Sweetspot 2015 i Jönköping

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Sweetspot 2015 i Jönköping

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-01 11:45

sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
Det är inget fel att mäta men det läggs ofta allt för stor vikt på dessa.

Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!

Jag tycker rak frekvenskurva är bra och låg dist är förutsättningar som behöver vara uppfyllda innan det är meningsfullt att lägga energi på faslinjäritet. Ett sätt att undersöka hur fasvridning låter är att köra signalen genom allpasslänkar. Även om man vrider signalen flera varv så är det ofta antingen ohörbart eller mindre hörbart än man kan förledas att tro om man tittar rent grafiskt på problemet (hörbarheten påverkas av vid vilka frekvenser fasvridingen sker). -Samtidigt som små variationer i frekvensgång är tydligt hörbart. -Med musik som ljudkälla.

Rak frekvengång och flera varv fasvridning kan vara snudd på omöjligt att peka ut i en blindtest. Samtidigt som frihet från fasvridning och bara ett par dB avvikelse i frekvenskurvan kan vara lätt att peka ut.
-Ja, frekvenskurva och dist är oftast viktigare faktorer om man vill uppnå välljud än fasvridningsegenskaper (inom rimliga gränser).
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-01 11:48

music4ever skrev:
lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.

Vid vilka universitet är du professor inom alla dessa ämnen?

http://www.iiav.org/index.php?va=user_i ... userid=365
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-01 11:54

sportbilsentusiasten skrev:Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!

Ingen skillnad mellan de två. Återgivning är återgivning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 12:00

Det får du på kuppen. All musik är ljud, men inte alla ljud är musik. Alltså är återge ljud större och svårare än att återge musik.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-01 12:00

Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.
Man kan flytta en rundgångskänslig position något, men ofta blir resultatet att en annan frekvens vill börja ringa istället när man ändrar fasvridningen och om mikrofon eller talare/musiker flyttas/rör sig något så faller meningsfullheten att förändra fasvridningsegenskaperna kraftigt eller helt.
Det som däremot är viktigt för att hålla rundgångsproblemen på mattan (förutom hur rummet är beskaffat, mikrofon och högtalarplaceringar osv) är riktverkan (frekvensgångegenskaper i andra riktningar än framåt) både hos högtalare och mikrofoner. -Det är långt viktigare faktorer än fasvridningsegenskaperna (hos bra eller normaldålig PA-utrustning).

Edit: Orsaken till att jag testade detta på 80-talet, var att det från mer än ett håll påstods att man kunde minska rundgång genom att tillföra en ordentlig dos fasvridning. På senare år har en del menat tvärtom. -Att rundgångsproblemen minskar med rak fasgång. Hur som helst så skulle jag vilja se praktiska, realistiska demonstrationer som visar att påståendena stämmer.
Senast redigerad av RogerJoensson 2015-05-01 12:23, redigerad totalt 1 gång.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-01 12:05

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:
lagoqirra skrev:Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta.

Du avser raden där han skriver att han är/var adjungerad professor (som ett svar på frågan)?
Eller menade du något annat?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-01 12:22

RogerJoensson skrev:
PerStromgren skrev:
music4ever skrev:Vid vilka universitet är du professor inom alla dessa ämnen?

Du avser raden där han skriver att han är/var adjungerad professor (som ett svar på frågan)?
Eller menade du något annat?

Jag tror att Thomas har ett bekymmer med terminologin. Ordet professor betyder olika saker i USA och i Sverige, det finns ingen rak översättning till "adjunct professor". Se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Professo ... _professor
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-05-01 13:18

Nattlorden skrev:

Det får du på kuppen. All musik är ljud, men inte alla ljud är musik. Alltså är återge ljud större och svårare än att återge musik.

Jo det brukar vara få som fattar vad sportbilsentusiasten menar, det är få burkar som spelar musik.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 13:38

Evil_Homer skrev:Jo det brukar vara få som fattar vad sportbilsentusiasten menar, det är få burkar som spelar musik.

