Hembygge, lite större

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 17:40

Bild

Får se om det blir någon bild av detta. Ser ni något?

Jag har testat lite olika baffelform/placering, försänkt diskanten osv. men ännu inte lyckats få till en bra(rak) frekvenskurva så jag skulle behöva lite mer tips på vad som kan gå fel. Toppen mellan 10 och 12 kHz är klart seglivad. Visst ska det gå att få till det bättre med det element jag har? Kan det vara något mätfel jag gör? Jag använder speaker workshop. (Skulle hellre vilja ha ett enklare mätprogram och slippa alla dessa andra funktioner som jag inte använder iaf)

I mätningen ovan (som ni förhoppningsvis kan se resultatet av) har jag testat en baffel på 35x40cm. Kanterna är avfasade ca 3cm. Diskanten sitter i överkant så att frontplattan tangerar avfasningen och högtalarens centrum 15mm till vänster om baffelns mitt. Mik.avst. 50cm.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 17:45

Keba skrev:Bild

Får se om det blir någon bild av detta. Ser ni något?

Nähäpp, det blev ju fel.. Nytt försök:

Bild

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 17:52

Keba skrev:Nähäpp, det blev ju fel.. Nytt försök:
Bild

Fel igen, men ovanst. url är rätt iaf. (Hur gör man?)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-12-14 18:18

http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/tweeter.bmp Det måste kanske vara en .jpg fil för att det ska fungera? En länk går ju bra!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-14 18:18

Funkar inte med bitmappar. Måste vara .gif, .jpg eller .png
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-14 19:23

Pyttsan, min burk läser bmp-filen! (I eldräv 1.5)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-14 21:06

jonasp skrev:Pyttsan, min burk läser bmp-filen! (I eldräv 1.5)

Jaja... det klarar väl vilken mosaicbaserad sak eller nyare men jag tror näppeligen du får en direktvisning i forumfönstret... ;)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 21:25

Kör du med tidsfönster mätning eller närfält eller...?
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2005-12-14 21:25

keba; stirra dig inte blind på responsen on-axis, hur högtalaren mäter off-axis är lika viktigt eller viktigare
Bikinitider

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 21:30

skrutten skrev:Kör du med tidsfönster mätning eller närfält eller...?

Jag har ställt in ett tidsfönster som jag tror borde funka, 0-5ms.
5ms ger 1,7m och alla reflexer borde ha mer än så innan de når micken i min uppställning.
Kan speaker workshop funka bra om man ställer tidsmarkörerna på 0 och 5ms resp.?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 21:40

Mätte du på 0,5 meter? Ta gärna 1 meter.
Hursomhelst om du gör en pulsmätning så kan du se när första reflexen kommer, se bara till att du mäter på rätt signal justera sedan så att tidsfönstret slutar just innan första reflexen. När jag kör pulsmät måste jag alltid kasta om utsignalen annars så mäter jag på referensen och inte på miksignalen. Kanske bara så att jag har en felinställning i mitt program ---- jag har dock vant mig med omkastnings förfarandet.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 21:42

Keba skrev:Kan speaker workshop funka bra om man ställer tidsmarkörerna på 0 och 5ms resp.?

0 ms på första markören är iaf inget problem.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 22:05

http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/tweeter_0_30_60.PNG
Jag har nu testat kapa baffeln i överkant lite till. Och ökat mikavst till 70 cm. Ska prova längre avst snart. (Det står en fåtölj ivägen just nu:)

Nu har jag mätt 0, 30, 60 grader. Länken ovan bör funka, jag har lagt ihop allt i en bild. Det blir en liten dipp vid 3-4kHz för 30 grader, men samma dipp syns också lite on axis. vid 60 grader börjar kurvan rulla av ganska tidigt.

