Drivremmar - var köpa? Varför blir de kleggiga?

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Drivremmar - var köpa? Varför blir de kleggiga?

Inläggav MiaM » 2015-05-19 01:03

Hej forumet!

Fråga 1:
Var köper man drivremmar idag?
Förr så var det bara att sticka in huvudet hos radio-tv-reparatören och köpa en. Idag verkar den sortens verksamheter ha lagt ned.

Fråga 2:
Finns det nåt fulknep för att behandla en drivrem som fortfarande är hel men blivit alldeles galet mycket mer elastisk än den ska vara?

Fråga 3:
På senare tid har jag ett par gånger stött på att drivremmar blivit en slags kladdig smet. Varför händer detta? Och framförallt - hur rengör man eländet bäst? Behöver allt tvättas bort för att det inte ska sprida sig till en ny rem, eller är det endast för att undvika svaj och elände som allt måste bort?

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Drivremmar - var köpa? Varför blir de kleggiga?

Inläggav Perfector » 2015-05-19 02:04

MiaM skrev:Hej forumet!

Fråga 1:
Var köper man drivremmar idag?
Förr så var det bara att sticka in huvudet hos radio-tv-reparatören och köpa en. Idag verkar den sortens verksamheter ha lagt ned.

Fråga 2:
Finns det nåt fulknep för att behandla en drivrem som fortfarande är hel men blivit alldeles galet mycket mer elastisk än den ska vara?

Fråga 3:
På senare tid har jag ett par gånger stött på att drivremmar blivit en slags kladdig smet. Varför händer detta? Och framförallt - hur rengör man eländet bäst? Behöver allt tvättas bort för att det inte ska sprida sig till en ny rem, eller är det endast för att undvika svaj och elände som allt måste bort?

Drivremmar innehåller nylon för att bli stadiga och när den blir gammal så löser gummit upp sig och kladdar.
Finns en firma i GbG s om gör remmar.
Kållereds radio tror jag den heter.
Finns inget att göra när en rem tappar spänsten, tyvär
Rengör med sprit eller kemiskt ren bensin
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2015-05-19 07:30

I'm only in it for the music.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-05-19 13:04

Om drivremmen innehåller EPDM-gummi får den inte komma i kontakt med organiska lösningsmedel, oljor och fett då sväller den, blir kladdig och dan. Nitrilgummi är vanligaste materialvalet när man vill ha beständighet mot oljor och lösningsmedel. Lagrings/åldringsbeständigheten i rumsmiljö och temperatur för EPDM, butyl och neoprene är åtminstone 5 a' 10 år. För nitril och SBR ca hälften så bra, 3 a' 5 år. Silikongummi ligger uppemot 20 år men den är ganska kass mot mekanisk nötning. (Från en amerikansk Mil-specifikation, MIL-HDBK-695C.)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-19 22:34

Aha. Tack för svaren!
Det borde väl inte ha kommit olja/smörjklegg på remmen i ett normalt hanterat däck? Vad jag kan se så verkar ingen ha "mixtrat" inne i de maskiner jag tittar i nu.

Då återstår frågorna:
Hur får man bäst bort allt kladd?
Behöver man ta bort varje kladdpartikel?

Svalander tar ju rätt bra betalt. Finns det inte nån annan källa? En sak om dessa priser gällt över disk på nåt ställe där jag får min rem där och då precis när jag handlar. Om jag ändå ska vänta på postorder så kan jag ju lika gärna beställa från nåt annat ställe.

De maskiner jag funderar på att byta rem på och som alla drabbats av kladdiga havererade remmar är:
1: Yamaha KX-1200 (bara "lite" kladdigt). En rem kan väl vara okej även med Svalander-pris.
2: Pioneer CT-05(utan W på slutet = snarlikt utförande t.ex. utan mic-ingångar) - syftet skulle mest vara att ha "-05"-anläggningen komplett fungerande. Men fyra remmar med Svalanders pris avskräcker.
3: Philips EL3302 - två korta remmar. Denna skulle givetvis endast renoveras för kultvärdet. Den är ju snart 50 år gammal och bara en smärre uppdatering av den allra första kassettbandspelaren. Även här avskräcker väl Svalander-priserna.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-19 23:17

MiaM skrev:Aha. Tack för svaren!
Det borde väl inte ha kommit olja/smörjklegg på remmen i ett normalt hanterat däck? Vad jag kan se så verkar ingen ha "mixtrat" inne i de maskiner jag tittar i nu.

Då återstår frågorna:
Hur får man bäst bort allt kladd?
Behöver man ta bort varje kladdpartikel?

Svalander tar ju rätt bra betalt. Finns det inte nån annan källa? En sak om dessa priser gällt över disk på nåt ställe där jag får min rem där och då precis när jag handlar. Om jag ändå ska vänta på postorder så kan jag ju lika gärna beställa från nåt annat ställe.

De maskiner jag funderar på att byta rem på och som alla drabbats av kladdiga havererade remmar är:
1: Yamaha KX-1200 (bara "lite" kladdigt). En rem kan väl vara okej även med Svalander-pris.
2: Pioneer CT-05(utan W på slutet = snarlikt utförande t.ex. utan mic-ingångar) - syftet skulle mest vara att ha "-05"-anläggningen komplett fungerande. Men fyra remmar med Svalanders pris avskräcker.
3: Philips EL3302 - två korta remmar. Denna skulle givetvis endast renoveras för kultvärdet. Den är ju snart 50 år gammal och bara en smärre uppdatering av den allra första kassettbandspelaren. Även här avskräcker väl Svalander-priserna.

Jag lade 3 svar högt upp.
Kållereds radio i gbg kan tillverka remmar åt dig. Tfn finns nog på nätet.
Du kan inte återställa en rem som börjar blir sladdrig, bara byta ut.
Rengör hela ytan där remmen ska gå med sprit och torka noga efteråt.
Gör du dessa 3 i ordning så har du inga problem under lång tid
Även små rester av gummikladd kan ge upphov till darrigt ljud och rent svaj som låter rejält illa.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

jvg

Inläggav jvg » 2015-05-20 20:53

Har haft samma problem, remmar som blir gegga.
I mitt fall hade det bl.a. satt sig på kugghjulen som dämpar kassettluckan när man öppnar den.
Tvättas med tops och IPA.

Remmar har jag köpt från http://www.marrscommunications.com/, rörig webbsida men de har nog remmar till allt.
Har även köpt från Bergslagens Radio (Lindesberg), vilket är denna annons http://www.blocket.se/orebro/Drivremmar ... 765221.htm, osäker på vilket utbud han har.

Bild

/j
[size=67]OM 2-50, 3-28, 4-70, OM61, OM71, Luxor 8071, OA-14
Pioneer SX-1250, Nikko NR-1415, NAD Model 200
Revox B710 MkII, Revox B780, Revox B790, Revox B77 (x2)
Dual CR 1780, Siemens RS 555
Sony STR V5[/size]

Användarvisningsbild
Lasse-pin

Inläggav Lasse-pin » 2015-05-21 15:46

Blääääää!!!!!!!!

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-22 03:36

Vilken typ av sprit? Jag tycker att isopropanolen i crc-sprayburk inte riktigt verkar bita särskilt bra, samtidigt så verkar vanligt hushållspapper utan någon vätska alls få bort det värsta men inte det sista finliret.

Vad står IPA för? Inte Indian Pale Ale väl? :wink:

Jättetack för tipsen om säljare, framförallt för Bergslagens Radio! Jag har sett skylten på byggnaden i Lindesberg men har trott att det bara varit en skylt som sitter kvar på en rivningskåk :wink:

Lasse-pin: Håller med, blääää var ordet, sa Bull...

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-05-22 09:32

MiaM skrev:Vilken typ av sprit? Jag tycker att isopropanolen i crc-sprayburk inte riktigt verkar bita särskilt bra, samtidigt så verkar vanligt hushållspapper utan någon vätska alls få bort det värsta men inte det sista finliret.

Jättetack för tipsen om säljare, framförallt för Bergslagens Radio! Jag har sett skylten på byggnaden i Lindesberg men har trott att det bara varit en skylt som sitter kvar på en rivningskåk :wink:

Lasse-pin: Håller med, blääää var ordet, sa Bull...

Angående sprit för rengöring.
Handsprit som man duschar ur flaskan.
Inte den med gele.
På en tops och rengöra samt torka med andra änden
Om du rengör drev och remskivor är det en bra väg att gå.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2015-05-22 17:53

MiaM skrev:
... snip

Jag antar att den som skrev IPA menar isopropylalkohol. Kemiskt ren bensin som nämnts i tråden, brukar skivas n-heptan i tabeller för gummimaterialets kemiska resistens mot diverse vätskor och gaser. Om du köper någon ny rem bör du fråga vad det är för elastomer i den. Vanligast förekommande EPDM respekive nitrilgummi kan ha väldigt olika resistens mot vätskan du tvättar med (gäller definitivt för n-heptan och isopropylalkohol). Googla på tex "chemical resistance guide" så får du upp ett gäng olika tabeller att kontrollera mot.

jvg

Inläggav jvg » 2015-05-22 18:04

MiaM skrev:Vad står IPA för? Inte Indian Pale Ale väl? :wink:

IsoPropylAlkohol
IsoPropanol
2-Propanol
IPA

Kärt barn har många namn :-)

/j
[size=67]OM 2-50, 3-28, 4-70, OM61, OM71, Luxor 8071, OA-14
Pioneer SX-1250, Nikko NR-1415, NAD Model 200
Revox B710 MkII, Revox B780, Revox B790, Revox B77 (x2)
Dual CR 1780, Siemens RS 555
Sony STR V5[/size]

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2015-05-27 21:37

MiaM skrev:Vilken typ av sprit? Jag tycker att isopropanolen i crc-sprayburk inte riktigt verkar bita särskilt bra, samtidigt så verkar vanligt hushållspapper utan någon vätska alls få bort det värsta men inte det sista finliret.

Förut kunde man köpa isopropanol på flaska på apoteket, därifrån kommer min, men jag vet inte om det går längre.

Åh, Philipsen, nostalgi, det var min första kassettbandspelare och jag lyssnade på mina första kassetter (Star Wars-vänd sida när du hör ljudet-"ljudböcker" för barn) i den. Hade glömt bort dess existens. Fint!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-27 22:59

Kjell & Company har.
Don’t just do something, sit there.

Återgå till Vintage-hifi