Nej

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-01 14:07

Ljudspåren på NASA-filmerna var inte roliga. Bakgrundsmusiken låg på ungefär samma ljudnivå som raketljuden. Musiken spelades upp på en för mig orealistiskt hög ljudnivå. Dessutom var den av det där pompösa patriotiska amerikanska slaget... En besökare två stolar bort höll för öronen!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 15:48

RogerJoensson skrev:Det påstås ibland att rak fasgång ger mindre problem med rundgång i PA-sammanhag än om fasen vrider som den brukar göra i ett PA. Jag menar att det inte stämmer. Det är bara att prova det hela i en verklig situation. Jag provade det rent praktiskt på 80-talet. Att lägga till kraftigt fasvridande allpasslänkar till en ljudkedja med låg fasvridning gjorde ingen skillnad överlag.

Jag delar din uppfattning och dina erfarenheter. Och egentligen är ju teorin bakom detta så självklart att man inte skulle behöva testa det experimentellt (blotta avståndet mellan högtalare och mikrofon ger ju en faskurva som rotarar massor av varv genom audioområdet) men ändå har jag gjort det, precis som du.

Eftersom detta är ett av de claim som Lagö gjorde, så pressade jag honom lite om just detta, genom att fråga om exakt detta. Alltså om han menade att en addition av några allpassfilter skulle göra systemet mera rundgångsbenäget.

Då framkom flera olika saker, även om hans svarade lite undvikande:

1. Med faslinjär menade han endast att fasen vred långsamt - vilket den gör för alla passivt delade högtalare med rak tonkurva, vilket säger något om tonkurvans betydelse. Inte att fasen beskrev ett origopasserande rakt streck med små (säg +/- 30 grader) toleranser inom huvuddelen av audioområdet.
Man bör inte glömma att man i ett minimumfassystem kan beskriva överföringsfunktionen med endera tonkurvan eller fasgången. De säger samma sak. Men bör också minnas att man genom att experimentera med imf-system kan undersöka hörbarheten för fasgångsavvikelser som inte ledsagas av tonkurveeffekter, och gör man dessa experinent så finner man att tonkurvan är OFANTLIGT mycket viktigare än fasgången.

2. Det framgick att han inte hade någon bestämd uppfattning om en serie med allpassfilter skulle ställa till med några rundgångsproblem, men att han egentligen bara menade att det som kunde ställa till med problem var hastiga faskast - alltså det man får runt... en smal resonanstopp i tonkurvan! :)
Kort sagt - när han säger att det är grupplöptiden som är viktig och att tonkurvan inte har så stor betydelse, så menar han det motsatta.

3. Det gick även att pressa ur honom (med en ledande fråga) att den relativt låga rundgångskänsligheten inte bara handlar om att undvika resonanstoppar i tonkurvan, utan även om att spela svagt. Det är ju inte direkt någon nyhet, men det bli lita konstlat, kan jag tycka, om man anför att något handlar om grupplöptid när det i verkligheten handlar om att inte ha resonanser, och att detta skall ge en hägra ljudkvalitet vilket gör att man kan spela svagare - och DET gör att det är mindre risk att drabbas av rundgång.
Så är det ju, och jag tycker det är bättre att säga det då, alltså att man slipper rundgång när man eliminerar svåra resonanstoppar och spelar svagt. Att säga att det är en effekt av faslinjäritet är ju mycket missvisande.

RogerJoensson skrev:Man kan flytta en rundgångskänslig position något, men ofta blir resultatet att en annan frekvens vill börja ringa istället när man ändrar fasvridningen och om mikrofon eller talare/musiker flyttas/rör sig något så faller meningsfullheten att förändra fasvridningsegenskaperna kraftigt eller helt.

Visst är det så. Rundgång får man ju vid en frekvens där man har "positiv gain", det vill säga har en gain över 1 i loopen, och det saknas fasmarginal, om jag får förenkla något (skall man vara noga så beror det även på fasens rotationsriktning, men i dessa sammanhang blir det en ickefråga eftersom den alltid roterar i samma riktning - högre frekvens ger flera grader).

