MichaelG skrev:Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?
Jo med viss reservation. Ino toppar är slutna konstruktioner som faller akustiskt en bit under 80Hz, runt 50Hz beroende på rum och placering. Så ja det går att dela lite lägre, men inte jättemycket. En delning vid 40Hz är uteslutet som jag ser det med Inos toppsystem. Isf får du skaffa pi60 och dela dessa.
Inos delningsfilter delar dessutom vid 80Hz(eller 78Hz om man skall vara exakt) och denna tycker jag absolut du bör använda om du skaffar ett par delade Ino högtalare.
Det finns som jag ser ingen bra anledning att dela lägre än 80Hz om man har bra basar. En högre delnings avlastar högtalarna mer.
Om jag får ge en rekommendation så skulle jag skaffa någon av dessa system:
1. pi60s + bs60: ca63kkr
2. i16s + cr80s + profY-2 : ca 69kkr
Gällande alt 2. Jag känner inte till dina bas personligen, men om denna är bra nog så kan du alltid skaffa en extra och spara in pengar. Kanske lägga dessa på ett par i28 toppar istället, men jag tycker att man klarar sig väldigt långt med i16s om man delar vid minst 80Hz.
Självklart så kan du testa med en bas och det kommer säkerligen låta bra, men frågan är hur mycket bättre det kunde blivit med en till. Det kommer du inte få veta förrän du testat.
Lycka till iaf och har du vägarna förbi Karlstad så får du självklart lyssna här