Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:högre ordningens dist kan vara bra att mäta.
Kraniet skrev:toppen verkar inte lika tydlig off-axis. om det går att få ned den något innan du lägger på EQ är det nog ingen nackdel
solhaga skrev:Kraniet skrev:högre ordningens dist kan vara bra att mäta.
För 9 kHz?
Kraniet skrev:ja precis. 3e och 5e ton brukar vara instressant
schmutziger skrev:Är det inte väldigt intressant med den plötsliga distökningen vid 2,5khz & 4.5kHz?
Ser det inte ut som om något börja hända redan vid ~1.2kHz, se multiplarna i distkurvan ~2.2kHz, ~4,8kHz ?
schmutziger skrev:Du bör verkligen gå över till ett mätprogram som kan visa högre ordningar av dist. Det kan visa på saker som inte syns här.
matssvensson skrev:schmutziger skrev:Du bör verkligen gå över till ett mätprogram som kan visa högre ordningar av dist. Det kan visa på saker som inte syns här.
En utmaning med harmonisk distortion högt upp i frekvens är det Solhaga redan varit inne på, samplingsfrekvens och noggrannhet hos mätsystemet. Redan tredjeton för 9 kHz är 27 kHz och kräver sampling över 55 kHz samt en mikrofon med nogrannhet för de frekvenserna = dyrt. Dessutom är det väl inte så många av oss som hör så högt upp i frekvens.
En annan väg kan vara att istället fokusrea på blandtonsdistortion, som då inte automatiskt kräver noggrannhet för högre frekvenser än de områden man vill undersöka. Mer kompliserade mättoner men enklare att mäta.
mvh, mats
En fråga är då om dessa stegringar respektive sänkningar av frekvenskurvan efter (multiplar av) 0,0554 ms kan anses vara hörbara eller om det räcker att enbart EQ:a.
Jag menar, även andra element hur de än är konstruerade uppvisar rimligtvis liknande fenomen.
solhaga skrev:Jag menar, även andra element hur de än är konstruerade uppvisar rimligtvis liknande fenomen.
Här borde bakåtvågen också reflekteras mot motorkonstruktion mm och blandas med framåtvågen.
En fråga är då om dessa stegringar respektive sänkningar av frekvenskurvan efter (multiplar av) 0,0554 ms kan anses vara hörbara eller om det räcker att enbart EQ:a.
Alltså, om tidsdomänen sabbar frekvensdomänen.
Almen skrev:solhaga skrev:Jag menar, även andra element hur de än är konstruerade uppvisar rimligtvis liknande fenomen.
Här borde bakåtvågen också reflekteras mot motorkonstruktion mm och blandas med framåtvågen.
Ett "vanligt" element har ju inga plana ytor (i normalen till utstrålningscentrum) där stående vågor lätt genereras, så just i det avseendet borde väl det bli ett mindre problem.
Almen skrev:solhaga skrev:En fråga är då om dessa stegringar respektive sänkningar av frekvenskurvan efter (multiplar av) 0,0554 ms kan anses vara hörbara eller om det räcker att enbart EQ:a.
Alltså, om tidsdomänen sabbar frekvensdomänen.
Ja, det gör den väl alltid, det är ju två sätt att titta på samma sak (om jag inte missuppfattar dig). Vad gäller stående vågor brukar jag föredra att titta i rums/frekvensdimensionen i stället för tids/frekvensaspekten, men jag vet inte varför, eller om något blir enklare. Alltså man tittar på multipler av kvartsvåglängder i stället.
solhaga skrev:Almen skrev:solhaga skrev:Alltså, om tidsdomänen sabbar frekvensdomänen.
Ja, det gör den väl alltid, det är ju två sätt att titta på samma sak (om jag inte missuppfattar dig). Vad gäller stående vågor brukar jag föredra att titta i rums/frekvensdimensionen i stället för tids/frekvensaspekten, men jag vet inte varför, eller om något blir enklare. Alltså man tittar på multipler av kvartsvåglängder i stället.
Javisst, rätt uppfattat. Tidsaspekten har att göra med utvärdering av vattenfallsdiagram. Men med tanke på att den fördröjda signalen kommer från samma källa, är detta då hörbart efter EQ?
Eri skrev:Arta är ju ett rätt avancerat program. Fast jag vet inte om det klarar det du söker. Men det är ju gratis att använda så länge man inte behöver spara mätningarna. Länk: http://www.artalabs.hr/
petersteindl skrev:Eftersom det är en höjning vid 9 kHz på 5-6 dB i tonkurvan så kan man tänka sig att 2a-ton vid 4,5 kHz blir starkare än om det hade varit rak tonkurva genom 9 kHz området. 3e ton vid 3 kHz kan också påverkas uppåt i nivå.
Mvh
Peter
solhaga skrev:petersteindl skrev:Eftersom det är en höjning vid 9 kHz på 5-6 dB i tonkurvan så kan man tänka sig att 2a-ton vid 4,5 kHz blir starkare än om det hade varit rak tonkurva genom 9 kHz området. 3e ton vid 3 kHz kan också påverkas uppåt i nivå.
Mvh
Peter
Ja, det syns ju tydligt här (THD):
[ Bild ]
Så även om man kanske kan hävda att det ändå mest är trianglar och dylikt vid 9 kHz, så innebär en sänkning av nivån vid 9 kHz även att distorsionsnivåerna går ned vid 4,5 och 3 kHz.
Andratonsdistorsion, toppen vid 4,5 kHz syns tydligt men även den vid 3 kHz:
[ Bild ]
Tredjetonsdistorsion, här borde väl nivån för 3 kHz varit högre:
[ Bild ]
Fjärdetonsdistorsion:
[ Bild ]
Femtetonsdistorsion:
[ Bild ]
Nåväl, lite omkonstruktioner av membran (jag har nu fått den 360 mm breda 74-filmen så nu kan ett membran utan skarvar göras i den ljudalstrande delen),
membraninfästning (att klistra fast membranet med hjälp av VHB-tejpen gör att jag kan surra fast mässingsramen),
men med bibehållen membranlayout (förhållandet alumininiumfolie (4,5 mm ) och bar polyester (2,6 mm)) gör att jag förväntar mig att nästa uppsättning mätningar skall se betydligt bättre ut.
Får se om jag försöker åtgärda orsaken till 9 kHz-toppen också; jag har någon millimeter till goda att åtstadkomma någon slags diffraktion vid bakre polstyckena.
Tror inte att dämpning här är att tänka på.
Nattlorden skrev:Dum fråga, men jag gillar att tänka utanför lådan: är det nödvändigt att göra alla vecken lika djupa?
petersteindl skrev:solhaga skrev:petersteindl skrev:Eftersom det är en höjning vid 9 kHz på 5-6 dB i tonkurvan så kan man tänka sig att 2a-ton vid 4,5 kHz blir starkare än om det hade varit rak tonkurva genom 9 kHz området. 3e ton vid 3 kHz kan också påverkas uppåt i nivå.
Mvh
Peter
Ja, det syns ju tydligt här (THD):
[ Bild ]
Så även om man kanske kan hävda att det ändå mest är trianglar och dylikt vid 9 kHz, så innebär en sänkning av nivån vid 9 kHz även att distorsionsnivåerna går ned vid 4,5 och 3 kHz.
Andratonsdistorsion, toppen vid 4,5 kHz syns tydligt men även den vid 3 kHz:
[ Bild ]
Tredjetonsdistorsion, här borde väl nivån för 3 kHz varit högre:
[ Bild ]
Fjärdetonsdistorsion:
[ Bild ]
Femtetonsdistorsion:
[ Bild ]
Nåväl, lite omkonstruktioner av membran (jag har nu fått den 360 mm breda 74-filmen så nu kan ett membran utan skarvar göras i den ljudalstrande delen),
membraninfästning (att klistra fast membranet med hjälp av VHB-tejpen gör att jag kan surra fast mässingsramen),
men med bibehållen membranlayout (förhållandet alumininiumfolie (4,5 mm ) och bar polyester (2,6 mm)) gör att jag förväntar mig att nästa uppsättning mätningar skall se betydligt bättre ut.
Får se om jag försöker åtgärda orsaken till 9 kHz-toppen också; jag har någon millimeter till goda att åtstadkomma någon slags diffraktion vid bakre polstyckena.
Tror inte att dämpning här är att tänka på.
Vid vilken spänning RMS på högtalarklämmorna mäter du?
Vilket mikrofonavstånd?
Vilken mikrofon använder du vid mätning?
Det ser ut som du använder smoothing på frekvensgången. Kan du i så fall mäta utan smoothing och visa kurvor utan smoothing.
Mvh
Peter
onni skrev:Intressant resultat! Ojämnheterna i LF området är borta.
onni skrev:
Fråga: Är toppen och botten öppna i lådan? Borde ge dipolutsläckning i LF området,
/Anton
onni skrev:men membranet kanske är så långt att interferens mellan de olika delarna tar ut varandra.
/Anton
Kraniet skrev:syns ju inte vara något speciellt som händer vid 8,5 och 17 kHz om man ser till disten.
förutom de pucklarna ser det ju väldigt fint ut tycker jag.
Kraniet skrev: men någon djupare analys är jag nog inte man att göra.
onni skrev:Fråga: Är toppen och botten öppna i lådan? Borde ge dipolutsläckning i LF området, men membranet kanske är så långt att interferens mellan de olika delarna tar ut varandra.
/Anton
onni skrev:Kul experiment! Dämplåda har klart och tydligt en positiv effekt. Kombinerat med en bra vågledare så borde distorsionsnivåerna i LF området sjunka och resultera i uppnått mål (250 Hz - 20 kHz).
MVH
Anton
onni skrev: Idén att testa limma på något på polstyckena tycker jag är intressant!
onni skrev:Kan du plocka av baffeln också och köra en mätning helt rent?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 217 gäster