RogerJoensson skrev:Det som däremot är viktigt för att hålla rundgångsproblemen på mattan (förutom hur rummet är beskaffat, mikrofon och högtalarplaceringar osv) är riktverkan (frekvensgångegenskaper i andra riktningar än framåt) både hos högtalare och mikrofoner. -Det är långt viktigare faktorer än fasvridningsegenskaperna (hos bra eller normaldålig PA-utrustning).

Ja, men det finns som sagt en egenskap till - hur högt man spelar. :)
'
RogerJoensson skrev:Edit: Orsaken till att jag testade detta på 80-talet, var att det från mer än ett håll påstods att man kunde minska rundgång genom att tillföra en ordentlig dos fasvridning. På senare år har en del menat tvärtom. -Att rundgångsproblemen minskar med rak fasgång. Hur som helst så skulle jag vilja se praktiska, realistiska demonstrationer som visar att påståendena stämmer.

De stämmer inte.

Så du kommer inte få se några varken demonstrationer eller giltiga argument för att påståendena stämmer. :)

Men jag skulle också vilja se sådana. Och en grön rymdis vore också kul att få se. Och en enhörning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-05-01 16:44

PerStromgren skrev:
music4ever skrev:

Engelskans "professor" betyder "högskolelärare" . "Adjunct professor" är bara en anställningsform, inte en akademisk titel.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-01 16:45

IngOehman skrev:3. Det gick även att pressa ur honom (med en ledande fråga) att den relativt låga rundgångskänsligheten inte bara handlar om att undvika resonanstoppar i tonkurvan, utan även om att spela svagt.

Fan vad smart, att ingen tänkt på det tidigare. Typ. :mrgreen:
IngOehman skrev:De stämmer inte.

Det var det jävligaste! -Det hade jag ingen aning om. Typ... :lol:

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-01 17:41

Det är samma sak. Musik är inte voodoo, även om en del audiofiler tror det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 21:32

sportbilsentusiasten skrev:Rak frekvenskurva är bra och låg dist är bra - men är det det viktigaste?
Det är inget fel att mäta men det läggs ofta allt för stor vikt på dessa.

Återge ljud är en sak, men jag vill återge musik!

Jag gilla dig, men ibland skriver du knasiga saker.

Saker som får man att känna det som att du bara repeterar sådant som du själv blivit itutad.

Som t ex det du skrev där. Floskler att det handlar om musik och inte mätningar. Som om det inte fanns ett samband mellan hur anläggningen beter sig fysikaliskt och hur väl den återger musik... Det gör det.

En hifi-anläggning återger musik just genom att återge ljud. Musik är en delmängd av ljud. Om man återger ljud perfekt så återges musiken som den var.

- - -

Sen kan jag tycka att det finns en underlig kontrast mellan dina två första meningar.

Du börjar med en fråga, som ser ut som om du är öppen och undrande ut, man får en känsla av att du egentligen bara vill ha en debatt - men i meningen efter så påstår du något som inte ser öppet och undrande ut alls!

Det gör att jag måste fråga dig:

På vilka grunder påstår du att det ofta läggs för stor vikt vid mätningar?

- - -

Missförstå mig inte, jag påstår inte att folk som utformar hifi-anläggningar alltid tittar på rätt saker och att inga viktiga parametrar missas, men om något så mäts det alldeles för lite, och det forskas alldeles för lite också, vilket man behöver göra innan man bestämmer vad man vill mäta och varför, och hur bra det blev.

Men du talar om andra saker än om hur det mäter.

Men det finns ju inget annat än hur det mäter*!

Om man mäter tillräckligt.

Så vad menar du egentligen?

Vh, iö

- - - - -

*Bortser här ifrån estetik och ekonomi och prestige och rykten och allt sådant som förstås kan påverka en lyssnare via suggestion.

Tycker inte att att det är en ointressant fråga, men en som kan hanteras för sig själv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-01 21:37

Den där extra dimensionen som ibland uppstår när man lyssnar. Allt annat lika och ändå låter det övernaturligt bra emellanåt och bara osannolikt bra annars. Jag tror den dimensionen beror på mig som lyssnare (dagsform typ), men hur mäter man den och kan somliga anläggningar/lyssningsrum väcka den till liv oftare än andra, t ex genom stark feelgood effekt? Går verkligen ALLT att mäta?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-01 21:56

Att allt vi kan höra går att mäta betyder inte att vi lärt oss att göra det, ännu.

