Frågor angående skivspelare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Zamot

Frågor angående skivspelare

Inläggav Zamot » 2005-12-17 15:33

Jag är på jakt efter en ny och bra skivspelare men har ungefär noll koll på sådana. Därför undrar jag:

Vad innebär "flytande upphängning" och vad är fördelarna?
Är det någon som har någon speciell att rekommendera om man är beredd att betala max 3-4000?
Vad är det enklaste sättet att omvandla vinylskivor til mp3?

Tacksam för svar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Frågor angående skivspelare

Inläggav Naqref » 2005-12-17 15:46

Zamot skrev:Jag är på jakt efter en ny och bra skivspelare...

Det fetstilta ordet avgjorde flytten (trots det antika formatet) ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Zamot

Re: Frågor angående skivspelare

Inläggav Zamot » 2005-12-17 16:09

Naqref™ skrev:
Zamot skrev:Jag är på jakt efter en ny och bra skivspelare...

Det fetstilta ordet avgjorde flytten (trots det antika formatet) ;)

Whoops... my mistake :oops:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-12-17 17:28

Kan ju passa på att säga något själv. :)

En bra spelare i det prisintervall du nämner är Regas P2.

Flytande upphängning innebär att man ser till att tallrik, motor och tonarm är fjädrade. Petar du på tallriken så ser du hur det svajar lite. Det är ett bra sätt att se till att nålen inte hoppar om det finns massa vibrationer i underlaget där skivspelaren står.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-17 17:33

Motorn blir avvibrerad från tallrik och tonarm på bästa sätt med remdrift och flytande upphängning. Det minimerar också akustisk återkoppling, men det kan, eventuellt, vara löst på ett bra sätt vid en direktdriven skivspelare också.
Nu är det dock inte så enkelt att alla skivspelare med remdrift är bättre än alla skivspelare med direktdirft.
En del flytande upphängningar är lite "nervösa" och klarar inte stötar så bra, utan att pickupen börjar hoppa.
Någon form av hydraulisk dämpning av armen kan kanske motverka detta, liksom dynamiskt utbalanserade armar.
Technics bästa direktdrivna slår nog trots allt de flesta budgetspelare med remdrift, men man kan nog räkna med att de allra bästa skivspelarna har flytande upphängning och remdrift.

Jag skulle ställt frågan om vinylskivor till MP3 i egen tråd!
F.ö. skulle jag nog gått via ett lossless-format om jag skulle göra allt arbete med att digitalisera mina vinyler. Men som sagt, en egen tråd är att föredra.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-12-17 17:35

Håller med Naqref. Också en ProJect debut III är intressant för de pengarna.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-17 17:42

Kan väl nämnas att de Rega och Project skivspelare som nämnts här inte har flytande upphängning.
Thorens och Dual däremot finns med flytande upphängning:
http://www.thorens.ch/THORENS/pdf/170190295.pdf
http://dual-reference.com/tables/CS505-4.htm
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-12-19 08:40

Är de nya Thorens verkligen flytande upphängda? Tycker det ser ut som om dom hade en fast plint, men jag kan se fel.

Annars är väl flytande upphängning inte så vanligt numera i normala prisklasser.

NAD har en billig spelare, byggd av Rega tror jag. Eller om det var Pro-Ject.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-12-19 11:07

mapem skrev:Är de nya Thorens verkligen flytande upphängda? Tycker det ser ut som om dom hade en fast plint, men jag kan se fel.

Annars är väl flytande upphängning inte så vanligt numera i normala prisklasser.

NAD har en billig spelare, byggd av Rega tror jag. Eller om det var Pro-Ject.

Nu blir jag osäker, Thorens har ju varit synonyma med flytande upphängning i årtionden, men dom har kanske sparat in på sista tiden.
Men, Dual CS-505-4 har flytande upphängning, garanterat.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-12-19 16:28

Jo många av Thorens klassiker är ju flytande upphängda och det var ju något av ett signum för Thorens. Men idag tycks det vara annorlunda.

Kollade lite på Thorens hemsida och på Vinyl Engine och de flesta av Thorens modeller i dag är "stela", både de billigaste och de dyraste. Ett par modeller i mellanklassen prismässigt (TD 240 och 350) har dock nån sorts fjädrande subchassi, men inte lika sofistikerat som hos dem från 60-70-80-talen.

En Thorens TD 190 som är den billigaste som finns i Sverige kostar ca 3500 kr med Ortofon OM 10. Den är tillverkad i Polen. Den är definitivt inte fjädrande upphängd och verkar vara en mycket enkel apparat, men den kan ju låta bra för det.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-01 17:28

Finns massor med bra skivspelare, Thorens, Dual, Marantz (dom bra är svåra att få tag i) Akai har gjort ett par fina, Nad även så och ett gäng till. Bäst är att hitta begagnad. Köpte en skivspelare som heter CWC begagnad. Är en japanare och tillverkas än i dag. Kanonspelare med med bra nål och riktigt inställd hos Vetaran HiFi på Karlbersvägen. Då är den guld.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2006-01-01 18:26

Jag tänkte föreslå en technics 1200, men då spricker ju budgetetn (kan fås ny komplett med juste pick-up för ca 6000). Många HiFi-nissar rynkar på näsan åt denna spelare och avfärdar den som "DJ-pryl". I själv verket är dom bara arga över att den är bättre än deras (ofta mycket dyrare) audiofil-spelare.

Men! Nu var det ju max 4000 spänn. Jag vet inte om dual fortfarande för sin model 505. Jag använder en sådan idag tillsammans med en goldring 1020-pickup. Eller heter den 1040? Nåt sånt. Låter helt OK, doch har pick up en liten aning loudnesskarraktär. Låter inte alls illa på något sätt, men använder du högtalare som har samma typ av karraktär kanske det blir för mycket av det?
Hur som helt: Dual 505 rekomenderas!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Återgå till Köpråd