Helst så vill man väl matcha detta mot mregs spridning på nåt vis om man ska få ett vettigt betende kring delningsfrekvensen. Ska man försöka ha lika spridning från både diskant och mreg vid delningsfrek.? Det måste vara knepigt att få till eftersom en liten diskant sprider mer än ett större mreg. (eller inbillar jag mig?)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 23:04

Keba skrev:[url]
Nu har jag mätt 0, 30, 60 grader. Länken ovan bör funka, jag har lagt ihop allt i en bild. Det blir en liten dipp vid 3-4kHz för 30 grader, men samma dipp syns också lite on axis. vid 60 grader börjar kurvan rulla av ganska tidigt.

Helst så vill man väl matcha detta mot mregs spridning på nåt vis om man ska få ett vettigt betende kring delningsfrekvensen. Ska man försöka ha lika spridning från både diskant och mreg vid delningsfrek.? Det måste vara knepigt att få till eftersom en liten diskant sprider mer än ett större mreg. (eller inbillar jag mig?)

Länken funkar :)
60 graders kurvan ser ut som en typisk ss9300.... :D
Dipparna härrör säkrligen från baffelbredd och diskant placering.
Kom att tänka på, om du använder edge vid simulering så skall du inte ta med avfasningen när du anger baffel storlek (detta är iaf min erfarenhet).

Lika spridning är inte helt fel men svårt att uppnå på plan baffel.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 23:39

Typiskt ss9300 alltså :) Jo, så ser ju ss egna mätningar ut också. Det verkar ju som jag mäter lite rätt då :D
Bra tips att ta bort avfasningen i Edge. Nu kan jag iaf simulera fram dippen vid 3-4kHz. Det verkar vara fördelaktigt med lite sneda fasningar i sidorna. Jag ska testa det imorgon.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-14 23:47

Förresten, att diskanten rullar av ganska tidigt vid 60 grader, vad kommer det att ha för inverkan på ljudet? Kommer det att låta som om det fattas lite längst upp i frekvens så att man hör det på tex en hihat eller liknande skarpt ljud.

Och ett till förresten: Kan man modda spridningen till det bättre på något enkelt sätt genom att sätta något framför domen? Man skulle ju kunna fästa något i fästskruvarna tex.
Senast redigerad av Keba 2005-12-14 23:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-14 23:58

Jo edge fungerar hur fint som helst (tack Svante).
En bred fasning av baffelkanten minskar sannolikt den första stora överslängen, men fasningen bör som sagt vara bred för att ge effekt.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-12-15 10:12

Naqref™ skrev:
jonasp skrev:Pyttsan, min burk läser bmp-filen! (I eldräv 1.5)

Jaja... det klarar väl vilken mosaicbaserad sak eller nyare men jag tror näppeligen du får en direktvisning i forumfönstret... ;)

Jaså du menar så. Nä såklart! :D

(Vadå inte stödja bmp, det är väl ett bra format!? 8O :roll: )

(Ursäkta OT!)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-15 15:04

jonasp skrev:(Vadå inte stödja bmp, det är väl ett bra format!? 8O :roll: )

Visst är det bra. Det måste det ju vara eftersom det är ett pyttemjukformat. Fast frågan är egentligen varför man behöver bmp när det finns png...

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2005-12-15 15:07

bmp(bitmap) är ju bra om man har stora hårddiskar man fylla med nåt tex....... :wink:

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-12-15 23:33

Keba, om du delar diskant till mellanreg så lågt som 2 khz får du en mjukare övergång mellan registren offaxis.
Ett annat tips är att dela mellan bas och mellanreg vid den frekvens där utsläckningen av golvreflexen sker (ofta i området kring 400 Hz).
Offaxis responsen på ss9300 så tycker jag att den är bra som den är och fungerar bättre i normala rum enligt min uppfattning än diskanter som sprider bättre.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-16 00:01

Ooops.. Jag har missat en sak :oops:
Jag kollade igen på Behringers datablad för miken. Önskar att jag hade en refernsmätning av miken att tillgå.
http://www.behringer.com/ECM8000/index.cfm?lang=ENG
Enligt det så går mikens frekvensrespons upp lite (ca 1,5dB) mellan 3 och 15kHz ungefär. Det betyder nog att min topp vid 10-12kHz nog är lite mindre dålig, även om det kunde vara bättre. Det största problemet är nog dippen mellan 3 och 4kHz. Kan man kanske testa senare att hjälpa upp det lite med en LC-länk parallellt med dämpmotståndet? Jag är ju ganska säker på att jag kommer behöva dämpa diskanten lite för att inte bli för stark.

Ja, kanske ska man försöka dela så lågt som 2000Hz, men en poäng att dela högre är ju att effekttåligheten borde bli bättre.
Appropå det, ska man försöka rikta första sidoloben i någon speciell riktning, tex 45 grader upp/ned? Då måste man ju bestämma avst. mellan mreg och diskant beroende på delningsfrekvens. Eller ska man bara försöka placera mreg och diskant så nära varandra så möjligt och få en så vid huvudlob som möjligt. Iaf så bör väl det bästa vara att försöka få både diskant och mreg att arbeta i fas (eller möjligen med konstant fasskillnad) vid frekvenser kring deln.frekv. så att inte loberna rör sig upp och ner beroende på frekvens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-16 08:38

När det gäller Behringer-mikrofonen ska du nog inte lita på databladet med sin fina kurva. Här är ett par exemplar mätta: http://www.ele.tut.fi/~artoko/audio/measurement/microphones.html Du behöver en kalibrerad mikrofon om du är ute efter att mäta små avvikelser. För ungefär samma pengar som Behringer ECM-8000 finns det kalibrerade mikrofoner t.ex. från http://www.ibf-akustik.de eller så låter man kalibrera sin mikrofon (vilket de också gör). Sedan är själva kalibreringen (egentligen uppmätningen av frekvensgången) också behäftad med en tolerans om 0.5 dB.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-16 11:11

Åhå... Trodde den skulle vara lite bättre :( Finns det möjlighet att få sin mik kalibrerad på närmare håll än Tyskland. Jag har ju redan köpt den, så det billigaste för mig borde vara en kalibrering. Absolutkalibrering behöver jag ju inte. Kanske skulle det räcka med att jämföra med en annan kalibrerad mik för att få en uppfattning av vilka avvikelser min mik har.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-16 11:30

Kalibrering är kostsamt. Ibf Akusik vill ha 30 € men antar att du får betala en del för frakt också (Tur&Retur). Den billiga kalibrering som Ibf gör är tänkt för "amatörmätare" och den görs genom att använda en annan mikrofon som referens. Ska kalibreringen göras enligt vedertagen standard kostar det minst 300 €! En kalibrering är tyvärr inte giltig för all framtid eller olika miljöer heller. Har du tänkt mäta små avvikelser finns det knappast någon väg runt kalibrering. Då kan du lika gärna låta bli finjusteringarna om verktyget du använder är för grovt.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-16 11:50

Då kör jag nog på som det är just nu med det jag har. Har inte råd just nu att lägga ut stora pengar. Avfasningarna borde iaf ta bort de värsta variationerna.
Fortsätter nu med att sätta dit mreg, får se hur det uppför sig. Jag bör iaf kunna jämföra kurvorna för diskant och mreg med varandra när jag fixar delningsfilter och kolla att de ligger hyfsat i förhållande till varandra.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-23 01:55

Två bilder för den nyfikne :)
http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/spkr1.JPG
http://user.it.uu.se/~erikberg/speaker/spkr2.JPG

Bilderna visar hur bygget ser ut nu med ny prototypbaffel.

Jag har inte gjort baffeln helt plan utan flyttat diskanten lite från lyssnaren. Tanken är att det ska bli lättare att få till bra spridning kring delningsfrekvensen.