Men om frågan betyder "har vi mätinstrument med högre upplösning än vår hörsel?" så är jag benägen att säga ja - det har vi. Nog. Det betyder inte att vi vet allt som finns att veta om hur man skall använda instrumenten och behandla insamlad data.

Men det finns saker kvar att lära oss när det gäller att förstå vad som ger vilka effekter i en musikåtergivningskedja.

- - -

Och en viktigare fråga, kan jag tycka, är om det alltid är den bästa vägen att leta kunskap med hjälp av mätningar. Min uppfattning är att det definitivt INTE är så. Det finns massor av saker som man kan lära sig mycket, mycket mera om genom att studera dem med öronen som instrument. Dock vet jag att många som är skeptiska till mätningar anser att även sådan bör sortera som mätningar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-01 22:56

hifikg skrev: Går verkligen ALLT att mäta?

Upplevelsen är förstås väldigt svår att mäta.
Men det finns säkert nån metod att mäta hjärnaktiviteten för upplevelsen också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-01 23:24

paa skrev:
hifikg skrev: Går verkligen ALLT att mäta?

Upplevelsen är förstås väldigt svår att mäta.
Men det finns säkert nån metod att mäta hjärnaktiviteten för upplevelsen också!

Upplevelsetester/skalor finns det en uppsjö av. Huruvida de är valida* eller ej är en annan fråga . . . typ.

*Att de mäter just det som man vill/tror att de skall mäta på ena ungefär . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-02 00:22

hifikg skrev:Den där extra dimensionen som ibland uppstår när man lyssnar. Allt annat lika och ändå låter det övernaturligt bra emellanåt och bara osannolikt bra annars. Jag tror den dimensionen beror på mig som lyssnare (dagsform typ), men hur mäter man den och kan somliga anläggningar/lyssningsrum väcka den till liv oftare än andra, t ex genom stark feelgood effekt? Går verkligen ALLT att mäta?

Nja. Om det är som du säger att det finns en skillnad i upplevelse som beror på lyssnarens dagsform så blir det omöjligt att mäta denna skillnad med mikrofon. Ljudet såsom mikrofonmätbar företeelse påverkas ju inte av en lyssnares dagsform.

Mätningen skulle då behöva vara helt eller delvis baserad på lyssnaren, alternativt på ett svindlande vis ha tillgång till de relevanta övriga intrycken lyssnaren har haft och en modell över lyssnarens sätt att processa alltihop.

Om med någon hjärnavbildningsteknik man skulle lyckas skilja mellan den osannolika och den övernaturliga upplevelsen av musiken, vad skulle det egentligen ha för betydelse? Man skulle kanske få ledtrådar till vad utöver det objektiva ljudet som formar lyssningsupplevelsen - men det är nog inte det du tänker på när du frågar om mätbarhet?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-02 00:35

Klurade man ut det kunde man göra ett hifi-piller som garanterar en extatisk lyssningsupplevelse, hver gang. Om anläggningen är riktigt undermålig tar man två...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-02 00:52

Just hifi... hifi är förstås ett medel, med målet upplevelse, men föreställningen om hifi (typ feelgood) är också en del av medlet. För många. God hifi och föreställningen om god hifi korrelerar säkert rätt starkt, men det finns inget entydigt samband.

Jag tror att magin möjliggörs på ganska låg hifi-nivå. Just eftersom andra faktorer, mer eller mindre oberoende av anläggningens prestationsförmåga, har (kan ha) så stor betydelse för upplevelsen.
Don’t just do something, sit there.

JM

Inläggav JM » 2015-05-02 09:07

hifikg skrev:
Evil_Homer skrev:
FBK skrev:Tur att det finns sådan här trådar varje år så folk kan "skriva av sig" om hur dåligt det är på Hifimässor, och hur bra allt är hemma.

+1
Glöm inte den klassiska " och dom spelade mässjazz " och då man ställer frågan om dom hade med sig musik och frågat om dom ville spela den så är det nästan alltid som svaret blir ett nej.

