Asymmetrisk högtalaruppställning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav JM » 2015-05-13 17:09

Xenod skrev:
JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...


Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.

Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?

Det är viktigt att bestämma om vilken verklighet vi uttalar oss om. Över eller under ca 300 Hz.
I det lilla rummet gäller mycket olika förutsättningar för bra ljud runt denna frekvens.
Ditt citat av mig gäller för det lilla rummet ovan ca 300 Hz. I denna verklighet gäller att få mixen av direktljud/reflexljud i lyssningspositionen optimal. Rummet i sig har inte samma inflytande på ljudet som under 300 Hz.
Stig Carlsson lyssnade på tvären med sina OA-5X-monopoler dvs långt till sidoväggarna för att få så sena laterala reflexer för få en bättre spatial upplevelse över 300 Hz.
Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 23730
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-13 18:18

Det känns som att de avstånd som diskuteras blandas ihop. Här nedan en enkel bild. Jag kan tänka mig att det kan vara så att någon menar asymmetriskt där A och D kan vara samma men avviker från B och C. Det kan givetvis kallas symmetriskt ändå, när vänster och höger har samma avstånd till begränsningsytorna.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 58302
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav Nattlorden » 2015-05-13 18:46

RogerGustavsson skrev:Det känns som att de avstånd som diskuteras blandas ihop. Här nedan en enkel bild. Jag kan tänka mig att det kan vara så att någon menar asymmetriskt där A och D kan vara samma men avviker från B och C. Det kan givetvis kallas symmetriskt ändå, när vänster och höger har samma avstånd till begränsningsytorna.


Det är referenspunkten man får ha koll på, om det är relativt lyssnaren eller något annat... Eller om det inte är vänster-höger-symmetri som avses.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-13 19:41

JM skrev:
hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står

"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .

Måste backa lite - läste lite för slarvigt. Pudel- pudel.
Det pratas om rumsresonanser i din artikel. Mina tankar handlar mer om det som händer över ca 300 hz.
Visst kan det vara att föredra i det enskilda fallet att ställa huvudhögtalarna asymmetriskt för att undvika stimulering av klart störande rumsegna resonanser i området ca 80-300 Hz. Vilket måste vägas mot asymmetriska ljudreflexer över ca 300 Hz.
Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?

JM


Icke. Jag har två subbar och de står mycket symmetriskt i varsitt hörn jämte resp bakom högtalarna, beroende på om det är Carlsson eller Walker som står för underhållningen.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-13 19:54

Däremot inser jag att alla mina symmetriska uppställningar ingalunda varit det fullt ut. Inte i något av mina lyssningsrum har motstående sidoväggar haft samma egenskaper.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 19:57

JM skrev:Nu börjar jag känna mig hemma. Likheterna är slående med snacket på demensutredningsavdelningen.
Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Vad menar du med det där inlägget egentligen? Det ser rätt trist ut. :?

Och vad är det för demensavdelning som du så väl känner till snacket på?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 20:05

JM skrev:
Xenod skrev:
JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...


Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.

Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?

Det är viktigt att bestämma om vilken verklighet vi uttalar oss om. Över eller under ca 300 Hz.
I det lilla rummet gäller mycket olika förutsättningar för bra ljud runt denna frekvens.
Ditt citat av mig gäller för det lilla rummet ovan ca 300 Hz. I denna verklighet gäller att få mixen av direktljud/reflexljud i lyssningspositionen optimal. Rummet i sig har inte samma inflytande på ljudet som under 300 Hz.
Stig Carlsson lyssnade på tvären med sina OA-5X-monopoler dvs långt till sidoväggarna för att få så sena laterala reflexer för få en bättre spatial upplevelse över 300 Hz.
Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.

JM

"Sannolikt inte över 300 Hz"?

På vilken grund vilar du denna tro?


Du skriver lite om Stig också, och nämner avståndet till sidoväggarna hos honom. Det var längre på nedervådningen och kortare på övervåningen eftersom det rummet var mera kvadratiskt. Jag minns inte i huvudet hur många dm (jag har hela möbleringen nedritad på mm-papper med alla mått noggrannt uppmätta, bättre än centimeterprecision, men har det inte gripbart) det var till sidoväggarna, men runt en meter från vägg till diskant, kanske lite mindre.

Och i förstone så kan man nog tro att Stig uppskattade symmetri, eftersom möbleringen som sådan uppvisade en hög grad av symmetri, men icke. Tror man det så vet man för lite om hur Stig såg på musiklyssning via högtalare. Han var uttalad motståndare till symmetri.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-13 20:12

JM skrev:Nu börjar jag känna mig hemma. Likheterna är slående med snacket på demensutredningsavdelningen.
Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM


Lågt
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 21:26

Xenod skrev:
JM skrev:...
Jag placerar mina Quad asymmetriskt - 2 m från bakväggen o ca 1 m från sidoväggen.
...


Vänta här nu, du och jag tänker inte på samma symmetri upptäckte jag nu. Jag (och ett par andra om jag förstår deras inlägg korrekt) tänker på symmetri i sidled, dvs att högtalarparet har samma avstånd till vänster sidovägg som till höger sidovägg.

Du pratar om att avståndet till bakvägg skall vara identiskt med avståndet till närmsta sidovägg för respektive högtalare för att du skall kalla det symmetriskt?

Det kan handla om lite vanlig hederlig begreppsglidning helt enkelt.

Symmetri betyder ungefär "samman-mäta" (kommer från grekiskan tror jag, inte från latinet, även om ordet hamnade där emellan).

Det finns flera olika beskrivbara symmetrier, men de vanligaste är väl spegelsymmetrin där två delar av något ser ut som varandras spegelbilder, och rotationssymmetrin, där rotationen runt en axel inte påverkar hur objektets mått sett från valfri punkt i en stationär värld. En boll är ett extremfall och jag tror man brukar säga att en boll är rotationssymmetrisk i rummet, det vill säga oberoende av val av axel. Den är ju symmetrisk runt en punkt, i alla axlar.

- - -

Förvisso fanns det även en tid (Jag tror det var under 1700-talet och början av 1800-talet) då man i Svenska språket talade om symmetri när man egentligen menade subjektiv balans, alltså inte alls att saker "mätte samma" på var sida om ett spegelplan eller oavsett orientering runt en axel eller runt en punkt - utan man kallade saker för symmetriska för att man gillade balansen, när man tyckte att två olika saker balanserade varandra. Jag har sett sådant språkbruk i äldre texter.

Jag tycker det är bra att det språkbruket försvann eftersom det är icke-etymologiskt, men tyvärr har jag sett att det har kommit tillbaka t ex i den terminologi som används av domare för att bedöma kroppsbyggare. När en domare ger poäng för symmetri så är det proportioner som bedöms (t ex mellan armar och ben), inte likhet mellan vänster och höger sida. 8O


Men avsett vilket så når man INTE symmetri av att placera en högtalare på lika avstånd från väggen bakom den som till sidoväggen, om man inte spelar i mono och har högtalaren riktad 45 grader från respektive vägg. ;)

Å tredje sidan kan man beskriva den situationen som att det inte går att definiera vilken vägg som är vid sidan och vilket som är bakom, så vad menas då med bakvägg* och sidovägg?

Symmetri når man om man placerar vänster och höger högtalare (nu har vi lämnat mono till förmån för stereo) på samma sätt i förhållande till sina respektive nära väggar. T ex om man placerar båda högtalarna 2 meter framför en vägg, och med en meter till respektive sidovägg.

Och som jag skrivit tidigare finns det ofta poänger med att skaffa sig ett reflexmönster som är asymmetriskt, och det påverkar inte bara registret under 80 Hz positivt, det är i allra högsta grad genererande av fördelar även över 80, och över 300 Hz. I själva verket så tror jag man lätt virrar bort sig i tankarna om man ser det som ett värde i frekvensdomän för det är i tidsdomän som värdet finns. Att tala om värde i vissa register men inte i andra, är därför missvisande, ja rent av helt fel. Asymmetrin har ett potentiellt värde avsett musikhändelsernas frekvensinnehåll.

- - -

Sammanfattningsvis:

1. Symmetri är inte att placera högtalaren på lika avstånd från bakvägg och sidovägg. Inte mera än att placera den på lika avstånd från bakvägg och golv. Den symmetri som redan första inlägget hänvisade till vara höger/vänster-symmetrin.

2. Det tråden handlar om tror och hoppas jag, är hur symmetri kan tänkas ställa till med problem och att asymmetri kan avhjälpa problemen.

3. Fakta är att asymmetri i många fall är gynnsamt för den med blind lyssning studerbara upplevda rumsliga upplösningen hos ljudbilden. Och skälet till detta är att asymmetriska bidrag från rummet inte projicerar sig som fantombilder och de slipper därför uppta samma upplevelsedomän som ljudbilden. Studerar man hur hörselapparaten (hjärnan inkluderad) fungerar så blir det lätt att förstå att det blir så.


Vh, iö

- - - - -

*Personligen tycker jag det är vanskligt att tala om bakvägg när det ju inte går att veta om det åsyftar väggen man har bakom sig eller den man har framför sig. Bättre att kalla väggen man har framför sig och som högtalaren har bakom sig för högtalarvägg, men även det kan bli knepigt om högtalarna står halvvägs ut i rummet.
Senast redigerad av IngOehman 2015-05-13 21:35, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 18552
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav Almen » 2015-05-13 21:32

JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Självkännedom är en fin sak.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10969
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav Laila » 2015-05-13 22:02

Almen skrev:
JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Självkännedom är en fin sak.


Speciellt om man är föremål för en demensutredning . . . typ. :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

JM
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav JM » 2015-05-13 22:31

Almen skrev:
JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Självkännedom är en fin sak.

Det tog 9 månader innan jag kom ut.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare
 
Inlägg: 10903
Blev medlem: 2009-03-16
Ort: Tyska Bukten

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav Objektivisten » 2015-05-13 22:34

JM skrev:
Almen skrev:
JM skrev:Uttalade bestämda uppfattningar, massor med ord o noll koll på verkligheten.

JM

Självkännedom är en fin sak.

Det tog 9 månader innan jag kom ut.

JM


:mrgreen:
Pålitlig, Flexibel, Robust

JM
 
Inlägg: 5148
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav JM » 2015-05-14 09:58

IngOehman skrev:
JM skrev:Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.

JM

"Sannolikt inte över 300 Hz"?

På vilken grund vilar du denna tro?

Vh, iö


Ingvar jag misstänker att vi är överens att om reflexljudet har en fördröjning på ca 20 ms relativt direktljudet har vi en hyffsat bra spatial upplevelse. På samma sätt är den spatiala upplevelsen medioker om vi har bara direktljud utan något reflexljud.
I extremfallet har en tänkt hypotetisk stereohögtalaruppställning där höger högtalare bara har direktljud medan vänster högtalare har direktljud + 20 ms fördröjt reflexljud kommer asymmetrin ge inte bara en medioker utan även en förvirrande upplevelse.
Så den spatiala perceptionen blir i varierande grad suboptimal vid lika direktljud men olika reflexljud för alla frekvenser där vi har spatial lokalisationsförmåga dvs ffa över 80 Hz.

Som jag uppfattar det har det lilla rummets faktiska fysiska konfiguration inkl möbler mm en påverkan på ljudet under 300 Hz som är väsensskild från över 300 Hz. Kalkylerad asymmetrisk högtalarplacering i rummet kan minimera resonanser, interferenser mm som är ljudförstörande. Priset för detta blir en suboptimal spatial perception över 80 Hz. Min personliga uppfattning är att det här gäller att gilla läget - man har det rum man har.
Så asymmetrisk högtalarplacering ger suboptimal spatial upplevelse men detta är vanligen mindre störande än resonanser.
Ledstjärnan för mig har alltid varit att akustiska problem skall alltid lösas akustiskt så långt det bara är möjligt. Därefter o aldrig före kan möjligen en equalizer göra viss nytta.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-14 10:59

JM skrev:
IngOehman skrev:
JM skrev:Dvs monopolen "sfäriska" ljudutbredning klarar inte att få samma tidfördröjning på reflexljudet som dipolen med sin "8-liknande" utbredning utan måste ha längre avstånd till sidoväggarna. Systematisk asymmetri kan ha en ljudförbättrande funktion under 300 Hz men sannolikt inte över 300 Hz.
Misstänker Hifikgs artikel egentligen handlar om asymmetri under 300 Hz.

JM

"Sannolikt inte över 300 Hz"?

På vilken grund vilar du denna tro?

Vh, iö


Ingvar jag misstänker att vi är överens att om reflexljudet har en fördröjning på ca 20 ms relativt direktljudet har vi en hyffsat bra spatial upplevelse. På samma sätt är den spatiala upplevelsen medioker om vi har bara direktljud utan något reflexljud.

Nej, så enkelt är det verkligen inte. Inte ens i närheten.

Först och främst måste man skilja mellan att återge äkta och att skapa ett falskt rum (inte en värdering, bara en beskrivning, och det skall inte förstås som att det ena låter subjektivt trevligare än det andra heller) och värdet av att skapa ett falskt rum ökar möjligen när inspelningarna man spelar saknar sådana kvaliteter, men att påstå att det är en objektiv sanning att en hyfsat bra spatiell upplevelses recept är 20 ms fördröjda reflexer, är bara så fel.

Jag vill inte återge stereofoniskt material utan reflekterade ljud från lyssningsrummet, men det beror inte på att jag vill tillföra en "spatiell effekt" utan det beror på att bara en begränsad del av rymdvinkeln är representerad av inspelningen. Och jag vill bara höra (i betydelsen medvetet varsebli) det rum som tillhör inspelningen den vägen, men därtill få en akustisk förankring mellan detta rum och det jag sitter i (undermedveten varseblivning, eller i varje fall halvvägs dig). Det, rätt utfört, tillför inte spatiella effekter till upplevelsen, men det låter naturligare (inspelningar i ekofria rum kan faktiskt låta väl som spatiellt, men det kräver mycket mera av inspelningen och det är svårt att få det att fungera om man inte befinner sig på exakt rätt plats mellan högtalarna).

Lite reflexer från det egna rummet (helst nästan inga alls från ljudbildsriktningen) gör det inte bara till en mera naturlig upplevelse utan rätt utfört hjälper det även till att trolla bort de delar av stereosystemfelen som gör det lätt att avslöja högtalarna som ljudkällor.

Hur reflekterat ljud bidrar till upplevelsen beror vidare på så mycket mera än hur fördröjda de är. Riktningen och graden av sönderslagenhet påverkar hur de påverkar, massor. 20 ms motsvarar knappa 7 meters gångtidsfördröjning, och jag ser gärna att nästan inga reflexer alls kommer tidigare än så, men i praktiken är det svårt att undvika tidigare reflexer helt. Speciellt i de lite för små rum som står till buds i hemmen.

Och mest påverkan av upplevelsen får man av avsevärt senare anlända ljud än så, men de får inte vara ensamma, för de hörs de som eko.


Det finns annars skäl att undvika begrepp som "spatiell upplevelse" som om det vore något entydigt. Det är det inte. Det kan vara massor av olika saker, och det kan definitivt handla om både rumslig upplösning i själva ljudbilden, och om känslan av att vara i ett rum med klang i.

Inte bara det - att återge det spatiella skeende som tillhör inspelningen är något helt annat än att skapa ett falskt rum (som kan vara både "där framme" och runt om lyssnaren) vid uppspelningstillfället, och i själva verket är de oftast varandras fiender. Man kan inte skapa utan att återge sämre. Och då menar jag inte bara att just det skapade inte är återgivet, för det är värre än så. Det falska maskerar det som är äkta.

JM skrev:I extremfallet har en tänkt hypotetisk stereohögtalaruppställning där höger högtalare bara har direktljud medan vänster högtalare har direktljud + 20 ms fördröjt reflexljud kommer asymmetrin ge inte bara en medioker utan även en förvirrande upplevelse.

Nej, varifrån har du fått detta?

Det låter inte det minsta förvirrande med en utomhusorkester som spelar framför ett hus således att de ser huset till höger och du ser det till vänster. Samma sak gäller för högtalare.

Med det sagt så är det inte en asymmetri som jag skulle rekommendera för ett lyssningsrum. Som jag skrivit tidigare så hänger du upp dig på frekvensregister när detta handlar om tid.

Asymmetrin går inte ut på att det skall komma ljud bara från ett håll, utan på att reflexmönstren från vänster respektive höger sida skall ha olika tidssignatur, således att de inte i sig skapar en fantomprojektion framåt, uppåt bakåt eller i lyssnarens huvud.

För det mesta ritar jag rum som i grunden är symmetriska, och den asymmetri som behövs åstadkommer man på andra sätt. Men rätt så ofta får man hjälp av små asymmetrier som rummen oundvikligen har.

JM skrev:Så den spatiala perceptionen blir i varierande grad suboptimal vid lika direktljud men olika reflexljud för alla frekvenser där vi har spatial lokalisationsförmåga dvs ffa över 80 Hz.

Som jag uppfattar det har det lilla rummets faktiska fysiska konfiguration inkl möbler mm en påverkan på ljudet under 300 Hz som är väsensskild från över 300 Hz. Kalkylerad asymmetrisk högtalarplacering i rummet kan minimera resonanser, interferenser mm som är ljudförstörande. Priset för detta blir en suboptimal spatial perception över 80 Hz. Min personliga uppfattning är att det här gäller att gilla läget - man har det rum man har.
Så asymmetrisk högtalarplacering ger suboptimal spatial upplevelse men detta är vanligen mindre störande än resonanser.
Ledstjärnan för mig har alltid varit att akustiska problem skall alltid lösas akustiskt så långt det bara är möjligt. Därefter o aldrig före kan möjligen en equalizer göra viss nytta.

Ja, vad skall jag säga...

Om du redan vet allt om detta så är det ju ingen ide att berätta något för dig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-14 14:16

IngOehman skrev:...Asymmetrin går inte ut på att det skall komma ljud bara från ett håll, utan på att reflexmönstren från vänster respektive höger sida skall ha olika tidssignatur, således att de inte i sig skapar en fantomprojektion framåt, uppåt bakåt eller i lyssnarens huvud. ...


Ger olika material i väggarna, eller på väggarna, sådana olika tidssignaturer? Jag tror att det är så, men frågar för att jag vill veta. Sen förmodar jag att det krävs en hel del kunnande för att avgöra hur olika material kan samverka för bästa resultat. Själv har jag bara haft en massa tur. Eller så begriper jag inte bättre *s*.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-14 18:05

Jag tror nog du begriper rätt så bra, men också att en del av din framgång (med avseende på att få till det så att du gillar det du hör) ligger i att du är så tolerant.

Du gillar ju nästan vad tusan som helst! ;)

Det måste vara en fantastisk tillgång att vara så okritisk. För det är ju att njuta av resultatet av spelningen som är målet. Något du är väldigt bra på.

(Jag är fortfarande småchockad över att du uppfattar att dina OA-52 och dina ESL63 låter likadant i ditt lyssningsrum - så lika att de är svåra att skilja. De låter ju väldigt olika, och det var lätt som tusan att höra vilka det var som spelade.)

- - -

När det gäller frågan om asymmetri på grund av olika val av väggmaterial så skulle jag vilja kunna svara; ja, det gör stor skillnad!

Och i vissa frekvensområden gör det rätt så stor skillnad, läs vid låga frekvenser. Men vid högre frekvenser, läs de register som dominerar vår lyssningsfömågas spatiella hörande, och i ännu högre grad riktningshörande (vilket inte riktigt är samma sak även om det finns släktskap) så betyder väggmaterialet i de flesta fall inte så väldigt mycket.

Det finns undantag, t ex om man talar om material/ytor som tretex eller ännu hellre - franska tapeter. Men annars är de flesta väggars beteende över några hundra Hz massadominerande, och står därför i huvudsak stilla och de är rätt så akustiskt täta, och de reflekterar därför huvuddelen av det ljud som träffar dem. Att man kan höra ljud på andra sidan väggen visar dock att den absorberar i varje fall lite (i själva verket mera än det som strålar ut på andra sidan, för lite omvandlas ju till värme i väggen också).

Så lite absorption har förvisso även helt normala väggar, men det är så lite att det framförallt märkt när man studerar efterklangen (efterklingade ljud har ju studsat i väldigt många väggar). Tittar man på nivåförlusten för ett ljud som bara studsat en gång så blir den väldigt liten. Den geometriska dämpningen blir mångfaldigt större.

Däremot är ju rummets storlek av betydelse, och det rum som jag känner till som ditt, är ju rätt så stort, och ju större ett rum är, desto mindre betydelse har det om det är symmetriskt eller asymmetriskt. Mest betydelse har det för de reflexioner som når lyssnaren de första 15 millisekunderna (vilket betyder inom fem meters extra gångväg, vilket betyder alla normala rums alla primärreflexer). Jag avstår gärna från dessa helt, om vi talar om dem av dem, som är frontalt anländande, men av tekniska skäl så är det ofta nästan omöjligt att helt bli av med dem. Då finns det saker man kan göra för att det skall bli så lite dåligt som möjligt:


1. Se till så att de man får är rimligt svaga, och helst inga alls från golvet.

2. Se till så att de man får i rimligt hög grad kommer snett uppifrån (inom sisådär 40-55 grader) eller är laterala och med ursprung bredare än +/- 36 grader (tillräckligt långt utanför ljudbilden). Lagom kvot mellan tok- och sidoväggsreflexioner är bäst.

3. Se till så att reflexerna inte är singulära. Direktljud plus en eller plus två lika starka reflexioner är inte bra. Två diffusa eller tre är bra att få till, om man inte kan få noll.

4. Se till så att viss asymmetri råder, således att man kan undvika att reflexionerna projicerar till en fantomljudhändelse framför lyssnaren. så den lägger sig på/ivägen för nyttoljudbilden. Asymmetrin kan dock med fördel vara komplex, alltså inte bara tumregelmässigt "ena sidoväggens reflexer skall komma först!".

Båda sidornas reflexioner dämpade och diffuserade, men enligt olika mönster, är en bra ansats. I vilken grad de bör dämpas och i vilken grad de bör diffuseras, beror på hur de kommer i tiden och rummet.

Så det beror på, och det beror på mycket.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-14 18:28

IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst. ;) ...

Det är nästan sant. På mässor brukar jag ändå bli förvånad över att "fina" prylar låter mindre bra. Ofta hör jag utställare skylla det på rummet och så kan det nog vara, man får nästan hoppas att det är så och att konsumenterna tror på dem, för annars borde anläggningarna inte ens vara säljbara. Så riktigt vad tusan som helst passerar inte, men ofta, när musiken kommer igång, kan t o m en gammal mono-bilradio leverera en fullödig high-end upplevelse. Det är kul. Och så blir det inte så förbaskat dyrt (eller krångligt) heller :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav lennartj » 2015-05-15 04:52

JM skrev:
hifikg skrev:Bläddrade bland mina lagrade dokument och hittade en artikel av v d Hul där det står

"Each speaker brings about its own position related (acoustical coupling with and excitation of) room resonance frequencies. These room resonances occur in three dimensions: along the room’s width, along the room’s depth and along the room’s height. Which resonance frequencies in the width dimension are excited, and how strongly they are, depends on the distance between the speaker and the left wall. Likewise the distance between the speaker and the floor or ceiling influences the height dimension resonances and the same goes for rear or front wall distance and depth resonances.
When a pair of speakers is exact symmetrically positioned in a room, their exited resonance frequencies are the same, resulting into a room tuning accumulated at dominating frequencies." .

Måste backa lite - läste lite för slarvigt. Pudel- pudel.
Det pratas om rumsresonanser i din artikel. Mina tankar handlar mer om det som händer över ca 300 hz.
Visst kan det vara att föredra i det enskilda fallet att ställa huvudhögtalarna asymmetriskt för att undvika stimulering av klart störande rumsegna resonanser i området ca 80-300 Hz. Vilket måste vägas mot asymmetriska ljudreflexer över ca 300 Hz.
Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?

JM

Nej, det är jag som har det så, med OA52, egendesignade OB52 och delning med ino cr80s .
Den uppställningen låter sig inte fångas på någon enstaka bild, med här kommer ett par gamla som kan ge en hint
Bild
Bildskärmen till höger om lyssningsfåtöljen är en viktig kompensation för att den högra sidoväggen är drygt 3 meter längre bort än den vänstra.
Bild
Den här bilden är äldre, den fjärde subben befinner sig bakom grönskan strax utanför bildens vänsterkant.
All filtrering är analog utan möjlighet till tidskompensering. Därför är samtliga OB52 och OA52 placerade med mindre än 0,4 m vägskillnad från sweetspot, d.v.s. mindre än en tiondels våglängd vid delningsfrekvensen. Det fungerar riktigt bra, enligt ett antal besökares kommentarer här.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=30986
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav DQ-20 » 2015-05-15 12:02

JM skrev:Under ca 80 hz utgår jag att du har minst 4 subwoofers (utan bidrag från huvudhögtalarna) sannolikt kalkylerat asymmetriskt placerade i rummet för att undvika stimulering av störande rumsegna resonanser enligt rumsspecifika ljudtryckmätningar.
Eller?

JM


Ja funderade på det där lite och kom fram till "nej" och att en "symmetrisk" placering av basmodulerna är att föredra. Det finns lite olika strategier för basmoduler. Ett sätt är att placera dem i hörn för att dra igång SAMTLIGA moder som finns i rummet, inte bara en eller två: alla moder har ett tryckmaximum i hörn. Då blir tonkurvan jämnare och verkningsgraden ökar. En annan strategi är att aktivt bekämpa moderna genom att fördela högtalarna i rummet och den bör göras symmetriskt i förhållande till modens tryckmaxima i de aktuella begränsningsytorna. En vanlig (?) uppställning är att placera två basmoduler ca 1/4 rumsmått in från de väggar som moden byggs upp mellan. Eftersom det endast är ett begränsat antal moder som går att hantera från en viss del av rummet kommer en symmetri att uppstå med utgångspunkt från vilken mod det gäller: högre ordningens moder är ju multiplar av lägre ordningens moder.

I vilket fall som helst behöver man minst två för varje fundamental mod (sida-sida; tak-golv; högtalarvägg-bakvägg). Om jag får spekulera skulle man kunna få en fördelning av basmoduler som ser asymmetrisk ut i förhållande till rummet, nämligen om man hittar någon märklig "krökt" mod som går genom rummet. Placeringen av basmodulerna kommer då behöva vara placerade symmetriskt i förhållande till den moden (på exakt samma sätt som för övriga moder). Jag tänker mig dock att de "vanliga" moderna vinkelrätt mot begränsningsytorna kommer att behöva tas hand om först så att man alltid får en viss symmetri. Så tänker jag. Jag drar alltså slutsatsen att det är precis tvärtom mot vad du beskriver, alltså "symmetri" <80 Hz i betydelsen "placering i rummet" och "asymmetri" >80 Hz (eller vad det kan bli för rimlig gränsfrekvens) i betydelsen riktning, styrka och tid för reflektioner.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav lennartj » 2015-05-15 14:37

Att först ventilera sina funderingar kan spara en del slit och pengar, men med mina små (25 l netto) och lätta (15 kg) sub-lådor har jag lätt verifierat att symmetrisk placering av subbarna ger betydligt ojämnare frekvensgång under 80 Hz än den osymmetriska, åtminstone i mitt rum.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-15 21:32

Nu ser vi igen hur svårt det är att veta vad olika saker betyder, utan att först etablera en tydlig terminologi...

Jag vågar (nästan) påstå att du inte har testat en symmetrisk möblering, eftersom rummet i sig inte är symmetriskt. Och jag säger att det inte är alls synd att du inte testat det, för det hade säkerligen blivit mycket sämre än de olika asymmetriska möbleringar du testat. :)


Vad jag försöker säga är att asymmetrin hur basarnas placering i ditt rum, Lennart, ju har flera saker att relatera till, inte bara basarna själva. Och hur du än placerar baserna (symmetrisk i förhålalnde till varandra, må vara, alltså utan hänsyn till rummet inkluderat i bedömningen) så blir ju placeringen ändå asymmetrisk MED hänsyn till rummet, eftersom inte rummet utbreder sig spegelsymmetriskt runt lyssningsplatsen. Det är båda mycket längre till vänsterväggen, och dessutom är det öppet i den riktningen.

Och om målet är en så kliniskt rak tonkurva som möjligt så är nog den möblering du har valt väldigt bra. Det borde den vara.

Möjligen skulle ytterligare saker kunna vinnas på att placera den vänstra "extrasubben" mycket högt upp och med en liten distans från högtalarväggen, det vill säga så att den bibehåller sitt avstånd till dig, lyssnaren, men får en annan placering i höjddimensionen.

Men det kanske du redan har testat?

Hur som helst är jag inte säker på att den är psykoakustiska att föredraga, alltså i betydelsen att ge en "verkligare" återgivning, även om den skulle rendera ett resultat som kan "se bättre ut" (i många ögon) mätmässigt (men förstås utan att vara det på riktigt). Men kanske. Endast tester ger svaret.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav lennartj » 2015-05-16 11:37

Jag tycker att sista meningen med JM's antagande om basarnas placering stämmer så oerhört väl med min att jag inte kunde låta bli att kommentera.
Dock bortsåg jag från den fetade raden i hifikgs inlägg ovanför, eftersom symmetri i förhållande till begränsningsytorna är en utopi i mitt rum,
som Ingvar förtjänstfullt förtydligar. Hemmablind, som jag är, tänker jag bara på symmetri i förhållande till lyssningsplatsen eller huvudhögtalarna (om de inte skulle vara synonyma).

När jag just byggt mina basar testade jag i första hand tre placeringsalternativ:
1. Samtliga basar staplade på höjden i främre vänstra hörnet (bäst om man vill maxa output, sämst på allt annat)
2. Samtliga basar på rad mitt emellan huvudhögtalarna (bättre, men inte tillräckligt jämn frekvensgång bl.a.)
3. Distribuerade basar i varierande positioner. Teoretiskt och mätmässigt idealiska positioner jämfördes med praktiskt och estetiskt mer tilltalande variationer som efter en tids experimenterande inte upplevdes som sämre än de ideala.
En av basarna upphöjd till halva rumshöjden (blind)testades som hastigast, men Leif kunde lika lite som jag med säkerhet uppfatta någon skillnad som kunde motivera en sådan placering. Lyckligtvis är avvikelserna från den optimala basåtergivningen minimal med en OB52 baslåda under respektive OA52 så att jag fått både en estetiskt tilltalande lösning och en lite högre ljudbild, som jag också eftersträvade.

Något OT för Carlsson-nördar:
Jag designade mina OB52 för lägsta möjliga höjd, så att Bremen-elementets chassikorg nätt och jämnt går in mellan topp och botten, så den blev 28 cm.
Av en lustig tillfällighet hamnar diskantelementet i mina OA52 därmed på centimetern när på samma höjd som i Larsen L6. 8)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9936
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav sprudel » 2015-05-16 17:00

hifikg skrev:
IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst. ;) ...

Det är nästan sant. På mässor brukar jag ändå bli förvånad över att "fina" prylar låter mindre bra. Ofta hör jag utställare skylla det på rummet och så kan det nog vara, man får nästan hoppas att det är så och att konsumenterna tror på dem, för annars borde anläggningarna inte ens vara säljbara. Så riktigt vad tusan som helst passerar inte, men ofta, när musiken kommer igång, kan t o m en gammal mono-bilradio leverera en fullödig high-end upplevelse. Det är kul. Och så blir det inte så förbaskat dyrt (eller krångligt) heller :-)


Bra, kan innebära helt olika saker för olika människor, därför är det inget " bra" begrepp i utvärderingssammanhang. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-16 19:56

sprudel skrev:
hifikg skrev:
IngOehman skrev:... Du gillar ju nästan vad tusan som helst. ;) ...

Det är nästan sant. På mässor brukar jag ändå bli förvånad över att "fina" prylar låter mindre bra. Ofta hör jag utställare skylla det på rummet och så kan det nog vara, man får nästan hoppas att det är så och att konsumenterna tror på dem, för annars borde anläggningarna inte ens vara säljbara. Så riktigt vad tusan som helst passerar inte, men ofta, när musiken kommer igång, kan t o m en gammal mono-bilradio leverera en fullödig high-end upplevelse. Det är kul. Och så blir det inte så förbaskat dyrt (eller krångligt) heller :-)


Bra, kan innebära helt olika saker för olika människor, därför är det inget " bra" begrepp i utvärderingssammanhang. :)


Sant... och ibland undrar jag lite vad Ingvar EGENTLIGEN tyckte när han lyssnade hos mig, fast jag kanske inte vill veta... ha ha... men "du gillar ju nästan vad tusan som helst" kan ju tolkas lite olika. Fast med kännedom om vem Ingvar är OCH den söta smileyn efteråt så utgår jag från att han menar väl *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-16 19:59

Klart jag gör. Jag vill alla väl, alltid.

Jag tyckte det lät trevligt om båda systemen (högtalarna) hos dig, men långt ifrån ofärgat.

De gav rätt så olika bild av inspelningarna. Ingen av dem spelade så att jag uppfattar att jag "hör inspelningen" så väl som jag önskar. Alltså så att jag hör igenom. Olika inspelningar lät mycket mera lika varandra än jag är van vid. Men jag är väldigt tolerant jag också, även om jag verkar höra väldigt mycket större skillnader mellan saker än du. Men det betyder inte att jag tycker det är så viktigt. Musik har en fantastisk kraft och förmåga att överleva de flesta audiokedjor.

Jag lyssnar ofta på mycket sämre kedjor än de du hade hos dig. Till och med på byggvaruhus och liknande ställen kan jag bli kvar en kvart extra för att den som valt musiken har så god smak. Då okynneslallar jag ofta omkring lite extra utan att gå till kassan. :oops:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 28236
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav hifikg » 2015-05-16 20:18

IngOehman skrev:Klart jag gör. Jag vill alla väl, alltid.


Mysgubbe :-)
Sitter nöjd :)

mangs
 
Inlägg: 412
Blev medlem: 2005-04-28

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav mangs » 2015-05-16 23:24

Så om man befinner sig i en position där man ar en symmetrisk uppställning likt Rogers fina bild tidigare i tråden så finns det normalt mycket välljud att hämta genom att placera hela paketet lite till vänster eller höger i bilden?

Bild

Om A och D inte längre är lika långa kommer reflexerna från både den närmre sidoväggen och den bortre sidoväggen komma annorlunda tidsmässigt och det kommer även vara olika frekvenser som kommer förstärkas maximalt genom att reflexen och direktljud kommer i fas och på samma sätt kommer de utsläckningar som orsakas av direktljud och reflekterat ljud i motfas. Den högtalare som kommer närmre sin sidovägg kommer ju få en tidigare förstareflex från sin vägg medan den från motstående vägg istället kommer senare. Man kommer flytta upp de frekvenser där utsläckning och samverkan mellan direktljud/reflex sker från egna sidoväggen och medan de från den bortre sidoväggen sker vid en lägre frekvens. Eftersom den bortre sidoväggen i de allra flesta fall ligger betydligt längre bort än den närmre kommer detta innebära att man:
1. Drar isär de första reflexerna mer tidsmässigt
2. De lågfrekventa störningarna man ser som orsakas av reflexer från bortre sidoväggen syns vid något lägre frekvenser.
3. De mer mellan/högfrekventa störningarna som orsakas av reflexer från närmre sidoväggen kommer synas vid högre frekvenser än tidigare.
4. Eftersom den andre högtalaren flyttar med uppsättningen lika mycket relativt lyssningspositionen kommer den få motsvarande tvärtom-förhållande för alla punkterna 1-3.


Det känns spontant som att ljudbilden kommer tippa över åt ena hållet med tanke på detta ingrepp + att rummet kommer se lite osymmetriskt ut. Å andra sidan kan man kanske åtgärda en del av detta genom att absorbera 1a sidoreflexen. Hur stora ändringar behöver göras för att det skall bli märkbara skillnader, 5cm, 10cm, 20cm, 0,5m?

Passar sig detta ingrepp lika bra på för väl monopoler som dipoler?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48470
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav IngOehman » 2015-05-17 17:37

Det är inte säkert att det är en bra ide alls.

När man möblerar på längden som i exemplet så är det som regel så att reflexerna från sidoväggarna kommer för tidigt för att vara användbara till något, som därför behöver de göras vid.

Det kan ske med dämpning om de kommer väldigt tidigt, eller med diffusion (eller en kombination) om de kommer lite senare. Jag använder i det senare fallet gärna en asymmetrisk diffusering, hellre än att sidoförskjuta hela möbleringen i rummet något. Men i många rum som är grundformen inte alls sådär enkel, och det kan vara så att det finns goda skäl att snedställa, av andra orsaker.

I rum där man spelar på bredden kommer sidoväggsreflexerna oftast mycket senare, och det finns skäl att vara mindre rädd för dem (hjärna kan "räkna bort dem" även utan åtgärd, om de kommer tillräckligt olika i tiden) så då är en snedförskjutning ofta en bra ide. Det handlar då inte om någon eller några dm utan mycket mera. Flera meter i mera avlånga rum, blir ofta prima. Inte sällan behöver man dock göra i varje fall lite åt reflexen från den närmare sidoväggen.

Men det beror på, och det beror på mycket, så tolka inte det ovanstående som en instruktion. Det är det inte. Det är snarare lite prat om ungefär hur det brukar bli när man optimerar för lite olika förutsättningar. Men rum är så mycket mera än "på längden" och "på bredden", det finns knappt två rum som är likadana, om man räknar in allt som är av betydelse.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj
 
Inlägg: 6392
Blev medlem: 2007-10-03
Ort: Göteborg

Re: Asymmetrisk högtalaruppställning

Inläggav lennartj » 2015-05-18 11:19

Det här svaret var tydligen alltför seriöst för "troll-tråden", så jag kopierar det hit med förhoppning att det når någon som är intreserad.
Dags att bli lite konkret efter allt filosoferande tycker jag.
Här kommer ett exempel från verkligheten,
i ett mycket långsmalt rum, där ena halvan används för musiklyssning på bredden står den ena Carlsson OA52 ca. en meter från sidoväggen och den andra ungefär mitt på långväggen. Lyssnings- och mikrofonposition mitt emellan OA52'orna och drygt en meter från bakväggen kan ge frekvensgång enligt den blå kurvan.

Bild

Beskurna med 18 dB/oktav under 80 Hz och kompletterade med fyra små assymetriskt placerade baslådor, serie/parallellkopplade till gemensamt slutsteg och ett ino cr80s+infra delningsfilter kan ge den turkosa kurvan och en icke föraktlig subjektiv förbättring av basåtergivningen, utan separat eq, delay och slutsteg för varje, som hade gjort komplexiteten ogreppbar för mig.
En iakttagelse jag gjort från massor av mätningar är att med de valda högtalarpositionerna är frekvensgången nästan identisk under 60 Hz i praktiskt taget hela rummet (åtminstone jag sitter inte i ett hörn och lyssnar.... :roll: ).

Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster