Hur ställer man in en pick-up optimalt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever

Hur ställer man in en pick-up optimalt

Inläggav music4ever » 2015-04-27 08:49

Jag har en ny skivspelare på ingång och känner att jag är väldigt ringrostig angående att ställa in pick-upen (säkert 8 år sedan sist). Så en tråd om att optimalt ställa in pick-upen vore på sin plats. Några frågor som jag direkt kommer på är:

-Har ni någon bra sida/artikel/instruktion över hur och vilken ordning man bör ställa in? Vad tycker ni själv?
-Baerwald, Loefgren och Stevenson. Vilken anser ni är optimal inställning?
-Nåltryck, så lätt som möjligt (inom spec) eller så tung som möjligt?
-Anti-skating, några tips?
-Azimuth, vad använder ni för ställa in?
-Påverkar valet av pick-up (slipning) eller arm hur man bör ställa in pick-upen?
Etc

Jag undrar även vilka prylar ni använder. Wally tractor för alignment? Vilken testskiva är bra att ha (har själv Hi Fi News and Record Review)? Vad mer är bra att ha?
Rent ut sagt, "hur gör man, varför gör man det och med vad gör man det" för att ställa in pick-upen optimalt. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Hur ställer man in en pick-up optimalt

Inläggav Perfector » 2015-04-27 10:16

http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=6671
Sidan visar en mall från Ortofon som brukade användas för injustering.
Om den finns att få tag i idag vet jag inte, men den kanske kan funka om du hittar en.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-27 10:17

Har du läst Pickupens geometri i MoLT från vintern 1990 (röd bård med snöstjärnor), och Tonarmens geometri i MoLT nr 1991 (den första tidningen i lilla A5-formatet)?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-27 12:30

paa skrev:Har du läst Pickupens geometri i MoLT från vintern 1990 (röd bård med snöstjärnor), och Tonarmens geometri i MoLT nr 1991 (den första tidningen i lilla A5-formatet)?

Båda dessa finns i tema-numret Nr 3-2009.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-27 12:51

Bill50x skrev:
paa skrev:Har du läst Pickupens geometri i MoLT från vintern 1990 (röd bård med snöstjärnor), och Tonarmens geometri i MoLT nr 1991 (den första tidningen i lilla A5-formatet)?

/ B

Bra där, temat är alltså vinylspelare och LP-skivor i det numret, och det är ju så pass nytt så det borde gå att få tag på, de andra två är nog mer tveksamt om de finns kvar i lager.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-27 12:55

paa skrev:
Bill50x skrev:

Bra där, temat är alltså vinylspelare och LP-skivor i det numret, och det är ju så pass nytt så det borde gå att få tag på, de andra två är nog mer tveksamt om de finns kvar i lager.

Fanns att köpa på LTS-möten för ett par år sedan. Skulle numren vara slut kan jag skanna och lägga upp.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-27 21:50

Mitt tips är att du kontaktar någon van tonarms/puppmonterare i närheten av boendet, plockar hem hen o bjussar på ena räkmacka mä ena hyggliger pilsner* när injusteringen väl är gjord . . . på så sätt får du lära dig hur du skall gå till väga . . . finjustering** kan sedan ta sin lilla tid medels lyssning . . . typ. :)

*Eller två . . .
**Främst nåltryck å antiskating(azimut å sra bör gå att få till nöjaktigt redan vid grundinstallationen men kan behöva att
efterjusteras något lite efter viss inspelning av nålupphängningen då t.ex. nåltryck å sra kan vara direkt avhängiga av varandra).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-28 07:00

Bra idé! Tror jag har den från 2009 som Bill tog upp.

Har fått tips om denna guiden: http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

Det jag funderar över är vad man ska använda att ställa in azimuth med om man inte har ett oscilloskop. Vill minnas det finns något datorbaserad mätningsinstrument.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-28 07:29

Azimuthtestet i den länken är inte korrekt. Dr Feickerts hemsida förklarar det bättre.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 07:31

music4ever skrev:Har fått tips om denna guiden: http://www.audiophilia.com/features/cartridge_setup.htm

Det jag funderar över är vad man ska använda att ställa in azimuth med om man inte har ett oscilloskop. Vill minnas det finns något datorbaserad mätningsinstrument.

En svårare fråga är förstås hur man rent praktiskt justerar azimuten. Vissa tonarmar har inställningsmöjlighet, många har det inte. Man kan naturligtvis addera tunna shims mellan pu och skal men det är både pilligt och rent mekaniskt mindre bra. Oftast (lite beroende på konstruktion förstås) önskar man så stadig/god kontakt som möjligt över den hela tillgängliga ytan.