Jag brukar ha med mig egen mässjazz för säkerhets skull ;)

Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
Det är svårt att utvärdera högtalare o högtalaren i relation till rummet med tät musik över 85 dB ffa pga maskerings effekter.
Möjligen kan tät musik under 85 dB i lyssningspositionen ge något men jag är oklar på vad. Tacksam för exempel.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

JM

Inläggav JM » 2015-05-02 10:15

lagoqirra skrev:Angående Öhmans inlägg: Man lär ut det okända från det kända. Om man inte vet vilka begrepp som är kända är det svårare att hitta bra förklaringsmodeller. Därför hjälper det om man vet vilken utbildning (språk) man kan använda. Jag får ofta ”tolka” mellan grupper som: maskinteknik, elektro, fysik och väg- och vatten. Eftersom jag är professor i samtliga ämnen kan jag göra detta. Detta mål att ”tolka” förringar inte utan skall enbart ses som frågan ”vilket språk talar du”. Detta har heller inget med prestige att göra. När man märker att de begrepp man normalt använder tolkas annorlunda måste man kanske ”byta språk”. När en svensk säger ”bolla” till en dansk för att markera att vi skall ”diskutera” kan en viss förvirring uppstå. Jag använder mig av standardiserade begrepp där ISO, ANSI och andra internationella standarder utgör basen för begrepp och metoder så att vi talar om samma sak. Det kan dock skilja en del i begrepp mellan disciplinerna men detta brukar jag ha bra koll på. Mitt arbete inom standardiseringen har som mål att minska denna språkförbistring samt göra det svårare att felaktigt använda begreppen vilket alltför ofta händer för att delge en egen åsikt utan vetenskaplig förankring.

Om man vill krångla till det och ifrågasätta för sin egen skull kan man göra detta men då missar man ofta en stor möjlighet att lära sig mer. Mitt mål är att lära ut mer och förklara vanliga missuppfattningar baserat på den kunskap lyssnaren sannolikt har. Detta var mitt mål, inget annat. De som vill ta till sig denna kunskap kan få ett nytt perspektiv på många ljud- och vibrationsaspekter samt vanliga missuppfattningar. Det var detta vi ville erbjuda Sweetspot-besökare!

http://www.sodraaby.se/wp-content/uploa ... rev3-1.pdf

Om jag förstår dig rätt är mättekniken inom audio-området för fokuserad på stationära icke dynamiska förlopp utan hänsyn till ljudets dynamik över tiden.
Som gammal forskare från den mer mjuka sidan med publikationer inom ffa neurokirurgi, neuropsykiatri, neuroradiologi, psykologi mm har jag alltid haft svårt korrelera perceptions/medicinska fynd med bra tekniska mätningar.
Utifrån din horisont hur borde mätningar av högtalare o högtalare i det lilla rummet göras?

Jan Mogard
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 10:37

Vad den ene eller andre konstruktören är fokuserad på kan ju skilja sig rätt så mycket, och att generalisera och antyda att "alla andra gör fel" känns för mig mest som trist marknadsföring.

Det är ju dessutom knappast någon nyhet för något att massor av mätningar som tittar på beteendet över tiden är vanliga. Vattenfallsmätningar är knappast någon nyhet för något.

Det finns dock ett problem som många som talar om att vi (alla?) mäter fel och borde mäta med transienta mätsignaler istället, och det problemet är att man när man gör det inte kan skilja mellan linjära och olinjära fel!

- - -

Jag brukar säga att problemet som, om något, är lite generellt är att de flesta mäter apparaters utsida men glömmer eller vågar inte titta in och undersöka insidan. ;) Det kanske låter lite kryptiskt, men det jag talar om är att kartlägga mekanismerna, de intrinsiska egenskaperna, som ger de fel man ser när man mäter på utsidan. Det är sådant som är för sällsynt. Både tonkurva och distorsion är bara yttringar av inre egenskaper. Och vågar man inte dyka in och titta på egenskaperna direkt så kommer bilden av dem alltid att förbli lite suddig.

