Hjälp med trasig Quad33/303

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersss

Hjälp med trasig Quad33/303

Inläggav Andersss » 2015-05-26 16:49

Jag har ett Quad försteg med tillhörande slutsteg 303. Det låter bara på ena kanalen och jag skulle vilja ha igång det. Då jag gissar att det skulle bli en underbar sammansättning tillsammans med ett par av mina Tandberg fasett (som jag ska renovera å måla om i grön orginalfärg)

Till saken hör att min kunskap om elektronik ej sträcker sig så långt, och jag skulle behövt hjälp med Quaden. Eftersom jag vill kunna lyssna på musik/spotify genom den.

Så om någon i närområdet (jag bor i Falun). Skulle kunna hjälpa mig med detta för en rimlig peng, så skulle jag vara tacksam. Skulle först å främst vilja ha fart på den. Inte nödvändigtvis byta kondingar i första läget.

Mvh Anders

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hjälp med trasig Quad33/303

Inläggav PerStromgren » 2015-05-26 17:04

Det kan vara bra att först lokalisera felet. Dra ur sladden från försteget, och slå på slutsteget. "Tafsa" med ett finger i kontakten du tog bort från försteget och lyssna efter brum i bägge högtalarna. Om det låter i bägge har du felet i försteget, annars i slutsteget.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2015-05-26 17:11

Ah. I will do it. :)

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2015-05-27 05:04

Men se upp för att det kan bli ett rejält starkt brumljud. Prova med några skräphögtalare du tagit reda på ur nån skrotad TV eller liknande.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-05-27 08:54

MiaM skrev:Men se upp för att det kan bli ett rejält starkt brumljud. Prova med några skräphögtalare du tagit reda på ur nån skrotad TV eller liknande.

Jo, det är sant att det skulle kunna hända. Jag har dock gjort det väldigt många gånger och den lilla dutten det är fråga om har inte varit i närheten av några farliga gränser, såvitt jag kan bedöma. Jag har aldrig haft sönder något, i vart fall. Se gärna Hifikg:s högtalarmördartråd, där en NAD 208 vevar ut kanoner i en stackars billig bokhyllehögtalare och visar vad som går åt för att sabba dem!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-19 23:01

Ny fråga. Hittade en lös kondensator som jag lödde fast i 33:an. (på kortet för vänster kanal).

Så nu låter det i båda kanalerna. MEN bara i mono.

Om jag trycker in knapp vä mo så låter vänster kanal. Trycker jag in hö mo så låter höger kanal.
Om jag trycker in stereo så låter båda kanaler. Men bara i Mono.... (å näe lödningen jag gjorde har inte flutit till ngn annan ledningsbana)

Kör jag balansen till vänster så ökar ljudet i vänster och minskar i höger (men försvinner ej
Kör jag balansen till höger så ökar ljudet u höger och minskar i vänster (men försvinner ej)

Mäter jag din-kabeln så verkar den vara okej. stift 1-1, stift 2-2, och stift 3-3, tomt på stift 4 och jord i höljet.

Tips??

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-19 23:09

Leta servicemanual på nätet så ser du antagligen var du har problemet och kan lösa det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-19 23:17

Haha Ja jo.

Men eftersom jag är kass på att läsa elscheman så tänkte jag få hjälp här.

Men jag löser det.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-20 01:12

Skulle ngn ha vänligheten att svara på huruvida de andra DIN anslutningarna är normala eller ej då?

Eller är det ngn Engelsk standard (koppling) även på dem?? alltså de 5poliga som ser normala ut.

För antingen gör jag fel eller så är det inte kompatibelt med normalstandard, alternativt så är det trasigt. För den beter sig annorlunda beroende på om jag kopplar på Radio 1 eller Radio 2 (vanlig hederlig normal DIN till 3,5mm plug som fungerar utmärkt i en DUX)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-20 01:16

Andersss skrev:Skulle ngn ha vänligheten att svara på huruvida de andra DIN anslutningarna är normala eller ej då?

Eller är det ngn Engelsk standard (koppling) även på dem?? alltså de 5poliga som ser normala ut.

För antingen gör jag fel eller så är det inte kompatibelt med normalstandard, alternativt så är det trasigt. För den beter sig annorlunda beroende på om jag kopplar på Radio 1 eller Radio 2 (vanlig hederlig normal DIN till 3,5mm plug som fungerar utmärkt i en DUX)

Det framgår av ett kopplingsschema om du hittar ett.
Prova med en knappnål i hålen och hör var det brummar
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-20 01:19

Om du nu panorerar (heter det så?) källan att spela bara hö och sen bara vä, med försteget i stereoläge, vad lär vi av det?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-20 01:50

darkg skrev:Om du nu panorerar (heter det så?) källan att spela bara hö och sen bara vä, med försteget i stereoläge, vad lär vi av det?

Vet inte vad du menar.

Jaja nå fel äre. Forskar vidare imorg.

Användarvisningsbild
AlNiCo

Inläggav AlNiCo » 2016-03-20 09:51

Spela musik via din Iphone, gå in på telefonens inställningar och välj balans (sök på det), dra balansen åt vänster och höger. Låter det rätt?

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-20 11:52

AlNiCo skrev:Spela musik via din Iphone, gå in på telefonens inställningar och välj balans (sök på det), dra balansen åt vänster och höger. Låter det rätt?

Testade med ett ljudspår (från telefonen) som pendlar mellan höger och vänster. Vänster hörs ej. Höger låter i båda.
Mätte lite på radio 1 ingången och det visar sig att, när radio 1 är intryckt alltså vald. Så är det överledning mellan stiften (anslutningshålen) och jord (skärmen) i ingången. Å det känns ju iaf katastrofalt fel rent spontant.

Försöker nu lära mig lite elschema-läsning och googlar förbrilt. Har hittat en lödning på Switchboard som jag är lite osäker på huruvida den ska sammanfalla med en ledningsbana eller ej.

Så i nuläget vågar jag inte riktigt koppla in den igen då jag ej har några högtalare som jag ej är rädd om.

mvh Anders

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-03-20 20:59

Det är vanliga DIN förutom kabeln mellan 33 och 303 som är special.
Du tycks ha något problem med ena radioingången och det är ganska säkert standardfel nr y på en 33:a.Glappkontakt i omkopplaren.Det här felet kan man ibland få fram genom att använda milt våld-banka lite på den.Problemet sprayas bort.
När man ohmmäter på radioingångarna ska man på den VALDA ingången få ca 1 Mohm mot jord.Den ICKE valda ska vara kortsluten.

Standardfel nummer x är glapp i kretskorten och deras hållare.Samma procedur här med spray.
Balanskontrollen beter sig sådär.Den dämpar inte helt i ytterlägena.
Som andra sagt-billiga högtalare är ett måste vid sån här felsökning.
Min 33:a har haft precis de här problemen och nu är det snart dags igen.

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-20 21:28

rolfzetterberg skrev:Det är vanliga DIN förutom kabeln mellan 33 och 303 som är special.
Du tycks ha något problem med ena radioingången och det är ganska säkert standardfel nr y på en 33:a.Glappkontakt i omkopplaren.Det här felet kan man ibland få fram genom att använda milt våld-banka lite på den.Problemet sprayas bort.
När man ohmmäter på radioingångarna ska man på den VALDA ingången få ca 1 Mohm mot jord.Den ICKE valda ska vara kortsluten.

Standardfel nummer x är glapp i kretskorten och deras hållare.Samma procedur här med spray.
Balanskontrollen beter sig sådär.Den dämpar inte helt i ytterlägena.
Som andra sagt-billiga högtalare är ett måste vid sån här felsökning.
Min 33:a har haft precis de här problemen och nu är det snart dags igen.

Tack :)

Har satt ihop det igen iaf.
Felet beter sig nu som följer:

Jag kör en liten loop från mobiltelefon som växlar vänster höger kanal (Left-Right) ingång:RADIO 1
Trycker jag in Vänster mono låter vänster kanal i vänster högtalare.
Trycker jag in Höger mono låter vänster kanal i Höger högtalare.

Trycker jag in Stereo så låter Höger kanal i båda högtalarna.

Men från början lät inte vänster kanal alls. Pga en lödning som släppt. Så jag kommer ju närmare lösningen. :)
Ska köpa lite elektronikspray. Gäller bara att komma åt med elektronikspraysnabeln.

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2016-03-21 00:06

RADIO 1 är lite special, resten är standard. Alla fempoliga kontakter har signaljord på pinne 2 så det fungerar alltid bra med en adapter med 4 RCA-kontakter.

Skivspelaringången kan få olika karaktäristik med olika "disc adapter"-moduler

Bandspelaruttaget har variabel ingångsnivå och utgångsnivå.
Nivån på inspelning sätts med nån slags bygelmojäng vid R207-R208-R209 respektive R210-R211-R210.
Nivån på uppspelning sätts med nån slags bygelmojäng vid R200-R201-R202 respektive R213-R214-R217
Uttaget märkt playback är bara uppspelning (pinne 3,5).
Uttaget märkt record har ologiskt nog både inspelning (pin 1,4) och uppspelning (3,5). Det är alltså det uttag som motsvarar det enda uttag som finns på de flesta andra förstärkare.

Radio 1 har i stereoläge pinne 3 och 5 som ingångar för vänster och höger kanal. Däremot har den pinne 1 som ingång i monolägena. Tanken med detta är att man kopplar en FM-stereo-tuner till pinne 3 och 5 samt en AM-mono-tuner till pinne 1. På så vis växlar man mellan FM och AM genom att välja stereo eller mono på Quad 33:an.

Om du har en adapter med endast två RCA-kontakter så har den ofta pinne 1 och 5 ihopkopplade och dessa anslutna till röd RCA medan pinne 3 är ensam ansluten till den andra RCA-kontakten.
Om du har en sån adapter i RADIO 1 så kommer du i stereoläge få höger och vänster korrekt via pinne 3 och 5. Om du däremot väljer mono så kommer höger kanal från din signalkälla att gå in på pinne 1 och återges i mono, medan vänster kanal går inte in alls.

En adapter med två RCA där pinne 1 och 5 är ihopkopplade kan alltså användas helt utan konstigheter i phono-ingången, "tape replay"-ingången och radio 2-ingången. Om man står ut med att endast höra höger kanal i monolägena kan den användas i RADIO 1-ingången. Den duger däremot inte till "tape record", då kopplar den ihop höger play-ingång med vänster rec-utgång.

Jag hade provat hur det blir med RADIO 2

(OBS, kopplingen/funktionen på Quad 33 har jag läst av ur schema, jag har inte använt en sådan rent praktiskt).

Observera att Quad 33 kortsluter ej valda ingångar på RADIO-kontakterna. Nästan alla signalkällor tål detta, men det kan vara bra att veta så att RADIO-ingångarna inte ansluts direkt till högtalarutgången på nån gammal transistorradio av känsligare slag eller liknande. Det är väl ingen särskilt trolig användning, men ändå...

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-21 14:10

Tack gott folk för hjälp. Problemet löst.

Felen som var var dels att en konding var lös på ett av korten för kanalerna.
Sen var det faktiskt DIN-kabeln (alltså den från ljudkällan in i förförstärkaren) som var problemet. Jag köpte en DIN som splittar till 4 rca och mätte mig fram.

Quad 33/303 up and running :)

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-22 19:07

Kan nu någon vänlig själ svara mig på huruvida det är nyttigt/ lämpligt att använda sig av en modern ljudkälla? Eller bör man modifiera ngt? Map nivåer i signaler osv?

Kör nu DAC in i RADIO 1 (ingenting är modifierat och baserat på serienr så är både för och slutsteg tillverkat i slutet på 60)

MiaM? Rolfzetterberg?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-22 19:22

Jag är varkendera, men kan nog ändå svara. Om det inte klipper, är allt OK. Förstärkaren (försteget, åtminstone) går inte sönder av att klippa, det bara låter illa.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-03-22 20:04

PerStromgren skrev:Jag är varkendera, men kan nog ändå svara. Om det inte klipper, är allt OK. Förstärkaren (försteget, åtminstone) går inte sönder av att klippa, det bara låter illa.

Haha :)

Tack då vet jag. :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-22 21:02

Radio-ingångarna har en känslighet på 100mV för full utstyrning av slutsteget 303, och "tål" max 2V enligt specifikationen, det är ju ganska låga värden i dessa dagar.
Men ingången tape replay H har en känslighet på 2V och "tål" 10V, vilket ju är mer i linje med moderna signalkällor som ju brukar ge 2V vid full utstyrning.
Annars finns även varianten tape replay M med nivåer som ligger ungefär mitt emellan.
Man får flytta några små skruvar på Tape Adapter-kortet så att signalen leds önskad väg. Se manualen.
Prova vilken inställning som låter bäst helt enkelt.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-02 23:57

Om du inte löst problemen än kanske denna kan vara till hjälp
http://gamla.tradera.com/item/170613/25 ... uard-303-s

Användarvisningsbild
Andersss

Inläggav Andersss » 2016-04-03 01:29

Perfector skrev:Om du inte löst problemen än kanske denna kan vara till hjälp

Tack. Jorå jag såg (lite dyr dock). Men har fixat min egen nu, å det var försteget som var kass.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-04-03 12:08

Andersss skrev:
Perfector skrev:Om du inte löst problemen än kanske denna kan vara till hjälp

Tack. Jorå jag såg (lite dyr dock). Men har fixat min egen nu, å det var försteget som var kass.

Slutet gott, allting gott.

Återgå till Vintage-hifi