lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
IngOehman skrev:Det är inte säkert att det är en bra ide alls.
När man möblerar på längden som i exemplet så är det som regel så att reflexerna från sidoväggarna kommer för tidigt för att vara användbara till något, som därför behöver de göras vid.
Det kan ske med dämpning om de kommer väldigt tidigt, eller med diffusion (eller en kombination) om de kommer lite senare. Jag använder i det senare fallet gärna en asymmetrisk diffusering, hellre än att sidoförskjuta hela möbleringen i rummet något. Men i många rum som är grundformen inte alls sådär enkel, och det kan vara så att det finns goda skäl att snedställa, av andra orsaker.
I rum där man spelar på bredden kommer sidoväggsreflexerna oftast mycket senare, och det finns skäl att vara mindre rädd för dem (hjärna kan "räkna bort dem" även utan åtgärd, om de kommer tillräckligt olika i tiden) så då är en snedförskjutning ofta en bra ide. Det handlar då inte om någon eller några dm utan mycket mera. Flera meter i mera avlånga rum, blir ofta prima. Inte sällan behöver man dock göra i varje fall lite åt reflexen från den närmare sidoväggen.
Men det beror på, och det beror på mycket, så tolka inte det ovanstående som en instruktion. Det är det inte. Det är snarare lite prat om ungefär hur det brukar bli när man optimerar för lite olika förutsättningar. Men rum är så mycket mera än "på längden" och "på bredden", det finns knappt två rum som är likadana, om man räknar in allt som är av betydelse.
Vh, iö
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
lennartj skrev:mangs, jag hade inte sett ditt inlägg innan jag började fila på mitt som hamnat efter.
För att undvika missförstånd, hur definierar du gångvägen - enkel resa eller tur-och-retur med de mått du angett?
Adhoc, tack för svar, men som du antyder finns det knappast plats för några vidlyftiga konstruktioner med mina korta avstånd och begränsade utrymmen.
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på bara ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
lennartj skrev:
...snip
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna kan väljas individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
Adhoc skrev:lennartj skrev:
...snip
Kom just på att det skulle vara väldigt intressant att låna ett mer generellt delningsfilter där jag kunde höja delningsfrekvensen till minst den dubbla och studera vad som händer när problemfrekvenserna i stället genereras från basarna, oavsett alla andra eventuella nackdelar. Om det generella delningsfiltret har två baskanaler där delningsfrekvenserna kan väljas individuellt skulle jag dessutom testa att bara höja brytfrekvensen på ett bas-par och jämföra verkan av att göra det på det främre eller bakre paret.
Du kan få låna mitt dbx 482 Driverack som fortfarande står oanvänt och samlar damm.Den har 4 in och 8 ut (samtliga XLR) och kan konfigureras som tex 2 st tre-vägare + 2 separata baskanaler, ett flertal varianter filter och brantheter kan knappas in liksom delay och fas mellan varje kanal / element. Ställs in med laptop via RS 232-kablage, har en adpater USB-RS 232 + pappersmanualen liggande också. Länk: http://rdn.harmanpro.com/product_docume ... iginal.pdf och http://dbxpro.com/en/products/482
lennartj skrev:mangs, jag hade inte sett ditt inlägg innan jag började fila på mitt som hamnat efter.
För att undvika missförstånd, hur definierar du gångvägen - enkel resa eller tur-och-retur med de mått du angett?
Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
IngOehman skrev:Det bör de göra. Gör de inte det så behöver man läsa på och sen räkna igen, eller mäta om.
Fysikens lagar gäller.Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Vad är det för spikar (knäppar/transienta störningar) du talar om?
Och på vilket sätt menar du att störningar kan bekämpas med dämpning och/eller diffusion?
Eller talar du om spikar i väggen som kan döljas med olika sorters akustikpaneler?
Vh, iö
IngOehman skrev:Det bör de göra. Gör de inte det så behöver man läsa på och sen räkna igen, eller mäta om.
Fysikens lagar gäller.Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Vad är det för spikar (knäppar/transienta störningar) du talar om?
Och på vilket sätt menar du att störningar kan bekämpas med dämpning och/eller diffusion?
Eller talar du om spikar i väggen som kan döljas med olika sorters akustikpaneler?
Bill50x skrev:
snip
En spik (dvs en höjning av nivån inom ett smalt område) kan man dämpa med väl vald metod. ... snip ... Men om man har en kraftig undertryckning inom ett visst område, hur gör man då? EQ är väl närmast det man (?) tänker på, men finns det mer passiva/akustiska sätt att hantera det på? snip
/ B
AndreasArvidsson skrev:Är det en pik/topp som åsyftas måhända? Dessa kan man ta ned med EQ med ganska bra resultat. Att lyfta dalar är desto mer problematiskt och bör icke göras enligt min erfarenhet,
lennartj skrev:Bill50x skrev:lennartj skrev:Problemområdet mellan 100 och 300 Hz (i synnerhet 100-150) får tacklas med andra medel.
Ja, hur gör man det? Dämpning/difussion går ju bra när man har spikar men hur fixar man detta?
/ B
Hade jag haft en bra lösning på det problemområdet skulle jag knappast hänga här längre.![]()
Jag har en teori om att svackan mellan 100 och 300 Hz kan bero på reflexion från bakväggen som möter direktljudet närapå i motfas vid lyssningsplatsen, för svackan förändras kraftigt både i form, centerfrekvens och nivå med små förflyttningar av mätmikrofonen. Att tackla den med EQ tror jag inte alls på, då pumpar jag in en massa energi i rummet som säkert ställer till elände på andra ställen.
Kanske ska tillägga att jag ogärna vill förlänga min analoga signalväg utöver vad jag redan har,
MC-pickup => försteg => analogt delningsfilter => rörslutsteg => Carlsson OA52
det brukar inte bidra till mer transparent återgivning.
Just nu har jag ett antal S-wing acrylic diffusorer till låns
http://www.diffusor.com/PDF/Broschyr%202012%20LAYOUT_komp%20wing%20sida.pdf
men de är praktiskt taget verkningslösa vid 100-150 Hz, där mina problem är som störst.
Förslag på hur man åstadkommer rejäl diffusion vid dessa mottages med tacksamhet!
Det var intressant att testa diffusorerna framför TVn mellan mina Carlsson OA52.
Mycket skadligt!
Precisionen i ljudbildens mitt försvann, positionerna blev diffusa, men i ytterkanterna var det fortfarande ordning och reda.
Jag tror att ortoakustiska högtalare behöver de reflexer som uppkommer i främre delen av "normalt" möblerade rum för att ge korrekt återgivning utan informationsbortfall.
Just nu står diffusorerna lite utanför och framför högtalarnas sidor, men har ännu inte någon klar uppfattning om den skillnad jag nu upplever är av ondo eller godo.