- - -

Det är även intressant att många som är övertygade om att vi behöver mäta andra saker än med stationära signaler, hänvisar till Matti Ottala - vars mätsignaler var i alla högsta grad stationära! Och utsidesmätningar var det dessutom. Det som är intressant med Ottala var att han i varje fall i någon mån reflekterade över de inre mekanismerna.

Han hade även (och har kanske) rätt så bestämda uppfattningar om hur det inre skulle vara utformat för att resultatet skulle bli bra. Det är ju intressant, men jag är mycket skeptisk till nästan allt det han skrivit. Det går att bryta mot i princip alla "regler" för hur en förstärkare skall vara uppbyggd ala Ottala, och nå fram till en utmärkt förstärkare.

Det går dock inte att bryta mot grundläggande och sedan urminnes tider kända krav för en ackurat funktion, som t ex att framvägen måste kunna ge en utsignal som stämmer med insignalen - med någon (t ex predistorderad) insignal, och att oförmåga därvidlag inte går att rädda med återkoppling. Men det var ju välkänt före Ottala.

IngOehman skrev:Att allt vi kan höra går att mäta betyder inte att vi lärt oss att göra det, ännu.

Men om frågan betyder "har vi mätinstrument med högre upplösning än vår hörsel?" så är jag benägen att säga ja - det har vi. Nog. Det betyder inte att vi vet allt som finns att veta om hur man skall använda instrumenten och behandla insamlad data.

Men det finns saker kvar att lära oss när det gäller att förstå vad som ger vilka effekter i en musikåtergivningskedja.

- - -

Och en viktigare fråga, kan jag tycka, är om det alltid är den bästa vägen att leta kunskap med hjälp av mätningar. Min uppfattning är att det definitivt INTE är så. Det finns massor av saker som man kan lära sig mycket, mycket mera om genom att studera dem med öronen som instrument. Dock vet jag att många som är skeptiska till mätningar anser att även sådan bör sortera som mätningar.

Vh, iö

När jag läser det jag själv skrivit i det ovanstående så inser jag att jag kanske behöver förtydliga mig.

Det finns ju en risk att någon som läser det ovanstående får intrycket att jag påstår att mätinstrument är lika bra på saker som t ex att identifiera vem en röst tillhör och liknande, och möjligen finns det även en risk för att någon tolkar det jag skriver som att mätningar kan ersätta lyssnande.

Inget kunde vara felaktigare.

Lyssnandet är inte bara viktigt under utveckling av audioprodukter, det är till och med mycket viktigare än de som är mätningsskeptiska tycker och tror! Och det som gör lyssningar, speciellt på de problem som högtalare och rum riskerar tillföra, så viktiga, är att lyssningen ger den kompletta bilden.

När man mäter något så tittar man bara på en enskildhet och är mer eller mindre blind för andra egenskaper, och då ljudåtergivning potentiellt kan innehålla förvrängningar av ofantligt många olika typer, är det väsentligt att man har med den kompletta bilden när man utvärderar, den man får vid lyssning. Det går inte att bara titta på ett antal enskildheter, eftersom de aldrig tillsammans utgör helheten, hur många saker man än mäter.

Det betyder inte att man med lyssning kan identifiera felorsaken, men det är heller inte "istället för att mäta" som man lyssnar.

Efter att ha lyssnat och hört kan man som regel lista ut vad det är man behöver mäta för att kartlägga de problem man hört, och när man kartlagt och förstått dem som kan man även åtgärda dem. :)

Att bara mäta är lika dumt som att bara lyssna. Man måste faktiskt göra både ock, och inte ens det räcker. Man måste utforska ämnet till gränsen för utmattning också, för att lära sig så mycket som möjligt om vad betyder något, vad som är lätt att missa.

Vh, iö

- - - - -

PS. Med det sagt är inte alla mojänger i kedjan lika komplicerade. Eller rättare sagt de är komplicerade på olika sätt. En förstärkare är på sätt och vis mera komplicerad än en högtalare, för de flesta, att förstå sig på. Går man på djupet med det så finner man att nästan alla länkar i kedjan blir ofantligt komplicerade om man skall veckla upp dem till sista beteendekomponent.

