Tercellen skrev:Jo jag har testat musiksignal på samtliga diskanter. Knäpptyst på alla förutom 16-ohmaren som lät bra, och en 8 ohmare som lät riktigt svagt. Men varför låter det bara när jag kopplar på en extern kabel direkt mot de två diskanterna som ger ljud ifrån sig och inte när de är sammanlänkade med deras filter?
Vad du gjort när du kopplat signal direkt till (diskant-)elementen är att isolera orsaken, eller åtminstone börjat med det

Eftersom två av diskanterna låter vid direkt inkoppling men inte när du matar via filtret så är det troligen något knas i filtret. Det kan vara så enkelt som en lödning som ser ok ut men inte leder längre, det kan vara brott i någon komponent som sitter i serie. Finns det säkringar i OA116?
Om du har ork och möjlighet skulle jag nog försöka renovera från botten, dvs plocka ur filtren, mäta upp varje komponent för sig och sedan löda ihop alltsammans ordentligt igen. Givetvis efter att ha bytt ut eventuella trasiga komponenter. När filtret är klart och testat är det mycket enklare att få resten att fungera. Spolarna och motstånden är ju enkelt att mäta med det instrument du har. Antingen får du ett värde, eller inte om det är något brott. Kondensatorerna är lite knepigare att mäta med vanlig multimeter men mäter man resistansen på en given kondensator i båda högtalarna och denna skiljer sig mycket är det sannolikt knas i någon av dem.
/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.