Är man ute efter sound och lyningströtthet så e Linn nog bra :)
Jo, för alla som har Linn-riggar har ju det för att de är ute efter att bli lyssningströtta...
Moderator: Redaktörer
Ayn0r skrev:Är man ute efter sound och lyningströtthet så e Linn nog bra :)
Jo, för alla som har Linn-riggar har ju det för att de är ute efter att bli lyssningströtta...
Morello skrev:Linn's frekvensgång kan se ut precis hur som helst. Jag tror snarast Linn-dogmatikernas upplevelse av "takt" beror på att säljarna predikat detta med tillräcklig emfas.
Kraniet skrev:Morello skrev:Linn's frekvensgång kan se ut precis hur som helst. Jag tror snarast Linn-dogmatikernas upplevelse av "takt" beror på att säljarna predikat detta med tillräcklig emfas.
där hålelr jag inte med.. det är fullt hörbart och repetetivt att lyssna efter "takt".
Martin skrev:När jag tänker efter så är nog kaber den minst oneutrala av de högtalarna jag räknade upp. Det är precis som Magnuz säger att det fattas bas, den är tunn. Har inte provat på högre volymer dock.
Jag skulle nästan kunna tänka mig att leva med kaber, de har någon slags dragningskraft iaf utseendemässigt.
Kraniet skrev:kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.
Jag delar den analysen. För den som vill läsa mer om denna konstruktören finns en länk här:Magnuz skrev:Kraniet skrev:kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.
En intressant iakttagelse är att mannen som designade ovan nämnda högtalare i en intervju (efter han slutat på Linn förstås) klagade över att Ivor av kostnadsskäl tvingade honom att använda sådana skitelement.Hans kunskaper om högtalarkonstruktion framstod för övrigt inte som de allra största...
Linn Helix, mycket sämre än Pip?
Martin skrev:Jag delar den analysen. För den som vill läsa mer om denna konstruktören finns en länk här:Magnuz skrev:Kraniet skrev:kaber är en väldigt fin högtalare. det är ju dessutom rejäla element i alla linn-högtalare så med ett bättre filter är det nog inga dumma grejjor alls.
En intressant iakttagelse är att mannen som designade ovan nämnda högtalare i en intervju (efter han slutat på Linn förstås) klagade över att Ivor av kostnadsskäl tvingade honom att använda sådana skitelement.Hans kunskaper om högtalarkonstruktion framstod för övrigt inte som de allra största...
http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html
Det verkar handla om långtifrån kompromisslösa produkter det han har konstruerat för linn.
Ett litet citat därifrån (mina understykningar):
"It took me literally three weeks to design the Helix from go to whoa', because everything came together perfectly it just worked. At that stage we had a guy who was developing a new computer program for crossover optimisation. He'd just got the program running, so I plugged the numbers in, it threw out an answer and the result sounded brilliant! I didn't have to go around in the usual design loop."
![]()
Magnuz skrev:Kraniet skrev:Tex så är det en variant av vifa p13WH i Tukan. I kaber är det en p13 variant med större gummiupphängning för längre slaglängd.
Är det? Jag trodde det var Tonegen-element. Eller menar du att Tonegen har moddat befintliga konstruktioner?
Kraniet skrev:...i tukan är det dock en vifabas. keilidh är seas, Ninka är en vidareutveckling av keilidhelementen. en p17 med plastkorg i princip.
Magnuz skrev:Kraniet skrev:...i tukan är det dock en vifabas. keilidh är seas, Ninka är en vidareutveckling av keilidhelementen. en p17 med plastkorg i princip.
Jag har alltid trott att allt var Tonegen, men kanske har jag fel när det gäller Keilidh, Tukan och Ninka.
I Nexus är det i alla fall Tonegen. Konstruktören säger själv (i intervjun som det länkas till ovan):
"...the bass unit I most preferred was from Audax. It turned out to be too expensive, so the choice was a very close run between Tonegen (Japan) and Vifa (Denmark). In the end, we went with Tonegen; they were responsive, quick, and the quality of their product was really top-class."
Samt om basarna i Keltik:
"The elliptical bass driver is very much based on KEFs B139 driver that was used in the previous Isobarik model. It was again made by Tonegen, but had a much lighter cone, and sounded much quicker than the previous B139.'"
Vee-Eight skrev:Lyssnade på Linn-högtalare hos jucka-på-pallen-pellen i Gbg,
Kraniet skrev:Däreot skulle jag gärna lyssa på hans Legendskapelser Ser väldigt intressanta ut med 6e generationens aurogel och en design lik Kaber.
Magnuz skrev:Kraniet skrev:Däreot skulle jag gärna lyssa på hans Legendskapelser Ser väldigt intressanta ut med 6e generationens aurogel och en design lik Kaber.
Det skulle vara intressant, har aldrig sett dem till salu någonstans dock. Fast, som sagt, man blir kanske inte mer sugen på att höra dem efter att ha läst den där intervjun...
Affald skrev:Vee-Eight skrev:Lyssnade på Linn-högtalare hos jucka-på-pallen-pellen i Gbg,
Very O.T men ändå...
Vee-Eight, harrej_vlar allstå, den grabben kan jucka, he hee
//Johnny
Ayn0r skrev:Tycker själv att Linn mycket riktigt gjort en bunt ganska tråkiga högtalare. Keilidh och Keosa är inte roliga alls
Användare som besöker denna kategori: MichaelG och 23 gäster