Men en sak gör förstärkare lättare att förstå än högtalare - att de är transmissionslänkar. De har EN utgång/EN utsignal och förstås en ingång. En högtalare har hur många utsignaler som helst, så man kan inte beskriva en högtalares överföringsfunktion utan att förenkla utsignalen till bara en (vilket är en extrem förenkling). Det kan betyda att man förenklar högtalaren till att påstå den vara rundstrålande, eller att man bara bryr sig om utsignalen i en enda riktning, eller att man bara bryr sig om dess effektutstrålning. Vilket man än väljer så blir det en falsk och MYCKET vilseledande beskrivning av högtalare. Så även om en högtalare är en i grunden enkel mojäng, så det det inte enkelt att beskriva dess överföringsfunktion. Därför är det även svårt att definiera en högtalares uppdrag i fidelitetens namn.

Förstärkare, som ju som bekant bara har en utgång och en utsignal, är mycket lättare att definiera uppdraget för - utsignalen skall vara samma som insignalen. Att både ut- och insignal är i samma domän (en spänning som varierar över tiden) gör det ännu enklare.

Om jag (äntligen) skall försöka komma till saken i detta PS så: Effektförstärkare är mojänger som jag vill påstå går att analysera i väldigt hög grad med hjälp av bara mätningar. Man behöver titta på mera än tonkurva och distorsion (som för övrigt inte ens är det första jag tittar på), men oddsen att man skall kunna förstå sig på en väldigt bra förstärkare, det vill säga kunna göra en insatt gissning om att den inte kommer att ge något hörbar påverkan, baserat bara på ett antal väl valda mätningar, är, faktiskt, väldigt bra.

Men att från mätningar på en förstärkare som INTE är ofärgande, som inte lämnar signalen utan påverkan, som påverkar musiksignalen påtagligt, bedöma exakt hur man kommer att uppleva färgningarna, är fortfarande ofta svårt. Man har helt enkelt för många variabler att bolla med, och även skillnader som vid en mätning med ändligt antal insatser kan framstå som rätt så små skillnader kan upplevas som större, och annorlunda än man tänkt sig. Men det betyder snarare att vi som lyssnare är komplicerade apparater. Inte att förstärkaren är det. Man bör skilja på det.

Och därför behöver man även skilja mellan möjligheterna att komma med en insatt gissning om huruvida en apparat är så ofärgande att dess påverkan inte kommer att detekteras (det är man bra på att gissa, om man mätt tillräckligt och är insatt i hur mätningar och hörseln fungerar) och möjligheterna att förstå exakt hur man kommer att uppfatta en apparat som enligt mätningarna färgar massor (det är mycket svårare att gissa detta).
Senast redigerad av IngOehman 2015-05-02 11:21, redigerad totalt 3 gånger.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 10:45

PerStromgren skrev:Jag tror att Thomas har ett bekymmer med terminologin. Ordet professor betyder olika saker i USA och i Sverige, det finns ingen rak översättning till "adjunct professor". Se http://en.m.wikipedia.org/wiki/Professo ... _professor

Han titulerar sig själv "adjungerad professor" på svenska. Vilket betyder att han är det just nu eller åtminstone var det för något år sedan då vissa texter skrevs. Det står även på hans hemsida: "Thomas Lagö bor sedan 14 år i USA och är idag verksam deltid som adjungerad professor vid University of Arkansas."
Vad jag förstår så blir en direktöversättning till svenska missledande och falsk(?).
Och om/när han inte längre arbetar som adjungerad professor, så är han inte heller professor (enl. vad som gäller i Sverige).

-Vad nu ev. titlar har att tillföra den aktuella diskussionen...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-02 11:02

JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.
Det är svårt att utvärdera högtalare o högtalaren i relation till rummet med tät musik över 85 dB ffa pga maskerings effekter.
Möjligen kan tät musik under 85 dB i lyssningspositionen ge något men jag är oklar på vad. Tacksam för exempel.

Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare. Med "producerad musik" (en multikanalprodukt med mycket manupulation), som jag tror John Larsen kallade det för många år sedan, blir det annorlunda och fokus hamnar på lite andra aspekter än hifi - hög trohet mot ett verkligt framförande. Vissa typer av musik existerar bara genom högtalare. Jo, jag är givetvis uppväxt med den musiktypen och håller den högt men för utvärdering av ljudåtergivande apparatur är den möjligen inte alltid välägnad. Undantag finns givetvis, Pink Floyd-fan som man är... På Sweetspot tyckte jag det spelades alldeles för mycket utslätad populärmusik, typ singer-songriter-gitarr. Jo, jag har i regel med mig en egen CD med ett urval av olika musik. Inte någonstans på mässan spelades det t.ex. en symfoniorkester när jag var där. Fast jag fick spela Verdi's Requiem på TAD-systemet (vilket inte lät speciellt annorlunda mot min anlöggning hemmavid).

JM

Inläggav JM » 2015-05-02 11:26

RogerGustavsson skrev:
JM skrev:Bra Hifikg! Optimal "Mässjass" ger många perceptionsfördelar speciellt i området där örat/hjärnan är som känsligast. Mässjassen avslöjar obarmhärtigt ofullkomligheter i högtalare och högtalarens relation till rummet. Jag hör ofta myten att alla högtalare låter bra på gles musik. Har du ett stycke gles musik som du är van att lyssna på är det inte så svårt att avgöra om din personliga upplevelse är sämre eller bättre.

Det är nästan som att svära i kyrkan att skriva så på ett ljudforum. Personligen vill jag föresträdesvis använda akustiskt framförd musik inspelad i en lokal med någorlunda naturlig akustik för bedömning av högtalare.

Misstänker starkt vi har olika uppfattning map mässjazz. Manliga/kvinnliga sångröster med akustiska instrument som framför gles jazz under bra akustiska förhållanden är för mig mässjazz.

JM

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-02 11:31

Akustisk musik, enkelt inspelad, ger bättre bedömningsgrund än producerad musik på så vis att man kan referera till den även om man inte känner musiken. Man kan referera till den ändå, eftersom instrumentljud och hur sådana påverkas av rum, är något alla har erfarenhet av.

En producerad musiksignal däremot, kan man inte veta ens ungefär hur den "skall låta".

Men att gles musik inte skulle vara lättare att återge (och därför mindre utslagsgivande på en mässa) än komplex bombastisk musik på hög nivå, är en helt annan fråga. Och jag är benägen att säga att det ÄR svårare att återge en FFF-spelande symfoniorkester så pass väl att det inte finns uppenbara brister, än att återge en mindre och mera svagspelande ensamble.

Men varför välja?

En anläggning bör klara allt och bara för att en sorts musik är svårare behöver det inte betyda att den andra saknar informationsvärde för lyssnaren.

För just mig är dock mässjazzen rätt så värdelös. Jag har svårt att stå ut med musiken. Det som kallas mässjazz är som regel dessutom producerad musik (multimickad, mixad och reverbererad), inte enkla raka akustiska tagningar. Men den är producerad för att uppfattas som sångröster med akustiska instrument som framför gles jazz under bra akustiska förhållanden, vilket dock som regel faktiskt låter rätt så annorlunda än den smetiga mässjazzen* (som må låta insmikrande, men utan att påminna speciellt mycket om hur akustisk musik låter live). Självklart finns det undantag.

Vh, iö

- - - - -

*Det vet man om man spelar in mycket själv och därmed har skaffat sig både mycket erfarenhet av live-musik och av hur den faktiskt går att fånga verklighetstrogen, det vill säga långt ifrån mässjazzen.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-02 11:48

Hm. -Vad är mässjazz egentligen? Jag som inte har varit på en hifimässa sedan 80-talet, trodde att det var akustiska inspelningar huvudsakligen inspelade med ett mikrofonpar eller liknade. Om det är multimikat och dessutom närmikat, eftermixat och med pålagt reverb, så fattar jag inte hur folk kan sitta och bedöma perspektiv, djup hos lyssningsanläggningarna och få ut mycket användbart av det.

Kan man få ett par typiska exempel vad det rör sig om för slags musik/inspelningar (tex på Spotify eller inte-allra-värsta-sortens-Youtube)? Det behöver inte låta fantastiskt, jag vill bara få en hum om vad det kan vara för något.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi