"The tribute" - Meniscus audio stativhögtalare.

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
omnicide

"The tribute" - Meniscus audio stativhögtalare.

Inläggav omnicide » 2015-05-13 09:22

Kom över denna (på pappret) fantastiska lilla skapelse via Reddit, en fin liten stativare med förbluffande platt tonkurva och endast fem komponenter i delningsfiltret.
Nästan så att man blir sugen på att testbygga, synd bara att man just blivit nöjd med ett par Magnat Quantum 603 vid datorn :D

http://meniscusaudio.com/images/The%20Tributes%20Write%20Up.pdf

Vad tror ni om dessa?

Kraniet

Re: "The tribute" - Meniscus audio stativhögtalare.

Inläggav Kraniet » 2015-05-13 10:55

Många verkar nöjda med Jeff Bagby's högtalare. Han verkar ha koll på vad han gör.
Elementen är nog riktigt bra, ingen tvekan om det. Sen om filtret är den bästa lösningen är en annan fråga. Det ser ju lovande ut även om jag saknar en del mätningar på spridning, fas osv för att kunna avgöra.

Men om du är nöjd med dina Magnat, varför bygga nytt?

edit: det saknas ju även information om hur själva lådan ska byggas, basreflexportens storlek, dämpmaterialets placering osv. Det är ju vital information om du ska bygga.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
omnicide

Inläggav omnicide » 2015-05-13 12:07

Kraniet skrev:Många verkar nöjda med Jeff Bagby's högtalare. Han verkar ha koll på vad han gör.
Elementen är nog riktigt bra, ingen tvekan om det. Sen om filtret är den bästa lösningen är en annan fråga. Det ser ju lovande ut även om jag saknar en del mätningar på spridning, fas osv för att kunna avgöra.

Men om du är nöjd med dina Magnat, varför bygga nytt?

edit: det saknas ju även information om hur själva lådan ska byggas, basreflexportens storlek, dämpmaterialets placering osv. Det är ju vital information om du ska bygga.

Nää, är väl mest nyfikenheten som spökar, jag kommer nog trivas länge med mina Magnater.

Det är sant att exakta ritningar på lådan saknas, men det står bla.

"These drivers were mounted in a small trapezoidal shape cabinet of .5 cu ft (14 liter) with a rear loaded
port and small baffle that tapers toward the top."

Och:

"Although this woofer will work very well in a sealed box and yield nice, extended bass, I started off
making it a vented system with 2” diameter port 8” long. This tunes the enclosure to 38 Hz"

Med den informationen klarar man sig nog ganska väl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-05-28 12:58

det lilla jag har lärt mig genom åren är att inte imponeras av sådana här papper, informationen är alldeles för knapphändig

en högtalare med liknande egenskaper kan låta direkt dåligt, så fler mätningar är därför helt nödvändiga
Bikinitider

Återgå till DIY-forum