Överhettade delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi

Re: Överhettade delningsfilter

Inläggav Alexi » 2015-05-19 13:01

IngOehman skrev:Jag är inte bekant med xtz 99.62 mkII, men jag gissar att det är något kinesiskt, eller?

Vh, iö
Svensk design, kinesisk tillverkning.
Konstruktören skrev ett kort tag här på Faktiskt.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-19 13:02

Balagarba skrev:Hej.
Har ett skumt problem med delningsfiltren på mina xtz 99.62 mkII ...

Ska det inte vara xtz 99.26 mkII?

I alla fall är delningsfiltret väldigt lika.

Bild

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 13:16

IngOehman skrev:Frågan är om det är värt besväret. Om inte konstruktören behärskar dimensionering väl nog för att göra ett filter som håller, finns det då skäl att tro att dimensioneringen i övrigt är något att ha?

Det kanske helt enkelt är vettigare att starta från början och göra något som är bra, än att dimensionera upp enstaka filterkomponenter eller försöka kyla, något som är uppenbart felkonstruerat. Men utan att veta hur filtret är uppbyggt blir det förstås bara gissningar. Något är helt klart fel hur som helst.

Jo, men nu är det ju ett par högtalare som är köpta och står på plats... och är han nöjd med högtalaren för övrigt så skulle väl några få kronor "plåster" kunna vara ett alternativ (även om det säkerligen går att lösa bättre och dyrare).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Balagarba

Inläggav Balagarba » 2015-05-19 15:10

Jag hade skrivit fel beteckning tidigare det ska vara 99.26 och inte 99.62 :?
Xtz är ett svenskt företag iallafall och elementen som sitter i 99.26
är Seas Excel W18E bas/mellanregister samt en Fountek NeoCd3 banddiskant.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-19 18:02

IngOehman skrev:...

Jag är inte bekant med xtz 99.62 mkII, men jag gissar att det är något kinesiskt, eller?

Vh, iö

Svenskt faktiskt! En herre vid namn Olle Eliasson lyfts fram som "hjärnan" bakom produkterna på XTZs webbsida - Om XTZ. Det framgår dock inte från webbsidan om han konstruerat just denna högtalare.

EDIT: Oops, trodde ditt inlägg var det senaste i tråden, missade att det fanns en sida till där flera redan svarat. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-19 21:56

Kan man säga att det är fel konstruerat för att filtren går sönder före elementen? Är det ena bättre än det andra? Eller ska allt kanske inkl. låda gå sönder samtidigt om det är rätt konstruerat?

Nu kanske det är felaktigt dimensionerat men innan vi faktiskt vet hur starkt TS spelar så skulle jag inte känna mig så säker.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-05-19 22:50

En variant av lite smådyr högtalarsäkring* . . . typ. ? :roll:

*Mä lite tur så ä kanske filtret billigare än elementen(kan tänkas ???).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2015-05-20 01:46

Laila skrev:En variant av lite smådyr högtalarsäkring* . . . typ. ? :roll:

*Mä lite tur så ä kanske filtret billigare än elementen(kan tänkas ???).

Fast hur vanligt är det med säkringar i hifi-högtalare?

Nu kan man möjligen invända att när man når gränsen för vad elementen tål så brukar det låta illa, något det förmodligen inte gör när filtret närmar sig samma gräns (vet inte har aldrig varit med om något så ovanligt :mrgreen: ).

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-20 14:00

Väldigt många av Ino Audios högtalare kan man få med skyddskretsar om man är orolig för att spela sönder högtalarna.

Vinylcalle skrev:Kan man säga att det är fel konstruerat för att filtren går sönder före elementen? Är det ena bättre än det andra? Eller ska allt kanske inkl. låda gå sönder samtidigt om det är rätt konstruerat?

Nu kanske det är felaktigt dimensionerat men innan vi faktiskt vet hur starkt TS spelar så skulle jag inte känna mig så säker.

Vad du är säker eller inte säker på har jag ingen uppfattning om, men som högtalarkonstruktör har man nog en annan syn på det hela än du.

Det är INTE sak samma om det ena eller andra går sönder, och huvudskälet till det är väl att man när man dimensionerar ett högtalarelement behöver göra en massa avvägningar.

En effekttåligare talspole får man helt enkelt till en kostnad, många kostnader, och då talar jag om kostnader av andra slag än ekonomiska. Därför är det i vissa fall vettigt att dimensionera för en effekttålighet om 5 W och i andra fall för en effekttålighet om 500 W.

Det beror på, och det beror på mycket.

Men de olika faktorerna som är med och bestämmer vilka val man gör är inte oberoende parametrar.

Om man skall konstruera en högtalare som skall drivas av en SET på max 20 W så väljer man kanske att ge baselementets talspole mycket låg massa - för att få hög verkningsgrad (större magnetsystem ger bara högre verkningsgrad i vissa register, så man kan inte kompensera ett tungt membran med en stark motor) och för att möjliggöra en god utsträckning uppåt i registret.

Gör man däremot ett baselement, med samma storlek men avsett att sitta i en pytteliten subwooferlåda och drivas av en KlassD-förstärkare på väldigt många watt, så måste ju talspolen tåla det, och då blir det en mycket hög rörlig massa, det vill säga ett tungdrivet element med obefintlig mellanregisterljudkvalitet, det vill säga problem framförallt i massakontrollerade området. Och det spelar ju ingen större roll för en subwoofer som framförallt måste prestera i EMK-registret och kanske även måste kunna driva en resonanslåda (basreflex/slavbas) av något slag med stor kraft, på grund av den mycket lilla lådan.

Kort sagt - högtalarelementens effekttålighet är som regel avsiktlig - och det finns ett skäl att den är som den är (om konstruktören är kompetent). Men det finns inga rimliga skäl att göra ett underdimensionerat delningsfilter. Det sparar på sin höjd småpengar och man vinner ingenting på det. Kort sagt - det är bara dumt.

Är det en skyddseffekt man är ute efter så är riktiga säkringar en mycket vettigare lösning. Att behöva reparera hela delningsfiltret med de skador som hettan fört med sig (före det att det gick sönder helt) går helt enkelt inte att försvara. Men om någon vill försöka försvara det så lyssnar jag förstås.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Teknikforum