Moderator: Redaktörer
Johan_Lindroos skrev:JM, jag har inte tid att svara dig idag. Hur som helst försöker jag svara dig med mer torra och faktabaserade inlägg framöver.
Martin_Dewens skrev:Hur som haver, så kommer jag troligen inte att kunna tygla min nyfikenhet. Att testa är att veta!![]()
En annan fundering kring Dipolämnet, gäller hur mycket av frekvensregistret som är lönt att inkludera i själva "dipolandet"?
Jag har sett en del exempel där dipolprincipen används i bas och mid, men ej i diskanten!?
Vilka är för eller nackdelarna med att ha en bakåtriktad diskant, i motfas?
Vidare har jag sett en del exempel på dipoler med stora (15") mellanregister. Det borde ju bli en begränsning av de högre mellanregistertonernas möjlighet att stråla bakåt pga magnetpaketet?
Martin_Dewens skrev:Martin_Dewens skrev:Hur som haver, så kommer jag troligen inte att kunna tygla min nyfikenhet. Att testa är att veta!![]()
En annan fundering kring Dipolämnet, gäller hur mycket av frekvensregistret som är lönt att inkludera i själva "dipolandet"?
Jag har sett en del exempel där dipolprincipen används i bas och mid, men ej i diskanten!?
Vilka är för eller nackdelarna med att ha en bakåtriktad diskant, i motfas?
Vidare har jag sett en del exempel på dipoler med stora (15") mellanregister. Det borde ju bli en begränsning av de högre mellanregistertonernas möjlighet att stråla bakåt pga magnetpaketet?
Vad bra. Då hoppas jag att herrarna får tid att fundera över mina senaste frågor.
Almen skrev:JM skrev:Timingen av de tidigaste reflexerna är av yttersta vikt enligt mina tidigare inlägg för ge hjärnan optimal spatial upplevelse. Se Tooles modifiering av Barrons graf hur tidsfördröjningen av ljudet relativt mängden direktljud/reflexljud påverkar spatiala upplevelsen. s 87 Toole Sound Reproduction 2008
Ja, det påverkar den spatiala upplevelsen, men inte till det bättre, enligt mig. Jag vill inte att det inspelade ljudet skall förstöras med reflexer, oavsett om det inspelade ljudet är direktljud eller reflexer. Om man sitter och lyssnar på nyheterna på en liten TV så kan det säkert vara jättebra med tidiga reflexer, men jag vill inte ha det när jag lyssnar på inspelad musik. Jag vill så gott det går, med Tooles ord nedan, bli förflyttad i rummet (och därmed i tid).
[Mina fetningar]Toole skrev:Our ability to judge the distance of sounds is greatly
improved when there are reflections, especially, it seems,
early reflections. In rooms we improve with time, meaning
that we learn certain aspects of the sound field and, once
learned, it transfers to different locations in the same room
and, to some extent, to rooms having similar acoustical
properties [23]–[29]. It is another perceptual dimension
with a cognitive component. All of this is clearly relevant
to localizing the real sources—the loudspeakers. However,
success in doing this may run counter the objectives of
music and film sound, which is often to “transport” listeners
to other spaces. How do we react to a combination
of real and recorded patterns of reflections?
---
The precedence effect will guide our attention to the
first arrived sound as an indicator of the location of the
source. However, early reflections can cause this directional
impression to shift slightly, or the “image” of the
source to be enlarged. One can logically speculate that the
image shifting or spreading is associated with a reduction
in interaural cross correlation (IACC), in the well-known
tradeoff with spaciousness—increasing spaciousness tends
to be correlated with image broadening [30]. Haas noted
that adding a delayed lateral sound caused a “pleasant
broadening of the primary sound source” [31]. Olive and
Toole determined the delays and levels at which a single
lateral reflection caused a perceptible change in the size or
location of the primary image [32].
---
Whether a change in image position or size is good or
bad, then, is a subjective judgment. Because what was
intended by the recording artists is normally not known,
such judgments must be based on what appears to be plausible
or personally preferable.
Almen skrev:Förstår du att dina val att addera reflexer är ett subjektivt val som förstör information som finns på fonogrammet, JM?
Du tillför spatial information från rummet du sitter och lyssnar i, men tar bort spatial information från själva inspelningen.
JM skrev:.....
Tack för ditt svar Johan. Jag kan förstå att mitt klumpiga språk inte är entydigt men jag gör så gott jag kan. Det är helt ok att rätta mig om det föreligger felaktigheter.
Det rätt många år sedan jag gick på KTH Elektro så du har rätt i att kunskaper i området är rätt begränsade.
JM
JM skrev:Jag uppfattar stereolyssnade som den näst primitivaste formen av artificiellt lyssnande efter monolyssnande för att skapa en spatial ljudupplevelse.
Reflexerna är självklart artefakter relativt fonogrammet och ffa relativt ursprunget.
---
Som alltid med artefakter bör de minimeras på ett optimalt sätt dvs enligt mina tidigare inlägg.
Teoretiskt kan multikanallyssnande minska de rumsberoende artefakterna o bli mer troget ursprunget. Multikanalshögtalare bör inte som dagen högtalare skapa rumsberoende artefakter och rummet måste vara kraftigt ljuddämpat.
Jag uppfattar inte vi är där än utan vi kan leva rätt ok med den optimerade primitiva stereoillusionen. Tyvärr har de flesta en suboptimerad illusion.
Almen skrev:JM skrev:Jag uppfattar stereolyssnade som den näst primitivaste formen av artificiellt lyssnande efter monolyssnande för att skapa en spatial ljudupplevelse.
Ja, så kan man ju formulera det. Jag ser väl det som ett ganska stort kvalitativt språng mellan mono och stereo i det avseendet, och ordet "stereo" betyder för övrigt just spatial (rumslig, solid), och det tycker jag det är en tanke med.
Laila skrev:JM skrev:.....
Tack för ditt svar Johan. Jag kan förstå att mitt klumpiga språk inte är entydigt men jag gör så gott jag kan. Det är helt ok att rätta mig om det föreligger felaktigheter.
Det rätt många år sedan jag gick på KTH Elektro så du har rätt i att kunskaper i området är rätt begränsade.
JM
Läste du akustik på "Electro" . . . typ ?
JM skrev:Det optimala lyssnandet på en solitär ljudkälla, tex artificiell (högtalare) eller reell (kvinnlig sångare), är alltid beroende av "rummet". Även här ger frånvaron av reflexer i det totalt ljuddämpande rummet en suboptimal perception.
Martin_Dewens skrev:Martin_Dewens skrev:Hur som haver, så kommer jag troligen inte att kunna tygla min nyfikenhet. Att testa är att veta!![]()
En annan fundering kring Dipolämnet, gäller hur mycket av frekvensregistret som är lönt att inkludera i själva "dipolandet"?
Jag har sett en del exempel där dipolprincipen används i bas och mid, men ej i diskanten!?
Vilka är för eller nackdelarna med att ha en bakåtriktad diskant, i motfas?
Vidare har jag sett en del exempel på dipoler med stora (15") mellanregister. Det borde ju bli en begränsning av de högre mellanregistertonernas möjlighet att stråla bakåt pga magnetpaketet?
Vad bra. Då hoppas jag att herrarna får tid att fundera över mina senaste frågor.
Almen skrev:JM skrev:Det optimala lyssnandet på en solitär ljudkälla, tex artificiell (högtalare) eller reell (kvinnlig sångare), är alltid beroende av "rummet". Även här ger frånvaron av reflexer i det totalt ljuddämpande rummet en suboptimal perception.
Fast "optimalt" i sammanhanget är din subjektiva uppfattning. En artist som skapat en surroundmix innehållande ett parti med en röst helt utan efterklang i centerkanalen och inget ljud alls i resten av kanalerna vill förmodligen att det skall låta precis så och helst inte ha någon rumsklang adderad, med den "suboptimala perceptionen" som en konstnärlig poäng. Och även om artisten inte tänkt det så så kan man ju ändå som lyssnare vilja ha det så, eller hur?
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja, det kan vi vara överens om. Efterklangsradien är det avstånd då direktljudet är lika starkt som det diffusa ljudfältet. Det diffusa ljudfältet kallas ibland för efterklangsfältet men innebörden är samma.
Tack för ditt svar Johan. Jag kan förstå att mitt klumpiga språk inte är entydigt men jag gör så gott jag kan. Det är helt ok att rätta mig om det föreligger felaktigheter.
Det rätt många år sedan jag gick på KTH Elektro så du har rätt i att kunskaper i området är rätt begränsade.
Bra Johan att vi är överens var o hur "efterklangsradien" uppstår.
Du beskriver ett tekniskt analytisk angreppssätt.
Nu försöker jag se direktljud o reflexer ur psykologiskt/medicinskt perspektiv. Dvs "brainhearing".
1. När jag sitter i lyssningspositionen i det lilla rummet vill inte hjärnan inte ha för mycket reflexer under ca 100 ms. Blir efterklangen (reflexerna/100 ms) mer än 12 dB "starkare" än direktljudet blir det stora problem att höra direktljudet. Även vid lyssnande på ett avstånd motsvarande efterklangsradien uppstår problem psykologiskt/medicinskt att klart svårt att tydligt uppfatta direktljudet. Vid mer än + 3 dB börjar hjärnan allt mer uppfatta direktljudet allt mer tydligt.
Sökning på AES medlemssida ger över 340 träffar på Griesinger.
Pitch Coherence as a Measure of Apparent Distance in Performance Spaces and Muddiness in Sound Recordings: Presented at the 121st AES Convention 2006 October 5–8 San Francisco
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20150427/13751.pdf
CONCLUSIONS
The perceived distance of a sound source in a reflectiveor partially reflective space can be quantified in part by our ability to extract fundamental pitch frequencies
from overtones in the frequency range of the vocal formants. The ease with which we an do this depends on the direct to reverberant ratio, and the early time
delay gap. When the direct to reverberant ratio above 1000Hz drops below about 2dB a sound is perceived as distant or muddy. For frequencies above 1000Hz a difference in
reverberant level of ½ dB can be easily audible at the threshold.
In the author’s experience dramatic intensity suffers when the sound from an actor or a singer is perceived as
distant. The ideal compromise for opera seems to be to keep the reverberant level above 1000Hz low enough
that the singers retain their dramatic presence, while increasing the reverberant level and the reverberation
time below this frequency. This effect can be achievedin a dry hall with an electronic enhancement. The effect
may have been achieved passively in a few traditional halls around the world.
Men detta är inte tillräckligt.
Reproductions of recordings can only
be heard as they were created if the loudspeakers
in both places are similar and if
the reproduction space does not “abnormally”
modify the sounds radiated by
loudspeakers. This does not mean eliminating
all reflections, because it turns out
that human listeners expect the “right”
amount of reflected sound.
Sounds reaching listeners in small
and/or dead rooms are dominated by the
direct sound and early reflections. It is
therefore necessary to preserve good
sound quality in first reflections.
Conventional specifications on acoustical
materials are not angle specific, they are
diffuse field or random-incidence specifications.
These are very different requirements.
Assumptions that early reflections
are being “absorbed” by commonly used
materials are generally incorrect.
Floyd Toole J. Audio Eng. Soc., Vol. 62, No. 6, 2014 June
http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20150427/17338.pdf
2. Timingen av de tidigaste reflexerna är av yttersta vikt enligt mina tidigare inlägg för ge hjärnan optimal spatial upplevelse. Se Tooles modifiering av Barrons graf hur tidsfördröjningen av ljudet relativt mängden direktljud/reflexljud påverkar spatiala upplevelsen. s 87 Toole Sound Reproduction 2008
JM
JM skrev:--snip--
2. Timingen av de tidigaste reflexerna är av yttersta vikt enligt mina tidigare inlägg för ge hjärnan optimal spatial upplevelse. Se Tooles modifiering av Barrons graf hur tidsfördröjningen av ljudet relativt mängden direktljud/reflexljud påverkar spatiala upplevelsen. s 87 Toole Sound Reproduction 2008
JM skrev:...
The minimum detectable gap duration in continuous signals is very similar to the gap duration required to hear
two similar clicks as separate events. Such temporal resolution is about 1.5 to 3 ms (Hirsch, 1959; Wallach,
Newman and Rosenzweig, 1949), but it may increase to 10 ms for clicks that are greatly dissimilar (Leshowitz,
1971). http://www.usaarl.army.mil/publications ... rmance.pdf sid 16
...
Johan_Lindroos skrev:JM skrev:...
The minimum detectable gap duration in continuous signals is very similar to the gap duration required to hear
two similar clicks as separate events. Such temporal resolution is about 1.5 to 3 ms (Hirsch, 1959; Wallach,
Newman and Rosenzweig, 1949), but it may increase to 10 ms for clicks that are greatly dissimilar (Leshowitz,
1971). http://www.usaarl.army.mil/publications ... rmance.pdf sid 16
...
JM, det fattas några bokstäver i länken du visat. Skulle du kunna posta om hela länken?
JM skrev:Johan_Lindroos skrev:JM skrev:
Kolla här så kanske jag blir lite tydligare med hur direktljudet o reflexljudet bladas beroende på avståndet från en monopol o var samt hur kritiska distansen uppträder.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Griesinger beskriver hur vi mycket konkret upplever var kritiska distansen uppträder.
http://www.davidgriesinger.com/
Kom gärna med konkreta studier som går att förhålla sig till.
JM
Det normala på svenska och engelska är att man talar om efterklangsradie eller på engelska "reverberation radius". Att du vill att jag ska framföra "konkreta studier" behövs ju inte alls.:
Tack Johan för att du upptar din tid med mina små funderingar.
Jag uppfattar "efterklang" som ett specialfall av reflexer under en viss tid.
When the reverberant sound becomes 12dB or greater than the direct sound all intelligibility is lost. The simplest way to find 'Critical Distance' is to play compressed pop music through the sound system. Begin with one speaker (left or right). Walk back and forth around the room, and you will be surprised how easy it is to identify the critical distance. Repeat the exercise with the other speaker, then both speakers. Its surprising how accurate our ears are when compared with acoustic measurement microphones.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Är vi överens att inom "reverberation radius" dominerar direktljudet över "reverberation sound" (reflexljudet) o utanför är det omvänt?
JM
IngOehman skrev:JM skrev:Johan_Lindroos skrev:
Det normala på svenska och engelska är att man talar om efterklangsradie eller på engelska "reverberation radius". Att du vill att jag ska framföra "konkreta studier" behövs ju inte alls.:
Tack Johan för att du upptar din tid med mina små funderingar.
Jag uppfattar "efterklang" som ett specialfall av reflexer under en viss tid.
When the reverberant sound becomes 12dB or greater than the direct sound all intelligibility is lost. The simplest way to find 'Critical Distance' is to play compressed pop music through the sound system. Begin with one speaker (left or right). Walk back and forth around the room, and you will be surprised how easy it is to identify the critical distance. Repeat the exercise with the other speaker, then both speakers. Its surprising how accurate our ears are when compared with acoustic measurement microphones.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Är vi överens att inom "reverberation radius" dominerar direktljudet över "reverberation sound" (reflexljudet) o utanför är det omvänt?
JM
Du blandar ihop smårumskaustik med storrumsakustik nu ser det ut som.
Och som Johan har påpekat, efterklangsradien/rumsradien är ett rumsakustiskt begrepp, inte ett psykoakustiskt. Det berättar att den fysikaliska kvoten mellan direktljud (oräknat alla reflexer) och summan av alla tidiga reflexer + efterklangen, är ett för en teoretisk perfekt rundstrålande ljudkälla. Ingenting annat.
Hörbarheten/tydlighet/upplevd ljudkvalitet i denna punkt i ett rum kan vara fenomenalt bra, eller usel. Det beror på en massa olika saker.
Men efterklangsradien är ett begrepp som många gärna vill ta tag i och använda som tumregel för att kunna bedöma och beskriva upplevelserna som kommer att uppstå, men det blir bara fel. Fruktansvärt fel. Inte ens när man tittar på produkten av rumsradien och en eventuell högtalares direktivitetsindex så kan man göra sådana förenklingar.
Om du upplever att Johan och några andra svarar med attityd så beror det nog bara på att de tycker det är frustrerande att du skriver saker formulerade som påståenden om fakta, trots att de är felaktiga.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:JM skrev:
Tack Johan för att du upptar din tid med mina små funderingar.
Jag uppfattar "efterklang" som ett specialfall av reflexer under en viss tid.
When the reverberant sound becomes 12dB or greater than the direct sound all intelligibility is lost. The simplest way to find 'Critical Distance' is to play compressed pop music through the sound system. Begin with one speaker (left or right). Walk back and forth around the room, and you will be surprised how easy it is to identify the critical distance. Repeat the exercise with the other speaker, then both speakers. Its surprising how accurate our ears are when compared with acoustic measurement microphones.
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_2.html
Är vi överens att inom "reverberation radius" dominerar direktljudet över "reverberation sound" (reflexljudet) o utanför är det omvänt?
JM
Du blandar ihop smårumskaustik med storrumsakustik nu ser det ut som.
Och som Johan har påpekat, efterklangsradien/rumsradien är ett rumsakustiskt begrepp, inte ett psykoakustiskt. Det berättar att den fysikaliska kvoten mellan direktljud (oräknat alla reflexer) och summan av alla tidiga reflexer + efterklangen, är ett för en teoretisk perfekt rundstrålande ljudkälla. Ingenting annat.
Hörbarheten/tydlighet/upplevd ljudkvalitet i denna punkt i ett rum kan vara fenomenalt bra, eller usel. Det beror på en massa olika saker.
Men efterklangsradien är ett begrepp som många gärna vill ta tag i och använda som tumregel för att kunna bedöma och beskriva upplevelserna som kommer att uppstå, men det blir bara fel. Fruktansvärt fel. Inte ens när man tittar på produkten av rumsradien och en eventuell högtalares direktivitetsindex så kan man göra sådana förenklingar.
Om du upplever att Johan och några andra svarar med attityd så beror det nog bara på att de tycker det är frustrerande att du skriver saker formulerade som påståenden om fakta, trots att de är felaktiga.
Vh, iö
Skärpning Ingvar återigen en massa tyckanden - kom med lite substans. Kom fram med studierna som du vill referera till så konverteras dina tyckanden till underbyggda påståenden.
Mina påståenden är underbyggda med de studier jag hänvisar till.
JM
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster