
Det tar dock emot lite att betala drygt tre gånger så mycket för en produkt som tillverkaren inte ens presenterar några värden på..
Moderator: Redaktörer
Nautikern skrev:Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ ... f=prisjakt
Perfector skrev:Nautikern skrev:Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ ... f=prisjakt
Dubbla kostnaden mot nanonsteget från Monacor.
Då får man hoppas det är dubbelt så bra åxå.
RogerGustavsson skrev:Perfector skrev:Nautikern skrev:Hittade ett digitalt slutsteg till okej pris. Iofs fyra kanaler men antingen kan jag brygga det om det behövs mer effekt eller så använder jag bara två av kanalerna..
http://www.ljudia.se/produkter/bil-bat/ ... f=prisjakt
Dubbla kostnaden mot nanonsteget från Monacor.
Då får man hoppas det är dubbelt så bra åxå.
Monacor Nano-404 är ju dyrare och lämnar 4x60 W RMS i 2 ohm eller 2x120 W i 4 ohm bryggat. Pioneer GM-D8604 lämnar 4x150 W RMS i 2 ohm eller 2x300 W i 4 ohm bryggat. Du kanske menade Nano-402? Det lämnar 4x40 W RMS i 4 ohm.
Nautikern skrev:Monacor Nano steget ger 2 x 40 W RMS vid 4 ohm, räcker det? Pioneer steget ger 4 x 100 W RMS vid 4 ohm. Jag kan bara utnyttja 2 x 100 W, men har två kanaler kvar om jag kommer på att jag vill brygga dom till en sub i framtiden eller kanske även koppla in de två befintliga högtalarna i sittbrunnen på detta steget.
Ännu ett alternativ är att brygga steget och få ut 2 x 200 W RMS, fast kanske lite overkill med dessa högtalarna![]()
En annan aspekt jag även värderar är att Pioneer steget är digitalt. Det bör dra mindre ström vilket är en bristvara ombord och inte minst utveckla betydligt mindre värme vilket kan vara nog så lämpligt en varm sommardag.
Känns som att ett steg på bara 2 x 40 W kommer få arbeta ganska hårt och kommer generera en hel del värme, men jag kanske tar fel?
Pioneer steget har så vitt jag vet även separata HP och LP filter på alla kanalerna, inte som vissa steg som enbart har HP filter på två och LP filter på två. Det ger större valmöjlighet om om jag skulle vilja koppla in de två befintliga högtalarna med på steget och kunna dela dom helt oberoende från varandra. (Hoppas ni förstår vad jag menar, tycker själv jag uttrycker mig lite krångligt här..)
Pioneer steget kostar 1495:- från svensk webbutik vilket jag tycker verkar prisvärt mot andra digitala steg. Länkade bara till den dyrare Ljudia-sidan eftersom det stod mer utförligt om steget där.
En annan fråga, räcker det att bygga i 16 mm MDF?
Nautikern skrev:För att stå emot fukten så gott det går tänkte jag måla lådan på både insidan och utsidan och även ställa den på gummifötter så den kommer upp ett par centimeter. Annars så kommer den stå rätt skyddat för väder och vind, kommer inte kunna regna på den eller något sånt och hela sittbrunnen är täckt med ett stort svart kapell i ståhöjd, blir rejält varmt under det om solen står på så det torkar nog upp det mesta av den eventuella fukten på dagen iaf. Tror inte det kommer vara fuktigare än i en bil som står ute på natten.
De fyra "orginal"högtalarna (Clarion) drivs av stereons inbyggda effekt. Två nere i ruffen som är helt lönlösa och två stycken i sittbrunnen. De i sittbrunnen sitter placerade vid fotnivå längst fram i sittbrunnen till höger och vänster om förarplatsen. Alltså så långt som möjligt ifrån där man vill ha musik om man sitter och umgås runt bordet i soffan på kvällen. Googla på Flipper 760 DC så får du en uppfattning om layouten.
De två högtalarna jag nu vill montera tänkte jag bygga en låda för som jag målar vit och även måla högtalargallrena vita så att de syns så lite som möjligt och placera dessa under utrymmet på vänster sida i båten under U-soffan. Inte optimalt men bättre än hur det är idag iaf och då får jag musik på den platsen i båten där man faktiskt vistas.
Steraon som sitter i båten har 6 lågnivåutgångar så jag tänkte använda två av dessa för att driva ett externt slutsteg. Har tittat lite på ett Pioneer GM-A5602 eller Ground Zero 2235HPX. Dessa ligger på ca 2 x 150W RMS i 4 ohm.
Jag tänker att med tanke på hur det är idag så krävs det inte alls mycket för att det ska bli en förhållandevis stor förbättring
Nautikern skrev:Ja men två av dessa sitter nere i ruffen där man endast sover och de andra två sitter nere vid fötterna på var sin sida om förarplatsen, alltså så långt ifrån lyssningsplatsen det är möjligt då det är runt soffan i aktra delen av båten man till största delen befinner sig.
Dessa drivs endast av stereons inbyggda effekt (4 x 12 W RMS om jag minns rätt). Om jag ens kommer använda dessa så är det i så fall främst som lite utfyllnad för föraren eller för lite stämningsmusik nere i ruffen om man skulle vilja ha det någon gång då man går och lägger sig....![]()
Så länge man inte spelar för starkt är det väll inte dåligt med effekt iaf?![]()
Det blir helt säkert många lugna fina kvällar i solnedgången i skärgården med i sommarDet är just dom där enstaka gångerna då man vill dra på lite som jag vill att möjligheten ska finnas, eller som i detta fallet i stort sett göra det möjligt att lyssna över huvud taget
![]()
Det kommer ju inte bli någon partybåt med stora baslådor, absolut inte, allt blir monterat diskret, kommer inte göra någon åverkan på inredningen och kommer varken synas eller ta någon plats man lägger märke till. Diskret ska det vara
Nautikern skrev:Har räknat på lådans mått nu.
Yttermått:
Höjd: 33.0 cm
Bredd: 55.7 cm
Djup: 49.0 cm
Bygger jag i 19 mm MDF och med mellanvägg blir innermåtten för varje kammare:
Höjd: 29.2 cm
Bredd: 25.0 cm
Djup: 45.2 cm
= 33 liter per kammare.
Basreflexrör 21 cm långt och 7.5 cm i diameter = 1 liter.
Drar jag även av 1 liter för elementets volym hamnar jag på en total nettovolym på 31 liter.
Är det för lite att dra av 1 liter för detta element? Ganska stor magnet.. Har räknat på DLS elementen nu alltså.
Sen funderar jag även om det finns någon risk för resonanser eller fungerar längden på basreflexröret, 21 cm, ihop med djupet på lådan, 45.2 cm?
Nautikern skrev:Har räknat på lådans mått nu.
Yttermått:
Höjd: 33.0 cm
Bredd: 55.7 cm
Djup: 49.0 cm
Bygger jag i 19 mm MDF och med mellanvägg blir innermåtten för varje kammare:
Höjd: 29.2 cm
Bredd: 25.0 cm
Djup: 45.2 cm
= 33 liter per kammare.
Basreflexrör 21 cm långt och 7.5 cm i diameter = 1 liter.
Drar jag även av 1 liter för elementets volym hamnar jag på en total nettovolym på 31 liter.
Är det för lite att dra av 1 liter för detta element? Ganska stor magnet.. Har räknat på DLS elementen nu alltså.
Sen funderar jag även om det finns någon risk för resonanser eller fungerar längden på basreflexröret, 21 cm, ihop med djupet på lådan, 45.2 cm?
Nautikern skrev:Hej Roger!
Nej det vet jag inte om det är något jag villVolymen och basreflexrörets dimensioner fick jag som förslag av Johan ett antal inlägg tillbaka sen. Jag lyssnar på alla era förslag för det är ni som kan detta!
Hur tycker du jag ska göra då Roger?
Steget som jag antagligen kommer köpa har inbyggt HP filter variabelt från 40 Hz och uppåt.. Tänkte på det du skrev om att begränsa luftpumpandet....
RogerGustavsson skrev:Knappast en 4"-tumsport för detta projekt. Frågan är varför du vill stämma av lägre än den rekommendation tillverkaren ger (21 cm mot 17)? Om nu elementet ska spela ute i det fria tror jag det kan vara idé att försöka hålla nere luftpumpandet från elementet genom att minska basomfånget.
Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta?![]()
Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.
Elementen heter DLS M3710 och är på 7"x10" .
Här är produkthemsidan för dom: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1119
Där finns även en pdf med mer data på högtalaren.
Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.
(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)
Johan_Lindroos skrev:Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta?![]()
Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.
Elementen heter DLS M3710 och är på 7"x10" .
Här är produkthemsidan för dom: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1119
Där finns även en pdf med mer data på högtalaren.
Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.
(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)
Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.
Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta?![]()
Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.
Elementen heter DLS M3710 och är på 7"x10" .
Här är produkthemsidan för dom: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1119
Där finns även en pdf med mer data på högtalaren.
Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.
(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)
Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.
Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.
Och ändå arbetar den progressivt och blir hårde ju mer volym man skickar in!
Och jag har fått det bekräftad vid mätning av tillförlitliga människor.
Men var och en blir salig efter sin egen fason.
Jag försöker bara hjälpa till om jag kan.
TS får bedöma om det är nån nyttighet som jag bidragit med.
Om du har en diameter på hålet där det inte blåser vid bra ljudtryck och låg frekvens så är röret rätt i diameter, helt klart.
Röret tar ingen plats då det är en del av konstruktionen.
Därefter köra på 30-35 Hz tongenerator och mäta längden med skjutbara rör och se var styrningen blir absolut med minsta möjliga konutslag.
40 watt RMS blir i princip dubbel effekt med dynamiskt omfång, dvs musik.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på att elementen tycks vara avsedda för bilbruk och där får jobba i ett litet rum, blir jag lite orolig för hur det kan tänkas bli helt utan kupé. Hur är det bilar som är öppna? Min egna bil har gisserligen öppningsbart tak men inte katten spelar jag något om det är öppet, omgivningsljuden ger en alldeles för hög maskeringströskel. Personligen tillhör jag de som inte spelar musik utomhus. Mest för att jag ogärna pådyvlar andra min utvalda musik, dels för att jag tycker om naturen som den är med sina egna ljud.
Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:Nautikern skrev:Det verkar finnas många skolor när det gäller detta. Jag trodde det var allmänt vedertaget att rörets volym räknas bort. Det verkar jobbigt att behöva såga upp hålet så många gånger, kan man inte höfta?![]()
Aha, hade du redan dragit bort volym av element och rör Johan, då skulle jag egentligen minskat volymen på lådan med en liter eller två.
Elementen heter DLS M3710 och är på 7"x10" .
Här är produkthemsidan för dom: http://dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_1119
Där finns även en pdf med mer data på högtalaren.
Finns det någon fördel med att gå upp till 4" på röret så kan jag säkert det utan problem då lådan är 45 cm djup. Det skulle i så fall vara utrymmet på baffeln som begränsar.
(Efter att ha räknat mer på det så skulle den andra högtalaren jag övervägde tidigare aldrig få plats, åtminstone inte med basreflexport.)
Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.
Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.
Och ändå arbetar den progressivt och blir hårde ju mer volym man skickar in!
Och jag har fått det bekräftad vid mätning av tillförlitliga människor.
Men var och en blir salig efter sin egen fason.
Jag försöker bara hjälpa till om jag kan.
TS får bedöma om det är nån nyttighet som jag bidragit med.
Johan_Lindroos skrev:Perfector skrev:Johan_Lindroos skrev:
Beräkningsprogram tar ingen hänsyn till sådan volym som går bort från port och element, så det får man ta hänsyn till när man räknar ut måtten på lådan. I ditt fall alltså kanske 2 liter till. Men lådans dämpmaterial ger dig en akustiskt ökad volym, som jag skrev, så om du inte har proppfullt utan kanske 5 cm runt väggarna så kan du göra lådans innervolym som jag skrev först.
Perfector skriver en del felaktigheter såsom att basreflexrör är en akustisk fjäder, men det är det inte. Det är en akustisk massa. Lådan luftvolym beter sig som en akustisk fjäder.
Och ändå arbetar den progressivt och blir hårde ju mer volym man skickar in!
Och jag har fått det bekräftad vid mätning av tillförlitliga människor.
Men var och en blir salig efter sin egen fason.
Jag försöker bara hjälpa till om jag kan.
TS får bedöma om det är nån nyttighet som jag bidragit med.
Exakt vad som sker vid överstyrning av en basreflexport har jag faktiskt inte helt koll på. Jag tror att förlusterna ökar på grund av turbulens. Den akustiska massan beter sig som helhet inte längre linjärt, luftproppen som ska röra sig fram och tillbaka kan tendera att "flyga ut". Det är möjligt att detta totalt sett kan agera som en broms vid överstyrning, men då gäller det verkligen att dimensionera det hela till precis där elementet når sitt maximala konutslag där det fortfarande låter okej. Det som skulle kunna agera fjäder är då den volym som finns kvar i lådan, som alltså därför agerar mer och mer som en sluten låda, och den får ju då normalt en högre resonansfrekvens ihop med elementets resonansfrekvens än den avstämning som basreflexlådan hade vid lägre ljudtryck (mer linjära förhållanden).
Någon annan mer kunnig får gärna fylla på med bättre fakta här.
Basreflexröret i sig själv blir i alla fall inte någon akustisk fjäder. VAD är det som dina "tillförlitliga människor har bekräftat med mätning"?
Samtidigt är du motsägelsefull i dina skriverier eftersom du skriver om diametrar på röret som du tycker man ska ha när "det inte blåser".Om du har en diameter på hålet där det inte blåser vid bra ljudtryck och låg frekvens så är röret rätt i diameter, helt klart.
Så hur vill du ha det egentligen?Röret tar ingen plats då det är en del av konstruktionen.
Rent akustisk kan den röret inte bete sig som en del av lådans volym eftersom den lumpas såsom en akustisk massa. Då måste man räkna bort den luftvolym som röret tar från lådan. Men hur menar du då?Därefter köra på 30-35 Hz tongenerator och mäta längden med skjutbara rör och se var styrningen blir absolut med minsta möjliga konutslag.
Ponera att någon bygger en låda som har helmholtzresonansfrekvensen 20 Hz då, då kommer inte minsta möjliga konutslag uppnås vid 30 - 35 Hz. Ditt förslag är alltså beroende på lådans dimensionering, är vad jag vill få fram i ljuset här.40 watt RMS blir i princip dubbel effekt med dynamiskt omfång, dvs musik.
Detta får du förklara, tack. Men låt säga att en förstärkaren kan ge maximalt 40 watt innan det klipper, alltså sinuston med ren uteffekt. Om man låter steget klippa så att utsignalen börjar likna fyrkantvåg, då får man ut mer uteffekt. Men vad skulle nyttan vara med det? Det låter ju enbart illa.
Nu orkar jag inte citera fler märkligheter...
ante_77 skrev:Nu såg det ut som ett par helt vanliga "hatthyllehögtalare".
Tror att dessa som oftast är tänkta att monteras som open air.
Oavsett vilket så får du inget vidare bra ljud vid körning av båten och inte heller något vidare ljud när du bygger det som en mono-högtalare.
Det bästa kanske skulle vara att byta ut de element som sitter monterade till bättre element och driva dessa med ett slutsteg och inte med hjälp av huvudenheten.
Nautikern skrev:God morgon Roger!
Ja det är precis vad jag med är fundersam på, hur de kommer låta när de får spela så här helt öppet. Jag, med min begränsade kunskap, har läst att man kan (bör?) ha ett högre Q-värde på konstruktionen om man spelar utomhus. Hur får man det? Större eller mindre låda? Annan portlängd? DLS rekomendationer är för vad dom kallar "liten kupé", tänker att lådvolym och portlängd kanske skulle anpassas åt något håll för de förutsättningar som jag har.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster