sakta och ger en låg grupplöptid". Men en sådan fasvridning är ju helt normal och gör inte att högtalaren skiljer sig från andra fasvridande och icke vågformsåterskapande högtalare.

Så jag kan tycka att det är vilseledande att tala om dem som faslinjära, och än mera så om det dessutom påstås saker i stil med att grupplöptiden är mycket viktigare än frekvensgången. Det kan endera betyda att man bara adresserar imf-beteenden. Eller också betyder det att man inte är bekant med att fasens och amplitudens frekvensgångar faktiskt i den här typen av system är ofrånkomligt kopplade till varandra när man bortser ifrån imf-komponenten. Eller också betyder det att man förstår kopplingen mellan dem, och alltså egentligen talar om tonkurvans viktighet men av något skäl vill tala om fasyttringen (och i förlängningen grupplöptidsyttringen) av tonkurvan.

Då egenskaperna inom mf-systemet inte är skiljbara så kan jag dock tycka att det är klokt att vara försiktig med att hävda tonkurvans lilla betydelse och fasens stora. Att nära en tro om att det är faskomponenten som betyder något, är en helt onödig religiositet*. Undersöker man så slipper man tro. Det är enkelt att leka lite med imf-beteenden, t ex genom att lyssna på lite allpasslänkar, om man vill få den villfarelsen ur hågen. Det man undersökt genom att lyssna med egna öron finns det goda skäl att tro på.

- - -

Vill avsluta med att applådera det Langö sa om problemet med att folk i hifi-branschen så ofta verkar tro att man kan dra entydiga slutsatser från enkla mätningar av tonkurva på lyssningsplats, även vid frekvenser över basområdet. Det är en villfarelse som inte bara är illa att den råder, det blir än värre när system för att åtgärda beteendet av "anläggningen i rummet" tas fram, och fördärvar ljudkvaliteten än värre. Inte bara för att försämringen i sig är tråkig, utan också för att den ersätter bättre åtgärder i så många hem.

Vill bara för protokollet nämna att det inte behöver betyda att det är meningslöst att mäta. Menar bara att tolkningen behöver vara insatt och inte bara handla om att anse att det som avviker från en rät linje är "fel som behöver åtgärdas".

Vh, iö

- - - - -

*Med det sagt så saknar inte fasen all hörbar betydelse.

Men så länge man inte talar om spridningspåverkande integrationsproblem beroende på relativa fasegenskaper, så torde ingen som undersökt saken noga mena att fasgången är ett stort problem i sammanhanget. Inte ens jag, som gör högtalare med extremt bra vågformsåterskapande (och därför skulle kunna vara frestad att påstå att det är en viktig egenskap) påstår någonting sådant.

Det finns specialfall där man kan visa att fasgången påverkan återgivningen en lite smula, och i vissa frekvensregister är det viktigare än i andra. Men skall man jämföra betydelsen av olika potentiella fel så är det lätt att visa att för normallyssnare så är ett tonkurvefel på 2 dB i ett lite större register kolossalt mycket mera hörbart än en fasvridning om flera tusen grader över audioområdet. Den som inte tror det får testa själv.

Fasvridningar och deras hörbarhet är ett ämne som man kan fördjupa sig i hur mycket som helst, och på vägen dit finns det mycket intressant att hitta, och beroende på i vilken ordning man hittar dem kan många olika övertygelser föresväva den som söker kunskapen...
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-27 11:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 11:05

sportbilsentusiasten skrev:Audioactive
Jobbiga utställare som pushade lyssnarna och till slut blev det otrevlig stämning och några lyssnare opponerade sig.
Var likadant förra året tyvärr.
Lät inge vidare (i år heller)

Hävdar de att det låter bra fast auditoriet säger tvärtom? :lol:

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-27 11:36

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Audioactive
Jobbiga utställare som pushade lyssnarna och till slut blev det otrevlig stämning och några lyssnare opponerade sig.
Var likadant förra året tyvärr.
Lät inge vidare (i år heller)

Hävdar de att det låter bra fast auditoriet säger tvärtom? :lol:

Är detta ett skämt?
Hur menar du att dom pushade lyssnarna?
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 11:43

Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-27 12:04

RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.

Hör du ingen skillnad så hör du väl inte, vad är det för farligt med att säga detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 12:30

Evil_Homer skrev:
RogerGustavsson skrev:Undvek det rummet i det längsta efter erfarenhet från tidigare år. Det var då ett evigt mässande av vad man skulle lyssna efter och liknande och givetvis var allt solklart mycket bättre ju fler och dyrare prylar som kopplades in... Då under förra årets mässa vågade ingen opponera sig, jag lyckades också avhålla mig kommentarer.

Hör du ingen skillnad så hör du väl inte, vad är det för farligt med att säga detta?

Det är inget farligt men du ska vara beredd på att munhuggas inför några tiotal okända personer. Jag var inte lagd åt att offra min tid på det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 12:40

Evil_Homer skrev:

Blir som kejsarens nya kläder, det krävs ett barn, en dåre, eller kanske en ingenjör för att säga ifrån. När de byter kablar eller monterar svarta koner brukar jag garva högt o fälla kommentarer om voodoo och tro som kan försätta berg. Jag är varken barn eller ingenjör...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-27 12:44

Sedan är man trött på att diskutera med säljarfolk som är välsmorda käften, det är bortkastad tid...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 12:48

Fast det beror väl på vad syftet är.

Om syftet är att övertyga säljaren så är det kanske inte så meningsfullt, men för andra i rummet så kan det vara meningsfullt att få höra vad du vet, upplever eller tänker.

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:

Blir som kejsarens nya kläder, det krävs ett barn, en dåre, eller kanske en ingenjör för att säga ifrån. När de byter kablar eller monterar svarta koner brukar jag garva högt o fälla kommentarer om voodoo och tro som kan försätta berg. Jag är varken barn eller ingenjör...

En ingenjör, hur menar du då?* :oops:

Jag kanske borde bli bättre på att hålla tyst, men jag har bara så svårt att acceptera att det kan vara rätt att påstå något som är fel men fel av någon att rätta det...

Vad är i så fall syftet med alltihopa?

Att berätta en massa saker utan att syftet är att förmedla kunskap verkar lite meningslöst. Varför påstå saker om de inte är sanna? Vad är det man vill förmedla om det inte spelar någon roll om det är riktigt eller inte?

Vh, iö

- - - - -

*Kom just på att det lika gärna kan ha varit dåren som var jag... ;)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-27 13:26

RogerGustavsson skrev:Sedan är man trött på att diskutera med säljarfolk som är välsmorda käften, det är bortkastad tid...

Det gör jag varje gång "pojkarna" kommer över och dricker öl och käkar "lite" mat, fast dom har väl snart gett upp att frälsa mig, misstänker att dom inte får över mig till den andra sidan :)

Fast på en mässa är det väl inte så mycket att diskutera, gillar man det man hör så gör man, gör man det inte så...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-04-27 13:28

IngOehman skrev:
- - - - -

*Kom just på att det lika gärna kan ha varit dåren som var jag... ;)

Kan ligga något i detta ;) :D

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 14:01

IngOehman skrev:En ingenjör, hur menar du då?* :oops:

Jag menar en sån som ingenting gör... men ändå är duktig på att runka omkull argument som säljpersonen framför som oomkullrunkeliga fakta. Mig kan de avfärda med "Det där begriper alla som läst högstadiefysik och kan Ohms lag" självklart begriper jag att det inte räcker för att förklara varför deras nätkabel skulle vara bättre än min Coconutkabel, men publiken (som låtsas att de begriper, hånskrattar o ställer sig på säljaren sida). Då vore det bra med en ingenjör som kan dra skineffekten ur rockärmen och förvandla säljaren till det lallande mähä hen egentligen är, dra ner brallorna på hen... ungefär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 14:12

Jag gör alltid allt jag kan, inom rimlighetens gräns såklart (och det inkluderar inte att låta allvarliga felaktigheter stå oemotsagda), för att låta bli att dra brallorna av någon. Det vill säga invänder jag mot något som någon sagt, så lämnar jag utrymme åt den som sagt det felaktiga att moderera sig, rätta sig, eller klargöra att de inte vet och kunde ha uttryckt sig försiktigare.

Men ofta drar de då brallorna av sig själva i det att de istället väljer att trassla sig djupare in i felaktigheterna.

Det är lite synd.

Kanske satsar de på att jag har fel, och det skall man självklart inte utesluta.

Men då är ju en prestigelös diskussion om hur det egentligen är och varför det är så, en förnuftigare väg än att trassla in sig värre i tokigheter i ett ämne som man säkert innerst inne vet, att man inte har koll på. Ändå väljer så många den vägen.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-27 14:15, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-27 14:12

IngOehman skrev:Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...

He, he... Det verkar som man har missat skön underhållning. :lol:

Hur många gånger nämndes "paradigmskifte", eller har han numera nött ut det ordet (till förmån för något annat kanske)?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 14:22

IngOehman skrev:Jag gör alltid allt jag kan, inom rimlighetens gräns såklart, för att låta bli att dra brallorna av någon.
Det vill säga invänder jag mot något som någon sagt, så lämnar jag utrymme åt den som sagt det felaktiga att moderera sig, rätta sig, eller klargöra att de inte vet och kunde ha uttryckt sig försiktigare.

Men ofta drar de då brallorna av sig själva i det att de istället väljer att trassla sig djupare in i felaktigheterna.

Det är lite synd.

Vh, iö

Det bästa är förstås om man gör det uppenbart för hela publiken att kejsaren faktiskt inte ens har några brallor. Nu är de ofta ganska slipade så det kan krävas en påläst person som kan göra det på ett, för alla närvarande, trovärdigt sätt. Eller kanske ett litet barn som högt säger "men pappa, jag hör iiiiingen skillnad när den där trälådan står där eller inte". Jag minns ett år på Sweetspot, var nog första gången jag såg dig live, då jag lyssnade hos Jorma där de ivrigt förespråkade kablar som kostade som en mellanstor Mercedes, då mötte jag dig och Micke på väg ut och vände i dörren för att höra om du skulle invända mot mumbojumbot, men ingen av er sade något. Å andra sidan blev ni inte heller långvariga i rummet när ni förstod vad som demades.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 14:34

Okej, jag ser vad du skriver, men låt mig då vara väldigt tydlig:

Min förhoppning är alltid att de INTE skall trassla in sig värre. Ändå så gör de ofta det. Det är ingenting jag är glad över. För mig finns det ingenting positivt med det. Saken blir oftast inte bra utredd för alla dem som lyssnar och som själva inte ser hur allting hänger samman, när en diskussion slutar med konflikt där de som diskuterar säger emot varandra. Den som då saknar kunskap själv kan ha svårt att veta vem som har rätt. Det blir bra trist stämning. Dessutom slutar det ibland med att den som trasslat in sig tycker att det var mitt fel och tror att det var vad jag hoppades på. :?

Inget kunde vara felaktigare.

Jag vill motsatsen och hoppas att den som sagt något som är fel skall inse det. Jag tycker ju bara att alla skall ha möjlighet att se och höra även riktiga beskrivningar av hur saker fungerar, och att de som kan ha sagt något som inte är riktigt skall få chans att rätta det. Jag kan dock inte styra över hur folk väljer att bemöta sakliga invändningar.

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Han var lite svårdiskuterad och hävde under diskussioner istället för att framföra argument ur sig saker i stil med att den han talade med hade för låg utbildning för att kunna förstå...

He, he... Det verkar som man har missat skön underhållning. :lol:

Hur många gånger nämndes "paradigmskifte", eller har han numera nött ut det ordet (till förmån för något annat kanske)?

Saken är den att han i det stora hela faktiskt sa en hel del vettiga saker, och det hedrar honom verkligen. Det framgick även att han hade en hel del kunskaper i grunden. Men varför framhärdar man i att över 100 dB på många meters avstånd från högtalarna är en akustisk uteffekt om bara några tiotal milliwatt? Alltså även efter att man borde ha fått klart för sig att man tänkt fel.

Och varför förnekar man vågformsåterskapandeproblemen vid "bandbreddssampling", t ex att sampla något man vet är (oändligt brant) bandbreddsbegränsat till säg 20 - 20 000 Hz och som samplas med 39 998 Hz? Alltså även efter att man borde ha fått klart för sig att man tänkt fel.

Vh, iö

- - -

PS. För den som inte hänger med på vad det betyder så kan man sampla med lägre frekvens om man vet att riktigt låga frekvenser inte är tillstädes, en okänd signal med den kända bandbredden 1 000 000 - 1 000 100 Hz kan alltså med framgång samplas med 201 Hz, men man får hålla på ett tag... Detta eftersom det gör spegelprodukter utanför bandbredden uteslutningsbara om jag får förenkla lite. Men - man får dels en fasosäkerhet och dessutom blir statiska toner på halva samplingsfrekvensen, på samplingsfrekvensen, 1,5 gånger den, 2 gånger, 2,5 gånger... amplitudosäkra.

Förvisso kan man hävda att sannolikheten att en frekvens skall vara så exakt att den i all oändlighet kommer att samplas i nollgenomgången är noll, om man samplar oändligt länge, men dels är det faktiskt inte riktigt sant i alla fall, det finns specialfall, och dessutom så samplar man sällan oändligt länge. ;)

Och skall man vara lite praktiskt så tillkommer en faktor till - för att man skall klara oändligt långa samplingar och kunna rekonstruera alla spektralkomponenter ur dem (detta gäller även vanlig sampling där man håller sig över dubbla högsta frekvensen) även dem som ligger nära de förbjudna frekvenserna alltså, så behöver representationen av sincen vara oändligt lång. Problemet med det är att det aldrig kommer att komma något ljud ur burken. ;)

Detta är några av skälen till att man ofta tillgriper vanlig "frekvenssampling" (använder en samplingsfrekvens på mer än dubbla signalens övre gränsfrekvens).

Det skall nämnas att det finns mycket kul knep som används i samplingssammanhang, och det är även möjligt att sampla med icke-jämna intervall. Det är en metod som har sina poänger ibland. Bara man vet vad man gör så kan man hitta bästa metoden för det aktuella fallet.
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-27 14:50, redigerad totalt 2 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-27 14:48

IngOehman skrev:Och varför förnekar man vågformsåterskapandeproblemen vid "bandbreddssampling", t ex att sampla något man vet är (oändligt brant) bandbreddsbegränsat till säg 20 - 20 000 Hz och som samplas med 39 998 Hz? Alltså även efter att man borde ha fått klart för sig att man tänkt fel.

Vad påstods ang. detta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 15:00

Det påstod att kravet för att kunna vågformsåterskapa en signal perfekt inte är: Fs > Fö*2

Istället påstods BARA: Fs > B*2, gälla.

Jag säger att man behöver känna till båda och vad som skiljer "frekvenssampling" från "bandbreddssampling", om man inte skall gå i några fallgropar när man "bandbreddsamplar". Man kan t ex tänka sig att man mäter på en signal X inuti mätinstrumentet, som härstammar från samma kristall som den som styr samplingsfrekvensen. En frekvens X som är samma som, dubbla, trippla... samplingsfrekvensen. Någonting som tillgodoser Fs > B*2, men som alltså träffar in på en av annat skäl otillåten* frekvens (jag tror man ibland brukar kalla det för nyquistsampling, alltså t ex när Fs = F*2).

Då träffar man potentiella idel nollgenomgångar och förlorar amplitudinformationen. Gör man det inte (fasläget är ett annat) så får man i förekommande fall en amplitud, men kan bara veta att den verkliga amplituden är minst så stor, och fasläget är fortfarande okänt.

Vh, iö

- - - - -

*När man samplar enligt Fs > Fö*2 så hamnar de "otillåtna frekvenserna" automatiskt utanför aktuell bandbredd (läs över Fö) och problemen löser sig av sig själv. :)
Senast redigerad av IngOehman 2015-04-27 15:04, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-04-27 15:04

Hm. Ok. Hur kom ni vidare in på detta?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-04-27 15:08

Han antydde att hela världen var missledd som dels trodde att man inte perfekt kunde rekonstruera en vågform som digitaliserats (vilket han förstås har rätt i). Men även att välden var missledd som trodde att Fs > Fö*2 gäller. När det som gäller i verkligheten är Fs > B*2.

Jag invände, på de grunder jag redogjort för i det tidigare här. Man bör känna till även Fs > Fö*2, varför de två varianterna finns, och veta när man behöver göra si respektive kan göra så.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-04-27 15:15

IngOehman skrev:Okej, jag ser vad du skriver, men låt mig då vara väldigt tydlig:

Min förhoppning är alltid att de INTE skall trassla in sig värre. Ändå så gör de ofta det. Det är ingenting jag är glad över. För mig finns det ingenting positivt med det. Saken blir oftast inte bra utredd för alla dem som lyssnar och som själva inte ser hur allting hänger samman, när en diskussion slutar med konflikt där de som diskuterar säger emot varandra. Den som då saknar kunskap själv kan ha svårt att veta vem som har rätt. Det blir bra trist stämning. Dessutom slutar det ibland med att den som trasslat in sig tycker att det var mitt fel och tror att det var vad jag hoppades på. :?

Inget kunde vara felaktigare.

Jag vill motsatsen och hoppas att den som sagt något som är fel skall inse det. Jag tycker ju bara att alla skall ha möjlighet att se och höra även riktiga beskrivningar av hur saker fungerar, och att de som kan ha sagt något som inte är riktigt skall få chans att rätta det. Jag kan dock inte styra över hur folk väljer att bemöta sakliga invändningar.

Det hedrar dig förstås. Du är en bättre människa än jag, jag är ond :evil: åtminstone ibland. Det vore ändå intressant att höra hur en kabelmagiker förklarar sina kablars oerhörda styrka i en diskussion med någon som kan ge svar på tal, eller en som säljer kabellyftare, eller magiska trälådor. Att jag inte hör någon skillnad e ju inget argument, det kan bortförklaras av tusen saker, om inte annat kan hen alltid dra till med att mina öron inte duger.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2015-04-27 16:44

Buchardt Audio DK

De små burkarna med slavbasar var en kul bekantskap :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-27 16:45

Jag måste vara den enda här som aldrig varit på hifi-mässa :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi