Eurovision Song Contest 2015

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Eurovision Song Contest 2015

Inläggav Svante » 2015-05-24 08:44

paa skrev:
Svante skrev: Märkte ni att ordningen mellan länderna som omröstningen gjordes i verkade helt slumpmässig? Det var den inte. De sorterar rösterna så att det ska bli maximalt spännande, ...

Ja, jag skrev ju det.

Aha, det missade jag... :oops: Hursomhelst var det väl likadant när Loreen vann, att det var jämnt fram till en viss gräns. Loreen låg typ tvåa, sedan drog hon ifrån. Ganska mycket tidigare dock, för hon fick så många tolvor att det inte gick att ordna rösterna så att det skulle vara spännande länge.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-24 08:47

HenrikTornquist skrev:Ibland förstår jag inte er musiksmak. Tycker ni verkligen att det här är bra?

ESC handlar om så mycket annat än att vara ett musikprogram med bra musik:
Det är TV-historia, nostalgi, scenografin är ofta på topp, och programmet är i en egen klass när det gäller blandningen av påkostad produktion och töntighet. Programledarna brukar t.ex ha svårt att hantera det stora formatet vilket visade sig även i Wien.
Men det är klart man vill se det, man är ju uppväxt med Eurovisionsignaturmelodin som årligt återkommande.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-24 09:04

paa skrev:
HenrikTornquist skrev:Ibland förstår jag inte er musiksmak. Tycker ni verkligen att det här är bra?

ESC handlar om så mycket annat än att vara ett musikprogram med bra musik:
Det är TV-historia, nostalgi, scenografin är ofta på topp, och programmet är i en egen klass när det gäller blandningen av påkostad produktion och töntighet. Programledarna brukar t.ex ha svårt att hantera det stora formatet vilket visade sig även i Wien.
Men det är klart man vill se det, man är ju uppväxt med Eurovisionsignaturmelodin som årligt återkommande.

Ja, till sist kapitulerar man och ser det som en egen genre som är optimerad för att vinna röster hos en medeleuropé. Vilket i sig är intressant, hur skiljer sig medeleuropén från hur de flesta européer är? Sug på den en stund. Alltså jag tror de flesta har en musiksmak som ganska många andra inte tycker om, och sånt blir det inte så många poäng för i ESC. Det betyder att det som vinner i ESC inte nödvändigtvis är sånt som alla gillar, utan bara sånt som ingen ogillar.

Mot slutet så var det tex några (politiska?) ickeröster på Ryssland som gjorde dem slutgiltigt avhängda. Sverige fick poäng från alla tror jag. Det var i alla fall inte många som gav under 5 poäng.

Det skulle bli en helt annan tävling om man tex bara räknade de 20 bästa rösterna man fick, om man fick räkna bort eventuella nollor. Finns poängen någonstans förresten? Det vore kul att prova olika scenarier med olika poängräkningssätt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-05-24 09:25

Skulle vilja se statistik på hur många som röstar i varje enskilt land, samt se hur stor del av varje lands befolkning det är som röstar. Här i Polen verkar intresset vara nära noll och de jag känner ser det som ett rent skämt. I Sverige tas det på blodigt allvar.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-24 09:47

Svante skrev:Det skulle bli en helt annan tävling om man tex bara räknade de 20 bästa rösterna man fick, om man fick räkna bort eventuella nollor. Finns poängen någonstans förresten? Det vore kul att prova olika scenarier med olika poängräkningssätt.

Jag hittade statistiken, och jag får ta tillbaka det där. Hur man än räknar så vann Sverige. Tolv tolvor, elva tior och sju åttor.

Och värdlandet fick noll poäng...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-24 10:04

shifts skrev:Skulle vilja se statistik på hur många som röstar i varje enskilt land, samt se hur stor del av varje lands befolkning det är som röstar. Här i Polen verkar intresset vara nära noll och de jag känner ser det som ett rent skämt. I Sverige tas det på blodigt allvar.

Det är inte heller i Tyskland på långa vägar så uppblåst intresse som i Sverige. Visserligen kördes programmet ut i tre tyska public service kanaler, varav en teckentolkad. Igår och idag var ESC första nyhet på www.svt.se. De "riktiga" nyheterna hittades längre ner.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-24 10:47

Var det ovanligt låg utnivå från sändningen från Wien?
Jag har aldrig behövt dra på så högt från receivern tidigare, eller är det den som håller på att ge upp?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-24 10:48

paa skrev:Var det ovanligt låg utnivå från sändningen från Wien?
Jag har aldrig behövt dra på så högt från receivern tidigare, eller är det den som håller på att ge upp?

Tycker det har varit på det hållet på våra egna tävlingar också. Men det är ju trevligt om man lämnar lite dynamikomfång kvar....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-24 11:03

Cypern (gick ut som nr 11) höll jag som bästa låten. Hade inte hört någon låt innan förutom Måns men det sa WOW i magen då Cypern bidrag spelades. Underbart melodisk o fin sång fint framförd. Dock för lite show för att kunna konkurera.
Men Måns har en brakhit!

Vinst 2013, 3'a 2014 och vinst 2015 (plus 2'a) = idag är vi stolta svenskar !!!!!

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-24 11:54

Måns; "The Champ", i Wien
Bild

"Champ"; the Wine, i Måns
Bild
Shatterer of words

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-24 12:13

Då skall vi bara vinna en gång till innan Irland gör det (om ingen hotar bakifrån dvs.)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-24 12:29

Nattlorden skrev:Då skall vi bara vinna en gång till innan Irland gör det (om ingen hotar bakifrån dvs.)

Vi är redan bäst, o det med hästlängder. Kolla hur många låtar som har svenskar med som låtskrivare...år från år.
Sedan kan man kolla hur många internationellt framgångsrika artister som kommit från pyttelandet sverige jämfört med andra euopeiska länder. Rent allmänt menar jag. Musik håller världsklass i sverige :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-24 13:02

sportbilsentusiasten skrev:
Nattlorden skrev:Då skall vi bara vinna en gång till innan Irland gör det (om ingen hotar bakifrån dvs.)

Vi är redan bäst, o det med hästlängder. Kolla hur många låtar som har svenskar med som låtskrivare...år från år.
Sedan kan man kolla hur många internationellt framgångsrika artister som kommit från pyttelandet sverige jämfört med andra euopeiska länder. Rent allmänt menar jag. Musik håller världsklass i sverige :D

Jo, men eftersom jag haft en kollega som skickade bidrag utomlands, så vet jag varför... Det är på väldigt många håll betydligt färre bidrag som skickas in, och det är inte alla länder som kräver att någon som skrivit det kommer från landet. Så det är alltså betydligt svårare att överleva den initiala gallringen i Sverige än på många andra håll. Så det är inte alls konstigt att du hittar bidrag från Thomas G:sson på andra ställen t.ex. Skulle dock tro att det är de låtar han skrivit som han inte tror skulle klara svensk gallring som hamnar på annan ort... Att det var fem bidrag med svensk inblandning i finalen är rätt sensationellt, det håller jag med om.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-24 16:12

sportbilsentusiasten skrev:Sedan kan man kolla hur många internationellt framgångsrika artister som kommit från pyttelandet sverige jämfört med andra euopeiska länder. Rent allmänt menar jag. Musik håller världsklass i sverige :D

Musikaliskt håller jag med dig även om det är lite väl mainstream, för mig. Men det är ju mer en fråga om smak. Tänk om vi blev lika duktiga i inspelningskvalitet! Kanske kan HCL bidra med detta :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-24 16:13

Nattlorden skrev:

Tycker det har varit på det hållet på våra egna tävlingar också. Men det är ju trevligt om man lämnar lite dynamikomfång kvar....

Är det inte så att R.128 har börjat användas?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-24 23:04

Samma här, jag vevade på mer än jag brukar. Mycket mer.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-24 23:07

Svante skrev:
Nattlorden skrev:

Är det inte så att R.128 har börjat användas?

Det vore trevligt :)

Föregående

Återgå till Musikstugan