Förändring av dämpning

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Förändring av dämpning

Inläggav steveo1234 » 2015-04-25 15:20

Jag har funderat lite på mitt lyssningsrum och hur det är dämpat och skulle vilja experimentera lite med att minska mängden dämpning över 1-2khz eller så.
Jag har i nuläget praktiskt taget hela högtalarväggen (och sidväggarna vid högtalarna) dämpade med 20cm isolering samt 7cm toppigt skum. Jag undrar om det skulle gå att sätta en trä/plast/papp/metalskiva framför med ett antal hål i. Tanken är då att ytan reflekterar en stor del högfrekvent energi som aldrig nåt absorbenten samtidigt som frekvenser med längre våglängder passerar igenom skivan och dämpas.
Så, är detta en dum ide? Om nej, något förslag på lämplig skiva eller storlek/antal hål jag vill ha i skivan?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Förändring av dämpning

Inläggav steveo1234 » 2015-05-04 17:05

Experimenterade en del under helgen.
120'120cm hålad masonit sattes framför dämpning vid sidan av högtalarna.
Hörde ingen skillnad värd att tala om ... Oh wlel
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-04 17:45

Hur ser det ut på sidoväggarna just bredvid där du sitter? Är det dämpat där, med draperier kanske?
Där skulle det kanske kunna vara diffusorer i stället i så fall?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-19 09:55

paa skrev:Hur ser det ut på sidoväggarna just bredvid där du sitter? Är det dämpat där, med draperier kanske?
Där skulle det kanske kunna vara diffusorer i stället i så fall?

VId sidan om sittplats är det på vänstersidan helt odämpat (dörr) och på högersidan ett tjockt draperi (framför fönster).

Hur tänker du att diffusorer där skulle påverka lyssningen?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-19 10:10

steveo1234 skrev:Jag har i nuläget praktiskt taget hela högtalarväggen (och sidväggarna vid högtalarna) dämpade med 20cm isolering samt 7cm toppigt skum.

Vad innebär "praktiskt taget"? Att dämpa hela högtalarväggen kan medföra ett lite instängt, påträngande ljud (åt hörlurshållet), och att låta det vara odämpat mitt emellan högtalarna kan råda bot på det.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-05-19 11:19

Kurtan, Jens eller Öhman eller varför inte Svanå.
Ta nu kontakt med någon av herrarna.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2015-05-19 12:39

Almen skrev:
steveo1234 skrev:Jag har i nuläget praktiskt taget hela högtalarväggen (och sidväggarna vid högtalarna) dämpade med 20cm isolering samt 7cm toppigt skum.

Vad innebär "praktiskt taget"? Att dämpa hela högtalarväggen kan medföra ett lite instängt, påträngande ljud (åt hörlurshållet), och att låta det vara odämpat mitt emellan högtalarna kan råda bot på det.

Det är odämpat ca 2 meter mellan högtalarna, varav en baslåda tar upp 80cm.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-05-19 12:58

steveo1234 skrev:
Almen skrev:

Det är odämpat ca 2 meter mellan högtalarna, varav en baslåda tar upp 80cm.

OK, ja det var något sådant jag tänkte på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-19 15:11

Möblera om i rummet.
Stoppa in ytor som är ojämna, exvis bokhylla med innehåll.
Då sprider du ut reflexer och annat som kan spöka.
Lurvig matta på golvet kan åxå hjälpa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Återgå till DIY-forum