Oa116-renovering

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Tercellen

Oa116-renovering

Inläggav Tercellen » 2015-04-25 07:36

Hej! Fick ett par OA116 av svärfar. De lät inget vidare. Väldigt diskant och skrikigt med bas i bakgrunden. Bytte skumkanterna på bas och mellanregister då jag såg att de var trasiga. (mitt första skumkantsbyte. Men det gick bra! Inget skrap efteråt :-).)
Exalterad skruvade jag ihop allting igen och slog på stereon för att sköljas över av dessa till synes berömda högtalarna!
Så blev inte fallet! Låter i princip lika skrikigt som från början! Har också märkt att inte en enda av diskanterna spelar så den kör just nu bara på mellan och bas. Känns underligt med tanke på att det låter skrikigt som om man spelar i ett litet kaklat badrum. Det känns också otroligt om samtliga diskanter skulle vara trasiga..

Är nybörjare på detta så jag har ingen aning hur jag går vidare nu?

Mvh
Joel

Tercellen

Re: Oa116-renovering

Inläggav Tercellen » 2015-04-25 08:01

Kan tillägga att jag nu plockat ur topp- och bottenbaffel från lådan för att försäkra mig om att alla kabelskor är på plats. Vilket dom är. Testade även med andra kablar till diskanterna utan att det gav resultat.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 10:36

Testade ta lös mellanregister och kopplade den till en separat högtalarkabel som gick direkt till stereon. Nu lät det betydligt bättre! Kan det vara så att stereon inte orkar driva högtalarsystemet till fullo och därför har det låtit skrikigt?

Men det förklarar väl inte diskanternas problem? Har försiktigt testat med att lägga en separat högtalarkabel där den blåa och vita kabeln ska sitta på filtret. Men det kom inget ljud då. Vet ej om det ens ska funka att testa på det sättet? Ska jag istället löda lös diskanterna och lägga an kabeln direkt mot polerna för att se om de är hela? Funkar det eller finns det risk att jag förstör något?

Tacksam för den hjälp jag kan få!

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2015-04-26 13:16

Fick ett par... jodu, Grattis!

Verkar som om du behöver en rejäl genomgång av elementen och filter.
Du har inget mätinstrument? Skulle du få tag i ett sådant, eller köpa/låna så räkna med att du kommer att få värdeavvikelse p.g.a. åldersskäl på elementen.
Bas och mellanregister kan man lätt testa med ett 1.5V batteri över polerna. Konen rör sig utåt/inåt beroende på hur batteriets poler kopplas till elementet. Batteriplus till elementets pluspol (röd färgklick) då skall konen röra sig utåt.
Diskanterna är väl lättast att mäta upp. Brukar väl mest knastra lite med batterimetoden på dessa. Dessa diskanter brukar visst ofta vara defekta, då de är lite till åren komna.
Filtret är väl inte så troligt att det skulle vara defekt, så börja med att gå igenom elementen.
Angående att det lät ljust, det kan inte vara så att mellanregistren kopplas till diskantfiltret. Låter märkligt att det skulle låta ljust kopplat i lådan.
Hoppas någon med kunskap om dessa högtalare kan kommentera, och råda dig.

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-26 19:45

galder skrev:...
Dessa diskanter brukar visst ofta vara defekta, då de är lite till åren komna.
...

Nja, de flesta OA116 var ju utrustade med MT24, och inte MT20 som OD11, OA12 och OA14. Dessutom sex stycken. Det innebär att risken för problem med dessa är betydligt mindre än med de mindre modellerna.
Några tidiga OA116 hade dock MT20. Och man vet ju aldrig vad de utsatts för, så visst kan de vara trasiga, men risken är som sagt mindre.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-26 19:47

@Tercellen: Som jag skrev till dig i din tråd på carlssonplanet.com så rekommenderar jag dig att skriva var du bor. Det kan ju finnas någon kunnig som är intresserad att hjälpa till i din närhet.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 21:05

Lödde lös varenda diskant och mätte upp motståndet. Fick inget utslag alls på nästan alla. En 16-ohmare visade dock 15 ohm, så den är ju frisk. Men resten var helt döda förutom en 8 ohmare som visade 1,5 virket kändes snålt :-P. Men varför låter inte den friska diskanten någonting när jag spelar? Påverkas den av de trasiga?

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-26 21:10

Just det ja! :-) bor i Umeå om det finns nån i närheten.

Diskanterna är 51x51 vilket då gör det till mt20 om det jag har läst på stämmer :-P

jansch

Inläggav jansch » 2015-04-27 22:13

Konstigt att alla diskanter, förutom 16 ohm, är kass!
På alla Carlssonhögtalare med fler än 3 diskanter är det svårt att kör sönder diskanterna.
Kolla noga med löslödda diskanter och kör gärna "musiksignal" på dom

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 06:36

Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 07:04

Tercellen skrev:Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Vad du gjort när du kopplat signal direkt till (diskant-)elementen är att isolera orsaken, eller åtminstone börjat med det :-)

Eftersom två av diskanterna låter vid direkt inkoppling men inte när du matar via filtret så är det troligen något knas i filtret. Det kan vara så enkelt som en lödning som ser ok ut men inte leder längre, det kan vara brott i någon komponent som sitter i serie. Finns det säkringar i OA116?

Om du har ork och möjlighet skulle jag nog försöka renovera från botten, dvs plocka ur filtren, mäta upp varje komponent för sig och sedan löda ihop alltsammans ordentligt igen. Givetvis efter att ha bytt ut eventuella trasiga komponenter. När filtret är klart och testat är det mycket enklare att få resten att fungera. Spolarna och motstånden är ju enkelt att mäta med det instrument du har. Antingen får du ett värde, eller inte om det är något brott. Kondensatorerna är lite knepigare att mäta med vanlig multimeter men mäter man resistansen på en given kondensator i båda högtalarna och denna skiljer sig mycket är det sannolikt knas i någon av dem.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

jansch

Inläggav jansch » 2015-04-28 08:08

Diskanterna är kopplade serie/parallellt, alltså 3st parallellt som ligger i serie med 3st parallellt. Därför kan 3 döda diskanter slå ut de andra tre diskonterna.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-04-28 08:59

Tercellen skrev:Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?

Då är de inte trasiga, i alla fall inte alla.
De flesta är förmodligen hela.
För att verkligen veta behöver du löda lossa varje diskant du ska kolla.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 14:17

Mycket intressanta svar!

Jag resonerar också att det antingen är fel med filtret eller att de döda diskanterna tar ut den hela samt den halvdöda :-P. Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem, så att jag behöver 5 nya känns ganska så givet, va? Frågan är om jag behöver renovera filtret. Finns det gjort någon guide till detta? Kan man lösa en "osynligt dålig" lödning med att bara värma upp den med lödpennan?

Tack så mycket för svaren!

Användarvisningsbild
momus

Inläggav momus » 2015-04-28 14:34

Om du inte har varit här så kanske den här sajten kan ge dig några idéer, alternativt hjälpa:
http://www.carlssonkult.se/OA116.aspx

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-28 14:42

Tercellen skrev:Jag resonerar också att det antingen är fel med filtret eller att de döda diskanterna tar ut den hela samt den halvdöda :-P. Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem, så att jag behöver 5 nya känns ganska så givet, va? Frågan är om jag behöver renovera filtret. Finns det gjort någon guide till detta? Kan man lösa en "osynligt dålig" lödning med att bara värma upp den med lödpennan?

Lite lödpasta på varje lödning och värma upp dem igen med lite fräscht lödtenn brukar lösa problemet. Värm upp så tennet verkligen flyter ut snyggt och rör inget förrän tennet stelnat. I värsta fall kan man behöva montera bort komponenterna, smärgla benen så de blir rena och sedan göra om jobbet från start.

Om du testat elementen direkt, och inte via delningsfiltret, så lär du veta om de fungerar eller inte. Låter det inget är de felaktiga. Om man tycker det är kul kan man givetvis försöka renovera elementen, det finns ju felkällor där också. Tex en dålig anslutning någonstans mellan spole och lödpunkt. Sådant brukar gå att åtgärda. Men det kan ju faktiskt vara så att elementet är totalbrännt och det finns smält lim mellan spole och magnet. Det kan man konstatera genom att försöka röra membranet lite. Men absolut enklast är att byta ut de trasiga diskantelementen, då vet man ju att det är fungerande enheter man stoppar in.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-28 18:35

Okej! Men jag tror jag försöker få tag i "nya" diskanter. Att skaffa ct62-diskanter känns för dyrt så jag tror jag ska söka mig några fungerande mt20 alternativt byta ut alla mot mt24. Någon som råkar sitta på en uppsättning? ;-)

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-28 19:06

Tercellen skrev:...
alternativt byta ut alla mot mt24.
...

Och då ska du bygga om filtret också. Filtret i MT20-varianten är inte likadant som i MT24-varianten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-28 19:09

STDI skrev:
...

Och då ska du bygga om filtret också. Filtret i MT20-varianten är inte likadant som i MT24-varianten.

Ja, det är väldigt stor skillnad filtrena emellan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-28 19:34

petersteindl skrev:
STDI skrev:
...

Ja, det är väldigt stor skillnad filtrena emellan.

Mvh
Peter

Absolut. Filtret är viktigare än elementen om ni frågar mig. Men det gör ni ju inte iof.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-28 21:20

Vad roligt att du fått ett par rediga högtalare!

Mindre skoj att dem inte fungerar.
Du verkar ju ha mätt diskanterna som sig bör, och låter som. Att nya behöver införskaffas. Billigast och enklast är att hitta "nya" MT20.

Ang de andra två elementen så skulle jag gissa på att delningsfiltrena inte är friska. Ex kan en kondensatorer som är gammal och fått ett förändrat värde göra att delningen förskjuts. Kolla också noga att kablarna sitter rätt, dvs läs på filtret på bottenplattan så att rätt kabel kopplas till rätt element.

Oh, juste, foton är alltid uppskattade!

Lycka till!

//Rampitsch

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 11:20

Då kör jag på att försöka få tag på mt20. De duger nog lätt åt mig ändå. Säg till om ni vet av några :-). Försöker ladda upp en bild, men "filen är för stor", fastän jag har dragit ner kvalitén till 2mp (det lägsta).

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-29 13:44

Fast du har väl inte mätt på diskanterna utan delningsfiltret inkopplat? Gör det först.
Du kan ju köra ett svep från kanske 1500Hz och uppåt från ljudkortet på en dator.

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 14:57

Tercellen skrev:Då kör jag på att försöka få tag på mt20. De duger nog lätt åt mig ändå. Säg till om ni vet av några :-). Försöker ladda upp en bild, men "filen är för stor", fastän jag har dragit ner kvalitén till 2mp (det lägsta).

För att ladda upp foton får de inte vara större än några hundra kB, så du får göra dem mycket mindre.

Om du inte har lött loss varje enskild diskant och testat den ensam utan någon delningsfilter eller annat, så bör du göra det, men jag tyckte att du sa att du hade det.

//Rampitsch

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 15:43

Ja jag vill minnas att jag nämnt vid nått tillfälle att de var avlödda innan test ;-)

Tercellen skrev: lödde lös varenda diskant och mätte upp motståndet

Tercellen skrev:Jag har som sagt haft dem avlödda när jag separat testat mäta motståndet och kopplat musik till dem

Kan iofs testa med sinuston för skoj skull, har en app, men tror nog att de är lika döda ändå.

Ska göra nytt försök med bilder

Användarvisningsbild
rampitsch

Inläggav rampitsch » 2015-04-29 15:44

Dåså, då är saken klar då 8)

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-29 17:24

DSC_0061~2~2.jpg
Här har vi filtret till diskanterna
DSC_0061~2~2.jpg (200.25 KiB) Visad 5925 gånger
Bilagor
DSC_0063~2.jpg
Oa116 (utan galler)
DSC_0063~2.jpg (240.33 KiB) Visad 5925 gånger

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2015-04-29 18:00

Ja, det är MT20. Och det gamla filtret för dem också. Dvs, filtret är inte samma som i OA116 med MT24.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-30 00:10

Det tillverkades och såldes väldigt få OA-116 av denna tidiga variant. Sällsynt högtalare. Nästan synd att modda. Borde ingå i en slags museisamling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Tercellen

Inläggav Tercellen » 2015-04-30 05:43

Jag tror nog inte heller att jag kommer att modda den. Bara byta ut defekter. Har lagt ut en köpes-annons på Carlssonplanet, kan man lägga ut en i det här forumet också? Tänker att jag börjar med att byta ut diskanter. Funkar inte det så får jag ge mig på filtret. Testade mäta filtret igår men förstod mig inte på hur jag skulle mäta, och om det var motståndet jag skulle söka efter.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati