Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anjora

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav anjora » 2015-04-26 09:01

Objektivisten skrev:Men skärpning, typisk faktisktparanoia. Varför inte omfamna istället för att slå?

För att det redan finns qobuz, what.cd samt filer jag redan har laddat ner. Jag har ungefär 3000 låtar i flac sparade på datorn, många som inte är cd utgåvor(ex vinyl-rips) och använder DeaDBeef för att smidigt kunna lyssna på dessa.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-27 20:07

Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-04-27 20:24

Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-27 20:41

Kan det vara så att så många är kritiska mot Tidal för att Jay-Z är svart? Afroamerikaner är ju knappast överrepresenterade bland hifi-nördar. Jag vet inte?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-27 21:20

Jag tror att många tror att Tidal började iom artisternas intåg. Men Tidal har funnits ett tag redan innan.

/Harryup

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-04-27 23:20

Objektivisten skrev:Kan det vara så att så många är kritiska mot Tidal för att Jay-Z är svart? Afroamerikaner är ju knappast överrepresenterade bland hifi-nördar. Jag vet inte?

Du är ute fiskar på djupt vatten nu...... och är tokfel ute.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 07:44

FBK skrev:
Objektivisten skrev:Kan det vara så att så många är kritiska mot Tidal för att Jay-Z är svart? Afroamerikaner är ju knappast överrepresenterade bland hifi-nördar. Jag vet inte?

Du är ute fiskar på djupt vatten nu...... och är tokfel ute.

+10

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-30 20:33

Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2015-04-30 20:41

Objektivisten skrev:Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0

Samma med wimp, har testat med tre enheter igång samtidigt:) (samma abonnemang)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-30 22:24

Fast när det gäller Wimp får det inte vara samma låt på flera enheter, annars verkar det fungera.

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-05-01 00:51

Objektivisten skrev:Grabben kan tydligen köra Tidal på sin iPhone samtidigt som jag lirar på laptopen. Tidal - Spotify 10-0

Det kanske beror på att din grabb är svart som det funkar så bra?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-01 00:56

Kevin_Mitnick skrev:

Det kanske beror på att din grabb är svart som det funkar så bra?

Nu är du ute och cyklar på djupt vatten.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-01 01:02

Provade på TiDAL i helgen, och sade upp min gratismånad samma dag. Verkar vara samma masters som på Spotify men till ett högre pris. Med tanke på hur komprimerade de är känns TiDAL helt meningslöst i dagsläget. 50 kr/mån kan jag pröjsa och nöja mig med rätt dåliga masters, men om de tar 200 kr/mån så ställer jag högre krav.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-01 01:05

nissling skrev:Verkar vara samma masters som på Spotify...

Vad konstigt.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-01 01:12

Nej, konstigt är det inte. Men bara det påvisar hur meningslös hela tjänsten är i min mening.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-01 01:19

nissling skrev:Nej, konstigt är det inte. Men bara det påvisar hur meningslös hela tjänsten är i min mening.

Lite svårt att förstå hur du tänker här. Det är väl meningslöst att betala överhuvudtaget då för musik.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-01 01:36

Jag tycker absolut inte att det är meningslöst att betala för musik, då jag gör det själv i flera olika former. Men situationen ser ut så här:

1. Spotify kostar 50 kronor i månaden för unlimited och 100 kr för premium. Masters är generellt dåliga men i slutändan duger de för priset.
2. TiDAL kostar 100 kronor i månaden för standard och 200 kr för Hi-Fi. Det är samma masters som på Spotify och låter fortfarande skit, trots en högre prislapp.

Komprimeringen från förlustfri till ogg påverkar ljudet i en mycket mindre utsträckning än att ljudteknikerna har fått något hårt i huvudet, alltså är de stora problemen fortfarane kvar när man går över till TiDAL. Vad är det då, när det gäller ljudåtergivning, som rättfärdigar att betala det högre priset som TiDAL begär? Enligt mig ingenting.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2015-05-01 07:30

nissling skrev:Jag tycker absolut inte att det är meningslöst att betala för musik, då jag gör det själv i flera olika former. Men situationen ser ut så här:

1. Spotify kostar 50 kronor i månaden för unlimited och 100 kr för premium. Masters är generellt dåliga men i slutändan duger de för priset.
2. TiDAL kostar 100 kronor i månaden för standard och 200 kr för Hi-Fi. Det är samma masters som på Spotify och låter fortfarande skit, trots en högre prislapp.

Komprimeringen från förlustfri till ogg påverkar ljudet i en mycket mindre utsträckning än att ljudteknikerna har fått något hårt i huvudet, alltså är de stora problemen fortfarane kvar när man går över till TiDAL. Vad är det då, när det gäller ljudåtergivning, som rättfärdigar att betala det högre priset som TiDAL begär? Enligt mig ingenting.

Lãste att 75% av pengarna gick till artisten+skivbolaget, alltså hade tidal enkelt kunnat halvera priset pä båda tjänsterna vilket är nödvändigt såvida de inte kraftigt förbättrar båda ersionerna(HIFI och standard). Man kanske skulle testa qobuz någon gång? (verkar vara betydligt bättre).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-01 08:57

anjora skrev:Man kanske skulle testa qobuz någon gång? (verkar vara betydligt bättre).

Om kruxet är att (CD-)utgåvorna är dåliga från början hjälper det ju inte vem som levererar dem! Lossless innebär att ljudet blir samma som om du köpt skivan från någon handlare. Det är ju oftast inspelningarna som är problemet. Det är i och för sig inte all musik som ges ut dåligt inspelad/tokmastrad och då tycker jag 100-200 kr/mån är helt okej. Visst, jag skulle gärna vilja ha hela albuminformationen också, inte bara enild på omslagets framsida.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-05-01 10:05

Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.
Jag sitter just nu och lyssnar på senaste skivan till saxofonisten Marius Neset.
Garanterat okomprimerat! :D
Bilagor
image.jpg
image.jpg (84.62 KiB) Visad 5315 gånger

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-05-01 11:16

Mangenot skrev:Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.
Jag sitter just nu och lyssnar på senaste skivan till saxofonisten Marius Neset.

Finns även på Spotify..http://open.spotify.com/artist/2hG8VlQmj1un8dl8fbRPQi
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-05-01 13:34

murgatroyd skrev:
Mangenot skrev:Den absoluta fördelen med Tidal, är jag ges möjligheten att upptäcka nya artister som jag i vanliga fall inte hade uppmärksammat.

Garanterat komprimerat och 0,005 öre till artisterna.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-01 13:37

Jag kan sätta min hatt på att det är samma master. Har dock inte lyssnat på albumet. Och hur mycket av det skivbolaget från av TiDAL tror du går till artisten?

Som sagt, tycker man att det är värt 200 kr i månaden att lyssna på samma idiotmasters som man kan få för 50 kr i månaden så kan man gå över till TiDAL. Jag tycker inte att det är värt det.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-05-01 13:58

nissling skrev:Jag kan sätta min hatt på att det är samma master. Har dock inte lyssnat på albumet. Och hur mycket av det skivbolaget från av TiDAL tror du går till artisten?

Som sagt, tycker man att det är värt 200 kr i månaden att lyssna på samma idiotmasters som man kan få för 50 kr i månaden så kan man gå över till TiDAL. Jag tycker inte att det är värt det.

Nu vill jag inte direkt hävda att just denna inspelningen är någon idiotmaster. Den låter faktiskt mycket bra.
Nu har Tidal gått ut med att artisterna skall få betydligt högre ersättning för sina nedladdningar än det Spotify erbjuder,men samtidigt aviserat för en höjning av tjänsten.

" further incentive artists to stream their music on TIDAL; according to Jay Z, TIDAL pays a 75% royalty rate to artists, writers, and producers. What’s unclear, however, is whether the new prices will apply to the service’s existing 770,000 subscribers, and why TIDAL gave no public notice of the price change. (It remains advertised as $9.99 a month on its Twitter account.)"

Jag tycker tjänsten är värd varje krona :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-01 14:00

Skivbolaget ACT tillhör dessvärre de som brukar dynamikkomprimera rejält. Tog upp detta på Sweetspot då Ultimate Sound sålde ACT-skivor och Jörgen Nilsson (heter han väl?) hade påtalat detta för bl.a. Nils Landgren som ofta förekommer på ACT. En låt från Neset ser ut så här om man kör den i MasVis:

Bild

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-01 14:03

RogerGustavsson skrev:Skivbolaget ACT tillhör dessvärre de som brukar dynamikkomprimera rejält. Tog upp detta på Sweetspot då Ultimate Sound sålde ACT-skivor och Jörgen Nilsson (heter han väl?) hade påtalat detta för bl.a. Nils Landgren som ofta förekommer på ACT. En låt från Neset ser ut så här om man kör den i MasVis:

[ Bild ]

Nu är ni väl ändå extremt mkt off topic.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-05-01 14:04

Mangenot skrev:
murgatroyd skrev:

Garanterat komprimerat och 0,005 öre till artisterna.

Jag förmodade att du menade att man upptäcker nya artister på Tidal, det gör man ju lika bra på Spotify....
Finns det nån statistik om hur många tracks etc resp. tjänst serverar?
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-01 14:06

Mangenot: Provade länkade spår och tyckte inte att produktionen var så pjåkig men jag lyssnade med mina datorhörlurar också. :P Har hört bättre, och helt klart mycket sämre.

Dock bör man ta citatet du hänvisade till med en nypa salt. Troligtvis går pengarna i första hand till producenten som i sin tur delar upp summan enligt avtal. Vad det avtalet nu säger skiljer sig förstås mellan olika producenter, skivbolag och definitivt artister. Men artisten i fråga lär inte få merparten av summan skulle jag vilja hävda.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-05-01 15:25

Tidal har existerat sedan 2014 och övertagandet från Wimp har bara varit sen i mars månad. Så det är kanske lite tidligt att se vad ersättningsnivå etc. till artister och bolag kommer att bli framöver.
Jag köpte et 12 månaders abonnemang på Wimp för ett år sedan och jag är mycket nöjd med tjänsten. så pass nöjd att jag kommer att fortsätta abonnera och ser fram emot flera nya och gamla album i lossless kvalitet. Kanske t.o.m i högupplöst framöver.

Jag är absolut ingen rabiat motståndare till Spotify, tvärt om. Det är ett klart bättre alternativ till den situation som rådde för 10-15 år sedan med Piratebay och den animerade diskution om upphovsrätt som rådde då.
Killarna bakom tjänsten är dömd i samtliga instanser och partiet som uppstod i kölvattnet är lika aktuella som förre månadens kvarglömde lunchlåda.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-04 19:52

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a ... 0736741.ab
Apple försöker ta död på Spotify.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi