cobra-427 skrev:Aerob skrev:Tjusiga lådor! Vad är det för faner, sapele kanske?
Det är Mahognyfaner men går man ut på nätet och tittar så kan man hitta sapele och mahogny som liknar varandra.
Men det är det som är tjusningen med trä att ingen är lik den andra men det gäller ändå att man beställer samtidigt faner om man ska bygga
fler lådor för annars kan det bli för stor skillnad på faner.
Sapele säljs som mahogny och har gjort det sedan lång tid tillbaka, men efter att mahogny (alltså Swietenia macrophylla och Swietenia mahogani) blev CITES-listade så har Sapele mer eller mindre blivit standard-versionen av mahogny . Det finns en uppsjö med träslag från Afrika, Sydamerika och Asien som säljs som mahogny men är trots allt inte riktig mahogny. Sapele, Sipo, Khaya, Lyptus, Cabreuva, Meranti och Lauan är exempel på träslag som brukar använda ändelsen mahogny. Givetvis kan det vara "äkta" mahogny på dina högtalare, men jag vet av egen erfarenhet att det är relativt vanskligt att få tag i både massivträ och faner av äkta mahogny.
För att demonstrera hur förvirrande lika dom kan vara så visar jag en bild på ett skrivbord jag byggde för något år sedan, bordsskivan är Sipo, benställning och sarg är Sapele:

Oavsett vilket så det förändrar det inte det faktum att dina baslådor är förbaskat fina!