Vintage-hifi fyndtips! Länkar till annonser med fynd

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Vintage-hifi fyndtips! Länkar till annonser med fynd

Inläggav Perfector » 2015-05-17 15:44

http://www.blocket.se/blekinge/Nostalgi ... ?ca=11&w=3
Svensk nostalgi som kan moddas till ny kvalitet.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 15:53

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-17 15:59

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-17 19:46

Ja jädrar... Sinusen är ju som gjord att ersätta kökslampan. Himla frän.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-19 00:33

Zeeall skrev:http://www.blocket.se/vastmanland/Stereo_60525370.htm?ca=9&w=1

Billig vintage-hifi.

Gylling S-System högtalare
Dual CS-505
Sony STR 2800

100kr styck.

Tipstack! Jag ringde på grejerna idag och åkte förbi. Högtalarna, båda vinylspelarna och equalizern (Audio Source EQ One heter den om jag inte minns fel) var redan sålda.

Jag köpte tunern, Luxman T-102L, mest för att det är exakt samma serie som en surround/fjärrkontrollburk jag redan har, F-105, och man kan koppla ihop dessa två och fjärrstyra tunern. Dessutom passar de fint ihop. Tunern verkar fungera fint.

Jag köpte också kassettdäcket, Yamaha KX-1200. Det behöver en ny drivrem. Den gamla har blivit extremt töjbar men dock inte förvandlats till obeskrivlig klet. Jag får helt enkelt prova att mäta rätt omkrets med hjälp av antingen ett stumt snöre eller måttband. Det här däcket var nog ett fynd. Trehuvudsdäck, dubbelkapstan, tre motorer ("riktiga" motorer, alltså en per spole och en till kapstanaxlarna). Dolby B, C, HX Pro och dessutom DBX! Månne ett av extremt få däck som har både HX Pro och DBX! Manuell bias-trimning, däremot vad jag kan se ingen trimning av känsligheten/nivån fast å andra sidan så lär jag aldrig spela in med brusreducering så det kan kvitta. IR-mottagare för fjärrkontroll som inte följer med. (Den brukade vara extra tillbehör hos Yamaha, eller snarast så använde man oftast den som följde med en förstärkare/reciever).

En otroligt märklig grej var att ratten för muting-nivå ("squelch") på tunern verkade fattas. Den låg lös invändigt i kassettdäcket - hur kan det ha gått till? Ungar som lekt? :mrgreen: 8O

Dessutom har samma annonsör också "Div LP skivor", "LP skivor fr 60 -70 talet", till salu. Jag köpte några klassiker såsom Freestyle - Vill ha dig och Factory - Efter plugget på singel, Zager & Evans - 2525 och Snowstorm med bl.a. Sommarnatt som Album och en maxisingel med Sugarhill Gang - Rappers delight (som verkar ha samlarvärde).

Jag gav 250 för hela paketet. Det börjar nog btw bli dags för mig att starta en tråd om mina blandade prylar. :)

Mitt intryck är att det är toppskick på skivorna. Det som var kvar när jag åkte var Sony-recievern, DUX-kassettdäcket och rätt många skivor. Framförallt om man är lagd lite längre bakåt i tiden än jag så kan nog skivorna vara en guldgruva. Det fanns bl.a. soundtracket till American Graffiti som jag avstod (för att jag redan har den skivan) och en del annat gott. D.v.s. det var absolut inte en samling "omöjliga"/"avskrap"-skivor så att säga. Åk å köp! :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-19 02:23

Ska ni ha fest?
Här måsteprylen i så fall
http://www.blocket.se/jamtland/Jukebox_ ... ?ca=11&w=3

jowl

Inläggav jowl » 2015-05-21 22:49

Små, trevliga högtalare för små kronor här: https://auctionet.com/sv/282465-stereo- ... es#image_2

Gnibur

Inläggav Gnibur » 2015-05-21 23:22

jowl skrev:Små, trevliga högtalare för små kronor här: https://auctionet.com/sv/282465-stereo- ... es#image_2

Dålig på att identifiera högtalare. Är det OA12?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-22 03:25

Gnibur skrev:
jowl skrev:Små, trevliga högtalare för små kronor här: https://auctionet.com/sv/282465-stereo- ... es#image_2

Dålig på att identifiera högtalare. Är det OA12?

Kanske Luxor 6521 (som Rolf Zetterberg stått till tjänst med att återge broschyr om i denna tråd).

Synd att de bundlar transistorradion med stereon. Förvisso är jag inte köpsugen på varken stereon eller radion, men antar att det kan vara något olika köpgrupper för dessa båda.

Ovanligt National Panasonic kassettdäck!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-22 11:31

Nu vet jag inte om detta är vintage.
Men klart spännande koncept ser det ut att vara
http://www.blocket.se/alvsborg/Mumma_Au ... ?ca=11&w=3

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-30 10:40

Hebergs har auktion i morgon, ser ut som om de fått in ett dödsbo från en gammal hifinörd. Massor av vinyl som än så länge ligger för 100-120kr per flyttlåda. Högtalarna å skivspelarna ser ut gå till helt ok priser, så inga superfynd, men än så länge har slutsteget JBL 6290 bara kommit upp i 650kr. Det lämnar 1200W bryggat 8ohm.
http://www.auction2000.se/auk/w.Object? ... 9&inO=2250
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-01 19:58

http://gamla.tradera.com/item/170301/23 ... vhogtalare
Isophon's bästa element.
Något för nostalgikern.

jowl

Inläggav jowl » 2015-06-03 17:33

Om någon skulle råka ha en fäbless för gamla radioapparater... Verkar som lokala auktionshuset har fått in en släpvagn: http://www.auction2000.se/auk/w.ObjectL ... 50508_1529
Fanns i skrivande stund inte några foton men det ordnar de nog inom någon dag.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 09:31

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-09 10:14

Om jag inte redan hade för många högtalare hade jag bjudit på AR7:orna. Använde en (1) sådan som bakre högtalare i ett typ Hafler-system och det lät riktigt bra - ibland.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 10:26

Bill50x skrev:Om jag inte redan hade för många högtalare hade jag bjudit på AR7:orna. Använde en (1) sådan som bakre högtalare i ett typ Hafler-system och det lät riktigt bra - ibland.

/ B

Stärkeriet kan moddas till tusen om man vill ha mer krut i lådan.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-06-09 12:19

Perfector skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Unik_4_kanals_vintage_Pioneer_QC_800A_QM_800A_59482553.htm?ca=11&w=3
Drömtillfälle för ar alla 4-kanalsentusiaster

Jag måste bara rädda annonsen och framförallt bilden på denna underbara sak åt eftervärlden, annonsen försvinner väl snart från blocket antar jag.
Jag hade verkligen velat köpa detta, men jag kan inte fylla på med mer saker nu, det är bara så.

Annons:
Pioneer QC-800A QM-800A.jpg
Pioneer QC-800A QM-800A.jpg (45.73 KiB) Visad 17047 gånger

Unik 4-kanals vintage Pioneer QC-800A QM-800A

Säljes av: michael Lindquist 25 maj 09:53
Visa på karta (Kungsholmen)

6 900:-
En unik kombination som ger dig ett riktigt bra ljud med 70-tals surroundljud med försteget och ljudprocessorn QC-800A samt slutsteget QM-800A som har 4 separata kanaler. För den mest intressanta upplevelsen av den här systemet bör man ha 2 st högtalarpar men det går givetvis att enbart använda den i stereoläge och njuta av musiken ändå utan Quadrofoni.
En riktig sober och kraftfull design som kombination i äkta trä samt aluminium.
Slutsteget har 4 st separata förstärkare och kan kopplas i både stereo samt 4-kanals läge. Slutsteget har förutom sin funktion hela 4x25W (8ohm) RMS 20-20KHz i kontinuerlig drift eller med 2-kanaler igång 2x32W kontinuerligt. Som lite extra ögongodis finns 4 st VU-Mätare på framsidan på slutsteget som visar uteffekten för stunden.
Försteget QC-800A har en mängd finesser förutom stöd för äkta 4-kanals källor eller simulerad Quadrofoni från ett antal olika 2-kanals källor via den inbyggda "Quadralizern". Det är den enhet som skapar två olika typer 4-kanals ljud, matrisläge där ljudet behandlas så att det delas upp över de 4 olika högtalarna och ger en jämn ljudbild i rummet samt en rymdkänsla. Det andra läget förändrar fasen i ljudet och ger en konsertliknande upplevelse där främre högtalarpar återger stereoljudet samt skapar via det bakre paret en ljudvägg som i en konserthall där det studsar mot bakre väggen.
Förutom en mastervolymkontroll har försteget individuella volymkontroller för varje enskild kanal. Bas och diskant kan regleras individuellt för det främre och bakre högtalarparet vilket kan vara till fördel. Den har dubbla ingångar för skivspelare, Rullbandspelare (4-kanals) alt kassettdäck och AUX samt en ingång för radiodel(Tuner) så brist på ingångar är det inte.

