Nu har jag bokat in mig hos Jonas för en lyssning.
(Jag var hos Almen för några år sedan och det lät mycket bra, men vi spelade aldrig särskilt högt. Dessutom hade han ett avsevärt mycket mer ljudtryckskrävande rum än vad jag har, så där får jag nog ingen rättvisande bild av vad jag är ute efter dvs; hur högt kan de spela hos mig?)
Det är lustigt, för ett antal år sedan var kvaliteten på ljudet mycket viktigare än kvantiteten. Jag levde i många år med stativare och en måttlig förstärkare och noterade ibland att det inte räckte till, men det störde mig aldrig. Så fick jag möjligheten att köpa ett par högtalare med både större effekttålighet och några dB större känslighet. Jag skaffade också en större förstärkare. De lät dock inte lika bra som stativarna, men möjligheten till att spela starkare gjorde att det inte var någon option att byta tillbaka (jag hade kvar stativarna).
Så småningom skaffade jag de högtalare jag har nu som hade ytterligare större effekttålighet och ytterligare några dB större känslighet. Tillsammans med en ännu större förstärkare kunde jag spela musik precis så högt som jag ville utan att det kom i närheten av att låta illa. I allmänhet lät det också mycket bra när jag såg på film, även på hög ljudstyrka. Men vissa filmer med extremt mycket info i subkanalen funkade inte riktigt. Det bullrade och lät, men det var väldigt same, same och entonigt. Och så kunde jag ju inte ha det!
Då kom jag över subben jag har nu och sedan dess har jag ALDRIG haft för litet kraft i något register. +99% av all musik jag spelar klarar jag utan subben, men enstaka skivor med djup orgel låter bättre med sub. Och om jag spelar Svampmusik på mycket hög volym, låter det helt oansträngt när subben är inkopplad.

Och filmer kan mullra och bullra och dundra hur mycket de vill - allt presenteras helt avslappnat. Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna. Så det ska bli spännande att höra hur pi60 står sig i detta hänseende.