Jamo 60 i bakluckan

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Re: Jamo i bakluckan

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:33

hmm

men bipolära är väl lättare att få rätt för en novis det är visst ingen skillnad på vilken väg man svänger dom? :)

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya och det är det värdet som jag undrar över om det är ok ?
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-27 17:35, redigerad totalt 1 gång.
Har du fått mask? nej då bara munskydd

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:35

GrosvenorAudio skrev:hmm

men bipolära är väl lättare att få rätt för en novis det är visst ingen skillnad på vilken väg man svänger dom? :)

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya.

Det spelar ingen roll hur du vänder polyesterkondingar heller :-)
Dom har bättre ljudegenskaper, snålare toleranser och läcker inte eller åldras med tid.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 17:39

Perfector skrev:

värdena är ju samma på de jag tänkt beställa bara det där 35Vac/100Vdc som skiljer på dom nya.

Dom har bättre ljudegenskaper, snålare toleranser och läcker inte eller åldras med tid.

okej finns följande Polyester på samma sida:

MMK-4.7UF63V
Polyesterkondensator 4,7uF 63Vdc R-15

MMK-15UF63V
Polyesterkondensator 15uF 63Vdc R-22,5

MMK-33UF63V
Polyesterkondensator 33uF 63Vdc R-27,5

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 17:42

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:

okej finns följande Polyester på samma sida:

MMK-4.7UF63V
Polyesterkondensator 4,7uF 63Vdc R-15

MMK-15UF63V
Polyesterkondensator 15uF 63Vdc R-22,5

MMK-33UF63V
Polyesterkondensator 33uF 63Vdc R-27,5

ta dom då, så får du bättre ljud skulle jag tro.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-27 18:39

får se hur det blir nu
såg att de inte har polyester i lager av ena sorten och tänkte beställa ikväll så jag får det innan Valborg. Men vilka nya jag än sätter dit så borde det väl bli bättre än med dom gamla kondingarna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-27 18:58

GrosvenorAudio skrev:får se hur det blir nu
såg att de inte har polyester i lager av ena sorten och tänkte beställa ikväll så jag får det innan Valborg. Men vilka nya jag än sätter dit så borde det väl bli bättre än med dom gamla kondingarna.

absolut.
Prova vanliga och se hur det låter.
Se'n kan du ju prova en med polykondingar och jämföra, bara för nyfikenhetens skull.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-04-28 01:31

... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 09:14

MiaM skrev:... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Instämmer.
Den såg jag inte ens.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-28 13:18

Perfector skrev:
MiaM skrev:... och om du går upp i kvalitet på kondingarna så kan det nog vara bra att även byta den tredje ej inringade kondingen.

Instämmer.
Den såg jag inte ens.

Jag ser den fortfarande inte.
GrosvenorAudio skrev:Nu skall jag börja titta på filtren. Visst är det bara de tre inringade gråa på bilden som jag behöver byta?

På en sida jag tänkt beställa från har jag hittat kondensatorer med följande värden:

BI-33UF
Bipolar-elektrolytkondensator 33uF 35Vac/100Vdc

BI-4.7UF
Bipolar-elektrolytkondensator 4,7uF 35Vac/100Vdc

BI-15UF
Bipolar-elektrolytkondensator 15uF 35Vac/100Vdc

Kan någon säga om det kommer funka med dom? jag är ju inte så bra på sånt här :) de där 35Vac/100Vdc är ju annorlunda än vad som står på de gamla kondningarna men funkar det ändå?

GrosvenorAudio skriver själv om "tre inringade gråa". Vilken menar MiaM och Perfector är den tredje?
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 13:22

Hehe, kan det vara motståndet som avses här, för jag bara sa att jag inte ens sett den.
kanske för att den inte finns då ;-)

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 15:14

alltså menar ni den där vita avlånga biten längst till vänster som liknar en sockerbit ?? att den också behöver bytas? det är ju det enda som återstår + de lindade spolarna
Bilagor
jamo8.jpg
jamo8.jpg (145.18 KiB) Visad 4208 gånger
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-28 15:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 15:16

Det är ett motstånd och behöver sannolikt inte bytas

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 15:17

okej men då är ju allt lugnt :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-04-28 16:20

Byt till polyester eller film kondingar, köp dom som har det värde du behöver :)

hoppas över elektrolyter, dom är inge roliga, speciellt inte i dom delar som är till diskant och mellanregister ... :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2015-04-28 19:16

Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-28 22:36

AlNiCo skrev:Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

stämmer men nu blev det inte beställt något polyester då de för en amatör också såg krångligare ut att löda dit. Pollisarna har ju så korta ben :D

men vem vet, ifall jag inte hör någon märkbar ljudförbättring men de nya kondingar jag beställt kanske jag trots allt testar dessa polyesterkondensatorer som ni rekommenderar :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-28 23:07

GrosvenorAudio skrev:
AlNiCo skrev:Jag hade aldrig trott att man kunde få en polyesterkondensator på 33 µF för bara 6€. Såna värden hör man ju aldrig ens talas om när det handlar om plastfilm.

stämmer men nu blev det inte beställt något polyester då de för en amatör också såg krångligare ut att löda dit. Pollisarna har ju så korta ben :D

men vem vet, ifall jag inte hör någon märkbar ljudförbättring men de nya kondingar jag beställt kanske jag trots allt testar dessa polyesterkondensatorer som ni rekommenderar :)

Rätt inställning.
Prova nya lytar och jämför.
Vid tillfälle nya poly och jämför igen.
Du har en trevlig tid framför dig med nya ljudupplevelser.
Jag avundas dig lite som får göra det.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2015-04-29 00:48

Ritade upp hur filtret verkar vara kopplat och såg då att det ser ut som om ena tråden till diskantdrosseln är av.Skulle i så fall kunna förklara varför originaldiskanten utgått.
Bilagor
Jamo 60 xover sch.jpg
Jamo 60 xover sch.jpg (50.75 KiB) Visad 4174 gånger
jamo8.jpg
jamo8.jpg (38.93 KiB) Visad 4174 gånger

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-04-29 07:57

Ja den behöver du få dit igen !

Ta dandpapper eller något liknande och slipa bort lacken på tråden och förtenna den sedan, och sedan så kan du löda fast den igen och ha 2a ordningen delning till diskanten igen :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 09:44

Jag tillåter mig att sticka ut hakan här.
4.7uF i diskanten ger en delning på 2000 Hz.
Mellanregistret delar 1000 Hz enligt mina filterlistor och går till 6500 Hz utan delning ut.
Du skulle kunna byta kondingen till diskanten mot 3.3 uF utan att det ger sämre ljud.
Det skulle ge högre effekttålighet i diskanten dock.
Philipsdiskanten finns ju att få fram, så om du skaffar såna så är du på rätt väg.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 10:57

rolfzetterberg skrev:Ritade upp hur filtret verkar vara kopplat och såg då att det ser ut som om ena tråden till diskantdrosseln är av.Skulle i så fall kunna förklara varför originaldiskanten utgått.

men det kommer nog ljud från diskantelementet!! kan det göra det ändå fast den där tråden är av menar ni ??

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 10:59

Ja, men med lägre branthet och sämre effekttålighet

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 11:03

Perfector skrev:Ja, men med lägre branthet och sämre effekttålighet

oj då, intressant. Då får jag försöka fixa till det där.

Jag har ju Philips diskanter i båda lådorna nu så de utbytta diskanter som fanns i lådorna när jag köpte dom har jag inte längre kvar.

Och extra tack för alla snabba svar du ger Perfector :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 11:05

Mitt nöje.
Vi är här för att hjälpa varandra.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 11:07

Dessa Philips diskanter finns i lådorna nu om det är exakt samma som originalen vet jag dock inte.
Bilagor
disk2.jpg
disk2.jpg (100.6 KiB) Visad 4151 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 11:14

Det kan ha varit samma.
Det är i alla fall stora magneten som säger 40 W vid 2000Hz delning så den ska funka.
Men byt kondingen till diskanten till 3.3Uf och flytta upp delningen Ca: 1000 Hz.
Då får du mindre överlappning i delningen mot mellanregistret.
Överlappningen i delning ger en liten spik på Ca: 2½ db som kan kännas skarp och vass om du spelar upp volymen.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 16:14

Perfector skrev:Det kan ha varit samma.
Det är i alla fall stora magneten som säger 40 W vid 2000Hz delning så den ska funka.
Men byt kondingen till diskanten till 3.3Uf och flytta upp delningen Ca: 1000 Hz.
Överlappningen i delning ger en liten spik på Ca: 2½ db som kan kännas skarp och vass om du spelar upp volymen.

Tack för tipset men jag kommer nog (åtminstone inledningsvis) att hålla mig till originalupplägget och byta konding för konding som de suttit tidigare. Jag är ju nybörjare på detta med att renovera filter så bara att få det o funka med nya kondingar kommer o göra mig glad :) däremot kommer jag antagligen o få problem med att lappa ihop den där trasiga spoltråden de är väl super sköra o tunna o jag kan inget om att löda tenn o sånt som någon skrev om tidigare.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 17:43

GrosvenorAudio skrev:
Perfector skrev:Det kan ha varit samma.

Tack för tipset men jag kommer nog (åtminstone inledningsvis) att hålla mig till originalupplägget och byta konding för konding som de suttit tidigare. Jag är ju nybörjare på detta med att renovera filter så bara att få det o funka med nya kondingar kommer o göra mig glad :) däremot kommer jag antagligen o få problem med att lappa ihop den där trasiga spoltråden de är väl super sköra o tunna o jag kan inget om att löda tenn o sånt som någon skrev om tidigare.

Du kan med gott samvete linda av ett varv så du får så mycket tråd att du kan skarva den.
Skrapa av 1 cm isolering och förtenna den och löd fast.

Användarvisningsbild
GrosvenorAudio

Inläggav GrosvenorAudio » 2015-04-29 19:58

men hur förtennar jag tråden? :? vad är skillnaden på att löda och förtenna?
Senast redigerad av GrosvenorAudio 2015-04-29 20:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-04-29 19:59

Enkelt.
Du värmer upp den skalade änden och tillför lite lödtenn så den blir silverfärgad.
Då är den rengjord och kan lödas fast på vanligt sätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi