Hur stor variation i utnivå fr olika CD-spelare är normalt?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
M_N

Hur stor variation i utnivå fr olika CD-spelare är normalt?

Inläggav M_N » 2005-12-16 11:29

Kopplade in en annan signalkälla än den jag normalt använder häromdagen och fann att ljudnivån var högre än tidigare, allt annat lika. Så pass att jag kände mig tvungen att försöka göra en enkel mätning.

Då jag inte hade multimetern tillhands gjordes mätningen med en enkel RadioShack ljudtrycksmätare placerad på soffbordet pekandes mot taket (C-vägt, slow response). Spelade en testskiva med sinussignal och den inlånade apparaten ger 6 dB större utslag än min egen.

Någon som har en uppfattning om det är en rimlig variation apparater emellan (eller om mätmetoden ens är relevant, borde väl egentligen mäta spänningen ut från resp apparat)?

// Mikael

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-16 11:39

Normalt brukar det vara 2 V ut från en CD-spelare. Det finns dock många som har betydligt högre utnivå. Det kan vara användbart då man skippar försteg och vill styra ut ett slutsteg med låg känslighet.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-12-16 14:10

Riktigt gamla CD-spelare hade oftast ca 1V ut har jag för mig.
Nyare kör oftast ca 2V, men olika modeller har ofta valt lite olika nivåer. De med inställbar utnivå har ibland lite högre maxnivå.
Jag tror 1V till minst 2.5V är rimlig variation mellan apparater av olika modell.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-12-16 16:22

Det är inte så, möjligen, att någon av apparaterna använder HDCD? Det ger, om jag inte missminner mig, en skillnad i utnivå på 6dB. (Nu kommer jag inte ihåg åt vilket håll, och för lat för att googla.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-12-16 17:05

Att det är mindre än 2 V ut är ovanligt. Alla stationära CD-spelare jag har varit i kontakt med /ägt har lämnat ca 2 V ut vi full utstyrning. Ingick inte det i standarden från början? Däremot är det ofta lägre utnivå på bärbara CD-spelare och datorutgångar.

Återgå till Teknikforum