Iron Maiden - Mastered for iTunes.

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Zeeall

Iron Maiden - Mastered for iTunes.

Inläggav Zeeall » 2015-04-07 22:37

Iron Maiden har släppt alla sina album, två livealbum och två samlingsalbum på iTunes. Igen.

Parlophone Records (BMG/INgrooves Music Group for the USA) are delighted to announce the release of nineteen IRON MAIDEN catalogue albums which have been Mastered For iTunes (iTunes.com/IronMaiden), encoded from 24-bit / 96 khz high resolution masters and now re-mastered with iTunes in mind, delivering the music to listeners exactly the way the artist and recording engineer intended. These are brand new re-masters from their original analogue sources, exclusively produced for iTunes.

All fifteen studio albums, 2 Best Of compilations and 2 live albums were personally selected by Maiden's founder member Steve Harris for this superior mastering technique : Iron Maiden, Killers, The Number Of The Beast, Piece Of Mind, Powerslave, Somewhere In Time, Seventh Son Of A Seventh Son, No Prayer For The Dying, Fear Of The Dark, The X Factor, Virtual XI, Brave New World, Dance Of Death, A Matter Of Life And Death, The Final Frontier, Somewhere Back In Time, From Fear To Eternity (2CD), Live after Death (2CD) and Rock In Rio( 2CD)

Steve comments,
"The Mastering For iTunes procedure allows the listener to experience the music as close as possible to the way the artist intended it to be heard. So of course I was very keen for the Maiden albums to be mastered in this way. The records have been available digitally before, when this medium first became a platform for music distribution but that was mastered with CDs in mind. The iTunes process involves a different approach and it's great to finally deliver the music to our fans in as close to a pure and accurate sound as we could possibly achieve.For example, as most people know, I was never really happy with the sound on the first Maiden album but listening to it now, the guitars are louder, the drums more substantial and the overall tone is so very much improved in my opinion. Tony Newton and Ade Emsley who worked closely with me on the project did a terrific job recapturing everything from the original masters and together we've re- mastered them all digitally and I'm really happy with the results."

Tony Newton adds:
“The process started with locating all of the original album mix tapes (or whichever format they were mixed to). Then the choice of analogue to digital convertor was chosen for the most accurate capture to make it as close as possible to the sound of the mix as it was intended by the band. When a lot of these tapes were last captured it was in the 1980's, early days of digital and only 44.1khz/16bit files were possible. On top of this the new A/D convertors are far superior now, and of course it is possible to produce files of far higher resolution. The result of this is that the songs now sound more defined with added depth and warmth. I was very excited to be asked to be part of this project, I honestly feel that there is a massive improvement in the quality of these classic albums.”

Inte helt oväntat så är det dynamikkomprimerat åt helvete...

(hämtat från facebook kommentar)
I just bought the Seventh Son album to check. For anyone hoping they went more dynamic I have bad news. This is just as compressed/clipped as the '98 remasters: Here's a comparison of Moonchild between the new remaster and the original CD:

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Iron Maiden - Mastered for iTunes.

Inläggav Svante » 2015-04-07 22:46

Ja, man undrar ju hur de tänker, men jag blir ändå lite glad att det lyfts fram oftare och oftare att det är åt skogen, och stött av bildbevis.

Det är förvånansvärt hur ofta det påstås att det låter bättre, renare, mer original, etc fast det i själva verket är tvärtom. Då är det bra med objektiva bevis om motsatsen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-08 22:06

Maiden har ändå varit ett av få Heavy Metal band som har valt att skruva ned komprimeringen lite och så släpper dom nått som är ännu mer komprimerat än remastringarna som kom 1998...

https://www.youtube.com/watch?v=KMNJEC1G-fE

Vid ca 6:45 så kommer första albumet som är "komprimerat" (Virtual XI), sedan stiger komprimeringsgraden och kulminerar med Dance of Death för att sedan på albumet efter, A Matter of Life And Death, sjunka till en rimligare nivå.

Senaste albumet, Final Frontier, vet jag inte hur komprimerad den är. Men jag har för mig att dom har skruvat upp det lite igen...

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-08 22:48

A Matter Of Life And Death
Bild

The Final Frontier
Bild

Tråkigt att dom tar ett steg tillbaka...

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-09 22:05

När det gäller Iron Maiden så har jag beställt de första 4 skivorna på vinyl. Senaste utgåvorna skall enligt uppgift, vara från original masterbanden och framförallt, stort sett raka överföringar. Ska bli mycket intressant att lyssna på.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-10 16:10

Finns lite mer mätingar på Steve Hoffmans forum.

Sida 8 och framåt.
http://forums.stevehoffman.tv/threads/i ... 548/page-8

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-15 20:02

Nu har även Metal-Fi gjort en artikel om det.

www.metal-fi.com/eddie-gets-mastered-for-itunes/

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-27 16:09

Förlåt att jag lyfter den här tråden igen men nu är albumen släppta i högupplöst format (44.1/24)

http://www.metal-fi.com/eddie-goes-high-res/

Att döma av kommentarerna så är även dom gravt dynamikkomprimerade...

Harry Neary • an hour ago

Foobar reports a very disappointing DR6 - though as it's the first time I've used the meter I can't be confident I did it right. The rip from my Seventh Son CD from the 1994 boxset reports as DR13.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-04-27 19:21

Jättebra med remaster i 24 bit när man dynamikkomprimerar för kung och fosterland...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-04-27 22:15

Max_Headroom skrev:Jättebra med remaster i 24 bit när man dynamikkomprimerar för kung och fosterland...

Hur många behöver de eg.? 7? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-04-28 00:13

Nattlorden skrev:
Max_Headroom skrev:Jättebra med remaster i 24 bit när man dynamikkomprimerar för kung och fosterland...

Hur många behöver de eg.? 7? 8)

Det är nog inte så långt från sanningen :P

https://www.youtube.com/watch?v=nODn5HJGtAY

Användarvisningsbild
Frippe_KD

Inläggav Frippe_KD » 2015-09-04 22:57

Någon som kikat på senaste släppet The book of souls?
Kör Tidal och tycker mig sakna "luftigheten" i ljudet (Kanske beror på min anläggning).

/Fredrik

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-09-04 23:29

Ursäkta uttrycket, men vilka klåpare. All heder åt Zeeall som drar fram skräpet i ljuset!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2015-09-05 13:16

Frippe_KD skrev:Någon som kikat på senaste släppet The book of souls?
Kör Tidal och tycker mig sakna "luftigheten" i ljudet (Kanske beror på min anläggning).

/Fredrik

Ser inte jättekul ut...

Bild

Återgå till Musikstugan