dämpmaterial i låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

etal

Re: dämpmaterial i låda?

Inläggav etal » 2015-05-04 21:53

paa skrev:
Perfector skrev:Instinktivt att få sågat, om du inte har sågbord hemma.

Ja, ta färdigsågat om du inte har erfarenhet att såga och bygga med precision.
Men var noga med att beräkna hur alla sidor ska överlappa så det inte fattas 22 eller 44 mm i någon ände.
Sedan kan det vara så att tjockleken på MDF inte är exakt 22 mm utan plus minus 0.5 mm, och att sågningen inte blir på tiondelen heller, Det är bra om den kommer inom en halv mm.
Därför är det väldigt bra att köra på en eller två mm övermått på de bitar som sitter "utanpå" och sedan fräsa ner dom till exakt mått med kantfräs med styrkullager efter limning. Det bitar som sitter "mellan" två sidor sidorna kan sågas på teoretiskt mått, så kompenserar man med de andra bitarna.

De blir nog så att jag köper färdig sågat, hur mycket längre(högre) kommer baffeln och baksidan måsta vara?

etal

Inläggav etal » 2015-05-05 16:21

Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 18:08

etal skrev:Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh

Dessa gillar jag:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-59
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =40-217-61

Bild

Ser ut så här när de är monterade:
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-05 18:13

Dessa är inte heller så dumma.
Pris: 111.50
Speaker terminal
With gold-plated contacts and plastic covers, for screwing as well as for 4mm banana plugs.
Från Monacor
Bilagor
ST-960G.jpg
ST-960G.jpg (150.07 KiB) Visad 2940 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

etal

Inläggav etal » 2015-05-05 18:19

AndreasArvidsson skrev:
etal skrev:Imorgon skulle de vara färdig sågat, så i helgen börjar jag bygga. Nån som kan tipsa på några terminaler som inte är allt för dyra.
Mvh

Dessa gillar jag:

[ Bild ]

[ Bild ]

Måste man då ha banankontakter till dem och vart köper man plattan att fästa dom på?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 18:21

etal skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Mvh

Dessa gillar jag:

[ Bild ]

[ Bild ]

Måste man då ha banankontakter till dem och vart köper man plattan att fästa dom på?

Ja dessa kräver banankontakter. Plattan behövs inte. Bara att borra 2st hål i lådan och banka i dem.

etal

Inläggav etal » 2015-05-05 18:23

AndreasArvidsson skrev:
etal skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Dessa gillar jag:

[ Bild ]

[ Bild ]

Ja dessa kräver banankontakter. Plattan behövs inte. Bara att borra 2st hål i lådan och banka i dem.

Simpelt, dock sjukt snyggt med en sån platta :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-05 20:13

Summer Passing

etal

Inläggav etal » 2015-05-05 20:45

Aerob skrev:Bara att välja och vraka: http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler

Jag var helt såld på dom han första linka :D

etal

Inläggav etal » 2015-05-05 21:45

Hur fäster jag högtalarkabeln som går från elementet till insidan av terminalerna? är det löda som gäller? :?
Tror det blir http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler/anp-10 eller liknande

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 22:04

etal skrev:Hur fäster jag högtalarkabeln som går från elementet till insidan av terminalerna? är det löda som gäller? :?
Tror det blir http://www.hifikit.se/tillbehor/terminaler/anp-10 eller liknande

Ja man löder.

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 16:56

Nu har jag hämtat MDF:en, och jag är helnöjd :D

Spoiler:
Visa
Bild
Och en liten spill bit :D
Bild

På fredag hämtar jag terminaler, dämpmaterial, basreflexrör och trälim :D :D

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-06 17:02

Hälsa killarna på sågen att det kan vara dags att lämna in klingan för slipning!

Summer Passing

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 17:07

Aerob skrev:Hälsa killarna på sågen att det kan vara dags att lämna in klingan för slipning!

Jo, det vvart lite bränn märken på två av bitarna :P

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 18:50

går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen. :P

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-06 18:53

Borde väl funka bra.
Börja med en spik och ett snöre som du binder runt pennan och ritar hur stort hålet ska vara så blir det bra
Ha INTE för bråttom när du sågar, då kan du få splittring i alla material.
Easy does it.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-06 19:09

etal skrev:går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen. :P

Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.
Denna centreringsgrej fungerar inte för mindre diametrar som t.ex diskanter, men för ett redig baselement så bör det gå.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 19:21

paa skrev:
etal skrev:går de bra att köra sticksåg i mdf? har inget "stöd" för att göra cirklar med handöverfräsen. :P

Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.
Denna centreringsgrej fungerar inte för mindre diametrar som t.ex diskanter, men för ett redig baselement så bör det gå.

Jag har fått lånat en handöverfräs och han som äger den säger att det inte fanns nåt för att göra cirklar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-06 19:39

etal skrev:
paa skrev:

Jag har fått lånat en handöverfräs och han som äger den säger att det inte fanns nåt för att göra cirklar.

Det är en vanlig missuppfattning, när man inte upptäckt det lilla centreringsstiftet ibland alla småprylar i plastpåsarna.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 19:45

paa skrev:
etal skrev:
paa skrev:Kantanslaget som medföljer handöverfräsen, med två rundstänger som går igenom fräsens basplatta brukar ha ett tillbehör som består av en centreringsspets. Om man borrar ett hål i centrum på stora hålet som man ska köra upp så kan man styra med den spetsen i det hålet och svänga runt fräsen och köra upp hålet. Det brukar vara bäst att fräsa bort halva tjockleken från var sin sida, och alltså göra färdig baffelhålet innan man limmar ihop lådan. Prova försiktigt på baksidan först och justera för exkat diameter. Vill man planförsänka ner lite så gör man det innan man kör det genomgående stora hålet.

Det är en vanlig missuppfattning, när man inte upptäckt det lilla centreringsstiftet ibland alla småprylar i plastpåsarna.

Han har haft den rätt så länge, de kan ha hänt att den är borta också.
Ja ska höra med han igen.

etal

Inläggav etal » 2015-05-06 21:53

etal skrev:
paa skrev:
etal skrev:

Han har haft den rätt så länge, de kan ha hänt att den är borta också.
Ja ska höra med han igen.

Ja vet inte om vi kom fram till om vanligt trälim blev bäst eller inte, men XLBygg hade inte så stort utbud.
https://www.xlbygg.se/forsell/bollnas/s ... packel-fog

Ni kan ju kolla och säga vad ni tycker.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-06 21:59

Summer Passing

etal

Inläggav etal » 2015-05-07 08:37

Aerob skrev:Bästa alternativet enligt mig: https://www.xlbygg.se/forsell/bollnas/s ... 0-75l-1182

Kan du motivera varför :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-07 08:54

Det är samma typ av lim som jag rekommenderat.
Bitarna verkar ju rakt sågade, så då kommer det att bli bra limfogar, och det limmet passar perfekt.
Smörj på ett tunt lager lim på båda ytorna som ska limmas, och se till att du får tryck på limfogen under tiden när den torkar. Det går ganska fort, du hinner bara ta en kaffe så kan du jobba vidare.
Senast redigerad av paa 2015-05-07 09:23, redigerad totalt 1 gång.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-07 09:11

etal skrev:
Aerob skrev:Bästa alternativet enligt mig: https://www.xlbygg.se/forsell/bollnas/s ... 0-75l-1182

Kan du motivera varför :)

Det är det lim som är avsett för ändamålet, pvac-lim är defacto-standarden inom dagens möbelsnickeri. Gå till valfritt snickeri och kolla hur mycket PL400 dom använder...

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-07 10:34

Så här ser grejorna ut som man fräser hål med:

Bild
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-07 10:42

Japp, och dom brukar som paa säger följa med de allra flesta handöverfräsar. Om inte så kan man enkelt bygga en egen jigg av några skräpbitar, här finns en del idéer på hur dom kan se ut: viewtopic.php?p=388303

Summer Passing

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-05-07 11:11

Som Aerob skrev, vanligt vitlim är lämpligast. Om man missat med torka bort överflödigt lim vid fogar (före det torkat) är min erfarenhet att varianten för utomhusbruk är enklare att slipa / skrapa bort. Inomhusvarianten blir hårdare och det blir större risk att man slipar ned i skivan bredvid själva limklatten.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2015-05-07 12:49

Personligen föredrar jag att skrapa bort limmet med en trekantskrapa när limmet är halvtorkat. När man trycker ner fingret i limmet ska det fortfarande vara elastiskt men inte kladda, ungefär då är det ett bra läge att skrapa bort överflödigt lim. Fuktig trasa tycker jag är onödigt kladdigt och tidskrävande, man tillför onödig fukt till fogen och omgivande trä (om än väldigt lite) samt det värsta (i varje fall när man arbetar med riktigt trä) man drar ut en tunn hinna lim utanför fogen som sedan kan skapa problem när man ytbehandlar.

Summer Passing

etal

Inläggav etal » 2015-05-07 19:23

Spoiler:
Visa
Bild

Då har man köpt limmet.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum