Linn Helix, mycket sämre än Pip?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-12-16 14:07

Är man ute efter sound och lyningströtthet så e Linn nog bra :)

Jo, för alla som har Linn-riggar har ju det för att de är ute efter att bli lyssningströtta... :roll:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-16 14:57

När jag lyssnade på lite olika Linn-högtalare så tyckte jag att det varierade väldigt hur de lät. Vissa lät helt hemskt och hårt i mellanregistret (Keosa), medans andra lät betydligt bättre. Tukan tyckte jag lät helt ok, även kaber och keilidh. Inte helt neutrala nej, avrullad diskant och poppig bas men ändå helt ok.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-16 15:23

Mediokert tycker jag att jag kan sammanfatta mina Linnerfarenheter till. Keilidh lät inte bättre än ett par Dali 450:or trots tre slutsteg per kanal och aktivt delningsfilter... och till det priset skulle man ju förvänta sig något exceptionellt.

( Att man sedan inte ens informerade om att man spelar på något så extremt i drivningsväg utan bara stod och stampade fot... gjorde inte saken ett dugg bättre. Möjligtvis roligare om man än invigt i fothumorn... )
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-16 16:14

Jag gillar Kaber.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-16 17:20

Kaber är inte så pjåkiga, nej. Om man bortser från basbristen och att de kan låta lite skränigt om man drar på lite.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-16 18:28

Ayn0r skrev:
Är man ute efter sound och lyningströtthet så e Linn nog bra :)

Jo, för alla som har Linn-riggar har ju det för att de är ute efter att bli lyssningströtta... :roll:

ja numera får jag mest ont i öronen av Linn. iaf när man spelar högt.

Linn ser till att modulera en frekvensgång med höjd bas och förstärkt mellanregister. allt för att få fram "taktfasthet" osv. det kan låta väldigt imponerande och bidra med viss lyssningsvilja men vid högre volymer blir det lite väl hårt. Lite som loudness som ju också kan låta bra på låg volym men väldigt fel på högre volym.
Men medan jag anävnde Linn själv var man ju tillsynes döv för dessa tonkurvefel, väldigt underligt..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-16 18:30

Linn's frekvensgång kan se ut precis hur som helst. Jag tror snarast Linn-dogmatikernas upplevelse av "takt" beror på att säljarna predikat detta med tillräcklig emfas. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-16 18:46

När jag tänker efter så är nog kaber den minst oneutrala av de högtalarna jag räknade upp. Det är precis som Magnuz säger att det fattas bas, den är tunn. Har inte provat på högre volymer dock.

Jag skulle nästan kunna tänka mig att leva med kaber, de har någon slags dragningskraft iaf utseendemässigt. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-16 19:19

Morello skrev:Linn's frekvensgång kan se ut precis hur som helst. Jag tror snarast Linn-dogmatikernas upplevelse av "takt" beror på att säljarna predikat detta med tillräcklig emfas. 8)

där hålelr jag inte med.. det är fullt hörbart och repetetivt att lyssna efter "takt".
Mvh
Magnus

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-16 19:20

Kraniet skrev:
Morello skrev:Linn's frekvensgång kan se ut precis hur som helst. Jag tror snarast Linn-dogmatikernas upplevelse av "takt" beror på att säljarna predikat detta med tillräcklig emfas. 8)

där hålelr jag inte med.. det är fullt hörbart och repetetivt att lyssna efter "takt".

Morello har rätt.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-16 19:34

Martin skrev:
Jag skulle nästan kunna tänka mig att leva med kaber, de har någon slags dragningskraft iaf utseendemässigt. :)

Både Kaber och Keilidh (och för den delen Tukan) är riktigt snygga i mina ögon, åtminstone i valnöts- och körsbärsfaner.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-16 19:38

Martin skrev:När jag tänker efter så är nog kaber den minst oneutrala av de högtalarna jag räknade upp. Det är precis som Magnuz säger att det fattas bas, den är tunn. Har inte provat på högre volymer dock.

den enda linnhögtalaren som jag känner detsamma inför är keltik som jag tycker ser riktigt coola ut

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-16 20:14

kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.

Keltik är häftig. Hade varit kul att lyssna på dom igen nu när man har ändrat sin uppfattning.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-12-16 21:19

Jag gillade Tukan, men kunde inte helt komma över basavsaknaden. Jag trodde att man skulle få lite mer tryck för pengarna.

Det lutar mest åt piP nu, tanken på att ha ett par pålitliga högtalare att testa DIY projekt med är mycket lockande. Dessutom, att få uppleva en (mer) korrekt musikåtergivning i hemmet skulle vara en välsignelse av rang.

Edit: Nu vet jag inte om det är mina skivor som låter illa eller om det är högtalarna som färgar. Vissa skivor låter ju liksom bra, andra låter bara konstigt. Jag kan inte riktigt höra vad som är galet.
Senast redigerad av postpunk 2005-12-16 21:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-16 21:49

Kraniet skrev:kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.

En intressant iakttagelse är att mannen som designade ovan nämnda högtalare i en intervju (efter han slutat på Linn förstås) klagade över att Ivor av kostnadsskäl tvingade honom att använda sådana skitelement. :) Hans kunskaper om högtalarkonstruktion framstod för övrigt inte som de allra största...

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-12-17 01:02

Disclaimer: jag gillar Linn!

Tycker själv att Linn mycket riktigt gjort en bunt ganska tråkiga högtalare. Keilidh och Keosa är inte roliga alls (Keilidh lyfter ganska rejält av att köras aktivt iofs), Helix är inte heller någon höjdare, och nya Kan-varianten tycker jag det är synd att det står Linn på.

Å andra sidan gillar jag många av de nyare modellerna rejält. Har själv ett par Ninka som jag blev kär i från första gången jag hörde dem, och det har inte avtagit än. :)
Jag har lyssnat på en hel del andra högtalare, och visst finns det högtalare som gör jobbet ännu bättre, men då kostar de BETYDLIGT mer. Många högtalare som kostar betydligt mer uppfattar jag som sämre. ;)
För de pengar jag la ut på mina Ninka har jag inte hört någonting som fått mig att vilja byta.

Jag tycker det är lite trist att det ska släpas fram samma gamla vanliga visa så fort det verkar som någon gillar Linn. Då är det minsann för att säljaren har stått och stampat takten som en vettvilling, och det är självbedrägeri på hög nivå, det är skapade inbillningar som kompenserar för att det egentligen låter fel, och jag vet inte allt. Det känns som att det är lite föråldrat? Var det inte mer modernt på 90-talet med flamewar mot Linn? :)

Själv kör jag Linn rakt igenom. Jag gillar det jag hör när jag sätter mig ner och lyssnar - jag mår bra av att lyssna. Är det inte det det handlar om?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-12-17 01:19

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.

En intressant iakttagelse är att mannen som designade ovan nämnda högtalare i en intervju (efter han slutat på Linn förstås) klagade över att Ivor av kostnadsskäl tvingade honom att använda sådana skitelement. :) Hans kunskaper om högtalarkonstruktion framstod för övrigt inte som de allra största...
Jag delar den analysen. För den som vill läsa mer om denna konstruktören finns en länk här:

http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html

Det verkar handla om långtifrån kompromisslösa produkter det han har konstruerat för linn.

Ett litet citat därifrån (mina understykningar):

"It took me literally three weeks to design the Helix from go to whoa', because everything came together perfectly it just worked. At that stage we had a guy who was developing a new computer program for crossover optimisation. He'd just got the program running, so I plugged the numbers in, it threw out an answer and the result sounded brilliant! I didn't have to go around in the usual design loop."
:? :)

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-12-17 01:35

intressant artikel...verkar vara en bestämd man den där ivor...

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-12-17 01:36

Excentrisk! :shock: :)

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-17 12:04

Linn Helix, mycket sämre än Pip?

Okej, vad sägs om att summera tråden med ett rungande "Ja!"?

Så kan vi ju diskutera Linn-högtalare i allmänhet i en annan tråd.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-17 19:35

Martin skrev:
Magnuz skrev:

Jag delar den analysen. För den som vill läsa mer om denna konstruktören finns en länk här:

http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html

Det verkar handla om långtifrån kompromisslösa produkter det han har konstruerat för linn.

Ett litet citat därifrån (mina understykningar):

"It took me literally three weeks to design the Helix from go to whoa', because everything came together perfectly it just worked. At that stage we had a guy who was developing a new computer program for crossover optimisation. He'd just got the program running, so I plugged the numbers in, it threw out an answer and the result sounded brilliant! I didn't have to go around in the usual design loop."
:? :)

det är lite lustigt ändå man undrar ju vad han tycker är bra element. Tex så är det en variant av vifa p13WH i Tukan. I kaber är det en p13 variant med större gummiupphängning för längre slaglängd.
Diskanterna som användes till de gamla högtalarna var en speciell keramikvariant som var väldigt ovanlig för tiden.
Till Keltik är basarna KEFs rätt välkända och beprövade ovalelement..
Så väldigt dåliga element är det absolut inte. Kaber basarna tex låter väldigt bra.
Skulle gärna kunna tänka mig ett par Kaber eller Keilidh med omgjort filter. (basarna till Keilidh är en variant av Seas p17)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-17 20:12

Kraniet skrev:Tex så är det en variant av vifa p13WH i Tukan. I kaber är det en p13 variant med större gummiupphängning för längre slaglängd.

Är det? Jag trodde det var Tonegen-element. Eller menar du att Tonegen har moddat befintliga konstruktioner?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-17 23:47

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:Tex så är det en variant av vifa p13WH i Tukan. I kaber är det en p13 variant med större gummiupphängning för längre slaglängd.

Är det? Jag trodde det var Tonegen-element. Eller menar du att Tonegen har moddat befintliga konstruktioner?

ja jag vet inte.. kaber basarna kan iofs vara tonegen men konen ser äldigt mycket ut som p13.
i tukan är det dock en vifabas. keilidh är seas, Ninka är en vidareutveckling av keilidhelementen. en p17 med plastkorg i princip. förmdligen med ts som passar lådan.
Keltikbasarna är kef som sagt.
keramikdiskanterna är/var tonegen. de nya softdomarna är någon dansk produktion kanske vifa eller hiquphon har man hört klunkas.
Kan/Keosa hår nån slags glasfiberelement. svårbestämt ursprung liknar inte riktigt nåt som finns att tillgå.
De nya subarna har nån slags peerless XLS-inspirerade element som är vulgärbrutala. Ser ut som en korsning mellan xls och JBLs bilvärstingar.

edit: basarna till tukan tex skiljer sig utseendemässigt från vifa p13 enbart genom att ha en större magnet.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-18 02:48

Kraniet skrev:...i tukan är det dock en vifabas. keilidh är seas, Ninka är en vidareutveckling av keilidhelementen. en p17 med plastkorg i princip.

Jag har alltid trott att allt var Tonegen, men kanske har jag fel när det gäller Keilidh, Tukan och Ninka.

I Nexus är det i alla fall Tonegen. Konstruktören säger själv (i intervjun som det länkas till ovan):

"...the bass unit I most preferred was from Audax. It turned out to be too expensive, so the choice was a very close run between Tonegen (Japan) and Vifa (Denmark). In the end, we went with Tonegen; they were responsive, quick, and the quality of their product was really top-class."

Samt om basarna i Keltik:

"The elliptical bass driver is very much based on KEFs B139 driver that was used in the previous Isobarik model. It was again made by Tonegen, but had a much lighter cone, and sounded much quicker than the previous B139.'"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-18 13:19

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:...i tukan är det dock en vifabas. keilidh är seas, Ninka är en vidareutveckling av keilidhelementen. en p17 med plastkorg i princip.

Jag har alltid trott att allt var Tonegen, men kanske har jag fel när det gäller Keilidh, Tukan och Ninka.

I Nexus är det i alla fall Tonegen. Konstruktören säger själv (i intervjun som det länkas till ovan):

"...the bass unit I most preferred was from Audax. It turned out to be too expensive, so the choice was a very close run between Tonegen (Japan) and Vifa (Denmark). In the end, we went with Tonegen; they were responsive, quick, and the quality of their product was really top-class."

Samt om basarna i Keltik:

"The elliptical bass driver is very much based on KEFs B139 driver that was used in the previous Isobarik model. It was again made by Tonegen, but had a much lighter cone, and sounded much quicker than the previous B139.'"

tja kan ju hända att tonegen tillvrkade alla element. släktskapet med de nämnda vifa och seas elementen går dock inte att förneka. så exakt vilket förhålland det varit mellan vifa/tonegen/linn ska jag nog låta vara osagt.
i vilket fall var(är?) tonegen ingen skämttillverkare. tex kommer ju NHTbasarna därifrån från början.

Att han pratar så mycket om Audax vet jag inte orsaken till. Speciellt på den tiden var Audax aerogellement ingen direkt höjdare. Fanns vissa förtjänster men oj vilka oroliga frekvensgångar de hade..
Däreot skulle jag gärna lyssa på hans Legendskapelser Ser väldigt intressanta ut med 6e generationens aurogel och en design lik Kaber. (Kaber och Keltik hör nog till de modeller jag upplever mest estetiskt tilltalande)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2005-12-18 13:28

Vee-Eight skrev:Lyssnade på Linn-högtalare hos jucka-på-pallen-pellen i Gbg,

Very O.T men ändå...

Vee-Eight, harrej_vlar allstå, den grabben kan jucka, he hee

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-18 13:33

Kraniet skrev:Däreot skulle jag gärna lyssa på hans Legendskapelser Ser väldigt intressanta ut med 6e generationens aurogel och en design lik Kaber.

Det skulle vara intressant, har aldrig sett dem till salu någonstans dock. Fast, som sagt, man blir kanske inte mer sugen på att höra dem efter att ha läst den där intervjun...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-18 13:44

Magnuz skrev:
Kraniet skrev:Däreot skulle jag gärna lyssa på hans Legendskapelser Ser väldigt intressanta ut med 6e generationens aurogel och en design lik Kaber.

Det skulle vara intressant, har aldrig sett dem till salu någonstans dock. Fast, som sagt, man blir kanske inte mer sugen på att höra dem efter att ha läst den där intervjun...

ja nej det e klart.. verkar vara rätt dålig import på austrailensisk hifi. WAF skulle jag också gärna lyssnat på tex.
Mvh
Magnus

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-12-18 13:45

Affald skrev:
Vee-Eight skrev:Lyssnade på Linn-högtalare hos jucka-på-pallen-pellen i Gbg,

Very O.T men ändå...

Vee-Eight, harrej_vlar allstå, den grabben kan jucka, he hee

//Johnny

ja även jag som är van linngungandet reagerade när jag var dit :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-12-19 09:38

Ayn0r skrev:Tycker själv att Linn mycket riktigt gjort en bunt ganska tråkiga högtalare. Keilidh och Keosa är inte roliga alls

Tänk! Jag levde ett tag med ett par Keosa och trivdes alldeles utmärkt! 8O :oops: Visserligen inte parade med Linnprylar i övrigt, men i alla fall. Faktiskt så var jag nog mer nöjd då än jag är nu med mina piP, men allt detta har förstås andra orsaker än kvalitén på högtalarna. Jag var då i en fas där jag tyckte det var väldigt roligt att upptäcka musik och hade just återupptagit mitt intesse för hifi och tyckte att det lät betydligt bättre hemma hos mig än i butik med exempelvis Dynaudio Audience 42 mfl.

Minnet och hörseln är sannerligen svekfulla fundament för kunskap...

/en john som bara ville komma med en liten reflektion över tillvaron

Föregående

Återgå till Generellt om hifi