Vad är det för skivspelare/tonarm du har skaffat dig?

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 08:06

Thomas_A skrev:Azimuthtestet i den länken är inte korrekt. Dr Feickerts hemsida förklarar det bättre.

Varför är detta sätt inte korrekt?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-28 09:22

Därför att höger å vänster spole sällan eller aldrig genererar samma spänning . . . inom 2dB är ett vanlig uppgivet noggrannhetsvärde . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 10:44

Laila skrev:Därför att höger å vänster spole sällan eller aldrig genererar samma spänning . . . inom 2dB är ett vanlig uppgivet noggrannhetsvärde . . . typ.

Ok.
Men är det inte så lika spänning ut man vill ha? Om man med azimuten kan korrigera för toleranserna i spolarna är väl detta en fördel, eller får man andra problem? Fast man kan ju alltid börja med att köpa en 6-pack av tänkt pickup och selektera ut spolar med lika värde....

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-28 10:54

Bill50x skrev:
Laila skrev:Därför att höger å vänster spole sällan eller aldrig genererar samma spänning . . . inom 2dB är ett vanlig uppgivet noggrannhetsvärde . . . typ.

Ok.
Men är det inte så lika spänning ut man vill ha? Om man med azimuten kan korrigera för toleranserna i spolarna är väl detta en fördel, eller får man andra problem? Fast man kan ju alltid börja med att köpa en 6-pack av tänkt pickup och selektera ut spolar med lika värde....

/ B

Läste just om metoden i länken . . . nej det är inte lika spänning ut man/jag vill ha(det går att justera med en balanskontroll) det är samma kanalseparation mellan vänster å höger kanal å vice versa som iallafallen jag eftersträvar . . . typ.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-28 11:06

Då är det praktiskt med 2 balancepotar, och finns tex på min Mark Levinson ML-1
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-28 11:09

Går välan prexis lika bra med bara en . . . typ ?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-28 11:31

Fast då kan du inte ställa in tex +2 för höger och +4 för vänster, eller motsvarande minus, individuellt alltså.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 12:26

murgatroyd skrev:Fast då kan du inte ställa in tex +2 för höger och +4 för vänster, eller motsvarande minus, individuellt alltså.

Justera nivån i respektive kanal med tydliga dB-steg kan vara en fördel, men framför allt att man kan justera totalen ut till slutsteget för en finare anpassning. Jag gissar också att det är bättre nivåjustering än i en "vanlig" balanskontroll.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-28 12:57

Bill50x skrev:
murgatroyd skrev:Fast då kan du inte ställa in tex +2 för höger och +4 för vänster, eller motsvarande minus, individuellt alltså.

Justera nivån i respektive kanal med tydliga dB-steg kan vara en fördel, men framför allt att man kan justera totalen ut till slutsteget för en finare anpassning. Jag gissar också att det är bättre nivåjustering än i en "vanlig" balanskontroll.

/ B

Just det fetade brukar jag fixa med en vanlig volymkontroll . . . typ. :wink:

"murgatroyd": Jo det kan ju vara en fördel att kunna justera känsligheten/gainen för varje kanal.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 13:19

Laila skrev:Just det fetade brukar jag fixa med en vanlig volymkontroll . . . typ. :wink:

Jodå, men det kan finnas skäl att maxa in-nivån till slutsteget, en nivå man gör en gång för alla och som är oberoende av volymkontrollen. Fast den typen av "balanskontroll" skulle jag hellre ha dolt och som justeras med trimmejsel.

/ B

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-28 21:53

Thomas_A skrev:Azimuthtestet i den länken är inte korrekt. Dr Feickerts hemsida förklarar det bättre.

Tackar, ska kolla.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-28 21:54

Bill50x skrev:En svårare fråga är förstås hur man rent praktiskt justerar azimuten. Vissa tonarmar har inställningsmöjlighet, många har det inte. Man kan naturligtvis addera tunna shims mellan pu och skal men det är både pilligt och rent mekaniskt mindre bra. Oftast (lite beroende på konstruktion förstås) önskar man så stadig/god kontakt som möjligt över den hela tillgängliga ytan.

Vad är det för skivspelare/tonarm du har skaffat dig?

/ B

Har inte haft möjlighet innan att ställa in på tidigare Rega-armar. Nu har jag en Morch DP-8, så nu kan jag göra det.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-28 22:09

ca $4.995.- ...... :o vilket verk får äran att vara host?

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-28 23:37

Av någon anledning är det inte heller spolarna som behöver generera kanalinbalans, utan kvalitet på nålen eller nålens upphängning.

Jag har en Shure V15VxMR med originalnål; nivåskillnad mellan kanalerna är ca 1,5 dB. Med JICO SAS-nålen: 0.1-0,7 dB beroende på vilken signal jag använder för att testa. Orsak till det är okänt, men klart är att det är en skillnad mellan nålarna, inte bara visuellt. Med min tonarm använde jag tunna brickor för att ställa azimuth, dock skulle jag behövt tunnare varianter för att helt optimera inställningen. Se

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 19&t=22703

Med möjlighet till riktigt fin justering är det möjligt att få riktigt låg crosstalk, jag lyckades bara runt 30/36 dB med hjälp av brickor. Kan man få < 30 dB övehörning är det bra, <35 dB mycket bra, och <40 dB extremt bra.

http://www.vinylengine.com/turntable_fo ... 19&t=50326
http://www.adjustplus.de/?cat=25&lang=en
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2015-04-29 00:34

music4ever skrev:Jag har en ny skivspelare på ingång och känner att jag är väldigt ringrostig angående att ställa in pick-upen (säkert 8 år sedan sist). Så en tråd om att optimalt ställa in pick-upen vore på sin plats. Några frågor som jag direkt kommer på är:

-Har ni någon bra sida/artikel/instruktion över hur och vilken ordning man bör ställa in? Vad tycker ni själv?
-Baerwald, Loefgren och Stevenson. Vilken anser ni är optimal inställning?
*Håller inte reda på namnen men Loefgren är väl i mångas val en standard? Noggrannhet och försiktighet!
*Tonarm parallell med skivan, mät, syna ställ in!

-Nåltryck, så lätt som möjligt (inom spec) eller så tung som möjligt?
*Mitt i intervallet som specas för pickupen. Anges 1,0 till 1,5, ställ in på 1,25. Optimalt nåltryck = när magnet är centrerad mellan spolarna, symmetrisk. Men det går inte att se så...bättre lita på specifikationerna.

-Anti-skating, några tips?
*Så att pickupen rör sig mycket långsamt inåt om den placeras på ett blankt område (ej i spår) där skivan tar slut. Är i mina tester mycket nära optimal inställning. Även syna nålens ev förändrade läge när den placeras i spår. Ska ej böja av åt något håll utan vara i "nolläge" vänster-höger. Jämför optimalt nåltryck - det centrerar magneten mellan spolarna.

-Azimuth, vad använder ni för ställa in?
*Skruva, mät, skruva, mät, skruva, mät, minsta och jämnaste "crosstalk", kräver testskiva. Mödosam process, men en av de viktigaste, men leder till en symmetri mellan spolar och skivspåret. Nålen rör sig exakt som det är tänkt mellan spolarna.

-Påverkar valet av pick-up (slipning) eller arm hur man bör ställa in pickupen?
*Ja, bättre polering = lägre friktion och därmed mindre behov av antiskate.
Etc

Jag undrar även vilka prylar ni använder. Wally tractor för alignment? Vilken testskiva är bra att ha (har själv Hi Fi News and Record Review)? Vad mer är bra att ha?
Rent ut sagt, "hur gör man, varför gör man det och med vad gör man det" för att ställa in pick-upen optimalt. :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-29 00:43

Tackar. Något tips på en bra testskiva eller är det Hifi news and recording review som gäller än?
Och vad kan jag använda för att mäta azimuth? Vill minnas jag sett recension på något datorprogram och mätgrunka som man kan köpa?
Edit: Ser nu att det verkar vara adjust + som jag sett recension om. Får bli ett köp. :D
Senast redigerad av music4ever 2015-04-29 00:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-29 00:44

murgatroyd skrev:ca $4.995.- ...... :o vilket verk får äran att vara host?

Nottingham analogue dais. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-29 07:22

Har scannat Ingvar Öhmans artiklar (hoppas det är okej), http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... vspelning/
Trycket i tidningen är lite dåligt på en av sidorna.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-29 09:27

music4ever skrev:Tackar. Något tips på en bra testskiva eller är det Hifi news and recording review som gäller än?
Och vad kan jag använda för att mäta azimuth? Vill minnas jag sett recension på något datorprogram och mätgrunka som man kan köpa?
Edit: Ser nu att det verkar vara adjust + som jag sett recension om. Får bli ett köp. :D

Å här finns en förklarande viddio,
lätt som en plätt . . . typ*. :D

* "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." :wink:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-04-29 22:50

RogerGustavsson skrev:Har scannat Ingvar Öhmans artiklar (hoppas det är okej), http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson ... vspelning/
Trycket i tidningen är lite dåligt på en av sidorna.

Tackar! Fann tidningen i hyllan men bra för andra som är nyfikna att läsa.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi