Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Xpa-2 är för fjuttigt helt enkelt. NAD 218 likaså. Det behövs något som klarar ca 500W i 8 Ohm.
Komorok skrev:Xpa-2 är för fjuttigt helt enkelt. NAD 218 likaså. Det behövs något som klarar ca 500W i 8 Ohm.
Nattlorden skrev:Komorok skrev:218 är för klena.
1.2kW dynamiskt i 4 ohm i bryggat läge för klent?
Johan_Lindroos skrev:I bryggat läge så ser ju förstärkaren bara halva lasten; alltså 2 - 2,5 ohm med 2 st parallellokpplade profundus-Y, och jag är inte helt övertygad om att NAD 218 mår så bra med den lasten. För att driva fyra basar skulle det med ditt exempel behövas 2 st 218. Jag tror då att en bättre koppling skulla vara att köra obryggat med varsin basmodul per kanal. Men då blir alltså uteffekten något för låg för att kunna styra ut elementen till största konutslag.
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:I bryggat läge så ser ju förstärkaren bara halva lasten; alltså 2 - 2,5 ohm med 2 st parallellokpplade profundus-Y, och jag är inte helt övertygad om att NAD 218 mår så bra med den lasten. För att driva fyra basar skulle det med ditt exempel behövas 2 st 218. Jag tror då att en bättre koppling skulla vara att köra obryggat med varsin basmodul per kanal. Men då blir alltså uteffekten något för låg för att kunna styra ut elementen till största konutslag.
Och det var ju just 2 stycken jag föreslog...
Använder 2 stycken själv till mina 8 NHT1259, 2 parallella i alla fyra kanalerna. Kåken klagar lång innan jag ens får någon värme på stegen...
meshuggener skrev:250w/element.2x500w 8ohm för Y-4.
AndreasArvidsson skrev:450w i 8ohm är väl det som jag sett Ingvar rekommendera. Dvs 900w i 4ohm.
meshuggener skrev:250w/element.2x500w 8ohm för Y-4.
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:450w i 8ohm är väl det som jag sett Ingvar rekommendera. Dvs 900w i 4ohm.
Ok tackFrågan är om man skall ha två stycken inuke 3000 eller ett 6000. Ett 3000 ger perfekt mängd med effekt för Y-2 nämligen. "Problemet" med 6000 är att jag kommer få 1550W per modul. För jag antar att man kan räkna så att om man har två parallellkopplade till en kanal och varje behöver 900W så drar den 1800W max per kanal? Med ett 6000 får jag 3100W per två moduler vilket blir för mycket.
AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Jag tror att de anger peak effekt för inuke, det är iaf vad jag läst, så RMS effekten är lägre.
Johan_Lindroos skrev:philipbtz, det är bättre du tänker mest i åttaohmseffekt på slutsteg i denna tillämpning så du inte rör ihop det. Nuke-steget du nämnde i början ger alltså 2 x 550 watt i 8 ohm (och jag antar att det då inte är internt bryggkopplat), vilket är ganska nära de rekommenderade 450 watt i 8 ohm. Således är steget liiiite för stort, men inte mycket för stort. Jag tror det är en ganska bra matchning rent effektmässigt. Sedan kan ju steget ha en mängd andra tillkortakommanden, men dessa vet jag inget om (t.ex. för hög nedre gränsfrekvens, surrande fläktar, transformatorsurr, brus, dist, m.m.).
philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Jag tror att de anger peak effekt för inuke, det är iaf vad jag läst, så RMS effekten är lägre.
Ja du har rätt Inuke 3000 ger endast 600W per kanal rms i 4 ohm så den går bort
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ments.html
inuke 6000 gav "endast" 1800Wrms per kanal i 4 ohm vid basdrift. Detta räcker ju men den drog upp emot 80A från nätet vilket verkade lite dumt i vissa situationer.
http://forum.speakerplans.com/behringer ... page1.html
Vad krångligt det blev..kanske skall skita inuke ändå.
Nu är jag mer inne på EP4000 igen som ger 950Wrms per kanal i 4 Ohm och 550Wrms per kanal i 8 Ohm. Lite lurigt att hitta steg som har precis rätt mängd effekt måste jag säga.
Ja om du bara lyssnar på sinustoner vid full effekt, men lyssnar du på riktig musik, så behöver du kanske 1W kontinuerligt. Men dynamiskt för att kunna nyttja elementets slaglängd, så behöver du 450W.philipbtz skrev:Men samtidigt klarar elementen max 250W styck kontinuerligt så mycket mindre borde räcka.
Om det varit prof-X, hade jag hållit med dig.TomKokk skrev:2st Emotiva XPA1 alternativt en XPA2.
Komorok skrev:Fast att ha ett system som går på tomgång även när väggarna skakar är rätt skönt också. Headroom är bra grejor det.
Alexi skrev:Komorok skrev:Fast att ha ett system som går på tomgång även när väggarna skakar är rätt skönt också. Headroom är bra grejor det.
Jo men då finns ju möjligheten att dra på när man vill. Precis som att köra valfri sportbil på landsväg.
blekfet skrev:philipbtz skrev:AndreasArvidsson skrev:Du behöver bara 2x450w i 8ohm eller 2x900w i 4ohm för att driva profY-4. När du parallellkopplar så halveras impendansen och förstärkaren ger dubbelt så stor effekt.
Ja du har rätt Inuke 3000 ger endast 600W per kanal rms i 4 ohm så den går bort
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/ ... ments.html
inuke 6000 gav "endast" 1800Wrms per kanal i 4 ohm vid basdrift. Detta räcker ju men den drog upp emot 80A från nätet vilket verkade lite dumt i vissa situationer.
http://forum.speakerplans.com/behringer ... page1.html
Vad krångligt det blev..kanske skall skita inuke ändå.
Nu är jag mer inne på EP4000 igen som ger 950Wrms per kanal i 4 Ohm och 550Wrms per kanal i 8 Ohm. Lite lurigt att hitta steg som har precis rätt mängd effekt måste jag säga.
Humm.. Jag hade tänkt att använda ett inuke 6000 till profY-4. Kan det fetmarkerade tänkas bli ett problem vid normal användning som t.ex. filmtittning på referensnivå?
Alexi skrev:Ja om du bara lyssnar på sinustoner vid full effekt, men lyssnar du på riktig musik, så behöver du kanske 1W kontinuerligt. Men dynamiskt för att kunna nyttja elementets slaglängd, så behöver du 450W.philipbtz skrev:Men samtidigt klarar elementen max 250W styck kontinuerligt så mycket mindre borde räcka.
Varför dubbla antalet element om man inte tror sig ha behov av att ens kunna nyttja Y2 fullt ut?
Lite som att köpa en Ferrari och spara pengar genom att köra den på de smala reservhjulet.
AndreasArvidsson skrev:Vem har en 80A säkring i sitt hem undrar jag?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster