Stereo/surround Högtalarbryderi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

bsjodin

Stereo/surround Högtalarbryderi

Inläggav bsjodin » 2015-05-20 12:42

jag håller på att renovera att par Castle Harlech(tack för rättelsen, optimisten) för att spela 2 kanal. Funderar på ett par OD 11 (möjligtvis AP Qube) i bakkant för 5:1 surround. Centerhögtalare ej bestämd. Kan man få lite allmänna tankar om detta då även castlehögtalarna är uppåtstrålande. Kommer jag att få en massa ljud från taket blandat till en gigantisk monohögtalare, eller..? Vet att detta mycket handlar om "learning by doing", men någon kanske har erfarenhet av liknande uppsättning?
Senast redigerad av bsjodin 2015-05-20 16:43, redigerad totalt 2 gånger.
Den som söker, han letar

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Stereo/suround Högtalarbryderi

Inläggav Objektivisten » 2015-05-20 12:47

Castle Harlech?
Pålitlig, Flexibel, Robust

bsjodin

Inläggav bsjodin » 2015-05-20 12:53

javisst har du rätt, något slott i england någonstans:: :)
Den som söker, han letar

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2015-05-20 14:38

Kör med od11 både som center och surround.

Center till uppgraderad oa-14

Takmonterade carlsson ?

Tycker det fungerar klockrent som center. Kör med ett komplett par med diskanterna pekandes utåt. De blir nog ännu bättre om man kan placera dom direkt mot en vägg och på golvet, inte som jag som har dom på en bänk. Man kan även sätta dom på väggen, med fötterna mot väggen (dvs elementen spelar in mot rummet istället fur uppåt mot taket).

Som surround har jag inte fått till det bra. Men det beror nog på att dom är dåligt placerade, dom står på soffan breda armstöd och dom ska nog längre ifrån sittplats för att funka bra (mitt problem är nog inte att det är od11 utan placeringen hade nog varit ett problem vad jag än valt att koppla in).

bsjodin

Re: Stereo/surround Högtalarbryderi

Inläggav bsjodin » 2015-05-21 12:55

Får ej plats med OD11or framför tv. Annars hade det kanske varit läge att prova, om det inte vore för priset för 4 högtalare...
(Jag försöker byta mina Jbl L50 här i en annan tråd till lämpliga bakomsoffanhögtalare.)
Den som söker, han letar

Återgå till Generellt om hifi