Pioneer QC-800A lite fakta:
THD: 89 dB, Tuner, Aux : > 100 dB
Storlek (BxHxD): 430 x 145 x 337 mm, vikt: 7.5Kg

POWER AMPLIFIER SECTION
Uteffekt:4 channels driven): 32 W x 4 vid 4 ohm, 25 W x 4 vid 8 ohm
Uteffekt: 2OHz - 20kHz (2 kanaler):
32W + 32W / 32W + 32W (8 , THD Less than 0.5%)
THD: Less than 0.5% (Continuous power output)
Frekvensomfång: 5 Hz - 80 kHz, ±1dB
Dämpfaktor: 70
SNR: > 90dB
Storlek (BxHxD): 430 X 145 X 337 mm, Vikt:: 11,5 kg

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-06-09 12:23

MiaM skrev:
aisopos skrev:Ja på något underligt vis slog köpbegäret till, samtidigt som jag för allt i världen inte vill ha detta ändå ... :)
.
.
.
Men håll med om att systemet var lite läcker ändå ... ;)

Du lockade mig, jag köpte anläggningen! De utdragbara facken för kassettband var dessutom i stort sett fyllda med band, varav rätt många färdiginspelade. Har lyssnat på det klassiska Fancy-albumet med bl.a. Slice me nice i bilstereon idag :)

Kassettdäcket och skivspelaren behöver översyn, kanske bara trötta remmar eller liknande. Förstärkaren verkar ha lite oxid i några omkopplare och ekogrejen lyckas jag inte få liv i. I övrigt verkar allt fungera bra. (Jag har bara testat med ett par skräphögtalare från skrotade tv-apparater, så jag kan inte yttra mig om hur bra det låter).

Helt fantastiskt ovanlig anläggning. Jag minns att det funnits "musikerfunktioner" i andra anläggningar men då har det väl mer rört sig om enklare anläggningar.

Bilden luras - man tror att det är små midi-enheter men det är fullstora 42 cm breda enheter och så tillkommer ytterligare någon decimeters bredd på racket, och det är dessutom rejält högt. En stor koloss med andra ord!

Oops, hoppas jag inte blivit ovän med dig nu ... :oops:

Vill du ha lite nya oinspelade kasettband till skönheten så kan du få av mig. Jag hittade en del när jag rensade runt för ett tag sen. :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 16:45

http://www.blocket.se/stockholm/Gamma_h ... ?ca=11&w=3
En till som säljer sina marmorlådor med Gammas bästa element i.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-06-09 18:38

Perfector skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Gamma_hogtalare_60974097.htm?ca=11&w=3

Är det inte dom som ringer ganska rejält?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 19:06

HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:http://www.blocket.se/stockholm/Gamma_hogtalare_60974097.htm?ca=11&w=3

Berätta mer.
Ringer?
Det har jag aldrig hört talas om.
Men jag är född nyfiken och vill gärna veta

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-06-09 20:59

Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:

Berätta mer.
Ringer?

Jag har för mig att dom har ett rejält egenljud vid vissa frekvenser. Jag kommer dock inte ihåg i vilket område.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-09 22:02

HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:Är det inte dom som ringer ganska rejält?

Berätta mer.
Ringer?

Jag har för mig att dom har ett rejält egenljud vid vissa frekvenser. Jag kommer dock inte ihåg i vilket område.

Kan inte det bero på var man lägger delningen?

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-06-10 01:36

Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:Berätta mer.
Ringer?

Jag tror inte man som köpare hade den valmöjligheten. Materialet i sig lär väl ringa vid given frekvens oavsett var delningen ligger, så länge det får ljud vid den frekvensen?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-10 09:03

HenrikTornquist skrev:
Perfector skrev:
HenrikTornquist skrev:Jag har för mig att dom har ett rejält egenljud vid vissa frekvenser. Jag kommer dock inte ihåg i vilket område.

Jag tror inte man som köpare hade den valmöjligheten. Materialet i sig lär väl ringa vid given frekvens oavsett var delningen ligger, så länge det får ljud vid den frekvensen?

Sant, men jag kommer inte ihåg att den hade det problemet.
iofs är det länge sen jag hörde dom så jag kan ha "glömt"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-15 11:49

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-07-04 03:40

Tänkte tipsa om något på ett annat forum:

http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=77882

Quad FM1 tuner
Quad 22 förförstärkare
Quad II slutsteg, 2st
ovanstående inbyggt i möbel
Ett par Carlsson-kopior
Fungerande men behov av översyn.

Finns på söder i Stockholm.
Det verkar som att bud kanske måste läggas före nån gång på måndag. Budet verkar ligga på 4500 avhämtat.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-07-06 16:08

Användarvisningsbild
RobotKeso

Inläggav RobotKeso » 2015-07-06 22:27

Årets kap? http://www.blocket.se/stockholm/Pioneer ... =23_11&w=3

Visste ej att pioneer gjorde så bra saker. 8O 8O 8O
Den här ankdammen är inte stor nog för oss båda

Användarvisningsbild
leffe

Inläggav leffe » 2015-07-07 11:12

Yes, dessa kommer direkt från Pioneers hi end division - kostade om jag minns rätt 3995 (inkl komplett stereo och möbel) :roll:

FöregåendeNästa

Återgå till Vintage-hifi