arkman skrev:hevi skrev:Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.
Jitter med ett USB-ljudkort blir därför helt och hållet en fråga om hur bra man har lyckats göra klockan som sitter i USB-ljudkortet. Detta har inte mer att göra med USB-kabeln än vad det har att göra med RCA-kabeln som går ut ur det. Och vem har någonsin funderat på om RCA-kabeln kan ge jitter?
Hela debatten spiller över från SPDIFs potentiella jitterkänslighet iom att klockan där förs över genom kabeln.
Mjae, USB har stöd för isokron överföring, vilket inte är ovanligt när det gäller strömmade data såsom ljud -det är faktiskt standard! När det gäller USB överföring av ljud via USB-standard så är det väldigt ofta isokron överföring som används och då är det inte ljudkortet som beställer data utan det är hosten som är master och ljudkortet får rätta in sig i ledet. På senare år har man dock insett den isokrona överföringens problematik och istället börjat köra med andra scheman där ljudkortet beställer data asynkront från hösten, men det finns fortfarande en överväldigande mängd isokrona produkter på marknaden...
Hm, jag undrar om inte du har blandat ihop ordet isokron med ordet synkron? All streaming över USB Audio är isokron utöver det så finns det tre kommunikationssätt.
- Synkron är det äldsta och också den som anses var sämst. Där rekonstruerar man Audioklockan i dac:en ifrån in-signalen.
- Adoptiv, lite bättre än den föregående. Använder sig av en klocksynk som liknar den som används i s/pdif.
- Asynkron, audioklockan är helt fristående ifrån usb-signalen. USB-dac:en har en process som sänder en signal till "leverantören" för att tala om när den behöver mer data eller om leveransen av data ska stoppas beroende på om bufferten håller på att bli full eller tom. Man reglerar datamängden som sänds genom att sända fulla frames för att öka datamängden och sända tomma paket för att minska. Man stoppar alltså inte kommunikationen utan man ändrar datamängden som sänds med i frames istället.
Edit: rättat stavfel.
Isokron betyder "konstant takt", är något jitterfritt är det isokront.
Synkron betyder att två saker är i takt, tex att två klockor går synkront, då växlar de samtidigt.
a-synkron betyder att de inte är det, om data buffras kan det komma in i "skvättar" in i bufferten men spelas isokront ut ur bufferten .
Adaptiv betyder att något anpassar sig, här att en klocka görs synkron med en annan.
En SPDIF överföring måste vara adaptiv eftersom klockan sitter i den sändande änden, detta gör i princip kopplingen känslig för jitter eftersom en störning på signalen kan påverka adapteringen av klockan i den mottagande änden. En USB-överföring (så som jag trodde att man alltid gör) har klockan i ljudkortet, och en buffert som den begär påfyllning till från datorn när det behövs. Dataöverföringen blir då asynkron med ljudkortets klocka och då spelar det ingen roll om det kommer in en måttlig dos störningar i kabeln. Data kan ändå klockas ut isokront till DACen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.