Nu har jag några saker jag undrar över, framförallt vad gäller filterkonstruktion. Förut har jag alltid provat med filter av viss typ tex BW andra ordning och kört på.
Nu vill jag istället börja med att definiera vad filtret ska göra och sedan räkna ut ett filter med given egenskap.
En sak jag funderat mycket över är hur högtalarelement beter sig vad gäller fas. Hur mycket vrider ett element fasen? Är det som för passiva filter, att om man vet frekvenskurvan så är också fasen given. Är det rentav så att fasen vrider sig precis på samma sätt som för ett passivt filternätverk? Eftersom man kan göra elektriska analogischemor för högtalarelement med passiv komponeneter så anar jag att så är fallet, men jag kan ju ha missförstått något.
Jag undrar också om baffelsteget vrider fasen på samma sätt.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Iaf så är min plan att först mäta upp elementens frekvenskurva var för sig plus mäta hur de ligger fasmässigt i förhållande till varandra. Sedan kan man bestämma sig för hur den akusktiska responsen ska se ut från vart och ett av elementen.
När detta är klart kan man så räkna ut lämpliga filter. Man måste naturligtvis också känna till högtalarelementens impedans. Signalkällans utimpedans kan man nog approximera med högtalarkabelns resistans, men den kommer nog inte att påverka
särskilt mycket eftersom den är så låg.

Jag har fått förslag ovan på att sänka mina delningsfrekvenser, och det kanske kan vara klokt. Om man delar bas/mellan så lågt som 400Hz får man nog begränsade problem med interferens mellan basarna/bas-mellan. Jag ska dock mäta upp först och se hur det blir.

Sen undrar jag om någon har förslag på träslag i den slutgiltiga baffeln. Jag skulle vilja ha ett ganska mörkt träslag att montera elementen i så att de smälter in bättre. Jag vill helst inte heller använda regnskogsfördärvande träslag.

Mellan spelar forfarande i en egen låda, men jag har gjort en ny då jag insåg att den gamla hade alltför mycket elaka resonanser. Jag tror denna är bättre. En preliminär mätning antyder också att detta blir mycket bättre än min första lådkonstruktion.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-23 14:49

såg rejält ut det där :) spännande.
men bilderna ligger ju fel väg :wink:
kan kanske vara värt att lägga delningen mot basarna än lite lägre för att komma runt golvreflexen lite. men det e klart man får ju se vad mellanregistret klarar.

edit: tittar man på basarna så ser man en viss begränsad spridning redan vid 300 hz så en lägre delning skulle nog vara intressant
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-23 15:00

En sak jag funderat mycket över är hur högtalarelement beter sig vad gäller fas. Hur mycket vrider ett element fasen? Är det som för passiva filter, att om man vet frekvenskurvan så är också fasen given.
Ja. :) I princip så är de flesta högtalarelement av minimumfastyp. Dvs de vrider bara fasen så mycket som går att räkna ut från frekvensresponsen och mätavståndet till akustiska centrat.

Keba

Inläggav Keba » 2005-12-23 15:14

Kraniet skrev:såg rejält ut det där :) spännande.
men bilderna ligger ju fel väg :wink:
kan kanske vara värt att lägga delningen mot basarna än lite lägre för att komma runt golvreflexen lite. men det e klart man får ju se vad mellanregistret klarar.

edit: tittar man på basarna så ser man en viss begränsad spridning redan vid 300 hz så en lägre delning skulle nog vara intressant

Jag tänkte ni kunde behöva stretcha nackmusklerna lite, nästa gång blir de åt andra hållet :lol:

Jo, det hänger ju på vad mellanregistret pallar. Dumt om det skulle börja dista vid alltför låga nivåer. Jag ska kolla hur basarna sprider i min låda, de kanske sprider bättre om jag har tur. Bra kommentar!

Martin: Tack för svar på den frågan, den har förbryllat mig en del.

Jag kanske inte kommer att jobba på detta under mellandagarna, så det kan dröja till Januari innan fortsättning följer.
God Jul!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum